• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gezondheid & conditie opbouwen

Wendie

Senior Prepper
@martin rendang stoofvlees maak ik wel eens , het curry recept is echt Indisch maar de Indonesische keuken is ook echt lekker. Wat je zegt veel werk maar de moeite waard.

Ik heb 2 favoriete kook boeken : Curry Guy en de bijbel van de indonesische keuken van Maureen Tan. Daarbij ik vind het niet erg om dag of zelfs 2 dagen in de keuken te staan.😁
 

martin

Mankinds only hope
Ik heb zwaar apneu en ze hebben mij de meeste heftige operaties voorgesteld.
Gehemelte eruit snijden, kaak breken icm met tongbeen breken om te verlengen, gastric bypass (is 6 keer aangeboden).
Geen van dit alles heb ik laten uitvoeren.

Begrijp me niet verkeerd want ik ben nogal ontactisch als het gaat om rationele zaken.
Apneu is in 95% van de gevallen een gevolg van overgewicht.
Het probleem is dat door de Apneu je niet goed uitgerust bent waardoor het vrijwel onmogelijk is om het (lichamelijk maar ook geestelijk) te kunnen opbrengen om te werken aan een gezonde levensstijl.

Dus hoe graag je ook wil, je bent compleet uitgeblust door die apneu en dan ga je nooit de motivatie vinden om iets te veranderen aan het werken aan overgewicht.

Het is (volgens mij) voor 90% geestelijk en voor 10% lichamelijk om hier overheen te kunnen stappen.
Er zijn flink wat boeken over geschreven en je kunt net zo goed een boek "stoppen met roken" lezen ipv een boek "hoe moet ik afvallen" want (volgens mij) komt het op hetzelfde neer.

Het kost "even" een flinke inspanning maar ik ben van mening dat iedereen in staat is om zich te "herprogrammeren". Je moet wel even heel hard zijn voor jezelf en niet in de valkuilen vallen zoals tegenslag of excuus. Ik ben zo blij dat ik het heb weten op te brengen om 10 (hmm, het is ondertussen 20 jaar) geleden gestopt bent met roken en ook dat extra gewicht heb weten te verlagen. Misschien is het meer uit luiheid dan uit gezondheid dat ik het voor elkaar heb gekregen. Moet je eens over nadenken dat je continu met een rugzak van 20 kilo rondloopt.

(p.s. ik hoop niet dat ik belerend overkom, ik probeer je met alle goede bedoelingen te ondersteunen)
 

Wendie

Senior Prepper
@martin ik vind het absoluut niet belerend.

Apneu is idd vaak overgewicht gerelateerd. Er zijn echter verschillende vormen van apneu. Osas = obstructief overgewicht en Csas = centraal vanuit de hersenen.
Sommige mensen kunnen van apneu afkomen door de ideale BMI te bereiken.

Voor mij persoonlijk ligt dit helaas toch nog iets ingewikkelder inelkaar dan voor de osas patiënten. Ik heb een gemengde vorm in heftige aantallen. Na second opinion in slaapwaakkliniek kwam er uit dat ik csas osas en zware vorm van chronische insomnia heb. Kortom levenslang. Daar kun je depri van worden of denken okey en hoe nu verder ? Eerst heb ik jaar de tijd genomen voor acceptatie en wennen aan behandeling. Daarna ben ik een gedragstherapie aangegaan voor insomnia. Heeft mij niet opgeleverd wat ik voor ogen had. Vergis je niet in de hormonale disbalans die het kreng apneu meebrengt. Ik denk niet dat het 90 % tussen je oren zit. Probleem is vaak erkennen dat het niet goed gaat om vervolgens jarenlang door te duwen tot het echt niet meer gaat en dan sta je geparkeerd waar je niet zomaar uitkomt. Dat is niet geestelijk maar serieus lichamelijk.

