• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gezondheid & conditie opbouwen

Wendie

Senior Prepper
Heren on topic graag !

De slechte staat van de gezondheidszorg of politiek zijn niet de insteek van dit topic, dat mag duidelijk zijn.

Tips over hiking of conditie opbouw zijn zeker welkom
 

RockyFlats

Ruttaan
Heren on topic graag !

De slechte staat van de gezondheidszorg of politiek zijn niet de insteek van dit topic, dat mag duidelijk zijn.

Tips over hiking of conditie opbouw zijn zeker welkom
@Wendie , je hebt het hier over gezondheid en conditie opbouwen. Dan zijn kanttekeningen bij die opgeroepen en eens (?) oergezonde Hunza toch niet off-topic lijkt me, en evenmin een relativeren van de eigen inbreng op de te behalen leeftijd of het benoemen van de factoren die het leven drastisch kunnen bekorten.

Wie het echt goed voor heeft met zijn/haar gezondheid, die draagt wellicht allereerst een filterend mondkapje of hiked naar ver weg van hier, of verblijft een groter deel van het jaar elders? De eigen gezondheid zal dan wel snel een elders slechtere gezondheidszorg moeten gaan compenseren, want slecht is die (m.i.) hier zeker niet. Of, ...nog niet...

Het is mij toch wel een raadsel vanwaar de drang, om zo'n post te verwijderen?
 

Roel

Mankinds only hope
Ik weet inmiddels een beetje over het weer opbouwen van conditie na mijn ongevalletje met een bedbodem. Na het onderliggende suikerprobleem kwam het compenseren van de verloren kilootjes spiermassa. Ik ben altijd iets aan de zware kant geweest maar dat waren wel overwegend spieren. Daar is na mijn ongelukje bijna 15 kg van verdwenen. Gelukkig is een deel al weer terug, maar tegen de tijd dat ze er allemaal weer zijn ben ik zeker een jaar verder. Maar, gezond eten, stoeien met boomstammen en werken in de tuin doet een mens goed. :)
 

Wendie

Senior Prepper
Vandaag weer flink wat kilometers gelopen en hoe toevallig veel kleefkruid en oa irissen, hop en klaprozen gespot. Mooi om alles weer in de bloei te zien gaan.
Ook de Japanse 1000 knoop gezien.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A

Candyman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Goed bezig 👍
Enkel sporten werkt niet voldoende bij mij.
De combinatie sporten en keto dieet past het beste bij mij.
Om de één of andere reden heb ik ook minder last van m'n hooikoorts als ik geen koolhydraten eet.
 

Wendie

Senior Prepper
@Candyman
Keto vind ik heel moeilijk vol te houden, heb ik wel geprobeerd in het verleden.
Alleen sporten is hier ook niet genoeg.
Op het moment wandelen we veel en vaak 10 km+, morgenvroeg bv rondje van 13 km uitgestippeld. Ik doe er ook kracht training bij.
Voedsel aanpassing heb ik wel gedaan maar op een manier die voor mij makkelijk vol te houden is. Eet meer groente eiwitten vlees vis minder koolhydraten maar niet volledig ketogeen. Moet zeggen het gaat steeds beter hier ! Er komt over een tijd ….een dag dat ik het aankan om in Zweden de gehele Kungleden te hiken. Dat is de mooiste beloning die ik mezelf ervoor terug kan geven.

Hooikoorts is gewoon grrrr hier idem maar ik kan niet zonder medicijnen.
 

Wendie

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Zondagochtend 12 km gelopen in de zon, de km waren goed te doen maar die zon was toch pittig. Maandag mijn nieuwe stappers terug moeten brengen naar bever de stiknaad van de schoen sprong los. Die ben ik effe kwijt voor naar de schoenmaker te laten verzenden door bever.Vanmorgen 8,5 km gelopen was heerlijk wandelweer.
Toch maar eens eens stafkaart van de omgeving kopen om de kneepjes van het kompas beter onder de knie te krijgen. Komende dagen vooral routes van rond de 8 tot 10 km icm met wat krachttraining om komend weekend een route van 20 km te lopen.
 

Wendie

Senior Prepper
De planning voor komend weekend veranderde hier…..
Vanmorgen de stoute schoenen aangetrokken aan de 20 km tocht begonnen en uitgelopen ook.
Morgen maar eens een welverdiend rustdagje houden op huishoudelijke klusjes na natuurlijk. Ben best wel happy met hoe goed het gaat betreft langere afstanden lopen.
 

Wendie

Senior Prepper
Nu het warmer word is wandelen in de hete ☀️ toch niet zo prettig. Krijgt last van warmte in de voeten zetten dan op met als gevolg blaren.
Deze week slaapschema veranderd zodat wandelen in de vroege ochtend mogelijk is.
We hebben deze week al een paar keer goed vroeg gewandeld en dat is echt heerlijk.
Gewicht is inmiddels weer wat verder afgenomen kortom het gaat de goede kant op.
Morgenvroeg 4 uur eruit en bij zonsopkomst is het in het bos best wel aangenaam.
 

