• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote 'beginnen met preppen' topic

L

LadyPrepper

Gast
Weet niet zeker of ik dit in het juiste draadje plaats maar ik vroeg me af wat voor soort eten jullie in jullie BOBs hebben. Ik heb al een paar keer Snickers voorbij zien komen (ik hou meer van Twix) maar verder? Ik heb nu wat MREs besteld (geen idee of dat te eten is) maar ben benieuwd naar jullie suggesties.
 

AWOL

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Weet niet zeker of ik dit in het juiste draadje plaats maar ik vroeg me af wat voor soort eten jullie in jullie BOBs hebben. Ik heb al een paar keer Snickers voorbij zien komen (ik hou meer van Twix) maar verder? Ik heb nu wat MREs besteld (geen idee of dat te eten is) maar ben benieuwd naar jullie suggesties.

Ik neig naar gevriesdroogde maaltijden zoals die van Mountainhouse. Zijn lang houdbaar, licht (als je het water niet meerekent dat je nodig hebt) en ook koud te eten zolang je maar kunt her-hydrateren. Kost natuurlijk wel wat tijd om te bereiden maar je hebt dan wel meer een echte maaltijd met voedingsstoffen. Voordeel van de snickers is denk ik naast de chocolade ook de pinda's. Dat kun je dus ook in de BOB doen, notenmix ook soms wel trailmix genoemd, dat zijn dan tussendoortjes of wanneer je geen gelegenheid hebt een maaltijd te maken.

In mijn noodvoorraad thuis heb ik ook meerdere grote blikken mountainhouse (er is ook veel interessante concurrentie tegenwoordig) met ieder 8-12 porties. Bij elkaar kan ik daar zo'n twee maanden van eten. Kost wat maar dat is voor jou geen probleem ;) Reden voor mij daarin te hebben geïnvesteerd is dat ik het als een verzekering zie. De blikken zijn goed afgesloten en 25 jaar houdbaar. Die schaf je aan, bewaard ze op een niet vochtige plek en je kunt ze vergeten terwijl je toch voor langere tijd verzekerd bent van eten dat van redelijke kwaliteit en voedingswaarde is. Die voedingswaarde neemt in de loop der jaren wel wat af maar zou toch voldoende moeten blijven om goed op te kunnen functioneren. Ook bij een eventuele snelle evacuatie zijn de blikken gemakkelijk mee te nemen en dus ook licht en stevig.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A
L

LadyPrepper

Gast
Ik neig naar gevriesdroogde maaltijden zoals die van Mountainhouse. Zijn lang houdbaar, licht (als je het water niet meerekent dat je nodig hebt) en ook koud te eten zolang je maar kunt her-hydrateren. Kost natuurlijk wel wat tijd om te bereiden maar je hebt dan wel meer een echte maaltijd met voedingsstoffen. Voordeel van de snickers is denk ik naast de chocolade ook de pinda's. Dat kun je dus ook in de BOB doen, notenmix ook soms wel trailmix genoemd, dat zijn dan tussendoortjes of wanneer je geen gelegenheid hebt een maaltijd te maken.

In mijn noodvoorraad thuis heb ik ook meerdere grote blikken mountainhouse (er is ook veel interessante concurrentie tegenwoordig) met ieder 8-12 porties. Bij elkaar kan ik daar zo'n twee maanden van eten. Kost wat maar dat is voor jou geen probleem ;) Reden voor mij daarin te hebben geïnvesteerd is dat ik het als een verzekering zie. De blikken zijn goed afgesloten en 25 jaar houdbaar. Die schaf je aan, bewaard ze op een niet vochtige plek en je kunt ze vergeten terwijl je toch voor langere tijd verzekerd bent van eten dat van redelijke kwaliteit en voedingswaarde is. Die voedingswaarde neemt in de loop der jaren wel wat af maar zou toch voldoende moeten blijven om goed op te kunnen functioneren. Ook bij een eventuele snelle evacuatie zijn de blikken gemakkelijk mee te nemen en dus ook licht en stevig.


Thanks! Thuis puilt de voorraad echt uit nu na 30 kratten van de Appie maar ik ga me eens verdiepen in die Mountainhouse blikken. Ik heb idd ook wat trailmix, noten en gedroogde vruchten in m'n bob en dan straks nog een paar MREs. En een blikje tonijn en klein flesje ketchup (altijd lekker) :). Wat hebben jullie verder nog qua eten in de BOB? @Niels @Rataplan @Flos @zonnebrood @jj @frans81 om maar een paar namen te noemen :)
 
L

LadyPrepper

Gast
Gelezen ! Dank ! Weer wat inspiratie opgedaan! Ik ga het weekend weer wat uitzoeken voor in mijn BOB en beginnen met een tweede BOB. Blikjes paté had ik toevallig net gekocht dus dat is handig, thee, bouillon, soep in een zakje, heb ik ook allemaal wel, en snoep vast ook wel!
 

