• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

D

Deleted member 2825

Gast
Wanneer ik terug kom van buiten af, wat van het moment van de crisis alleen de supermarkt is. Ik was mijn handen goed en maak ik een flinke bak thee (500 ml) en drink deze helemaal op met een royale hoeveelheid honing. Laatste helpt mij gevoelsmatig tegen de Corona virus angst of het echt helpt is een ander verhaal.

Vandaag kwam ik weer bij de supermarkt en genoeg mensen die geen afstand hielden. Ik overweeg sterk om niet meer te douchen vooraf een supermarkt bezoek. Wie niet leert moet het maar ruiken.
 

drent

Diehard Prepper
Wanneer ik terug kom van buiten af, wat van het moment van de crisis alleen de supermarkt is. Ik was mijn handen goed en maak ik een flinke bak thee (500 ml) en drink deze helemaal op met een royale hoeveelheid honing. Laatste helpt mij gevoelsmatig tegen de Corona virus angst of het echt helpt is een ander verhaal.

Vandaag kwam ik weer bij de supermarkt en genoeg mensen die geen afstand hielden. Ik overweeg sterk om niet meer te douchen vooraf een supermarkt bezoek. Wie niet leert moet het maar ruiken.
Als je geur wil gebruiken om mensen op afstand te houden kijk dan naar phb spray (is tegen veren pikken en staart bijten bij kippen en varkens) spul bevat hertshoornolie en dat stinkt flink. Wees alleen niet verbaasd als ook de winkel zelf je liever niet meer ziet. Wel sprayen op iets dat je weg kan gooien of in afsluitbare container kan doen, spul vlekt nogal en uitwassen (kleding) is lastig.
 

Jannes

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ieder laboratorium kan coronatest uitvoeren, maar RIVM gaf alleen zichzelf en ErasmusMC vergunning. Dáárom kan er te weinig getest worden, niks te maken met "testkits". Noord-Ned weigert deze lijn te volgen.

Maar, hoe krijgen jullie het voor elkaar? Er is toch niet genoeg testcapaciteit in Nederland?
‘Ik heb nooit begrepen dat dat steeds wordt volgehouden. We hebben geen capaciteitsprobleem. Het kan dat een bepaald lab een tekort heeft aan bepaalde materialen, maar dat is business as usual, dat los je op. Zolang je niet afhankelijk bent van een commerciële partij is dat niet zo. We hebben zo’n partij ook niet nodig, want deze tests kun je in vrijwel ieder gewoon lab doen.’ link

Nederland heeft bijna de meeste labs en microbiologen enz ...top 3 van de wereld...KAN dus testentestentesten...maar er worden maar twee labs vergund om die testen te doen.
Papieren regeltjes he. Wij staan te klappen voor personeel, verzamelen onze vuurwerkbrillen en de regering geeft vergunning af voor maar twee labs...dáárom wordt ziekenhuispersoneel(en thuiszog en gehandicaptenzorg en verpleeghuiszorg) niet getest...die lopen écht gevaar.
Ik ben daar zo woest over.(ja kan ik niks mee behalve een post hier posten,even afreageren)
Er zijn al sneltests die in een half uur uitslag kunnen geven.
Vreemd, die opmerking dat alleen het RIVM en het Erasmus de vergunning hebben om te testen. Ik weet al meer plekken waar ze ook testen...

Misschien moet het in stoom afblazen, maar ik erger me nogal aan de werknemers in supermarkten die handschoenen dragen. In onze plaatselijke jumbo doen ze dat. Ik vroeg waarom en het antwoord was eerst: ‘Omdat dat hygiënischer is.’ Toen ik zei dat ik in de zorg werk en het daar niet mee eens ben, was het: ‘Omdat klanten ernaar vragen. Het geeft een gevoel van veiligheid.’ Dit gesprek was bij de kassa. Toen ik door de winkel liep zag ik vakkenvullers en andere werknemers gewoon alle werkzaamheden uitvoeren die ze altijd doen. Ze zitten ook gerust met handschoenen aan hun gezicht. Wat heeft het dan voor nut??!!:mad:

Nee, dan onze AH. Handenalcohol bij elke werknemer (kassa, service balie) waarmee ze af en toe wasten. Ik vroeg nog: ‘Geen handschoentjes?’ En het antwoord was: ‘Nee mevrouw, dat geeft een gevoel van schijnveiligheid. Je kunt met handschoenen net zo goed aan je gezicht zitten. Het is beter de handen vaak te wassen en te reinigen.’

Zal ik mijn boodschappen in vervolg maar bij de AH doen?
 

