• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

petroman

SHTF Expert
Als al die bedden in gebruik zijn komt defensie weer in beeld,
Nederland zou verder gaande maatregelen moeten treffen om verspreiding te voorkomen.

Als je defensie eerder inzet om de druk te verlichten in plaats van wachten tot de pleuris echt uitbreekt. Dan help je meer volgens mij.
En verplaatsingen via de lucht, want karel Doorman krijg je moeilijk centraal te liggen in NL.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Defensie doet dat juist, de druk verlichten. Defensie coördineert de verplaatsingen zodat artsen die op IC werken niet urenlange discussies met artsen elders hoeven te houden(zo ging dat wel afgelopen dagen, ziekenhuizen weigerden coronapatienten als ze niet virusvrij waren???!!!)
Karel Doorman en andere schepen, hoeven ook niet centraal te liggen.UMCG ligt ook niet centraal, daar worden nu ook patiënten heengebracht.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Totaal iets van 1200 ic plaatsen in Nederland heb ik gelezen op een site van ic artsen.
In Emmen dus 12 (20) en in UMC Groningen 36 (op te schalen naar 80 a 100).
Dus die 1200 zouden ook best 2000 kunnen worden.
Ik kwam op 2000 door de getallen van Emmen en Groningen toe te passen op alle ic bedden in Nederland.

Minister de Jonge gaf gisteren een ander getal aan waarbij hij mogelijk aan de voorzichtige kant blijft.
Dat zei minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) vrijdagmiddag na de ministerraad. Volgens de minister wordt er met man en macht gewerkt om de ic’s voor te bereiden op een grote corona-toestroom. „Daar doen we alles aan”, zegt De Jonge. „We zijn meer personeel aan het opleiden en schaffen meer beademingsapparatuur aan.”
Ook wordt de planbare zorg nu afgebouwd en zijn ziekenhuizen bezig om meer ic-plekken te regelen. De eerste slag daarin kan snel, zegt De Jonge. „De opschaling naar 1500 bedden kan op een heel korte termijn”. Maar, voegt de minister daaraan toe: „Verdere opschaling kost nog enkele weken. En die is deels ook afhankelijk van de levering van apparatuur.” Dat gaat vooral om beademingsapparaten. Die worden vooral in het buitenland geproduceerd. Nederland heeft apparatuur besteld, maar De Jonge wil ook dat op ’de kortst mogelijke termijn’ Nederland zelf beademingsapparatuur gaat produceren.

bron https://www.telegraaf.nl/nieuws/756...Id=4&cx_testVariant=cx_1&cx_artPos=0#cxrecs_s


En inmiddels stromen de noordelijke ziekenhuizen aardig vol. Als al die patienten op de ic terecht komen zou dat betekenen dat de reguliere ic capaciteit voor het overgrote deel bezet is.
75 coronapatiënten uit Brabant naar ziekenhuizen in Groningen, Drenthe en Friesland

Ziekenhuizen uit Groningen, Drenthe en Friesland gaan samen zo’n 70 coronapatiënten uit Brabant opnemen. Dat besluit is genomen door het Regionaal Orgaan Acute Zorg Noord-Nederland. Update: inmiddels heeft het samenwerkingsverbond bekend gemaakt nog eens vijf extra patiënten over te nemen.

De ambulancediensten uit de drie noordelijke provincies verzorgen het vervoer van de patiënten. De patiënten worden gelijkmatig verdeeld over de ziekenhuizen. De exacte verdeling is nog niet bekend, omdat er per patiënt wordt afgewogen waar hij of zij naartoe wordt gebracht.

In het Wilhelmina Ziekenhuis Assen zijn de afgelopen dagen ook al tien mensen opgenomen. Vrijdagavond is een bus met zes coronapatiënten uit Noord-Brabant bij het UMC Groningen aangekomen.
bron https://www.dvhn.nl/groningen/Updat...-Groningen-Drenthe-en-Friesland-25487299.html
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik kwam op 2000 door de getallen van Emmen en Groningen toe te passen op alle ic bedden in Nederland.
Klopt aardig.