Wendie

Senior Prepper
Ik woog schrik niet vorig jaar zomer 138 kilo. Die zomer ben ik gestart met verandering. Dec ,Jan, Feb heb ik door het overlijden van mijn moeder niet gesport en niet op voeding gelet. Was weer paar kilo zwaarder dan ik eindigde half dec.
Ik weeg nu 116,5.
85 kilo zou voor mij wel oke zijn.
@martin heb je zelf ook wel eens overgewicht gehad en hoe is dat bij jouw dan verlopen ?
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
@martin heb je zelf ook wel eens overgewicht gehad en hoe is dat bij jouw dan verlopen ?

Ja, dat heb ik 2 keer meegemaakt en heb ik (denk ik) wel overwonnen. Ik had hier al iets over neergezet maar ik zal het eens wat uitgebreider uitwerken.

Met een lengte van 180 is voor mij 80 kilo wel het maximale wat ik mag wegen.

En tot mijn 40e woog ik altijd rond de 70 en kon ik alles eten en hoefde ik echt nergens naar te kijken.

Dit is een standaard cliché en geldt voor de meeste mannen (uitzonderingen daargelaten). Nu had ik 5 jaar daarvoor een rookverslaving radicaal overwonnen en heb me redelijk ingelezen hoe een verslaving zowel lichamelijk als geestelijk werkt. Dat ik op mijn 45e tot mijn schik ineens 90 kilo woog was wederom flink inlezen hoe dit nou zo gekomen kon zijn. En dan begin je dus met “verandering van stofwisseling” en “metabolisme” maar het is in mijn ogen veel eenvoudiger.

Wat er (in mijn ogen) gebeurd is dat je jezelf een “beloning” aan het uitdelen bent in de vorm van ongezonde rommel. Je gaat de associatie maken tussen ongezond eten (suikers/vet/fastfood) en jezelf belonen. Exact hetzelfde principe hoe een rookverslaving werkt. Dat is ook omdat je jezelf wijs maakt dat roken een rustmoment is die je “verdient hebt”.

Wat voor mij goed werkte is om de samenhang van alle processen in het lichaam nog even goed door te nemen en het effect van overgewicht op die processen nog een goed op me te laten inwerken. Hierdoor begon ik die “beloning” te zien als een “straf” en was het relatief eenvoudig om mijn eetpatroon aan te passen naar wat gezondere dingen en die ongezonder rommel in de avond gewoon over te slaan zonder dat ik dit nog als een offer zag.

Nu moet ik wel zeggen dat ik 5 jaar later nog eens terugviel en ongemerkt weer richting 90 ging. Toen heb ik dat gelijk binnen 2 weken (2 weken niet eten) teruggebracht naar 80 en probeer nu toch 1 keer per maand even te kijken of mijn gewicht rond die 80 kilo blijft.


Maar ik denk dat het werken aan een verslaving of aan conditie of aan gewicht voor iedereen anders zal zijn. De basis blijft hetzelfde maar voor de een werkt bewustwording (bijvoorbeeld) beter dan sporten. Voor de ander zal meer sporten weer beter werken dan radicaal minder eten.

Jou inspanning om 21,5 kilo af te vallen zal een zwaardere strijd zijn geweest als mijn 10 kilo. Nog eens 30 is wel een hele grote stap maar het moet mogelijk zijn. De grote uitdaging gaat zitten in het volhouden. Enkele tips die ik iedereen kan meegeven zijn.

  • Probeer de associatie tussen “leuk/lekker” en veel/ongezond eten uit je hoofd te bannen.
  • Ga niet iedere dag op de weegschaal staan maar 1 keer per week is echt wel voldoende.
  • Ga jezelf niet belonen met ongezonde dingen na een flinke inspanning.
  • Zie je lichaam als een persoon waar jij voor verantwoordelijk bent i.p.v. een ding.
  • Ga niet op zoek naar externe factoren waarom het zo zwaar is, dat heeft geen nut.
  • Die beloning van je inspanning die komt vanzelf want je voel je veel fitter, hebt een stuk minder gewicht mee te zeulen, je gewrichten worden minder zwaar belast, je slaapt een stuk beter, kans op hart en vaatziekten neemt enorm af.
  • En ga nou niet denken van “ja maar ik heb recht om te genieten want zo is het leven niet leuk meer” want dan heb je die 1e regel nooit goed opgevolgd.
 