Ray

SHTF Expert
Als je geur wil gebruiken om mensen op afstand te houden kijk dan naar phb spray (is tegen veren pikken en staart bijten bij kippen en varkens) spul bevat hertshoornolie en dat stinkt flink. Wees alleen niet verbaasd als ook de winkel zelf je liever niet meer ziet. Wel sprayen op iets dat je weg kan gooien of in afsluitbare container kan doen, spul vlekt nogal en uitwassen (kleding) is lastig.
Of synthetische stinkdier pasta (niet te verwarren met het milde spul dat jagers gebruiken). Ooit eens in Belgie gekocht om om allerhande roofdieren weg te houden van het erf. Echt bizar hoe erg een likje daarvan na twee maanden nog steeds een kokhalsreflex opwekt. Dubbele handschoentjes bij 't aanbrengen en paar liter tomatensap op standby, want krijg je het aan je handen dan ben je ook verzekerd dat je nergens mee welkom bent. :D

Terug bij Corona, goede maatregelen van het kabinet, het moet strenger. De mensen die afgelopen weekend nog leuk dicht bij elkaar op de markt stonden, zien we over drie weken terug in de statistieken die we vrezen.

De nieuwe regels (correct me if I'm wrong)

- Maximaal met twee man buiten, of met het gezin, voor de rest 1,5 meter afstand houden, overal en altijd ook in de supermarkt, op straffe van boetes.
- Geen enkele bijeenkomst meer, ongeacht aantal deelnemers, iig tot 1 juni.
- Iemand van het gezin koorts, hele gezin in quarantaine.
- Nog steeds geldt, ga niet onnodig naar buiten, doe je boodschappen op het rustigste moment, zoek elkaar juist niet op.
- Alleen of met je huisgenoot/gezin buiten wandelen/sporten mag, maar dus niet in een groepje gaan fitnessen in het park, wandelen, wielrennen, joggen of wat dan ook.

Ze zeggen dat je kinderen nog rustig met vriendjes en vriendinnetjes buiten mogen spelen, maar als kinderen, pubers en thuis wonende jong volwassen elkaar gaan opzoeken, nemen ze het wel mee naar huis. Ik zou hier zeer voorzichtig mee zijn, is het niet het virus, komen ze met een boete thuis.

Wat me onduidelijk is zijn al die arbeiders, installateurs en andere niet vitale beroepen die elke dag door het hele land crossen. Vorige week vrijdag nog was een Brabants bedrijf bij de overburen van m'n pa (Z-O Drenthe) nog zonnepanelen aan het aanleggen. Behalve noodzakelijk reparaties zou je dat ook toch nog aan banden kunnen leggen?

Al met al denkt ik dat je beter nu stevig aan de handrem kan trekken, zodat je in de zomer een strak lopende crisisbestrijding hebt, waarbij e.e.a. weer op kan starten. Ga je dit door laten rollen, dan blijven we straks maandenlang in deze modus van pompen of verzuipen.

@Stuudje Ik snap de verontwaardiging ook niet zo. Als er meer capaciteit is om te testen, benutten zou ik zeggen, vooral bij mensen die in de zorg werken. Als de uitbraak in het Noorden beter vertraagd kan worden, door nog wel een contactonderzoek te doen, is er meer ziekenhuiscapaciteit over voor de gevallen uit het zuiden. Na deze piek komt er echt nog een grote volgende en de huidige maatregelen moeten die temmen.

En wat te denken over die zorgmedewerkers, zelf zou ik het niet te verdragen vinden als je de hete kastanjes uit het vuur mag slepen om vervolgens de onzekerheid te hebben, of je niet zelf een bron bent. Al vlak voor de symptomen beginnen kunnen mensen besmettelijk zijn en zeker met lichte symptomen waar de zorgmedewerker gewoon mee moet doorwerken.

@Postbezorger, al mijn boodschappen zijn nu 20% duurder dan een paar weken terug, want ik ga niet meer naar Duitse supermarkten. Liter afwasmiddel Lidl NL = 1,29, Lidl DE = 0,89, precies dezelfde fles, vooral bij die gewone producten als een kuipje halvarine of fles vloeibare bak en braad zijn de verschillen procentueel echt flink. En de benzine van 1,20 was ook fijn. :D
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast

Ray

SHTF Expert
Voor ik serieus zou kunnen oordelen, zou ik eerst precies willen weten hoe het zit met die testcapaciteit. Als daar meer dan voldoende in het Noorden blijkt te zijn, waarom wordt dat niet al lang landelijk ingezet? Zijn er door het anders handelen consequenties voor de zorg in andere delen van het land? Of is men alleen bang voor kritiek als het anders uitpakt in 't Noorden? Dat ze hier alleen meer testen kan het probleem toch niet zijn? Of zit daar nog een addertje onder het gras die ik niet zie?

Ik zit nog met zoveel vragen.....

