• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

petroman

SHTF Expert
Er was ook gevraagd om twee weken vrijwillig binnen te blijven. Blijkbaar was dat te lastig. Dus gaan we lakens ophangen etc.
O ja er was ook gevraagd om niet te hamsteren.
Als iedereen dat nou eerst doet dan komt applaudiseren en allerlei andere zaken ook goed.

Of is het een kwestie van pyschologische afkopen van het hamstergedrag ?
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Wit is een beetje een symbool in België gelijk oranje is voor Nederland. Denk maar aan de witte marchen die georganiseerd zijn voor ontvoerde kinderen en de witte ballonnen.
En de Belgen moeten niet binnen blijven.
Maar worden aangeraden in hun kot te blijven.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Het aantal doden door corona in Nederland stijgt sneller dan in Italië (de eerste dagen) blijkt uit de grafiek die Sjoerd Mouissie heeft gemaakt voor NederlandsDagblad

ETkMOu9XkAI9EO6
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
In het gesprek, dat in handen is van de NOS, zegt de chirurg dat zijn ziekenhuis binnen één week is veranderd in slechts twee afdelingen: een voor patiënten met een corona-verdenking en een voor de bewezen besmette patiënten. Voor andere patiënten is geen ruimte meer."Op de bewezen-besmette afdeling gaat 25 procent niet levend van de afdeling af. De afgelopen dagen is het aantal patiënten dat zich bij ons meldt, zo hard toegenomen dat we in drie dagen tijd alle klinische zorg voor alle vakgroepen hebben gestopt. We kunnen niks meer leveren. Wij zijn vier muren met daarbinnen alleen maar besmette patiënten", zegt hij in het gesprek.
https://nos.nl/artikel/2327776-brabantse-ziekenhuizen-we-gaan-plat-en-hebben-hulp-nodig.html
 

petroman

SHTF Expert
Ik las ergens dat defensie misschien het noodhospitaal in Utrecht gaat inrichten, en misschien kan de marine de schepen die daarvoor ingericht zijn in gaan zetten.
Volgens mij was defensie bij natuurrampen in den vreemde sneller met noodhulp.
 
D

Deleted member 2825

Gast
Ik vind het opmerkelijk hoeveel bier er wordt ingekocht en ook zie ik mensen nog roken. Tegen bier en roken moeten de longen al een flinke battle voeren terwijl het inmiddels bekend is dat het COVID-17 de longen aanvalt. Ik zou zeggen dat die uitspraak uit het verre oosten "Your body is a temple" nu meer als ooit zou moeten gelden. Nu is toch wel het moment een poging te wagen tot een gezonde levensstijl en ervoor te zorgen dat jij de benodigde vitamine binnen krijgt.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Ik vind het opmerkelijk hoeveel bier er wordt ingekocht en ook zie ik mensen nog roken. Tegen bier en roken moeten de longen al een flinke battle voeren .....................
Van roken is dat denk ik voor niemand nieuw meer. Maar bier slecht voor je longen? Kun je er iets meer over zeggen.
 

Ray

SHTF Expert
Ik denk dat al die acties mensen thuis iets geeft te doen en om zich verbonden te blijven voelen, terwijl ze machteloos thuis zitten @buzz. Niets kunnen doen is waardeloos voor de psyche een mens wil altijd actie om het gevaar af te wenden, ipv zoals nu opgesloten thuis zitten. Van mij mogen er nog veel meer dingen, hoe praktisch nutteloos ook, verzonnen worden. Elk momentje is er weer een.

Vandaag zijn diverse naaiateliers gestart met het maken van mondkapjes. Dat doen ze met materiaal wat normaal gebruikt wordt voor stofzuigerzakken. Sinds die niet meer van papier zijn maar ook polypropyleen een goede grondstof.

Zo zat ik zelf te denken dat ik van die enorme Kirby stofzuigerzakken heb, dat zijn acht lagen HEPA 11 filtermateriaal, hetzelfde wat gebruikt wordt voor operatie kamers. Ik had deze al op het oog, mocht er voor een nucleaire fallout de woning stofdicht moeten worden afgesloten, een mens moet toch zuurstof binnen krijgen, maar zonder stofdeeltjes.