Wendie

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
@martin

Je hebt op heel erg veel punten gelijk.
Enige is dat de strijd met de kilo’s voor mij niet als een strijd voelt. Elke dag wegen heeft geen enkele nut dan ben je obsessief bezig met jawel het gewicht. Dat is juist niet de bedoeling. Iets wat er in jaren aankomt icm met lichamelijke struggel maak je niet in enkele weken /maanden ongedaan ook niet met obsessief gedrag.
Hele strenge diëten of een specifiek dieet in het algemeen is wat mij betreft ook niet de manier. Ik eet nu wel anders dan voorheen oa kleine porties en geen processed food maar maar ook lekker. Gelukkig lust ik ook gewoon alles van een rauwe koolrabi tot aan stoofpotje vis fruit maakt niet uit alles smaakt goed. Heb niet het gevoel dat ik iets te kort komt of zwaar aan het diëten ben. Mis af toe snelle hap buiten de deur als dat zo uitkwam in het verleden. Ook dat kun je vervangen door te zorgen dat je je eten bij hebt.
Het is een kwestie van een nieuwe vingerafdruk in je leven ontwikkelen.

Ik voel me steeds een beetje beter, fitter en sterker worden dat wat ik zelf ook graag wil. Wandelen en beweging ervaar ik als ontspanning. Ik vind het heerlijk om in de natuur rond te struinen. Jezelf belonen kan op vele andere manieren dan eten.
Ik geniet nu ook van het leven terwijl er best veel veranderd is bij mij.

Combinatie van bewust met voeding omgaan en sporten heeft me de eerste winst al opgeleverd betreft gezondheid. Mocht ik gaandeweg ergens stil komen te staan met gewicht dan kijk ik naar wat er aan aanpassingen in voeding of sport mogelijk is om toch op gezond gewicht te komen.

Wat mij wel geholpen heeft is smorgens op nuchtere maag met een lage inspanning te bewegen om je metabole verbranding te verhogen.

Ik heb zeker nog wel een tijd te gaan maar strijd : zo zie en ervaar ik het nie…..
 

Wendie

Senior Prepper
Nog steeds aan de wandel hier.
Alleen mijn voeten zijn toch wel probleem pootjes.
Heb verschillende soorten goede wandelschoenen met aanpassingen zooltjes en door orthopedische schoenmaker aanpassing laten doen. Het blijft 3 keer prut !
Soms nergens geen last van en soms dikke bloed blaren. Pijnlijke meniscus niet continue aanwezig maar wel vet irritant. Ben met een hoge wandelschoen op mijn muil gegaan in het bos. Rechter pootje is altijd zwakke plek gebleven na trauma ongelukje met deze voet in de jeugd. Haglunds hiel heb ik aan dezelfde voet laatste jaren erbij gekregen. Soms word ik er simpel van!

Zwakke voeten dus. Trainen van de voetspieren is de volgende stap.

Iemand hier ervaring met barefoot schoenen? Vibram fivefingers?
Mijn ieder erachter is nl dat als een schoen minder steun geeft dit je voet spieren traint mits je dit voorzichtig opbouwt. Misschien ook geen blaren omdat het flopsy schoentjes zijn. Tips zijn welkom.
 

marzman

Diehard Prepper
@martin

Je hebt op heel erg veel punten gelijk.
Enige is dat de strijd met de kilo’s voor mij niet als een strijd voelt. Elke dag wegen heeft geen enkele nut dan ben je obsessief bezig met jawel het gewicht. Dat is juist niet de bedoeling. Iets wat er in jaren aankomt icm met lichamelijke struggel maak je niet in enkele weken /maanden ongedaan ook niet met obsessief gedrag.
Jawel, dat heeft wel nut want je moet er ook een beetje bewust mee bezig zijn om je gedrag te veranderen, je moet er alleen niet meteen conclusies aan onttrekken als je iets zwaarder bent als gisteren. Maar je kan het wel dagelijks bijhouden en bijvoorbeeld een gewogen gemiddelde maken van 5 dagen (je kan er ook 14 dagen van maken als je denkt dat 5 dagen te weinig is). Als dat gewogen gemiddelde afneemt dan ben je goed bezig (als het je bedoeling is om af te vallen).

Wat voor mij goed werkte was het boek van Judith Beck (The Diet Solution of de dieet oplossing in het Nederlands), dat boek is geen dieet maar meer een cognitieve therapie van zes weken (als je de opdrachten braaf uitvoert). Voor mij werkte het heel goed. Je kan ook doen wat @martin zegt, want wat hij zegt is eigenlijk gewoon hetzelfde zonder moeilijke woorden als cognitief en therapie ;) Het is namelijk precies dat, je leert je bepaalde dingen aan en die moet je jezelf ook weer afleren. Dat proces duurt ongeveer zes weken. En soms heb je een terugval en dan moet je het opnieuw doen.
 

Wendie

Senior Prepper
@marzman
Natuurlijk ben ik bezig met bewust gedragsveranderingen door te voeren in voeding en beweging. En ja dat is nuttig. Het heeft in elk geval een gewenst resultaat bij mij.

Obsessief er mee bezig zijn zoals bv elke dag wegen is niet iets wat mij verder gaat helpen.
Thanks voor de tip van het 📕 intressant!
 
Bovenaan