We gaan hier ongetwijfeld meer van horen de komende dagen.

Alleen mooie woorden als "Een land, een manier, eenheid, solidariteit", zijn niet genoeg @Hugo de Jonge Verklaar u nader!
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Berichtje van kennis uit Spanje:Hier in Spanje,Asturias is het tijdens de noodtoestand wel allemaal lekker duidelijk. Laat. Alles. Uit. Je. Hoofd. Singapore is er niks bij. Wat voorbeelden van boetes voor hondenbezitters.
- Laat je puberzoon van 16 de hond uit: 300 euro boete
- Ruim je de poep van je hond niet op: 300 - 3.000 euro boete
- Kan je hond zich niet identificeren: 500 - 5.000 euro boete
- Snuffelt je hond aan een voorbijganger of een andere hond: 3.0001 - 60.000 euro boete
Spaanse link

In Spanje stegen de aantallen besmettingen en doden de afgelopen dagen explosief. Correspondent Rop Zoutberg: "De kunstijsbaan wordt hier nu gebruikt als mortuarium."
 

Ray

SHTF Expert
Ik krijg medelijden met Spaanse honden, je zou het beest uit voorzorg doodschieten.:lol:

Krijg je wel een stuk minder discussies door, zoals bij de oudjes, ik word er gek van. Kappers zijn dicht, maar ze kent nog wel een paar hele lieve meiden, die komen vast wel. De mond wijd open over het gedrag van anderen op TV, maar zelf nog met de folders in de hand achter koopjes aan willen. "Dit is de ergste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog!" wordt gepareerd met " 't Leven gaan toch gewoon door, deden we in de oorlog ook". :confused:

Als Rutte nou ook even expliciet op TV zegt dat a.s. zondag hoogbejaarden niet naar het westen van het land mogen reizen, zou ik hem dankbaar zijn. ;)
 

Lai

Prepper goeroe
Tot en met maandag heeft de Friese GGD 38 patiënten gemeld aan het RIVM. Daarmee heeft Friesland de laagste score van alle provincies (0,8 procent van het totaal). Noord-Brabant heeft de hoogste score: 1158 (32,8 procent). Medici verwachten een golf in Friesland over zeven tot elf dagen.

Ze hadden verwacht dat het hier al veel eerder zou zijn, was al eens "verplaatst" naar een latere datum en nu weer. o_O

We hebben wel een stijging door de 30 patiënten uit Brabant verdeelt over 4 ziekenhuizen. Heerenveen, Drachten, Leeuwarden, Sneek.

En we hebben nog steeds corona vrije gemeentes. (voor hoelang?)

In acht van de achttien Friese gemeenten is door de GGD nog altijd geen coronapatiënt geregistreerd. Dit blijkt uit het jongste overzicht van het RIVM.

Vreemd genoeg lees ik in de Steenwijker courant (naaste gemeente) van 21 maart dat er in mijn gemeente 1 positief persoon is (alleen zorgpersoneel word getest hier), maar NERGENS is er info te vinden op de gemeente site!! Niemand die ik ken weet er iets van. Zijn heel verbaasd zelfs dat dit bericht van een aangrenzende gemeente naar buitenkomt en niet van de eigen gemeente! :confused:

De coronaboot, om mogelijk besmette mensen van Ameland te halen. Je zou maar claustrofobie hebben. :eek: Ik zwem liever.
https://www.lc.nl/friesland/ameland...Ameland-naar-Holwerd-gaan-varen-25491261.html
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ze hadden verwacht dat het hier al veel eerder zou zijn, was al eens "verplaatst" naar een latere datum en nu weer. o_O

We hebben wel een stijging door de 30 patiënten uit Brabant verdeelt over 4 ziekenhuizen. Heerenveen, Drachten, Leeuwarden, Sneek.

En we hebben nog steeds corona vrije gemeentes. (voor hoelang?)



Vreemd genoeg lees ik in de Steenwijker courant (naaste gemeente) van 21 maart dat er in mijn gemeente 1 positief persoon is (alleen zorgpersoneel word getest hier), maar NERGENS is er info te vinden op de gemeente site!! Niemand die ik ken weet er iets van. Zijn heel verbaasd zelfs dat dit bericht van een aangrenzende gemeente naar buitenkomt en niet van de eigen gemeente! :confused:

De coronaboot, om mogelijk besmette mensen van Ameland te halen. Je zou maar claustrofobie hebben. :eek: Ik zwem liever.
https://www.lc.nl/friesland/ameland/Speciale-coronaboot-moet-patiënten-van-Ameland-naar-Holwerd-gaan-varen-25491261.html

