• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Get Home Bag

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Zo, ik blaas dit topic weer even leven in, omdat ik ook bezig ben met mijn GHB.
Eigenlijk ben ik een compleet nieuwe aan het maken zeg maar.
Ik zit overal en nergens voor werk, en weet s'ochtends niet waar ik s'middags ben doorgaans.
Om het nu een Get Home Bag te noemen? Als ik 150 km moet lopen? Nee...
Ik wil een tas samenstellen voor situaties waarin ik bijvoorbeeld insneeuw, of een of ander verkeersinfarkt, enz.
Ik rijd zo'n werkbusje, en onder de bijrijders stoel komt een slaapzak.
De rugzak die ik heb is 30L, en een wanabee "tactical" rugzak van eBay voor weinig.
Zal niet de beste zijn, maar hij hoeft ook alleen maar in de auto te staan, dus dat hoeft ook niet.

Ik wil dus 1 /2 dagen kunnen leven, en fatsoenlijk eten uit de GHB (of hoe @Flos het noemt, de "bus bob").

Qua vulling zit ik te denken aan:
(Slaapzak ligt al los onder de stoel).
Brandertje en gas.
Aansteker 2x bic.
Mess tin
Outdoor pannetje geval.
2x 1,5 L fles water (= 3L). <= discutabel in koude omstandigheden i.v.m. kapot vriezen van de fles.
Waterfilter
2x Gevriesdroogde avondmaaltijd
2x Blik erwtensoep, of andere goed gevulde soep.
2x pakje instant noodles
2x cup a soupe
8x koffiesticks
1x vouwkut klapmok
zakmes
tarpje
powerbank
kaart van Nederland
kompas
zaklamp op alkaline batterij AA (en 2x een reservebatterij)
schoon ondergoed
tandenpoetssetje en wat toiletspullen mocht ik in een hotel terecht komen.
paar van die "glow in the dark" staafjes mocht ik besluiten me in de nacht in het verkeer te willen begeven al wandelend
Fluo hesje .(tip van @Stuudje )
Kleine EHBO set (tip van @Sweetlake92, en @Lai , grote EHBO zit als koffer in de bus).
Flesje handontsmetter (tip van @Sweetlake92 ).
Paar vuilniszakken (tip van @Richard434 ).
Contant geld t.b.v. hotel etc. (tip van @Arie ).
Kopie van ID kaart (versie origineel en versie zonder info die ik niet kwijt wil) (tip van @Flos ).

Ideeën welkom!
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Een fluoriderend verkeershesje zorgt dat je goed gezien wordt in donker, kost weinig,neemt weinig ruimte in.
Denk ook aan wat lekkers voor als het dan toch allemaal anders aan het lopen is, lekker biertje ofzo.
Ikzelf vind het lekker drinken uit een echte mok, of glazen mok....dat zal me de ruimte niet echt kosten.

Om je te ontspannen, een boek, of puzzelboekje. Helpt bij mij altijd wel om de gedachten tot rust te krijgen.
 

Lai

Prepper goeroe
Ik zou de noodles vervangen door ingeblikt brood en een pot chocopasta/pindakaas ...... Heb je meer aan dan noodles.
Schone sokken.
Multitool.
Voor een nachtelijke wandeling een gewoon reflectie/veiligheids hesje ipv glow staafjes. Anders een gevaren driehoek op de rug en zaklamp voor :D Die driehoek moet je al in je wagen hebben.
Gewone mok. (ik heb een rvs dubbelwandige mok, neem die ook overal mee naar toe)
EHBO setje?
 

Niels

Mankinds only hope
Ja, ingeblikt brood... ik heb het niet, als ik het ooit koop, dan doe ik het, met een paak kleine jam kuipjes er bij.
Schone sokken is ook een idee idd... Multitool vind ik overrated dingen, ik heb er geen, daar zie ik niet echt wat in (met een bus vol gereedschap).
Gewone mok hoeft van mij niet, ik vind die klapmokken super, en heb er nog 1 die ik hiervoor kan inzetten :).
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Heb je maatregelen genomen tegen eventuele lekkage als gevolg van het bevriezen van die flessen water?
 

Arie

Diehard Prepper
Een paartientjes kontant is ook altijd makelijk.
Waarom overleven als een hostel of hotel ook een mogelijkheid kan zijn.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Een paartientjes kontant is ook altijd makelijk.
Waarom overleven als een hostel of hotel ook een mogelijkheid kan zijn.
Soms is dat geen optie, zoals een paar weken geleden: Zo’n 1400 auto’s staan al ruim tien uur vast op de A6 in het noordwesten van Spanje. Door de grote hoeveelheden sneeuw op de weg kunnen hulpdiensten de gestrande automobilisten niet bereiken. Link
 

Niels

Mankinds only hope
Waarom én messtin én flessen water én pan én vouwmok?
Overigens, gooi er een paar vuilniszakken in.. Weegt nauwelijks, maar heel veelzijdig
Mess tin om e.e.a. in warm te stoken, en uit te eten, flessen water voor... ja, dat snap je, is een mini pannetje, veredelde grote kop om water te koken, en vouwmok om uit te drinken.
Het hoeft opzich niet super lichtgewicht te zijn.

