• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

phtvs

Sysop
Admin
Tests coronavaccin stilgelegd: ’Proefpersoon kreeg ontsteking aan ruggenmerg’
Nederland en andere Europese landen hebben alvast miljoenen doses gereserveerd bij AstraZeneca.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/476...-proefpersoon-kreeg-ontsteking-aan-ruggenmerg

Geen vaccinatieplicht, maar ‘onacceptabel’ als ziekenhuispersoneel het niet doet
Zorgpersoneel dat zich straks weigert te laten vaccineren tegen corona, kan een verbod krijgen om op bepaalde afdelingen te werken. De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen noemt niet inenten ‘onverstandig en onacceptabel’. Maar een vaccinatieplicht komt er in Nederland niet.
https://www.ad.nl/binnenland/geen-v...s-ziekenhuispersoneel-het-niet-doet~acd74efa/
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Als je besmet bent geweest met het nieuwe coronavirus, betekent dat niet gelijk dat je immuun bent voor het virus. Uit onderzoek van het Amsterdam UMC blijkt namelijk dat mensen die besmet zijn geweest met een coronavirus, binnen een jaar opnieuw besmet kunnen raken met datzelfde virus. Waarschijnlijk geldt dit ook voor het nieuwe coronavirus, SARS-CoV-2.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned...msterdam-tweede-besmetting-coronavirus-binnen
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Vrijdag persco over extra maatregelen in de regio's.
De maatregelen zullen met name gelden in de regio's waar het aantal besmettingen snel oploopt, zoals Amsterdam-Amstelland, de regio Den Haag en Rotterdam.https://www.at5.nl/artikelen/204436...regio-amsterdam-vrijdag-persconferentie-rutte

Naast de regio's Amsterdam-Amstelland, Rotterdam Rijnmond en Haaglanden gaat het waarschijnlijk om Kennemerland en Hollands-Midden.https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/pol...pen-te-snel-op-kabinet-besluit-tot-afkondigen
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
De bewering van het ministerie van Volksgezondheid dat de richtlijnen alleen maar gebaseerd waren op medisch advies en veiligheid klopt niet, want schaarste speelde wel degelijk een rol.
Hoogleraar gezondheidsrecht Jaap Sijmons meent dat zorgmedewerkers die ziek zijn geworden na het volgen van het RIVM-advies het ministerie van VWS aansprakelijk kunnen stellen.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/23...-ouderenzorg-toch-gebaseerd-op-schaarste.html
 

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
Dertig leerlingen van het Spinoza Lyceum in Amsterdam blijken te zijn besmet met het coronavirus
Inmiddels heeft een aantal ouders toegegeven hun kind, dat klachten had, toch naar school te hebben gestuurd nadat hun kind besmet was geraakt met het coronavirus. Beekman: „Hoewel ik heel goed begrijp dat het niet altijd even goed uitkomt het kind thuis te houden, wil ik met klem nogmaals benadrukken dat u dit echt niet moet doen.”
https://www.telegraaf.nl/nieuws/537118793/30-leerlingen-spinoza-lyceum-amsterdam-besmet-met-corona

Dus deze ouders sturen hun zieke kind wat anderen kan besmetten gewoon naar school omdat "het niet uitkomt om ze thuis te houden". Dit soort ouders moet verboden worden kinderen op te voeden. Natuurlijk zal het even puzzelen zijn met werk, desnoods zorg je voor betaalde kinderopvang of wat dan ook.
Ik kan me hier zo kwaad over maken....:mad::mad::mad::mad::mad:
 

PBear

Mankinds only hope
Is het opzettelijk in gevaar brengen van de volksgezondheid dan niet strafbaar meer?
Zowel de desinformatie van het RIVM, als ouders die willens en wetens hun besmette kind naar school sturen zou m.i strafbaar moeten zijn. :mad:
 