En toch ben ik van mening dat luisteren naar je lijf en nuchter verstand je verder brengt dan een diagnose met de opmerking levenslang. Als je toch eraan vast zit dan is accepteren dat het zo is, de allerbelangrijkste eerste stap. Door goede behandeling kom je er wel uit hoor.

Ik kom nooit meer van insomnia af maar ik lig daar letterlijk ook niet wakker van. Boeien als je nacht niet of nauwelijks slaapt. Volgende nacht nieuwe kans. Uiteindelijk pleur je toch in slaap. Is mijn ervaring na 20 jaar nachtelijk spoken. Ik word niet eens sacherijnig van niet slapen.Dit houd mij ook niet tegen in mijn dagelijkse activiteiten. Als je daar aan toegeeft dan heb je pas echt een probleem erbij is mijn ervaring.

Herprogrammering moet zeker lukken tot op bepaalde hoogte. Hard zijn voor jezelf zo ervaar ik het in elk geval niet. Waar een wil is is een weg …….. niet links om dan rechts om.
 

Erny

Last (wo)man standing
Daarna geopereerd via de plasbuis

Eh.... en waarlangs is je prostaat dan verwijderd en waarom heb je dat daarna niet gevoeld?
En die man zou moeten worden aangeklaagd. Blijkbaar was deze gang van zaken de gewoonste zaak van de wereld voor hem.

@Wendie Misschien kun je je recepten ook in het receptengedeelte plaatsen? Daar zijn ze weer gemakkelijk terug te vinden. 👨‍🍳
https://www.preppers-shelter.nl/forums/recepten.39/
 

JJ&A

Diehard Prepper
Mensen die wat zwaarlijvig zijn worden vaak scheef aan gekeken, en vroeger zeiden mensen dan elk hapje gaat door het mondje, en vaak zo dat je het zeker kon horen.
Maar mensen kunnen een stofwisseling-stoornis hebben, een traag werkende schilklier of andere storingen.

Mijn moeder kreeg ook vaak van de sneren, en zegt dan gewoon ik stam van Vlaamse reuzen af, haar familie waren allemaal stevig van postuur, terwijl ze niet overdreven aten meer sober en bewogen ook nog al wat.

Mijn vrouw heeft ook een schildklier die haast niets meer doet, en kan in een etmaal zo een kilo aan komen, en dat kan een paardagen door gaan, terwijl ze weinig eet heel heel slecht slaapt (twee á drie uurtjes op een nacht en middags kan ze niet slapen) en dat al behoorlijk wat jaren, en toch lopen we elke dag een paar keren de acht hoog trappen op steeds een trede over slaand en dat met een behoorlijk tempo.

Ook in val niet echt af, maar ik zit ook veel achter de computer, heb ook haast geen mogelijkheden want we zijn al wat jaartjes aan het ontspullen omdat we weg willen uit Nederland.

En dan nog word er geschreven je moet gezond eten, haha dat is nog al voor handen in de supermarkten het zijn allemaal onvolwaardige producten, verbouwd op uitgeputte haast dode grond, en ook zijn de producten gecultiveerd hebben ook niet meer de kracht van natuur groenten, daar deze onvolwaardige producten ook nog bespoten, en vaak in plastiek, daar dat ziekmakende rommel is de weerstand en zelf genezende werking van het lichaam minimaal tot bar slecht, daar door staat het lichaam open voor virussen, bacteriën, kanker en tumoren en vele gebrekziekten, maar het goedmakertje voor de multinationals er word gigantisch veel geld aan verdient, en daar word weer veel belasting over betaald heel veel.

Wie verdienen hier allemaal aan het zou een hele lange lijst worden al ik dat allemaal zou opschrijven ja een hele lange lijst, dat wil in jullie maar besparen.

Met uitstekend voedsel
Zouden mensen niet meer ziek hoeven te worden, zouden langer leven, zich veel beter voelen, meer gelukkig kunnen zijn, en veel veel krachtiger, en mooi van uiterlijk.

Als wij van de supermarkten terug komen hebben we een statiegeld tasje van de Zeeman en die is niet eens vol, de rest van de rommel kopen we niet.

