• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Ray

SHTF Expert
Een instructie filmpje van de ambulance dienst, voor als ze een corona patiënt moeten vervoeren.
Goede lessen in hoe je spullen en oppervlakten desinfecteert en waar je allemaal op moet letten. Wellicht zitten er voor mensen hier nuttige tips tussen:
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Ik durfde vandaag ook maar weer eens naar de super te gaan, voor het eerst sinds zaterdag. Met de lege schappen viel het behoorlijk mee, alleen het lijkt alsof mensen de eieren, de pasta en het toiletpapier maar moeilijk kunnen laten liggen als het er is (kon wel brood en groente kopen gelukkig, daar kwam ik voor).

Wat echter veel schokkender was, was dat er legio mensen rondlopen (met name in de wat oudere leeftijdscategorie) waarvan het lijkt alsof ze al de hele week geen nieuws hebben gezien of gehoord. Lopen gewoon openlijk te hoesten en te niezen, soms nog net met de hand ervoor maar soms ook helemaal niets. Natuurlijk, dat hoeft niet direct te betekenen dat ze dan ook Covid-19 dragers zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat al die mensen een recente negatieve test op zak hebben.

Ik had eerder al gelezen over hoe lang het virus op oppervlakken kan overleven dus ik beschouwde mijn handen al als besmet zodra ik buiten iets had aangeraakt, en voelde me redelijk veilig om gewapend met mijn handenreiniger en grondige routine toch enigszins (op gepaste afstand) onder de mensen te komen... maar nu dat ik ook nog gelezen heb over die mogelijke aerosolenverspreiding zit ik me af te vragen of ik niet eigenlijk juist toch een enorm risico heb genomen vanmorgen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Wat echter veel schokkender was, was dat er legio mensen rondlopen (met name in de wat oudere leeftijdscategorie) waarvan het lijkt alsof ze al de hele week geen nieuws hebben gezien of gehoord. Lopen gewoon openlijk te hoesten en te niezen, soms nog net met de hand ervoor maar soms ook helemaal niets. Natuurlijk, dat hoeft niet direct te betekenen dat ze dan ook Covid-19 dragers zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat al die mensen een recente negatieve test op zak hebben.
Zorgen over nuchtere senioren die zich weinig aantrekken van maatregelen
https://www.gelderlander.nl/binnenl...h-weinig-aantrekken-van-maatregelen~abc92754/

Een instructie filmpje van de ambulance dienst, voor als ze een corona patiënt moeten vervoeren.
Goede lessen in hoe je spullen en oppervlakten desinfecteert en waar je allemaal op moet letten. Wellicht zitten er voor mensen hier nuttige tips tussen.
Ik ben erg tevreden over mijn prepperskills, dat ik dus al meer dan een week geleden begon met ontsmetten van alle aanraakvlakken in onze gezamenlijke ruimtes.Ik kon er niet op vertrouwen dat het allemaal wel meeviel, dus deed elke dag een rondje schoonmaken.
(zoals altijd in stilte, omdat ik weinig zin heb in anderen daarvoor te strikken, of schema's te maken...of mezelf op de borst te kloppen...waardoor er soms het idee is dat ik geen reet uitvoer, maar dat is dus schijn, ik werk in stilte...ondanks de roddels(ja ook onder preppers heb ik die gehoord...sukkels, ik ben een kei in echte nood,ikben niet bezig met populair over te komen, en in nood wilde je dat je niet zo achter mijn rug lulde))

In het ergste geval was dat schoonmaken voor niets. Achteraf dus blij dat ik dat gedaan heb, nu komen er verhalen dat het toch op bepaalde oppervlakken aanwezig blijft en in de lucht. En ja , ik luchtte het gebouw ook.
Nu hoeft het niet meer, de woningstichting heeft het gebruiken van de ruimte verboden. Als iemand toch de ruimte gebruikt zal de politie ingrijpen.