Ik hou me hart vast betreffende de IC capaciteit, de reguliere plekken zitten nu al half vol en er moet heel wat geregeld worden wil dat volgende week niet overvol zijn.

@phtvs Defensie brengt allerlei materiaal in stelling, o.a. 500 stuks ouderwetse beademingsapparatuur die nu voor onderhoud bij een club liggen. Ook de schepen met ICU's aan boord staan paraat. Die zullen als laatste worden ingezet omdat alleen een ICU niet voldoende is, daarom zal de meeste zorg centraal bij een ziekenhuis geplaatst worden, zodat je zo min mogelijk hoeft te dubbelen.
 

Renegade

Survivor
Als gepassioneerd zeiler is er 1 les die ik altijd zal onthouden:

you can't change the wind but you can adjust your sails

Niet enkel op de boot, maar ook in het leven… probeer het beste van de hele situatie te maken.
Ons bedrijf heeft voor de hele crisis uitbrak al reeds maatregelen getroffen. Zo hebben we tijdig economische werkloosheid aangevraagd en besloten om de winst van vorig jaar niet uit te keren.Goede leiders eten als laatst.Desondanks loopt de schade ontzettend hard op.

Dit beschouw ik immers als een kans: de aandeelmarkten, concurrenten die problemen hebben,……
Het leuke is dat mensen met de juiste mindset zich nu onderscheiden, als je succes hebt en alles voor de wind gaat ( ja, weel zo’n zeilers gezegde :) )
Is het eenvoudig om positief te zijn, maar zodra het tegenzit leer je jezelf kennen.

De gedwongen weken thuis zullen er meer als 3 worden vrees ik, de perfecte kans om uit te rusten.
Ook eindelijk eens tijd om die boeken te lezen en na te denken. Door het hectische dagelijkse bestaan leven mensen op automatische piloot, iets waar ik me ook schuldig aan maak… Deze week heeft me alvast geleerd dat ik mijn leven niet wil voortzetten zoals het nu gaat. Wat ik ga veranderen ?
Wel…..geen idee, daar heb ik nog minstens 2 weken voor ;)
 

Jannes

Prepper goeroe
Het aantal doden door corona in Nederland stijgt sneller dan in Italië (de eerste dagen) blijkt uit de grafiek die Sjoerd Mouissie heeft gemaakt voor NederlandsDagblad

ETkMOu9XkAI9EO6

Dit kan te maken hebben met het beleid in Nederland. Hier is het normaal om het met familie te hebben over de vraag: ‘Is het nog wel verstandig om deze persoon aan de beademing op de icu te leggen?’ Dit schijnt in Italië niet te gebeuren.
 

Ray

SHTF Expert
Bloedbank Sanquin neemt elke dag 2000 bloeddonaties af, die tegen allerlei zaken getest worden af en wil die ook gaan testen op antistoffen.

Ongeveer 10.000 testen in een week, verspreid geografisch en qua samenstelling van leeftijdscategorieën. Een soort mega steekproef, waar Maurice de Hond jaloers op zou zijn, die met dergelijke aantallen idd goed representatief zou zijn. De antistof testen zelf zijn goedkoop en de techniek en personeel zit er al bij de bloedbanken.

Met die kennis kun je tenminste bepalen hoeveel mensen reeds immuniteit hebben opgebouwd en dan weet je wanneer je maatregelen kunt laten vieren. De politiek is nu nagenoeg blind aan het besturen en dat moet veranderen. Meten is weten.

Wat ik mistte in de discussie met de directeur van Sanquin is of ze nu ook testen op corona besmetting. Wellicht is dat voor gedoneerd bloed niet nodig omdat het virus het hele proces en opslag niet overleefd, maar ook dat zou met een dergelijke dekkingsgraad een goed beeld geven. We zijn nu het spoor helemaal bijster namelijk, 3000 gevallen positief getest, maar geschat tien keer zoveel besmettingen? Dat is natte vingerwerk en maakt het lastig sturen.
 