Beste @Wendie je bent een schat en we houden van je, en je doet geweldig je best.
En wat ik geschreven heb kan ik allemaal ondersteunen met onderzoeken die hebben plaats gevonden,
zelfs in opdracht van het ministerie van gezondheid in Engeland.
 

Erny

Last (wo)man standing
Ik kom nooit meer van insomnia af maar ik lig daar letterlijk ook niet wakker van. Boeien als je nacht niet of nauwelijks slaapt. Volgende nacht nieuwe kans.

Ja, heel heftig slapeloosheid. Ook omdat het gros der mensheid totaal niet begrijpt hoe dat is en wat de gevolgen zijn. Hoor nog steeds die opmerking van een dame, nadat ik haar uitvoerig had uitgelegd hoe en wat en de (psychische en sociale) gevolgen, keek ze opeens met een blij en helder gezicht op en zei: Oooooh, zoiets als een jetlag!!! ...... zucht... nee dus. :rolleyes:

Heb altijd al problemen gehad met "niet kunnen slapen".

Mijn ergste periode was tijdens de overgang (niet h-erkend door de mannelijke huisarts, je bent te jong, dus heeft veel te lang geduurd) waardoor ik maar 45 min kon slapen alvorens weer bloedheet beroerd met opvliegers en totaal bezweet wakker te worden. Daarna duurde het zeker weer een half uur om in slaap te vallen en dan weer na 45 min wakker. Na een aantal van dat soort fases gaf ik het dan maar geheel moedeloos op.
Zo'n verstoord slaapgebeuren zorgt voor o.a. depressies, overgewicht en een algeheel gevoel van malaise. Een vrouwelijke huisarts nam het wel serieus en ik kreeg, op eigen verzoek, hormoonpleisters. Dit was een enorme verandering. Terug naar wie ik was vóór de overgangsverschijnselen. En... er smolt gewoon zomaar 12 kilo vet van mij af. Maar had helaas ook 15 jaar levensvreugde verloren...

Je erom druk maken heeft alleen maar een tegenovergesteld effect. Dus ik heb het gedwongen willen slapen ook jaren geleden "losgelaten". Dan maar slapen wanneer het gebeurt, niet wanneer ik het plan.

Het blijkt trouwens zo te zijn dat wij de enige diersoort zijn die 8 uur (maatschappijgedwongen) achter elkaar wil slapen. De meeste soorten doen het in etappes. Vaak fases van 4 uur.
En laat dat nou ongeveer ook zijn waar ik op uit ben gekomen.

Het onbegrip blijft trouwens... de ongenuanceerde opmerkingen etc. Omdat je niet 's morgens, net als zij, opstaat na 8 uur slaap, maar misschien pas om 13.00 uur. Omdat je bv pas om 9 uur kon slapen. En in totaal misschien 4/5/6 uurtjes hebt kunnen meepikken.... De meest voorkomende opmerking: Oooh, heb je lekker uitgeslapen? Hetgeen dan als kritiek bedoeld wordt. Alsof je lui bent etc.

Laatst nog. Deed een rondje met mn hondje hier achter het huis (soort parkje). Praatje met een buurvrouw, brokje voor mn Zowie. En ik wens haar een fijne dag bij het weggaan.
Nou... dáár was het volgens haar te laat voor want de dag was al bijna voorbij (het was 14.00 uur) en zij was al vanaf 7 uur op. Ik zei nog dat ik toen ook wakker was. Maar dat telt dus blijkbaar niet.
Maar weer zo'n negatieve passive agressive reactie. :(
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Beste @Erny

Wat lever je dan top prestaties, dat je gewoon je eigen huishouding doet, en zelfs een groenten hebt tuin heb met van alles er in, waar je top mee bezig ben vaak heb je verteld wat je allemaal verbouwde en gaf je ons adviezen.
Geweldig.