Waarom men hamstert.
https://www.gelderlander.nl/home/st...ist-geleerd-voor-zichzelf-te-zorgen~a93e6d44/
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Sta even stil bij de mensen die misbruikt worden.Soms kinderen, soms vrouwen maar ook mannen.
Die hebben in deze tijd even geen uitweg, geen school, geen (sport)club, geen werk.

Vermoed je mishandeling of misbruik, doe een melding, probeer diegene te helpen. In deze periode van bijna lockdown/social distance is er voor deze mensen bijna geen uitweg en zitten ze gevangen met de mishandelaar. Dat gun je niemand!
Twijfel niet, beter gemeld,dan niet gemeld.
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Luister naar Ab Osterhaus in OP1 NPO1 vandaag: https://www.npostart.nl/op1/18-03-2020/POW_04596616 (ergens op de helft en verder, pas als aflevering niet meer live is via deze link, anders even via de gids, wordt straks nog herhaalt).

Richting het einde van het onderwerp, blijkt 5% van het personeel van het Erasmuc MC in Rotterdam van bijna duizend testen, positief te zijn. Niet opgelopen in het ziekenhuis maar daarbuiten. Als maar 1% van de totale bevolking reeds besmet is, wordt de tweede onvermijdelijke golf al enorm en heb je 10.000+ ICU's nodig.

We gaan er wel naar toe, die lockdown, als mensen nu de vrije tijd gebruiken om in grote getale naar tuincentra en bouwmarkten te gaan. Wandelend in het bos gaat of een blokje om met de hond gaat prima, maar als je idd ziet dat mensen nog in vrij grote getale naar de markt gaan?

Burgers en bedrijven, zoals reeds vele winkelketens hoeven niet te wachten op het kabinet.....

Ik ben om, Breek de keten, ipv vrijwillige social distancing waar mensen zich niet aan houden, dan maar met wat dwang.

Londen gaat in lockdown is net het nieuws, waarom alleen London begrijp ik niet. De Engelsen zijn echt laat met maatregelen.

De landen die als eerste de toestand onder controle krijgen, hebben nog al een voorsprong in economisch opzicht t.o.v. van anderen. Als het China lukt de toestand onder controle te houden (en dat is nog lang niet zeker), kon hun eerste tegenspoed weleens het grote voordeel betekenen.
 

Henk88

Diehard Prepper
Luister naar Ab Osterhaus in OP1 NPO1 vandaag: https://www.npostart.nl/op1/18-03-2020/POW_04596616 (ergens op de helft en verder, pas als aflevering niet meer live is via deze link, anders even via de gids, wordt straks nog herhaalt).

Richting het einde van het onderwerp, blijkt 5% van het personeel van het Erasmuc MC in Rotterdam van bijna duizend testen, positief te zijn. Niet opgelopen in het ziekenhuis maar daarbuiten. Als maar 1% van de totale bevolking reeds besmet is, wordt de tweede onvermijdelijke golf al enorm en heb je 10.000+ ICU's nodig.

We gaan er wel naar toe, die lockdown, als mensen nu de vrije tijd gebruiken om in grote getale naar tuincentra en bouwmarkten te gaan. Wandelend in het bos gaat of een blokje om met de hond gaat prima, maar als je idd ziet dat mensen nog in vrij grote getale naar de markt gaan?

Burgers en bedrijven, zoals reeds vele winkelketens hoeven niet te wachten op het kabinet.....

Ik ben om, Breek de keten, ipv vrijwillige social distancing waar mensen zich niet aan houden, dan maar met wat dwang.
Deels ben ik het met je eens maar toch snap ik de verveling en frustratie ook wel. Mensen zijn gewoon niet gewend om geen vrijheden te hebben, het is alsof je een wild gevangen dier opsluit in een kleine kooi. Je kunt niet zomaar verwachten dat het dier onmiddelijk zijn gedrag veranderd en niet ontsnapt als het de kans krijgt.