Heb je maatregelen genomen tegen eventuele lekkage als gevolg van het bevriezen van die flessen water?
Nee, geen maatregelen getroffen, puntje om te onderzoeken.
Ik denk dat die cheap ass wegwerpflessen wel rekken als ze bevriezen, en anders achterin de bus toch gewoon een 10L plastic jerrycan met water, of 25L zelfs eventueel (we rijden toch met een bus).
Niet helemaal vullen dan, en hopen dat het lichte vorst houd :).

En @Flos , ik ben het ook met @Arie eens. Voor wat ik zie op de Nederlandse wegen is dat iedereen koste wat het kost toch in de file gaat staan, en niemand gaat een hotel in.
Met de laatste horror spits heb ik zelfs de auto op een parkeerplaats langs de snelweg gezet waar gewoon plek was en ben een paar uur gaan slapen totdat het weer doorreed, en dat ging prima.
Maar ik kan me ook nog winters herinneren dat ik midden in de nacht pas thuis was, en daar heb ik geen zin meer in.
Als ik dan een hotelletje kan pakken is beter. Misschien dus toch maar wat kleding toevoegen en dat soort spul.
Kleine deo, wegwerp scheermes, klein busje scheerschuim.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Mess tin om e.e.a. in warm te stoken, en uit te eten, flessen water voor... ja, dat snap je, is een mini pannetje, veredelde grote kop om water te koken, en vouwmok om uit te drinken.
Het hoeft opzich niet super lichtgewicht te zijn.


Nee, geen maatregelen getroffen, puntje om te onderzoeken.
Ik denk dat die cheap ass wegwerpflessen wel rekken als ze bevriezen, en anders achterin de bus toch gewoon een 10L plastic jerrycan met water, of 25L zelfs eventueel (we rijden toch met een bus).
Niet helemaal vullen dan, en hopen dat het lichte vorst houd :).

En @Flos , ik ben het ook met @Arie eens. Voor wat ik zie op de Nederlandse wegen is dat iedereen koste wat het kost toch in de file gaat staan, en niemand gaat een hotel in.
Met de laatste horror spits heb ik zelfs de auto op een parkeerplaats langs de snelweg gezet waar gewoon plek was en ben een paar uur gaan slapen totdat het weer doorreed, en dat ging prima.
Maar ik kan me ook nog winters herinneren dat ik midden in de nacht pas thuis was, en daar heb ik geen zin meer in.
Als ik dan een hotelletje kan pakken is beter. Misschien dus toch maar wat kleding toevoegen en dat soort spul.
Kleine deo, wegwerp scheermes, klein busje scheerschuim.
@Niels misschien nog niet uitgevonden.
Afsluitbare siliconen waterzakken zouden ideaal kunnen zijn kan tegen grote hitte, misschien kan je er wel water in verwarmen tegen het kook punt (niet laten barsten), bij bevriezingen van het water rekt het mee, geen smaak beïnvloedingen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Camelbak en Ortlieb hebben siliconen waterzakken.
Je kan ook je flessen water in een (tweedehands) coolbox zetten...beschermt tegen kou en hitte, en als de flessen lekken geen ramp, lekt in de box zelf.
 

Larik

Diehard Prepper
Ov chipkaart, scheelt lopen (als de wielen niet vierkant zijn, wissels bevroren, onderhoud, springers, storingen etc)
 

Flos

SHTF Expert
In mijn busje staat een 10l jerrycan leidingwater. Ook heb ik 3 x 1/2 liter flessen water bij mij. En dat is altijd ruimschoots voldoende geweest. Natuurlijk als er een lang trip op voorhand is geplant of een meerdaagse wordt dit aangevuld.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik heb ook al jaren 1/2 liter flesjes in de auto liggen. Tot nu toe maar een keer wat ijs in de flesjes gehad. Er heeft eens een flesje gelekt. Maar die lag los in de achterbak en daar had ik per ongeluk de fietsdrager boven op gelegt. :fluit:

Ik heb ook vaak een klein flesje in de deur staan. Die wordt regelmatig leeggedronken.
 

Marcov

Prepper goeroe
Ik heb altijd een stuk of 6 flesjes Bar le Duc van een ½ liter in de auto liggen. In een koeltas, heb nog nooit een lekkage gehad. En als er dan 1 lekt, is het maar een halve liter.
 

Erny

Last (wo)man standing
Uhum... wat erin zit moet er ook weer uit... :fluit: WC papier dus (of tissues/keukenrol oid). :cool:
Maar misschien heb je zulks al standaard in de bus liggen.

En naast al dat hartigs (het "erin" gedeelte dan dus) is het misschien wel fijn om wat zoets te kanen te hebben. Iets van winegums of ander snoepsel naar believen.

Zie dat je een zaklampje genoemd hebt. Gebruik je dan ook de autobinnenverlichting (waarschijnlijk niet ivm accu?)... Anders dan ook één of ander neerzetlampje erbij stoppen. Dan zit je niet de hele tijd in het donker in je busje of met je zaklampje te klooien.;)
 
Bovenaan