• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Get Home Bag

4hooves

Elementary prepper
Muts, thermoshirt lange mouw, thermoonderbroek lange pijp, warme handschoenen/wanten. Ik ben een ontzettende koukleum..
 

petroman

SHTF Expert
Je hebt een bus bij je: redelijk veilige en stevige omgeving.
Je staat vast want anders was je wel doorgereden naar huis.
Je hebt maar twee opties: hotel zoeken en daar heen gaan of bij je bus blijven.

1e optie: is lastig want je weet niet hoe lang de situatie gaat duren en of hotel ineens vol zit.

2e optie: je eet wat en gaat slapen in je bus. Ik mis alleen dan het opblaasbare action luchtbed.
Bordje achter het raam: ssst ik slaap. niet storen.

Volgens mij ga je niet allerlei dingen doen. Hooguit praat je met achter/voor buren, maar verder wacht iedereeen lijdzaam af.
(zie wat er elders gebeurd is de afgelopen tijden)
Wat eten en drinken betreft moet je afwegen in hoeverre je dit tentoonstelt, door lekker soeppie te maken terwijl om je heen mensen honger krijgen.
Ook de lucht daarvan kan je verraden.
Zeker als er kinderen in het verhaal voorkomen , krijgen mensen vreemde gedachtes over je als je weigert je drinken/eten te delen.

Verder denk ik dat je in NL niet snel 48uur vastzit op een snelweg.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik gebruik een slingbag in Phyton style. Dat vind ik er gewoon leuk er uit zien. Kwaliteit is ruim voldoende en de prijs acceptable. Er zijn bij oma ali iets andere voor een lagere prijs. Kwaliteit weer ik niet.
Tasje past precies onder mn voorstoel in de auto.

Tasje: https://goo.gl/gYTSST
1.25 liter fles met water past precies recht op met een tshirt eromheen
Pak roggebrood met boxershort eromheen.
Pot pindakaas in twee sokken gewikkeld
Blikje zalm
Pakje kauwgom en keelsnoepjes.
Mes
Plastic vork
zaklampje.
aanstekers 2x big
5 waxinelichtjes
Weggooiponcho

Ehbo setjes liggen los in de auto.
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
De vorige 2 reacties spreken mij aan.

In je auto kun je zware spullen meenemen, maar je GHB is letterlijk om thuis te komen. Die moet licht zijn. Er hoort bijvoorbeeld wel een poncho in maar geen kookgerei.

Wat me bij Pythonman aanspreekt is het denken in scenario's.
Wat gebeurt er? Je komt vast te staan in een monsterfile.
Welke opties heb je?
1. je blijft bij je auto
2. je gaat naar een hotel (waarschijnlijk slechts een paar km lopen)
3. je verlaat je auto en je loopt naar huis.

Dat zijn ze ongeveer. Enige variatie is of je de file verlaat.
Een slaapzak en kookgerei passen prima bij actie 1.
Bij optie 2 heb je cash geld nodig.
Bij optie 3 moet je echt afstand afleggen. En die file heeft waarschijnlijk een oorzaak: Je moet iets van warmte, beschutting, voedsel hebben. Maar je tas moet wel licht zijn, en toegesneden op de mogelijke situaties.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik had een complete GHB in de auto, heb ik eruit gehaald om geheel te herzien.

Rij er nu zo'n 3 jaar mee rond en het wordt tijd voor een aanpassing.

Naarmate je langer prept, ga je steeds meer inzien wat wel werkt en wat niet, ik had gewoon bijna een complete BOB als GHB, dat is natuurlijk zwaar overdreven.
 

Flos

SHTF Expert
Ik had een complete GHB in de auto, heb ik eruit gehaald om geheel te herzien.

Rij er nu zo'n 3 jaar mee rond en het wordt tijd voor een aanpassing.

Naarmate je langer prept, ga je steeds meer inzien wat wel werkt en wat niet, ik had gewoon bijna een complete BOB als GHB, dat is natuurlijk zwaar overdreven.
Kijk daar kan ik jou geen ongelijk in geven. Maar. Ja er is altijd een maar.
Ik durf te wedden dat het gene wat je er uitgooit nu per ongeluk eerst nodig zal hebben.
Misschien nu niet voor jou zelf maar misschien om derden uit de nood te helpen.
Ja ik hoor sommige al luidop denken mijn bag is voor mij niet voor andere.
Dan is de discussie ten einde.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Hier is de edc ook meteen de ghb, de uitgebreide versie ligt thuis bij de voordeur voor wanneer we met de auto gaan. Aangezien de fiets mijn dagelijkse vervoersmiddel is is de tas wel aangepast.