Dat je dan af en toe toen mijn gezwam en geklaag niet er bij kon hebben, is dus best heel begrijpelijk,
nog sorry daar voor.

Ik heb door jullie omgang heel veel van geleerd, en heeft bij gedragen aan het herstel van de zware PTSS is vrijwel opgelost en het gaat wat dat betreft een heel stuk beter.
Ook jij bedankt daar voor.

Wat jij ook schrijft dat mensen keihard (meedogenloos) vaak door ondeskundigheid het niet in kunnen en willen leven klopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Wendie

Senior Prepper
@Erny ,

Vaak snappen mensen niet wat insomnia betekent en wat voor impact het op je leven kan hebben. Onwetendheid maak dat ze reageren zoals ze reageren.

Mij raakt dat persoonlijk totaal niet. Soms ben ik bereid om het uit te leggen en soms ook niet. Ligt aan de situatie.

Bij ons in de familie zitten ook weinig magere mensen. Ik ben nu bezig met afvallen maar mager worden gaat het hier in elk geval niet worden. Mijn doel is ook absoluut niet om de perfect voorgeschreven BMI te behalen. Crash dieet, eiwit Shake dieet Ketogeen dieet : het is allemaal geen optie. Ik eet gevarieerd, gezond,soms vegetarisch normale porties icm met wandelen ( steeds verder) en krachtsport maakt dat ik nu afval. Het gaat ook niet heel hard maar lukt wel.
Ik ben benieuwd waar ik over paar maanden op uitkom. Ergens zal er een grens bereik worden dat ik met deze combinatie van voeding en beweging niet meer afval.
Dan ben ik wel een heel stuk fitter dan dat ik afgelopen jaren ben geweest en dat is wel mijn doel.
Ik ben 45 jaar veel te jong om zulke problemen niet aan te pakken waar het mogelijk is natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

JJ&A

Diehard Prepper
Mijn vrouw heeft met haar ongelofelijke kracht en doorzetting vermogen een paar keren opmerkelijke top prestaties geleverd.

Een daar van is het zelf revalideren van haar posttraumatische dystrofie voet van haar voet.

Hoe is dat gegaan.
Negen maanden op de vlucht en dakloos hebben even tussen door voor een paar dagen luxe even een kamer gehuurd, we wilden net vertrekken, mijn vrouw nog even snel naar de wc in een onbekende afdeling en had in het donker een val gemaakt in een sta hoge diepe kelder, de vrouw van het hotelletje wilde er absoluut geen ambulance bij hebben, de voet was in een mum van tijd heel dik geworden, wij naar de plaatselijke ziekenhuis in Winschoten, daar werd met stevig kneden een gips verband aan gebracht de man kneedde het zo erg dat het bloed er uit stoomde met veel pijn.

Weer terug naar het hotelletje ruggelings weer de trap op gekropen met de been omhoog.
Nachts weer naar het ziekenhuis, want het verband was er te stijf om heen gemaakt, met veel moeite weer terug in ons campertje naar het ziekenhuis, daar schrok de verpleegkundig van de opgezet paarse tenen het waren net lampjes die op barsten stonden, snel knipte hij het gips los, weer werd er opnieuw gips verband om heen gedaan, morgens vroeg moesten we er weer heen ook deze verband was niet berekend op het opzetten van de voet, weer nieuw verband er omheen toen heb ik het geheel zelf door geslepen, en zo gaf het verband wel de steun, maar kon met de zwelling uitzetten.

In Hoogeveen terecht gekomen in een zorginstelling,
Ik daar verteld wat er was gebeurt, er werd een kamertje vrij gemaakt en daar mochten we de nacht doorbrengen met ons mini yorkshire terriërtje Friemeltje.
We mochten een aanleunwoning betrekken.
Naar het ziekenhuis aldaar er werd vast gesteld dat mijn vrouw een posttraumatische dystrofie voet en nooit meer zou kunnen lopen, dat drong met een door bij mijn vrouw en dacht dat gaat niet gebeuren.
De revalidatie arts was naar Macedonië daar was een oude vrouw die wat aan de aandoening zou kunnen doe hij wilde dat ook leren, het eerste wat deed mijn vrouw uit de hulp verlening knikkeren, want die kon niet op de afspraak komen want ze had een aanval van de ziekte van ménière gehad, en kon niet komen, vanaf dat moment was ze op zich zelf aangewezen.
En had de hele tijd over de grond heen moeten kruipen, naar ons campertje naar het ziekenhuis, ik kan haar niet tillen.

