• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

phtvs

Sysop
Admin
Nederland blijft het Italië-scenario angstwekkend dicht volgen...


ETeene0WsAAfsgm.png

Frankrijk loopt wat voor...
9.130 besmettingen en 264 doden
 

Ray

SHTF Expert

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ook Defensie bereidt zich voor om te helpen in de strijd tegen het coronavirus. Volgens minister Ank Bijleveld houdt de krijgsmacht rekening met allerlei scenario’s. "We hebben het calamiteitenhospitaal in Utrecht, maar daarnaast nog een noodhospitaal dat misschien is in te zetten. Ook is er opvangcapaciteit om mensen in quarantaine te houden."

Ook de marine kan worden ingezet. "De amfibische transportschepen Zr. Ms. Johan de Witt en Zr. Ms. Rotterdam beschikken over geavanceerde en ruime ziekenboegen waar patiënten met besmettelijke ziektes zijn te behandelen", licht Bijleveld toe. "Dat geldt trouwens ook voor het logistieke ondersteunings- en bevoorradingsschip Zr. Ms. Karel Doorman. Dat heeft bovendien eigen laboratoria en een speciale quarantaineruimte met afzuiging. Heel geschikt om patiënten met besmettelijke ziektes te behandelen. We onderzoeken welke van deze capaciteiten beschikbaar zijn."

https://www.defensie.nl/actueel/nie...-voor-op-hulpverlening-in-strijd-tegen-corona
 

Ray

SHTF Expert
"Als we een gedragsverandering willen zien - want dat is waar de overheid om vraagt - dan moeten er eerst een aantal variabelen veranderen", zegt gedragspsycholoog Martin Appelo. "Mensen moeten de urgentie gaan zien en ze moeten een hoge lijdensdruk ervaren." Dat laatste wil zeggen dat mensen de negatieve gevolgen van het coronavirus persoonlijk gaan voelen. "Dat gebeurt nu nog niet zo. Voor sommigen wordt het pas urgent als ze bij wijze van spreken hun kaartclubje als een kaartenhuis in elkaar zien storten."
Bron: https://nos.nl/artikel/2327685-niet-alle-ouderen-blijven-thuis-ze-hebben-de-oorlog-meegemaakt.html

Dat geldt niet alleen voor ouderen...
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Schema wat gebruikt wordt...steeds een stapje verder, eerst proberen draagvlak te vinden. Weet je nog, vorige week, dat er steeds harder geroepen werd dat scholen moesten sluiten. Vrijdag verwachte iedereen dat bericht. Kwam niet dus. Zaterdag gingen scholen voorbereiden, zelf aankondigen dat ze dicht zouden gaan...zondagavond kwam wel het bericht dat scholen moesten sluiten.

Wat zie je nu, Ikea sluit(in Duitsland helemaal) mijn lokale kluswinkel brengt alles wat je wilt thuis,is dicht, mijn outdoorwinkels/fietswinkels,werken alleen nog met webshop,Gamma kreeg ik net bericht van, beperkte openingstijden, zelfs mijn boer had het winkeltje dicht(alleen tevoren bestelde bestelling kon je ophalen) Markten zijn al of gaan dicht.
Let maar op, deze week komen er meer van die niet-essentiele zaken die beperkt open gaan, deels of helemaal sluiten.
En dan wordt het ook verkondigd via persco door Rutte dat het voor het hele land in gaat. Winkels en apotheken blijven open, de rest moet dicht.