Claustrofobie zou ik me niet zoveel zorgen over maken, eerder over de enkele spanbamd waar die container op zn plek mee word gehouden.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Als Rutte nou ook even expliciet op TV zegt dat a.s. zondag hoogbejaarden niet naar het westen van het land mogen reizen, zou ik hem dankbaar zijn. ;)
De Veiligheidsregio van Zeeland doet een oproep, kom niet als (dag)toerist naar Zeeland.
https://www.ad.nl/zeeland/dringende-oproep-veiligheidsregio-kom-niet-naar-zeeland~a01dd9d7/

Wij hopen nog steeds op een landelijke lijn. In afwachting hiervan geven wij als Veiligheidsregio Zeeland nu dit advies. Want onze eerste prioriteit is de volksgezondheid. We moeten de (ziekenhuis)zorg namelijk optimaal voorbereiden op een grote coronazorgvraag. Verder willen we voorkomen dat door de komst van toeristen de verspreiding van het virus onnodig wordt vergroot”, zo zegt de Veiligheidsregio.
https://www.hvzeeland.nl/nieuws/40807-vrz-kom-alleen-naar-zeeland-als-dat-nodig-is/

Zeeland doet dus zelf al een oproep. Het advies is hier ook, blijf thuis.
Ik weet dat die twee bejaarden niet naar Zeeland gaan. Zoek eventueel even wat de GGD en Veiligheidsregio van betreffende plaats te zeggen heeft, strenger beleid campings heb ik bv hier al gehoord, campings die dicht blijven/moeten...lijkt me sowieso raar nu ergens anders dan thuis te zijn, je kan nergens heen, geen koffie ergens drinken, drukke stranden en sommige bossen afgesloten.
 

Japio

Prepper
Bleek gevonden bij de Makro ! :D (Was toch op de route naar de kettingzaagwinkel in het verweggistan industriegebied.). Daar ook zeker lege schappen, vooral blikgroenten enzo. Heb niet de hele winkel gecheckt maar ben recht op mijn doel afgegaan. Met succes dus. :) By the way: genoeg wcpapier aanwezig. ;)
Hadden bij de kassa ook een goed systeem met de pinautomaat aan het eind bij de loopband ipv bij de kassa.
Onderweg kwam ik bij de Bauhaus langs.... ik dacht wat staan die mensen nou te doen, is het een cordon op de parkeerplaats? eh... Oh... ja... het is een rij, alleen dan met twee meter afstand tussen elke klant dus dat ziet er wat raar uit en breidt zich snel uit over de lege parkeerplaats. Heb zelf het bezoekje daar maar uitgesteld.

heb evt ook een adresje, een groothandel die ook aan particulieren levert: www.cleanio.nl jerrycan 5L €5,24 en handzeep ook 5L €11,79 Niet duur
 

Preppertt

Senior Prepper
In Nederland zagen we vanaf vrijdag al een afname in de toename van nieuwe patiënten, en nu al een aantal dagen op rij een daling. Vandaag wordt spannend of die daling door blijft zetten. Hoe je die cijfers moet interpreteren is natuurlijk weer de vraag. Wordt er minder getest? Neemt het aantal besmettingen inderdaad af?



Dezelfde cijfers zien we in landen om ons heen ook, met een vergelijkbare strategie als Nederland:

Zweden


Duitsland


Denemarken


Noorwegen


Belgie, hanteert een iets strenger regime, maar ook daar lijkt de toename af te vlakken


Gelukkig lijkt in Italië ook de piek bereikt. Na een aantal dagen al een afname in toename, nu ook een daling te zien


Nieuwe kritieke situaties lijken zich nu te gaan vormen in Spanje en de USA. De laatste gaat de afgelopen dagen heel hard en daar kan het een grote ramp worden. Veel mensen kunnen de zorg niet betalen en zullen kiezen om niet naar het ziekenhuis te gaan om eventuele nabestaanden niet met hoge kosten op te zadelen.
 

petroman

SHTF Expert
Het virus heeft geen vleugels, benen of andere manier van verplaatsing dan mensen. Dus als iedereen zich nu eens 2 weken aan de gevraagde afstand en zelfisolatie houd dan waren we er grotendeels al uit. In ieder geval de overload op de IC's.

Naast boetes gewoon een stempel op je hand die minimaal twee weken blijft zitten. Wordt je toch ziek dan kom je niet verder dan de triage tent.
 

phtvs

Sysop
Admin
Wordt er minder getest? Neemt het aantal besmettingen inderdaad af?
van wat ik begrepen heb, neemt het aantal testen drastisch af. Er word bijna helemaal niet meer getest (met uitzondering van rebellen in Groningen)
Wat nog steeds stijgt is het aantal ziekenhuis opnames. Ik denk dat dat een betere graadmeter is en als dat cijfer niet gaat dalen, Nederland een groot probleem heeft.
 
Bovenaan