In het huisje wilde ze alles ook zelf doen, ja ze is een vrouw met karakter en doorzetting.
We hebben een rolstoel kunnen bemachtigen, maar één hoog stalen buiten trap moest ze zelf zittend op en neer gaan.
Een half jaar is de verschillende keren op de dag met haar voet bezig geweest tot ze weer iets kon lopen, nog steeds met veel pijn.

Na jaren kan ze weer redelijk lopen.
Patiënten die verhaal zullen lezen kunnen hun ogen niet geloven, dat is mogelijk is.

De volgende symptomen kunnen wijzen op posttraumatische dystrofie: De pijn die wordt ervaren past niet bij wat 'normaal' is na het letsel dat is opgelopen of de operatie die is ondergaan. Bovenmatig veel pijn bij aanraking van het lichaamsdeel. Verandering van kleur van het lichaamsdeel, vaak roodblauw.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Mensen met posttraumatische dystrofie moeten die altijd aangeven voor een ingreep of operatie, het is een aandoening die in het lichaam blijft naar de andere uiteinden kan gaan en ook in een operatie wond kan gaan zitten.

Gisteren 08-05-32,
Mijn vrouw zag een vrouw met haar fiets ten val kom ze viel en kwam met een knal met haar hooft tegen de brughek wij er snel naar toe om haar te helpen.
Het meeste pijn had ze met haar teen ze vertelde dat ze daar posttraumatische dystrofie in heeft en nu geweldig veel pijn in had.
Wij konden haar het een en ander vertellen hoe met de met de dystrofie om te gaan, en wat voor maatregelen ze moest treffen.
Er stond ook een groepje jeugd om heen die haar zo graag wilden helpen, mooi om te zien dat deed ons goed.
 

PBear

Mankinds only hope
Eh.... en waarlangs is je prostaat dan verwijderd en waarom heb je dat daarna niet gevoeld?
En die man zou moeten worden aangeklaagd. Blijkbaar was deze gang van zaken de gewoonste zaak van de wereld voor hem.

@Wendie Misschien kun je je recepten ook in het receptengedeelte plaatsen? Daar zijn ze weer gemakkelijk terug te vinden. 👨‍🍳
https://www.preppers-shelter.nl/forums/recepten.39/

Tja, hoe die chirurg dat voor elkaar heeft gekregen is ook voor mij een raadsel. Dat zou toch niet kunnen zonder een incisie van de plasbuis.
Wel had ik tijdens de operatie - hoewel geen pijngevoel - het gevoel dat ik van binnen flink werd uitgehold. Nadien nog enkele behoorlijke stukken weefsel uitgeplast. (En dat was pijnlijker dan de operatie zelf).

Niettemin stond het in mijn dossier dat de prostaat was verwijderd. Dossierfoutje? Toch eens laten uitzoeken of er misschien nog in zit 😂.
 
  • Wow
Waarderingen: JJ&A

Wendie

Senior Prepper
We kunnen paar dagen niet gaan wandelen ivm met ingreep aan de teen van @Robert.

Dus krachtsport training.
En voedseldroger aan zetten met bananen.

Ik wil graag de maaltijden voor onderweg zelf samen stellen in gedroogde vorm.
Tuurlijk hoort er ook een zoete snack bij oa 🍌
Iemand hier die zelf gedroogde maaltijden samenstelt ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Wendie

Senior Prepper
@JJ&A ,

Ik weet dat er vruchtensuiker in zit , maar ik heb geen suikerziekte en als je een hele dag of 15 km aan het wandelen bent heb je ook voedingstoffen nodig om de dag door te komen.