Daar komt bij dat in grote delen van Nederland, met name de regio Zeeland, Friesland, Groningen en Drenthe het aantal besmettingen nog minimaal is volgens dit kaartje. https://www.rivm.nl/coronavirus-kaart-van-nederland-per-gemeente. Natuurlijk zijn dit niet het werkelijk aantal besmette personen maar het lijkt mij niet waarschijnlijk dat in deze regio's al duizenden besmette personen rondlopen. De besmettingskans lijkt mij in deze regio's (mits je goed oplet uiteraard) nog redelijk klein. Dat maakt dat mensen (terecht of ten onrechte) misschien ook sneller denken 'hier loopt het nog wel los'.

Daarnaast denk ik dat men ook te zwart wit kijkt. Natuurlijk is dit een hele onaangename epidemie en niemand ziet graag zijn vader/opa/vriend in eenzaamheid overlijden als dat niet nodig is. Echter aan de griep gaan ook mensen dood, volgens dit kaartje waren het er in het griepseizoen van 2019 bijna 10.000 in 18 weken tijd. https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland. En ja, ik weet inmiddels dat Corona geen griepje is en dat het potentieel aantal doden wel eens een stuk hoger zou kunnen liggen dan 10.000.

Echter Corona heeft ook positieve bijeffecten. Zo is het gewoon een feit dat we te maken hebben met overbevolking, extra doden door een pandemie betekend minder problemen op andere gebieden door overbevolking. En denk bijvoorbeeld aan verkeersdoden, in Frankrijk waren dat er in 2015 gemiddeld 10 per dag, door 2 weken lockdown heb je dus feitelijk al 140 verkeersdoden minder. https://nos.nl/artikel/2056784-aantal-verkeersdoden-frankrijk-neemt-toe.html. Denk aan milieuproblemen zoals stikstofuitstoot, luchtvervuiling en co2 die opeens een stuk minder zullen zijn als de Economische terughoudendheid een tijd lang aanhoudt. Misschien is het zelfs wel voldoende om de milieunormen nog te halen. Maar denk ook aan het feit dat deze epidemie ons heeft wakker geschud en dat het hoogstwaarschijnlijk zal leiden tot structurele maatregelen en investeringen in de zorg - waardoor in de toekomst weer minder mensen zullen overlijden en wellicht belangrijker nog - een ernstiger epidemie in toekomst beter bestreden kan worden.

Lang verhaal kort; Corona blijft een verschrikkelijk virus met een hoop leed, maar het totaalplaatje is niet zo zwart wit. Ik vraag me dan ook sterk af of een langdurige, totale lockdown met allerlei andere problemen tot gevolg zoals een ongezonde bevolking die niet sport, extreme stress en onzekerheid en een totale instorting van de economie in verhouding staan tot baten wat betreft het indammen van deze epidemie. Let wel, ik zeg niet dat wij niets moeten doen aan de epidemie maar ik denk wel dat men zich niet blind moet staren op alleen de sterftecijfers van corona.
 

Ray

SHTF Expert
Je moet het meteen hebben over wat een lockdown nu eigenlijk precies inhoudt. Als je vanavond de verwarring hoort over Frankrijk, wel of niet alleen nog op straat mogen komen, of compleet binnen blijven. Er is best nog enige bewegingsvrijheid mogelijk, mits mensen zich daar ook aan houden.

Alleen of met je huisgenoot/gezin (daar ben je toch al gedwongen mee opgescheept ;)) een stuk gaan wandelen is geen probleem, zolang je maar niet dicht bij anderen komt en dat vergt discipline.

Zo streng als in China gaat niet lukken, om iedereen middels een boodschappendienst te gaan voorzien van voedsel, etc.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Woensdagavond omstreeks 23 uur verschijnt dit bericht op de site van de telegraaf: https://www.telegraaf.nl/nieuws/673505199/politie-bereidt-zich-voor-op-volledige-lockdown

Politie bereidt zich voor op volledige lockdown
Updated 34 min geleden
1 uur geleden in BINNENLAND
HILVERSUM - De politie bereidt zich voor op het scenario dat in Nederland wordt gekozen voor een volledige lockdown, een situatie waarbij de hele maatschappij op slot gaat en mensen moeten thuisblijven. In die situatie zou de politie zo’n noodverordening moeten handhaven en indien nodig de „sterke arm moeten tonen.”