Ray

SHTF Expert
Ik zag al foto's van OV-bussen beplakt met ambulance kleuren voorbij komen, nu gaat ook defensie bijspringen met het transport van patiënten naar het Noorden en komt er een landelijke coordinatie: https://nos.nl/liveblog/2327756-vee...lijke-coordinatie-van-de-overplaatsingen.html

De ziekenhuizen in Brabant moeten plek vrijmaken voor de steeds grotere stroom patiënten, niet alleen op de ICU's en niet alleen voor corona patienten en krijgen nog steeds mensen ongelukken of andere ziektes.

Vergeleken bij het Westen en Brabant, hebben we hier in 't Noorden veel minder inwoners en veel minder ziekenhuizen die ook nog eens veel kleiner zijn. Afstand A'dam - Utrecht, 35 km tussen ziekenhuizen hier is doodnormaal. Een groot ziekenhuis als in Emmen heeft 381 bedden, waarvan de meeste bezet. Opgeschaald van 12 naar 20 ICU's totaal.

Ik ben benieuwd naar hoeveel bedden er totaal beschikbaar zijn in NL standaard en hoeveel bezet.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Die ambulancebussen zijn standaard, bestaan al vier jaar, worden vaker ingezet door deVeiligheidsregio, bij calamiteiten in het buitengebied in het Noorden omdat dat sneller werkt dan ambulances heen en weer rijden.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Totaal iets van 1200 ic plaatsen in Nederland heb ik gelezen op een site van ic artsen.
In Emmen dus 12 (20) en in UMC Groningen 36 (op te schalen naar 80 a 100).
Dus die 1200 zouden ook best 2000 kunnen worden.
Mooi dat er een ambulancebus uit brabant deze kant op komt, hebben die mensen misschien nog een kans.
Aan de andere kant vind ik het wel griezelig. Als Noord Nederland een week of 3 achter loopt hebben de mensen die hier wonen tzt ook ic zorg nodig. En als alle bedden dan al in gebruik zijn.........


Heel veel getallen zijn te vinden in dit artikel:
https://www.nu.nl/coronavirus/60391...nederland-hebben-we-voldoende-capaciteit.html

281 bedden bezet op ic's in Nederland: hebben we voldoende capaciteit?
20 maart 2020 21:04

Met opnieuw een stijging in het aantal bevestigde coronabesmettingen loopt ook het aantal COVID-19-patiënten op de intensive care in Nederland, en met name in Noord-Brabant, dagelijks op. Is er op de lange termijn wel voldoende ic-capaciteit in de Nederlandse ziekenhuizen?

Alles bij elkaar opgeteld tellen de Nederlandse ziekenhuizen normaal gesproken 1.150 plekken op de ic's. Doorgaans is daarvan ongeveer 70 tot 75 procent bezet, wat neerkomt op zo'n achthonderd bedden. Dit gaat om patiënten die een operatie moeten ondergaan of die acute zorg nodig hebben.

Dat betekent dat er in principe dus ongeveer 350 plekken overblijven voor ernstig zieke coronapatiënten. Dit aantal ligt momenteel echter hoger, op 575 bedden, omdat geplande ingrepen die kunnen wachten zijn uitgesteld.

Vrijdag meldde de Nederlandse Verenging voor Intensive Care (NVIC) dat er momenteel 281 coronapatiënten op de Nederlandse ic's liggen. Eerder deze week liet de NVIC al weten dat ze volgende week vijfhonderd tot duizend nieuwe patiënten in de Brabantse ziekenhuizen verwachten.

Dat zou betekenen dat er moet worden opgeschaald. Maar lukt dat ook?]/quote]
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Als al die bedden in gebruik zijn komt defensie weer in beeld, “De amfibische transportschepen Zr.Ms. Johan de Witt en Zr.Ms. Rotterdam beschikken over geavanceerde en ruime ziekenboegen waar patiënten met besmettelijke ziektes zijn te behandelen”,alsook de Karel Doorman. Dat heeft bovendien eigen laboratoria en een speciale quarantaineruimte met afzuiging. Heel geschikt om patiënten met besmettelijke ziektes te behandelen.(werd ook ingezet bij ebola in Afrika)
https://www.defensie.nl/actueel/nie...-voor-op-hulpverlening-in-strijd-tegen-corona
 

Ray

SHTF Expert
Nederland zou verder gaande maatregelen moeten treffen om verspreiding te voorkomen. Ook in de delen van het land waar het nu rustig is, om de capaciteit niet over te belasten. Alle niet essentiële winkels sluiten, straten leeg maken en niet essentiële beroepen beperkenen.