Koolhydraten in brood is niks mis mee, op moment dat je volkorenbrood eet en niet een heel brood elke dag. Goede snee brood eet ik gewoon. Ik bak mijn brood zelf en voeg geen extra suiker toe voor gisting wat veel bakkers wel doen en daardoor weer extra zout om zoet op te heffen.

Snoepen en frisdranken gebruiken wij ook niet.

Ik ben meer op zoek naar hoe ik het beste voor bv een week gedroogde maaltijden kan samenstellen en meenemen zonder de welbekende zakken voer uit de buitensport winkel.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik denk dat er bij wat voedingsdeskundigen hun wenkbrauwen omhoog gaan na het lezen van dit draadje.

Het is allemaal niet zo simpel aan de ene kant, maar aan de andere kant zijn er wel wat zaken die echt heel simpel zijn.

Als je meer calorieën binnenhark dan hetgeen je verbrand dan zal je gewicht toenemen.
En als je meer calorieën verbrand dan hetgeen je binnenhark dan zal je gewicht afnemen.
In 5% van de gevallen kan er een medische oorzaak zijn, in 95% van de gevallen is er een disbalans tussen calorie-inname en calorieverbruik.

En of je nu suikers binnenkrijgt door de suikerpot leeg te eten of door 4 bananen op te eten maakt voor het lichaam niet zoveel uit. Het is niet zo dat iets wat natuurlijk is per definitie gezonder is dan iets want synthetisch is.

Suiker is gelijk aan C12H22O11 en of dit nu uit een suikerbiet, suikerriet of sinaasappels komt, dat maakt niks uit.

Het is echt een misverstand dat iets wat natuurlijk is gezonder zou zijn dan iets wat niet natuurlijk is.
cyanide is een natuurlijk product maar dat maakt het alsnog niet gezond.

Gezondheid is echt iets waar je zelf een enorme rol in kan spelen. En iedereen is vrij om hier zelf zijn keuze in te maken (op die 5% na die door een medische oorzaak hier geen keuze in hebben kunnen maken). Als iemand de keuze maakt om te roken dan moet men niet komen aanzetten met "mijn opa rookte 2 pakjes per week en is 92 jaar oud geworden" want dat maakt roken echt niet gezond.

Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes. En zelfs als je de pech hebt dat je "aanleg" hebt om dik te worden, of "aanleg" hebt om te roken, of "aanleg" hebt om veel te veel alcohol te drinken dan nog ben je zelf de persoon die hier een andere keuze in kan maken.
 

Wendie

Senior Prepper
Iedereen begrijp dat fruit suikers bevat. Je kunt er voor kiezen om bv een appel te eten of kilo appels. Een banaan gedroogd of niet mag je gerust eten , eet geen hele tros. Je kunt er ook voor kiezen geen fruit te eten. Het zijn zoals je aangeeft @martin de keuzes die jezelf maakt.
gezonde voeding & meer bewegen werkt in dit geval en het voelt nog goed ook. Voor mij hoort er een stuk fruit bij elke dag.

Koffie zit erin , wandelschoenen aan , mooi weer ik ben er vantussen deze ochtend.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Misschien toch een aanrader om die e-book eens goed door te spitten, natuurlijk past niet niet in deze maatschappij maar dat vonden de Engelse die het onderzoek starten beslist niet en het ministerie van gezondheid die het onderzoek heeft laten doen.

Het is al weer wat jaartjes geleden dat ik het e-book heb door gespit.

Kritische vinden ons als preppers maar overdreven en vinden dit boekwerk ook maar niets, het is ook onmogelijk om hier op over te stappen, wij hebben niet de beschikking over een rivier met zo ontzetten goed water om het bouwland te bevloeien en de gewassen er op te verbouwen die ze daar hadden, veel dingen zitten tegen.
Ik schrijf er maar niet te veel over anders wordt het een boek op zich. ;)

Lees het e-book pas als je er echt de tijd voor hebt, ga er lekker onbevooroordeeld voor zitten, zoals wij preppers mee meer dingen doen.