Jannes

Prepper goeroe
https://www.telegraaf.nl/nieuws/537118793/30-leerlingen-spinoza-lyceum-amsterdam-besmet-met-corona

Dus deze ouders sturen hun zieke kind wat anderen kan besmetten gewoon naar school omdat "het niet uitkomt om ze thuis te houden". Dit soort ouders moet verboden worden kinderen op te voeden. Natuurlijk zal het even puzzelen zijn met werk, desnoods zorg je voor betaalde kinderopvang of wat dan ook.
Ik kan me hier zo kwaad over maken....:mad::mad::mad::mad::mad:

Hoewel ik je reactie goed begrijp en het ook niet goedkeur dat ouders hun puberende kinderen met klachten naar school stuurden, krijg ik wel meteen het gevoel dat jij geen kinderen hebt.
Puzzelen op ‘t werk? Ja, nogal. Werk was ‘not amused’ toen ik zorgverlof vroeg omdat ik thuis moest blijven ivm nogal verkouden kind. (Schijnt nogal een papieren rompslomp te zinn.) Een kind dat niet naar opvang mocht/kon. Opa’s en oma’s die niet durven op te passen en wat wij ook niet wilden. Vrienden of buren vragen? ‘Sorry Jannes, dadelijk steekt jouw kind die van mij aan en dan heb ik hetzelfde onmogelijke probleem.’
Dus jouw oplossing is ‘wat dan ook’. Nou, wat is dat dan?
Ik keur de actie van de ouders niet goed. Temeer omdat het gaat om pubers die je prima alleen thuis kunt laten. Iets wat je met jonge kinderen niet kunt doen.
Ik ben dan ook heel blij dat snotterende kinderen op de basisschool gewoon welkom zijn.
 

phtvs

Sysop
Admin
Hoewel ik je reactie goed begrijp en het ook niet goedkeur dat ouders hun puberende kinderen met klachten naar school stuurden, krijg ik wel meteen het gevoel dat jij geen kinderen hebt.
Nee dat heb je verkeerd, ik heb 3 kinderen. Gelukkig wel het voordeel dat we co-ouderschap hebben dus mijn zoon van 14 kon gewoon thuisblijven toen hij 2 weken geleden (gelukkig achteraf negatief) getest werd op Corona. Zoals je terecht opmerkt kun je jongelui van die leeftijd prima alleen thuis laten, 9 van de tien zijn dat ook zo al gewent als pa en ma werken.
Overigens is je werkgever verplicht om je vrij t geven tot je (zsm) een oplossing hebt gevonden. En nee ik ben niet blij dat snotterende basisschool leerlingen niet getest hoeven te worden en gewoon naar school kunnen want een buurjongetje van 10 is na lang aandringen getest en positief getest op corona. Gelukkig waren de ouders wel alert en hielden het jochie thuis.

Ik snap best dat het voor problemen zorgt als je kind ziek is, maar dat zijn problemen waarvan je weet dat je er vroeg of laat tegenaan loopt en waar je toch echt een oplossing voor moet vinden vóór het geval zoiets gebeurd. Maar goed dat is een andere discussie...
 

Henk88

Diehard Prepper
Puzzelen op ‘t werk? Ja, nogal.
Maar hoort zoiets niet bij het nemen van kinderen? Niemand is verplicht om kinderen te nemen, als je kinderen neemt hoort daar een bepaalde verantwoordelijkheid bij. Namelijk dat je verantwoordelijk bent voor hun opvoeding en welzijn. Dat weet je vooraf, en ik kan me voorstellen dat je daarbij wel eens in situaties komt die je niet had voorzien, en dat is vervelend maar het mag nooit een excuus zijn.

Zo las ik vandaag een artikel op de NOS met de kop 'levenswerk ten gronde gericht' en dat ging dan over winkeliers die in de randstad door de mondkapjesplicht hun omzet zagen kelderen de afgelopen maanden. En natuurlijk snap ik dat het niet leuk is als je onderneming over de kop gaat. Maar het is geen grondrecht om drukbezochte winkelstraten te hebben. Ik krijg het idee dat mensen af en toe hun Westerse luxe leventje iets teveel voor lief nemen en zich niet realiseren hoeveel dingen eigenlijk niet vanzelfsprekend zijn. Corona legt dat simpelweg bloot.
 