QuickFix

Diehard Prepper
Ik heb een heel assortiment van Travellunch.
P7141262.JPG

Qua smaak prima, past ook prima overal tussen je gear weg te werken.
Het enige dat mij een beetje tegenvalt is het aantal koolhydraten per verpakking: ik heb toch twee 125g. porties nodig om voldaan te zijn (er bestaan ook dubbelverpakkingen van 250g., maar die heb ikzelf niet).
Ook zijn ze niet echt goedkoop: €5,50 (125g.) en €7,50 (250g.) per verpakking.

Maar, zoals gezegd: voor gevriesdroogd eten lekker om bij je te hebben en zowel met warm als met koud (in geval van nood) water aan te maken en te nuttigen.

Er zijn ook energie/compact food-reep-dingen (NRG-5, etc.), maar die zijn niet te hachelen (smaken weeïg), dus dan ga je tegen je zin in eten, terwijl eten eigenlijk, naast energie, ook een morele boost moet geven.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Thanks! Thuis puilt de voorraad echt uit nu na 30 kratten van de Appie maar ik ga me eens verdiepen in die Mountainhouse blikken. Ik heb idd ook wat trailmix, noten en gedroogde vruchten in m'n bob en dan straks nog een paar MREs. En een blikje tonijn en klein flesje ketchup (altijd lekker) :). Wat hebben jullie verder nog qua eten in de BOB? @Niels @Rataplan @Flos @zonnebrood @jj @frans81 om maar een paar namen te noemen :)

Ik zal als de bob een echte BOB functie krijgt niet veel eten meenemen .
Waarschijnlijk wat gedroogd of gerookt iets . Lekkere dingen hoeven ook niet mee .
Het moet voeden en dus ook Energie leveren .
Ik heb al zeer jong geleerd iets uit de natuur te halen / vangen .
Als de nood aan de man is dan gaat de schakelaar om .
Jong geleerd is oud gedaan haha .
Maar een paar extra MRE's voor echte nood zijn het gewicht niet en die zullen er wel extra bij zitten ! .
Teveel eten mee betekend volume en vaak ook gewicht .
 
L

LadyPrepper

Gast
Ik zal als de bob een echte BOB functie krijgt niet veel eten meenemen .
Waarschijnlijk wat gedroogd of gerookt iets . Lekkere dingen hoeven ook niet mee .
Het moet voeden en dus ook Energie leveren .
Ik heb al zeer jong geleerd iets uit de natuur te halen / vangen .
Als de nood aan de man is dan gaat de schakelaar om .
Jong geleerd is oud gedaan haha .
Maar een paar extra MRE's voor echte nood zijn het gewicht niet en die zullen er wel extra bij zitten ! .
Teveel eten mee betekend volume en vaak ook gewicht .
Snap ik maar mijn BOB is echt voor in mijn BOV. Als ik te voet verder zou moeten gaan dan gaat dat hem toch niet worden... niet dat ik mijn BOB niet licht wil houden maar laten we wel realistisch blijven. Goed dat jij diertjes kan vangen ; ik beperk me toch echt tot de aanschaf van bifi worstjes ofzo :)
 

Flos

SHTF Expert
Voor in de BOB heb ik Belgische 24u rantsoenen ( die zijn wel van franse makelij ) al verschillen ze wel met de fransen. Die haal ik wel uit elkaar voor in de tassen. Voor in mijn trailer mag het wel wat zwaarder zijn maar ook de gaat boven zijn gewicht. Daar zit in. Blikken stoofvlees en ragout . Voor thuis heb ik naast de vele potten en blikken ook een hele kast zelf geweckte potten. Groenten fruit sappen vlees brood cake
 

Richard434

Prepper goeroe
In de bobs heb ik heel simpel Noodles zitten.
Zijn relatief ligt,
Je kan ze indien echt nodig rauw eten (afrader qua smaak)
Lang houdbaar,
En ik heb de losse zakjes, omgepakt in ziplocks met daarin steeds genoeg voor 1 persoon per dag.

Oke, dat wordt niet echt lekker meer na de 3-4 dagen. Maar een BOB is in mijn ogen niet bedoelt voor veel langer..
 

DO-it

Diehard Prepper
In de bobs heb ik heel simpel Noodles zitten.
Zijn relatief ligt,
Je kan ze indien echt nodig rauw eten (afrader qua smaak)
Lang houdbaar,
En ik heb de losse zakjes, omgepakt in ziplocks met daarin steeds genoeg voor 1 persoon per dag.