Nu zijn er in Nederland 1150 ic-bedden, waarvan er 575 beschikbaar zijn voor coronapatiënten. ‘Binnen enkele dagen’ gaat het aantal ic-bedden naar 1500, waarvan er dus 925 voor mensen met corona zijn. Daarna moeten er nog meer ic-bedden komen. ,,Hierbij richten we ons nu op een opschaling tot 2000 ic-bedden”, schrijft de nieuwbakken coronaminister aan de Tweede Kamer. ,,Dit aantal kan verder groeien indien nodig.” https://www.gelderlander.nl/dossier...n-komende-week-duizend-ic-patienten~a0f33869/
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Ik had eigenlijk een hele tirade klaar voor "stoom afblazen" maar vanwege de nieuwswaarde plaats ik de krantenkop maar hier. En ik zal me inhouden :)

De slappe houding van het kabinet om wel te luisteren naar de "deskundigen"van het RIVM maar niet naar de noodkreten van de artsen en verplegenden die letterlijk met de poten in de blubber staan is voor mij onbegrijpelijk.
Nog erger is het om te constateren dat ondanks de serieuze dreiging van 10-duizenden doden het partijpolitieke spel gewoon doorgaat. (tenenkrommend was het tweede kamer theater deze week)
Hopelijk gaat er nu wat gebeuren, hoewel het slechts een telegraaf bericht is:
telegraaf.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Klein foutje in de liveblog van de NOS:
RIVM:
De afgelopen dag zijn mensen overleden aan de gevolgen van het coronavirus, meldt het RIVM. In totaal zijn er nu dodelijke slachtoffers. De meeste overledenen zijn tussen de 80 en 84 jaar oud. De jongste dode is 63 jaar.

In 24 uur tijd zijn .. positief getest op corona, wat het totaal op brengt.
Bron: https://nos.nl/liveblog/2327910-nl-...niziekenhuis-overspoeld-met-aanmeldingen.html

We missen de getallen!

Ah kijk, na tien minuten (ongeveer net zolang als een refresh van de RIVM pagina duurt) zijn ze er zelf ook achter en is het bericht weg.
 

Erny

Last (wo)man standing

phtvs

Sysop
Admin
Ah kijk, na tien minuten (ongeveer net zolang als een refresh van de RIVM pagina duurt) zijn ze er zelf ook achter en is het bericht weg.
Op zich niet vreemd want iedereen zit te refreshen op die pagina vanaf 14:00 uur voor de laatste updates. Waarschijnlijk waren ze de pagina aan het bijwerken op dat moment.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Meer dan tien inwoners van Hasselt liggen in kritieke toestand in het ziekenhuis door het coronavirus. Eén inwoner is woensdagnacht overleden. Het percentage besmettingen is in Hasselt van alle Overijsselse steden het hoogst. Burgemeester Eddy Bilder van Zwartewaterland roept inwoners op vrijwillig in thuisisolatie te gaan. https://www.dvhn.nl/drenthe/meppel/...s-vrijwillig-voor-thuisisolatie-25488251.html

Stranden en wegen naar de kust zijn/worden gesloten.

RIVM waarschuwt: YouTuber Tom Zwitser uit Groningen verspreidt nepnieuws met corona-video’s
https://www.dvhn.nl/groningen/RIVM-waarschuwt-YouTuber-Tom-Zwitser-uit-Groningen-verspreidt-nepnieuws-met-corona-video’s-25484091.html

Defensie tweet: De komende tijd vindt er een aantal grote materieeltransporten plaats ivm gecancelde oefeningen. Daarbij zullen NL en VS militaire voertuigen zichtbaar zijn op de weg en het spoor. Dit staat los van de bestrijding van het coronavirus.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Kanselier Merkel: contactverbod voor meer dan 2 mensen op straat (voor een periode van minstens 2 weken) is geen aanbeveling maar een voorschrift. Maw de politie zal optreden waar men zich niet aan de regels houdt.

Zo ziet pro-actief beleid eruit. Duidelijke ferme taal, en handhaven.
 

Sieb

Survivor
Ja, na arts bezoek, mag/moet Merkel nu zelf in quarantaine.
Dus ook verplicht, thuis werken.
Iedereen , kan 't krijgen ...
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Ik ben nooit heel erg van de alu-hoedjes geweest maar het vertrouwen in de regering vanwege hun vertrouwen in de deskundigen van het RIVM zit op het dieptepunt.
Want zojuist voor het eerst een klein beetje positief nieuws op nos.nl waarbij ik me dan afvraag; waarom in vredesnaam niet eerder strengere maatregelen geadviseerd?
Tussen de regels door spreken ze het gevoerde beleid eigenlijk tegen. Als we de effecten van het handenschudden en verbieden van masale bijeenkomsten al zo duidelijk terug zien in de cijfers, wat zou dan verplicht binnen blijven wel niet betekend hebben?
De komende week gaan we zien wat het effect is van de maatregelen die genomen zijn om de uitbraak van het coronavirus in te dammen. Dat zegt Jacco Wallinga, die bij het RIVM verantwoordelijk is voor het uitrekenen van de scenario's. "Het wordt heel spannend."
"We denken nu al een eerste effect te zien van de maatregelen. Dat geeft heel goede hoop. Maar we moeten dat deze week écht gaan zien. Dan wordt alles een stuk scherper en gaan we ook zien of we het gaan redden", aldus de modelleur van het RIVM.
Wallinga baseert zich in zijn analyse vooral op het aantal ziekenhuisopnames. Doordat er minder wordt getest, zegt het aantal besmettingen hem niet meer zoveel.
Maar bij ziekenhuisopnames duurt het even voordat het effect in de cijfers zichtbaar is. Mensen raken besmet, worden ziek, bellen de huisarts en gaan dan pas naar het ziekenhuis. Al met al duurt dat ongeveer twee weken.