Zou dit serieus zijn of is het een soort van dwaalspoor om de publieke opinie te beinvloeden. Ik vind het opvallend dat de mindset van veel bedrijven en burgers voortdurend verdere actie vraagt dan wat het kabinet wil.
 

Henk88

Diehard Prepper
Je moet het meteen hebben over wat een lockdown nu eigenlijk precies inhoudt. Als je vanavond de verwarring hoort over Frankrijk, wel of niet alleen nog op straat mogen komen, of compleet binnen blijven. Er is best nog enige bewegingsvrijheid mogelijk, mits mensen zich daar ook aan houden.

Alleen of met je huisgenoot/gezin (daar ben je toch al gedwongen mee opgescheept ;)) een stuk gaan wandelen is geen probleem, zolang je maar niet dicht bij anderen komt en dat vergt discipline.

Zo streng als in China gaat niet lukken, om iedereen middels een boodschappendienst te gaan voorzien van voedsel, etc.
Je hebt wel gelijk dat de ene lockdown de andere niet is. Ik las bijvoorbeeld op omroepzeeland dat ook vandaag na het ingaan van de lockdown in Belgie nog veel belgen hun toevlucht konden nemen in Zeeland. https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/118804/Belgen-met-essentieel-werk-mogen-grens-nog-over. Bij een goede lockdown lijkt me dat je zulk soort onwenselijk gedrag juist beperkt. Maar gecontroleerd de bouwmarkt in voor wat spullen of een wandeling op gepaste afstand moet kunnen lijkt me. Het komt uiteindelijk neer op gezond verstand, ik mag hopen dat onze vrijheden niet helemaal ontnomen worden omdat een kleine groep dit gezond verstand niet toepast :(

Woensdagavond omstreeks 23 uur verschijnt dit bericht op de site van de telegraaf: https://www.telegraaf.nl/nieuws/673505199/politie-bereidt-zich-voor-op-volledige-lockdown

Zou dit serieus zijn of is het een soort van dwaalspoor om de publieke opinie te beinvloeden. Ik vind het opvallend dat de mindset van veel bedrijven en burgers voortdurend verdere actie vraagt dan wat het kabinet wil.
Ik geloof wel dat de politie zich voorbereid op dit scenario, immers is het niet onmogelijk gezien de omstandigheden. Maar ik geloof het kabinet wel als ze zeggen dat dit niet hun voorkeur heeft. Het zal vermoedelijk vooral afhangen van hoe de IC en sterfecijfers zich de komende dagen ontwikkelen. Mocht het toch escaleren dan is een lock down een logische stap om de cijfers weer in de goede richting te krijgen.
 

petroman

SHTF Expert
Er is nogal een groot verschil of je van een stad als Londen een lockdown of binnenblijven actie vraagt of een dorp in de achterhoek.
Hier in het midden kan ik gewoon de benen strekken in de tuin.
Als je een duur penthosue hebt wordt dat toch meer een gevangenis, wel luxe maar toch.
Ook is er meer interactie in een stad dan in een dorp. In een stad is een deel van het leven de straat. leg dat plat en de impact is al groot.
 