Oke, dat wordt niet echt lekker meer na de 3-4 dagen. Maar een BOB is in mijn ogen niet bedoelt voor veel langer..
In Azië eten ze noodles ook droog, lijkt wat chips-achtig. Ik vond het best om te eten..... #smakenverschillen:fluit:
 
L

LadyPrepper

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor in de BOB heb ik Belgische 24u rantsoenen ( die zijn wel van franse makelij ) al verschillen ze wel met de fransen. Die haal ik wel uit elkaar voor in de tassen. Voor in mijn trailer mag het wel wat zwaarder zijn maar ook de gaat boven zijn gewicht. Daar zit in. Blikken stoofvlees en ragout . Voor thuis heb ik naast de vele potten en blikken ook een hele kast zelf geweckte potten. Groenten fruit sappen vlees brood cake
Klinkt heerlijk ! Ik krijg er trek van! Ik ga me ook maar eens verdiepen in die Belgische rantsoenen. @DO-it die noodles heb ik wel maar vind ik niet zo lekker eigenlijk; kids houden er wel van dus die houden we er in maar liever niet droog ! @Richard434

Bedenk nog een vraag; hoeveel liter water hebben jullie op dit moment opgeslagen in huis? Ik heb net geteld en zie dat ik maar aan 70 liter totaal kom (gekocht water) terwijl ik dacht dat ik echt veel had aangeschaft. Dat is voor 3 man max. 10-12 dagen schat ik. Voor hoe lang moet je water preppen, wat raden jullie aan en waarom? Ik ben nog in afwachting van zuiveringssystemen dus die laat ik nu buiten beschouwing. Ik hoor het weer graag!
 
L

LadyPrepper

Gast
@DO-it en @LadyPrepper
Persoonlijk vind ik ze droog niet heel lekker, maar soms is het nodig om "on the go" te eten, of is vuur of koken even geen optie.
Daarom wil ik in mijn BOB of vluchttas altijd ook eten hebben wat je rauw kunt eten.
Het is ook wel te eten, maar ff gekookt, is het net ff lekkerder, vind ik.. ;)
Eens! Ik heb daar noten en gedroogd fruit en crackers en blikjes paté en tonijn voor. Dat eet je zo op en het zijn van die blikjes die je makkelijk opentrekt. Ik gooi er misschien nog wat energie bars bij ofzo.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Pasta, havermout, melkpoeder, noten(mix)en pure chocolade ( 85% dacht ik).

Dit wordt ook de basis voor naar Zweden al duurt dat 7 dagen, dus 2 keer langer dan waar een bob voor bedoeld is, dus daar komen nog zaken bij zoals repen, droge worst, vlees etc.

Roekpakket ( is al genoemd) is ook best.

Verder wanneer nodig vul ik het aan met eetbaars uit de natuur. ( maar daar vroeg je verder niet naar)
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
de bob is voor max 72 uur. daar zit (bij mij) weinig voedsel in. (overleven is water, warmte, shelter, en dan pas een beetje voer). de 24 uurs pakketten van defensie zijn een goed uitgangspunt.

Zo denk ik ook .
Maar man man wat heeft het lang geduurd eer ik waterfilters kocht pfff .
Als reserve heb ik 1 militaire Engelse Noodshelter .
 

Richard434

Prepper goeroe
Als reserve heb ik 1 militaire Engelse Noodshelter .
Die heb ik ook in de "bob" van mn zoontje zitten.
Zijn inhoud:
Engels Noodshelter,
3x Reddingsdeken.
1x esbit brander+ tabletten+lucifers
Stuk touw
RVS fles van 250 ml
waskrijtjes
6 theezakjes
3x noodles
Waterfiltertabletjes
En verder ruimte voor zijn favoriete knuffel en 4 auto's

In theorie kunnen we hier met alle 3 een dag of 2 overleven, indien we extra water vinden (lijkt me in Nederland niet zo'n probleem.)
Met dit gewicht fietst hij, loopt hij, rent hij, zoals hij "normaal" ook doet.
Het geeft hem het gevoel te helpen, en als we alles verder kwijt zouden raken, valt er mee te overleven.

En ik heb er ook 1 in mijn GHB zitten, bedenk ik me.. ;)
 
F

frans81

Gast
Die heb ik ook in de "bob" van mn zoontje zitten.
Zijn inhoud:
Engels Noodshelter,
3x Reddingsdeken.
1x esbit brander+ tabletten+lucifers
Stuk touw
RVS fles van 250 ml
waskrijtjes
6 theezakjes
3x noodles
Waterfiltertabletjes
En verder ruimte voor zijn favoriete knuffel en 4 auto's

In theorie kunnen we hier met alle 3 een dag of 2 overleven, indien we extra water vinden (lijkt me in Nederland niet zo'n probleem.)
Met dit gewicht fietst hij, loopt hij, rent hij, zoals hij "normaal" ook doet.
Het geeft hem het gevoel te helpen, en als we alles verder kwijt zouden raken, valt er mee te overleven.

En ik heb er ook 1 in mijn GHB zitten, bedenk ik me.. ;)

Deze zijn echt goed en mooi in prijs .
Meerdere opties mogelijk in gebruik . Zeer sterk spul .

://www.militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=2203
 
Bovenaan