De tas waar alles in zit is een 45liter Assault Pack van Brandit, niet de meest hoogwaardige molletas maar hij heeft het al een heel jaar dagelijksgebruik uitgehouden. Tas heeft de neiging tot lekken bij hevige sneeuw/regenval, het lekt dan langs de ritsen :/ Daarom zit alles in twee drybags, ook dit om het gewicht makkelijker over de fietstassen te verdelen. De EDC/GHB spullen blijven dan in de drybag in de tas, terwijl de schoolboeken uit de rugtas gaan in een van de fietstassen. Mocht er iets gebeuren dan kunnen de boeken snel gedumpt worden om zo veel gewicht te besparen (lees 20 kilo)

Ehbo (pleisters, verband, beademingsmasker)
*toilett spullen
*Plastificeerde medische gegevens
*ors poeder
*Cash, credit card
Ondergoed (langemauw en lange pijp), sokkenin merinowol
wanten
Regenkleding
*Sog multitool
fiets gereedschap + binnenband 2x
lucifers.
firesteel + denneappel als fik materiaal.
wat plasticzakjes.
opvouwmok silicone
opvouw lunchzakje silicone (neem ik mn lunch altijd in mee, je kan er ook heet water in kiepen en er soep in maken)
2x ziplock mokachino
2x ziplock met bouillonpoeder en macaroni
theelepel van ikea :p
halve liter water (er zitten ook altijd twee halve liters water op de fiets)
*reddingsdeken/slaapzak (bij langere fietstochten gaat er een windzak mee)
Usb(lader) (telefoon kan opgeladen worden op de fiets)
batterijen
Hoofdlampje
reflexvest
Stijgijzers in de winter

*deze artikelen zijn sinds kort verhuisd naar een heuptasje, mocht de rugtas onverhoopt gedumpt moeten worden.

Zaken zoals de silicone mok en lunchzakje gebruik ik ook gewoon dagelijks.

Eerst werd er meer mee gesjouwd maar na het een heel seizoen mee te hebben gesleept is er steeds meer uit de tas gegaan. Soms is het belangrijker dat je mobiel bent dan wanneer je veel spullen bij je hebt.

Het is van huis naar school +- 25km, met mooi weer is dat in 45min te fietsen, met sneeuw en ijzer is het bijna 1,5u wanneer sommige paden dicht zijn. Te voet is het over de paden zo'n 4,5-5 u lopen
 
D

Deleted member 569

Gast
Gaat de GHB per definitie uit van een SHTF? Want wederom is dit een voorbeeld waarbij naar mijn idee niet rekening gehouden wordt met de bevolkingsdichtheid. Het is namelijk vrij moeilijk om in Nederland op een 1 km/2 terecht te komen waar (helemaal) niets te vinden is...

Het is economischer om gewoon een SHTF krat in de auto te hebben en waarin een situatie nodig is voor een GHB de artikelen uit u SHTF krat te halen.
 

Niels

Mankinds only hope
Het is geen voorschrift ofzo...
Ik heb ook een GHB, die is zo samengesteld dat ik me gewoon fatsoenlijk een nacht kan reddeen (en in de praktijk langer) als ik ergens vast kom te zitten in Nederland.
Buiten Nederland (zit ik al snel, maar ik bedoel serieus verder weg) neem ik meer spul mee. De BOB zeg maar.
 

Richard434

Prepper goeroe
Gaat de GHB per definitie uit van een SHTF? Want wederom is dit een voorbeeld waarbij naar mijn idee niet rekening gehouden wordt met de bevolkingsdichtheid. Het is namelijk vrij moeilijk om in Nederland op een 1 km/2 terecht te komen waar (helemaal) niets te vinden is...

Het is economischer om gewoon een SHTF krat in de auto te hebben en waarin een situatie nodig is voor een GHB de artikelen uit u SHTF krat te halen.
Mijn GHB is eigenlijk ook een SHTF krat, maar dan in een rugzak verpakt.
Die rugzak ligt standaard in mijn auto, en heb ik dus altijd bij me indien ik "verder" van huis ben.
De inhoud is ook meer gebaseerd op een ongeplande overnachting vanwege noodweer of iets dergelijks dan op in een "de russen vallen binnen"noodsituatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Marcov

Prepper goeroe
Ik had vroeger een crash-bag in m'n auto liggen. Dat was een tas met daarin toiletartikelen, ondergoed, t shirt, iets van liga en in de auto lag altijd een slaapzak.
Want ja je bent jong en wild, dus na het stappen sliep je niet altijd thuis. :D (Vroegâh in de jaren 80/90)

Maar wat is een GHB? Een thuiskomtas. Dat hangt van een aantal factoren af. Wil je thuiskomen vanuit je werk, omdat je auto niet wil starten? In mijn geval is dat 10 km (mijn standplaats).
10 km is goed te lopen, m'n werkschoenen zijn dan niet helemaal ideaal maar het gaat. Het is tegen etenstijd en een uurtje of 2 wandelen. Dus zou ik wat water meenemen en iets te eten. En verder niets.