ETgVIXnXQAE9tZf


ETgY4uhXsAEMkt2
 

Flos

SHTF Expert
Om 08.45u wordt op bijna alle Europese radiozenders het zelfde nummer af gespeeld. Dit om de hulpverlening een hart onder de riem te steken.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Op 20 maart hangen de mensen in België een wit laken uit het raam om de zorgmedewerkers hun steun te laten zien.
Wit laken
Enkele bekende Vlamingen hebben nu een tweede oproep gelanceerd. Ze vragen om vrijdag 20 maart een wit laken of handdoek uit het raam te hangen en om 12u ’s middags een daverend applaus te geven. Onder meer Veerle Baetens, Dina Tersago, Véronique Leysen en haar man Thomas Van der Veken, Daan, Lien Van de Kelder en Wim Opbrouck zetten hun schouders onder de actie. Doe jij ook mee? #mercivanuitmijnkot #samentegencorona link
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Op 20 maart hangen de mensen in België een wit laken uit het raam om de zorgmedewerkers hun steun te laten zien.
Wit laken
Enkele bekende Vlamingen hebben nu een tweede oproep gelanceerd. Ze vragen om vrijdag 20 maart een wit laken of handdoek uit het raam te hangen en om 12u ’s middags een daverend applaus te geven. Onder meer Veerle Baetens, Dina Tersago, Véronique Leysen en haar man Thomas Van der Veken, Daan, Lien Van de Kelder en Wim Opbrouck zetten hun schouders onder de actie. Doe jij ook mee? #mercivanuitmijnkot #samentegencorona link
Misschien ben ik wel TE nuchter als platteland-noorderling maar ik heb inmiddels schoon genoeg van al die symboolpolitiek. Applaudiseren, kaarsen voor raam, never walk alone het helpt allemaal geen reet en leidt de aandacht af.
Zo'n wit laken is echter helemaal het toppunt (proficiat zuiderburen) , want dit staat voor onvoorwaardelijke overgave !

En m.b.t. tot personeel in de zorg heb ik liever dat we die van overheidswege een paar duizend euro (neto) als bonus geven in plaats van een applaus.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Mwa, een bonus vind ik niet passend, dat is ook symboolpolitiek.
Standaard normale(meer dus) betaling van hun werk. Al die vitale beroepen. Ook de vakkenvullers. Ook de chauffeurs.Ook de onderwijzers.
En als ik toch bezig ben, ze mogen van mij bonussen bij bobo's weghalen. Laat hun bedrijven/organisaties/VVD-top hen maar waarderen met applaus.
 

Flos

SHTF Expert
Misschien ben ik wel TE nuchter als platteland-noorderling maar ik heb inmiddels schoon genoeg van al die symboolpolitiek. Applaudiseren, kaarsen voor raam, never walk alone het helpt allemaal geen reet en leidt de aandacht af.
Zo'n wit laken is echter helemaal het toppunt (proficiat zuiderburen) , want dit staat voor onvoorwaardelijke overgave !

En m.b.t. tot personeel in de zorg heb ik liever dat we die van overheidswege een paar duizend euro (neto) als bonus geven in plaats van een applaus.
Als ik jou was zou ik maar twee maal nadenken voor je het moraal van de Belgische mensen die op gelijk welke manier instaan voor de rest van de Belgische bevolking naar beneden te halen.
Want ook noordelijke plattelandsbewoners kunnen getroffen worden door virussen.
En hoop dan maar dat er in jou omgeving nog mensen zijn die willen instaan voor getroffenen.
 

Jannes

Prepper goeroe
En m.b.t. tot personeel in de zorg heb ik liever dat we die van overheidswege een paar duizend euro (neto) als bonus geven in plaats van een applaus.

Vermoedelijk ziet de zorg dat ook graag, net zoals de politie, brandweer, leraren, etc etc.

Maar zolang dat nog niet gebeurd, kan ik vertellen dat het applaus de mensen in de zorg wel energie heeft gegeven. Gratis energie? Waar krijg je dát tegenwoordig nog?? ;)
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik jou was zou ik maar twee maal nadenken voor je het moraal van de Belgische mensen die op gelijk welke manier instaan voor de rest van de Belgische bevolking naar beneden te halen.
Want ook noordelijke plattelandsbewoners kunnen getroffen worden door virussen.
En hoop dan maar dat er in jou omgeving nog mensen zijn die willen instaan voor getroffenen.
Jouw verontwaardigde en bijna dreigende toon kan ik niet plaatsen
Ik haal niks naar beneden maar vind de symboliek van de "witte vlag" uiterst merkwaardig. Je hebt strijdvaardigheid en solidariteit nodig i.p.v defaitisme. En de symboliek van de witte vlag of zelfs witte zakdoekjes ligt daar zeer ver bij vandaan.

En tegen de tijd dat het hier in noord nederland los barst hoop ik :
a. dat niet alle ziekenhuizen al vol liggen met mensen uit andere delen van het land
b. dat er nog verplegend personeel is dat in staat is de noodzakelijke zorg te verlenen

Voor beide zijn verstandig overheidsbeleid en voldoende financiele middelen nodig.
Verplegend personeel bloot stellen aan te weinig personeel, matige arbeidsvoorwaarden en te weinig beschermingsmiddelen is een schandelijke zaak die veroorzaakt is door het gevoerde beleid. Dat goed maken of verbloemen met een applaus, een kaarsje of een muziekje vind ik een gotspe.
 
Bovenaan