Ray

SHTF Expert
Artikel over de bekende onjuiste corona adviezen, het gorgelen met vloeistoffen, 10 seconden adem in houden, ibuprofen, vitamine C: https://www.nu.nl/coronavirus/60379...dviezen-die-nu-rondgaan-op-sociale-media.html

En niet geheel onverwacht:
Rusland zaait volgens de Europese Unie met een "aanzienlijke desinformatiecampagne" tegen het Westen paniek over het coronavirus, meldt Reuters woensdag. Het persbureau stelt dit op basis van een document van de Europese Dienst voor extern optreden (EDEO), dat betrekkingen met landen buiten de unie onderhoudt. Het Kremlin ontkent de beschuldiging.
Bron: https://www.nu.nl/coronavirus/60385...eu-met-nepnieuws-paniek-over-coronavirus.html
 
D

Deleted member 2825

Gast
Omdat het coronavirus gerelateerd is, plaats ik het hier. De Sligro en Makro openen vanaf vandaag ook voor de gewone consument. Gedurende de COVID-19 crisis hebben zij hiervoor toestemming gekregen.

Zo speciaal tegenover de gewone consument is het niet, enige wat jij nodig hebt in de goede tijden is een kvk nummer. De drempel dit te verkrijgen is al jaren zeer laag. Mogelijk wordt er al flink gehamsterd dus.

Ik had een jaar geleden een tijdje een Sligro pas. Grootverpakkingen en een koopjeshoek met scherpe kortingen (50%).
 

petroman

SHTF Expert
Ik vrees alleen dat "de achterlijke burger" ipv winkelwagentjes vol hamsteren nu overgaat op pallets vol hamsteren.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vrees alleen dat "de achterlijke burger" ipv winkelwagentjes vol hamsteren nu overgaat op pallets vol hamsteren.

Ik was net bij Jumbo

Oa alle medicatie op en alle toilet papier .
Medewerker zei mij dat na bijvullen iets later op de dag het binnen 1 uur alweer allemaal weg was . Nu dus niets ! Dadelijk weer effe iets en dan in no time weer niets pff
En dan is het weer wachten op de vracht van morgen .

Triest triest

Máár ook veel mensen met karretjes vol blikjes bier, bier hamsteren :confused:. Moeten ze thuis blijven dan gaan ze maar meer zuipen .
Heb er bijna medelijden mee met alcoholisten .
 
D

Deleted member 2825

Gast
Ik kom net bij een Albert Heijn vandaan uit de binnen stad van Utrecht. Daar waren zij paden aan het tapen voor de ingangspoortjes, weten zij iets meer over wat komen gaat? Ik kom daar al 8 jaar dus ik weet zeker dat het niet voor de rolcontainers of pallets is.

P.S. Ik heb de verkeerde Sinaasappelsap gehamsterd, die met vezels. Dat wordt afzien als de boel op slot gaat.
 

Ray

SHTF Expert
Hier toch eindelijk een flesje dunne bleek kunnen bemachtigen en dat nog zonder knokpartij. Er zou hier dan minder gehamsterd worden, toch zie je dat men meer koopt. Waar eerst de pasta een hardloper was, gaan nu de verse groenten als een trein hier in Emmen. Diverse groenten zoals broccoli, boontjes, bloemkool, spitskool waren uitverkocht.

Wat info over de geschiedenis van de BCG prik tegen tuberculose, hoe dit 'schot hagel' vaccinatie ook andere infecties het lastiger maakt. Het idee is om wellicht zorgmedewerkers hiermee in te enten zodat ze minder vatbaar worden, daar zijn ze nu druk naar aan het kijken: https://www.scientias.nl/nijmeegse-...ronavirus-te-lijf-met-de-getrainde-weerstand/

Beelden uit een Italiaans ziekenhuis worden gedeeld in diverse media, om mensen van de ernst te doordringen: https://joop.bnnvara.nl/nieuws/schokkende-beelden-uit-italiaans-ziekenhuis-dit-is-de-coronacrisis

@buzz De politie bereidt zich voor op meerdere scenario's al weken, waaronder een te handhaven lockdown. Het zou me ook niet verbazen als het er nog van komt, als je ziet hoeveel contacten er nog steeds zijn.

@Postbezorger, misschien nemen ze zelf extra maatregelen, AH was ook snel met de schermen en andere maatregelen. Misschien wel gedoseerd toelaten, maximaal X klanten in de supermarkt, zoals nu al in andere landen gebeurt.
 
Bovenaan