Verdubbeling

Daardoor kan het RIVM nu pas analyseren wat de eerste effecten zijn van de maatregel - stop met handen schudden - die twee weken geleden op 9 maart is genomen. "Het virus heeft zich heel snel in Nederland verspreid. Elke drie à vier dagen vond er een verdubbeling van het aantal besmettingen plaats", concludeert Wallinga.
Op 9 maart leek daar verandering in te komen. "Voor die datum besmette een persoon gemiddeld ongeveer twee andere personen. Ongeveer na die periode zien we het afnemen richting het besmetten van één andere persoon." Toch is Wallinga nog heel voorzichtig. "We proberen te kijken of die conclusie statistisch hard genoeg is. Daarvan zijn we nog niet zeker, maar we zien wel dat er een afvlakking aan zit te komen."
Volgens Wallinga kan het effect ook worden verklaard doordat de voorjaarsvakantie op 9 maart was afgelopen en carnaval voorbij was. Het effect van de grote maatregel - het advies om thuis te gaan werken en het schrappen van grote bijeenkomsten - van 12 maart zal pas over een paar dagen zichtbaar zijn.

bron https://nos.nl/artikel/2327968-rivm-komende-week-moeten-we-effect-coronamaatregelen-gaan-zien.html
 

Ray

SHTF Expert
Ik zelf verwacht weinig effect van alleen die handen schudden maatregel @buzz, laten we hopen dat het genoeg was om de zorg niet helemaal over te belasten. Nu wel een veel groter deel van de bevolking thuis blijft en werkt, scholen zijn gesloten etc, gaat het nog even duren voordat we het effect daarvan weer zien.

Op groter niveau zien we nu de rentes stijgen (ook de hypotheek rente) en stijgen de voedsel prijzen, o.a. van granen, zaden en rijst. Er zijn zorgen hoe er geoogst moet gaan worden, veel ligt plat in de zuidelijke Europese landen waar we veel van ons verse voedsel vandaan halen.

Ook nemen spanningen in de wereld toe, oude evenwichten raken verstoord en groepen zowel als landen ruiken hun kans.

Cybercriminelen draaien ook overuren, met al die thuiswerkende mensen die inloggen via een wat minder goed beveiligde laptop of erger een telefoon of tablet.

De wetteloosheid neemt ook toe, sommigen zien dit als een periode waarin politie nauwelijks optreedt. In m'n eigen omgeving merk ik dat bv. aan enorme snelheidsovertredingen op die lekker lege wegen.

Het is juist nu heel belangrijk om elk ongeluk te vermijden, je wilt echt niet in een ziekenhuis belanden momenteel. Niet alleen met de auto merk ik dat mensen nog steeds als zombie's op het scherm starend bijna tegen je op botsen. Klein kuchje volstaat dan, dat dan weer wel.
 

phtvs

Sysop
Admin
De naweeën kunnen straks ook nog voor een flinke crisis zorgen. De economie loopt gigantische schade op om nog maar te zwijgen over de staatsschuld. Daarnaast voorzie ik grote ellende als straks iemand een vaccin heeft gevonden. Wie krijgt straks als eerste een vaccinatie en welke landen zijn (niet) bereid op hun beurt te wachten.

Nu al stelen landen mondkapjes van elkaar.
Italië beschuldigt Tsjechië en Polen van diefstal mondkapjes uit China
https://www.ad.nl/buitenland/italie...n-van-diefstal-mondkapjes-uit-china~a29a7134/

Trump wilde zelfs al een vaccin exclusief alleen voor Amerikanen. Kan me zomaar voorstellen dat er flinke onenigheid zal ontstaan....

Politie bewaking bij een bedrijf wat een medicijn maakt waarvan niet eens zeker is dat het werkt.
Politiebewaking bij fabrikant die ‘voorlopig medicijn’ tegen corona maakt
https://www.ad.nl/binnenland/politi...orlopig-medicijn-tegen-corona-maakt~a98ea6c9/
 
Bovenaan