MODS graag dit aandeeltje niet verplaatsen het past heel goed in Gezondheid en conditie opbouwen.
 

Bijlagen

  • Het Wiel der Gezondheid hunza.pdf
    817.2 KB · Weergaven: 9

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Het volk wat in het e-book word beschreven is reeds aangetast door de commercie er is een weg aan gelegd zodat roerisme het nog meer in zijn greep heeft gekregen, wij als (beschaving, wereld verbeteraars) hebben al vele culturen kapot gemaakt.

Ik kaart niet zo vaak meer iets aan maar wilde dit toch even naar voor brengen,
in alle bescheidenheid.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Misschien toch een aanrader om die e-book eens goed door te spitten

Ik moet toegeven dat het inderdaad een interessant boek is. Het is zeker geen onzinverhaal maar....
Het is wel een prima voorbeeld dat zodra je een bepaalde aanname maakt die je wilt gaan verklaren je al heel snel met interpretatie te maken krijgt wat het lastig maakt om er iets concreet uit te kunnen afleiden.

Er staat een interessante tabel in en omdat dit boek toch vrij van rechten is doe ik even een copy/paste van deze tabel.

1683965632923.png

Dit gaat dus over een onderzoek van 20.061 zuigelingen tussen 1924 en 1929 in Chicago.
Je moet niet echt een rekenmachine gebruiken om de conclusie te kunnen trekken dat groep borstvoeding een aanzienlijk lagere overlijdingsaantal heeft dan de groep die kunstmatig gevoed is.
Deze cijfers zijn onweerlegbaar.

Maar...
Als er factoren zijn die indirect of direct een relatie hebben over de gezondheid van de moeder die in relatie staan met de keuze "wel of geen borstvoeding" dan moet je dit natuurlijk wel meepakken in de cijfers.
Stel (het is een fictief voorbeeld) dat de moeders die een extreem stressvol bestaan hebben hierdoor de keuzen maken voor kunstmatige voeding (want er is geen tijd om borstvoeding te geven) dan zou er ook wel een factor kunnen zijn dat die stressvolle levensstijl van de moeder invloed heeft (gehad) op de zuigeling.

Dit is maar 1 voorbeeld van cijfers en interpretatie maar zo kun je dus alles wat recht is krom lullen en alles wat krom is recht lullen.

Gezondheid bestaat uit heel veel complexe factoren die je niet zomaar uit elkaar kan trekken. Dat roken ongezond is, en dat teveel of te weinig voeding slecht is daar is iedereen het wel over eens. De nuances liggen wat complexer. Kijk bijvoorbeeld naar "De Franse Paradox"
Het consumeren van veel verzadigde vetten is een risicofactor voor hartziekten. Maar in Frankrijk zie je een relatief laag aantal hartziekten in vergelijking met andere westerse landen. De (mogelijke) verklaring zou zitten in een hoog polyfenolen gehalte in rode wijn.

Als er een volk zou zijn waar je gemiddeld 140 jaar oud zou worden en waar het leven voor de rest helemaal ruk is (alleen maar vage dingen eten, en alleen maar gezonde sappen drinken) dan hou ik het liever zo.
 

petroman

SHTF Expert
.... Nog afgezien van het feit dat de tijd 1924-1929, een afwijkende gezondheidszorg had dan nu (2023).
Ik vrees ook dat het sociale milieu, arm/rijk, gezond/ziek, in die tijd in een stad totaal anders was dan nu. De arme bevolkingsgroep had (waarschijnlijk) helemaal geen geld voor kunstmatige baby voeding. De rijken maakten gebruik van een min, die dan weer vaak uit de arme bevolkingsgroep kwam. En dan heb je nog de kwaliteit van de kunstmatige voeding in die tijd.
 
Bovenaan