Dagelijks rijden er dwars door het hele land busjes omdat mensen een andere vloer aan het leggen zijn of wil mijn woningbouw nog een man of tien (voor elk klusje apart bedrijf zo'n beetje) langs sturen om de laatste afwerkpuntjes eindelijk af te maken. Echt een top timing! 't Gaat ook om veel geld, als ze het niet afronden kost dat ze 49 euro per maand. :rolleyes:
 

Lai

Prepper goeroe
Een echtpaar uit gorredijk is besmet bleek uit testen (verblijven thuis, inmiddels zo goed als genezen), hun in huis woonde zoon niet. Ook getest geen corona gevonden. Hoe besmettelijk is het dan als een inwonend kind negatief is op de test en toch de zelfde genen draagt als zijn ouders? Kloppen die tests dan wel? Ik kan hier geen duidelijk antwoord op vinden.

Je zou denken (ik en vele met mij) als het zo erg besmettelijk is als gezegd zou heel NL toch besmet moeten wezen in de maanden dat het hier al rond waait? Vanwege het vele woon/werk verkeer per auto/bus/trein. Er rijden nog steeds vele mensen vanwege werk van noord naar zuid en terug. Ik ken mensen die een weekend naar Breda geweest zijn om carnaval te vieren. Een bus vol. Geen een ziek of besmet, en niemand in hun de omgeving. Ik vind dat op zijn zachtst gezegd vreemd bij een zeer besmettelijke virus.
Zou het dan te maken hebben met de bevolkingsdichtheid? Of toch wat anders?

https://www.dvhn.nl/drenthe/Corona-...voorbij-maar-de-piek-komt-later-25477702.html

Alleen in Friesland, Groningen en Drenthe geldt op dit moment nog een regiem van containment. Besmette gevallen worden individueel en actief opgespoord en directe contacten apart gehouden.
En
Friesland zijn vier patiënten opgenomen (drie in Sneek en een in Drachten), in Groningen eveneens vier en in Drenthe twee.

Hier gaat het leven in de omgeving gewoon door. Schooltje en kinderopvang wel dicht net als de voetbal vereniging. Oud papier word niet op gehaald want!! corona blijft aan karton zitten. o_O Is maar 1 nieuwsbron die dat beweert. Maar oké.

Veel wandelaars, fietsers en kuddes motorrijders. Klussen-, timmer-, schildersbedrijven en hoveniers zijn gewoon aan het werk. Ook is het niet minder druk op de weg. Supermarkt jumbo maakt er een "drama" van. Zit nu plexiglas voor de kassières, daardoor versta je ze moeilijk. Maar vakkenvullers lopen onbeschermd rond :confused: Ook geen handschoentjes die kassières ook nog hebben.

Denk aan milieuproblemen zoals stikstofuitstoot, luchtvervuiling en co2 die opeens een stuk minder zullen zijn als de Economische terughoudendheid een tijd lang aanhoudt.

En boeren blijven gewoon door gaan. Hier zijn ze massaal mest aan het uitrijden omdat de putten en silo's overvol zitten. Sommige boeren hadden de koeien in de enkel hoge mest lopen. Niet door de corona, maar door te natte winter. En nu moeten ze gewoon. Dus zal mij benieuwen in hoeverre de boeren de werkelijke schuldigen zijn aan de milieuproblemen nu veel vliegverkeer (ik woon onder vliegroute, amper nog een vliegtuig te zien), transport en bedrijven weinig tot niet werken.

Kreeg de vraag of ik de griep 2019 kende. Ja, aan den lijve ondervonden + longontsteking. Voor de 3e winter achtereen longontsteking bij griep :mad:. Ik heb een slechte weerstand mede dankzij een vorig oud huis vol zwarte schimmel.
 
Bovenaan