Zo is de inhoud van een GHB per situatie verschillend. In mijn ogen.

Ik heb zelfs een tijdje sneeuwschoenen aan m'n rugzak in de auto gehad. In de winter met sneeuw. Ik had ze, dus waarom niet aan m'n GHB. Hoewel ik die term toen nog niet kende in de jaren 80.

Om kort te gaan en natuurlijk in mijn ogen: Je stopt er gewoon in wat je op dat moment nodig denkt te kunnen hebben.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
De spullen die ik in mijn auto kit heb is meer om ter plekke te blijven. Vooral gebaseerd op 1 of 2 overnachtingen als de afstand te ver is om te voet te overbruggen en/of het bijzonder slecht weer is.

-Water
-Wc papier
- Noten en energy bars
- Groenten bouillon blokjes
- Woodstovebrandertje met aanpassing dat het eigenlijk meerdere dingen kan branden (hout, ethanol, esbitblokjes, ...)
- vouwzaag, klein kapmes, vast mes, vouwmes, multitool en opvouwbaar schepje.
- touw en haringen
- tarp en grondzeil.
- dekens.
- vouwtafeltje
- handy box voor het meeste in op te bergen maar ook om op te zitten.
 

neoclyps

Survivor
Rugtasje
1/2 liter of 1 liter water
2 bifi worsten
Haverreep
Multivitamine drinkpakje
Pakje knäckebröd
Aansteker
Klein ehbo kitje
Doekjes
Wc papier rol
Klein tasje met trekkoord
1 flesje desinfectie handgel
Zakje losgeld 15 euro
Multitool
Tekentang
Grote karabijnhaak
Soms een poncho
 
F

forumlid 1447

Gast
Fles water.
Isotone dorstlesser.
Studentenkoeken.
EHBO kit uitgebreid, (auto EHBO-kit heeft amper een pleister).
Jas.
Draag altijd een hoed.
Plastic tassen, (stevig formaat Action) worden gebruikt bij boodschappen.
Waterfilter.
Dekens.
Zakmes in tas en op de man
Firesteel op de man
Geld in tas en aan sleutelhangerbuisje.
Flessenopener aan sleutelbos.
Reservewiel, (was mijn eis bij nieuwe auto).
Gereedschap.
Werk (wandel)schoenen. (niet geschikt om auto te rijden, wel verplicht op werk)
aanvulling. Babydoekjes ALDI. (maken de handen goed schoon en desinfecteren)
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Lai

Prepper goeroe
Straks moet ik 12 km fietsen om bij de pony's te komen. Is binnendoor en stukken door natuur. Als alle padden begaanbaar zijn, anders worden het er 18. (ijzel, sneeuw) Niet het einde van NL, maar toch wel iets om mijn fietstassen wat meer te vullen.
De bedoeling is om in de winter voor donker thuis te zijn :lol: Bij voorbaat al gedoemd te mislukken :D
Ook mede hierdoor, meer nuttige fietstas vulling!!

Voor nu:
Regenbroek
poncho
plak set + wat fiets gereedschap
fietspompje
ehbo set, goed gevuld
hoofdlampje
zaklampje aan sleutelbos
stro touwtjes
spanningmetertje schokdraad :confused: (paardenvrouwtje :D)
kabelbinders groot en klein
polsbrace voor li/re
veiligheidshesje.
waterfles 0,75 l.
kompasje op het stuur wat dus niet werkt
handvol kassa bonnetjes die steeds achter blijken te blijven


Aan mijn lijf:
horloge
mobieltje
parakoord armband +/- 3,6 m. met fluitje en firesteel (die doet het ook nog)
flesje toko tolin
zakmes
munt geld, pasjes, kaartje met contact personen + nummers en dat ik huisdieren heb en wie daarvoor te bereiken.

Mogelijk aanvulling:
alcohol,esbit brandertje/woodgasstoofje
alcohol, esbitblokjes
lucifers/aansteker
pannetje of flinke beker
wat makkelijk voedsel
waterfiltertje??
Relags Ultralite Bivy (ook te gebruiken als nooddeken)
foedraal om dit alles netjes in op te bergen
 
Bovenaan