Jannes

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik snap best dat het voor problemen zorgt als je kind ziek is, maar dat zijn problemen waarvan je weet dat je er vroeg of laat tegenaan loopt en waar je toch echt een oplossing voor moet vinden vóór het geval zoiets gebeurd. Maar goed dat is een andere discussie...

Maar hoort zoiets niet bij het nemen van kinderen? Niemand is verplicht om kinderen te nemen, als je kinderen neemt hoort daar een bepaalde verantwoordelijkheid bij. Namelijk dat je verantwoordelijk bent voor hun opvoeding en welzijn. Dat weet je vooraf, en ik kan me voorstellen dat je daarbij wel eens in situaties komt die je niet had voorzien, en dat is vervelend maar het mag nooit een excuus zijn.

Weet je wat eigenlijk wel grappig is. Ik geef jullie ook helemaal gelijk.
Maar deze situatie had niemand kunnen voorzien.
 
F

forumlid 1447

Gast
Jannes de €1000 vraag zit in het andere topic, maar ik kan je volgen.
Alleen ben ik blijkbaar meer bijbels opgevoed dan ik dacht.
Ik heb 6 tot 9 maandlonen als noodfonds.
*De 7 vette en 7 magere jaren.*
Ik heb geen schulden, en zelfs huis afbetaald.
*De schuldenaar is slaaf van de schuldeiser.*
Verder houd mijn bijbel kennis ,op het moment, wel op.
Maar dit draadje is achterhaald.
"Alweer een virusuitbraak, het novum corona virus 2019, wat te doen als het hier komt?"
Het is hier, het blijft hier, en we moeten drastisch gaan nadenken, hoe ons te beschermen,
en risico te minimaliseren.
De alcoholgelletjes zijn ,natuurlijk, geruststellend, maar het virus , verspreid zich als de griep.
Via lucht en handen, maar afstand houden verminderd al veel procenten.
Net als dat het buikgriepvirus nu minder kansen heeft.
Zal ook de griep bij afstand en masker minder kansen hebben.
Ik weet "immuniteit" zal de toekomst moeten zijn,
maar daar zijn we de komende 5 jaar nog mee bezig.
En de ic's moeten ook leeg blijven.
We gaan nog een lange SHTF-light periode tegemoet,
dus nu zaak, je "problemen" ,met van alles en nog wat, onder ogen te komen, en oplossen.
Creditcard schulden, autoleningen, ruzies met dierbare, relaties, persoonlijke leningen,
voedselvoorraden, (luxe) verslavingen, etc.
Ook je levenswijze kan men nu , als men dat wil ,veranderen, de storm is er toch,
dus nu is de kans om er onopvallend sterker uit te komen.
Je kan de mens worden, die je wil zijn.
Kijk in de achteruitkijkspiegel , om leuke dingen te herinneren,
maar kijk vooral vooruit, want daar kan je de toekomst veranderen.
Bedenk jij bent medeschuldig aan je toekomstige problemen,
maar jij bent ook in staat om je toekomstige problemen te beïnvloeden.
Helaas "ben jij alleen verantwoordelijk voor wat je doet in de toekomst",
maar gelukkig "ben jij alleen verantwoordelijk voor wat je doet in de toekomst".
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
The CDC says coronavirus can commonly spread "through respiratory droplets or small particles, such as those in aerosols," which are produced even when a person breathes. It previously said that Covid-19 was thought to spread mainly by close contact

https://edition.cnn.com/2020/09/20/health/cdc-coronavirus-airborne-transmission/index.html

(Natuurlijk moet Nederland eerst nog een onderzoek starten of Nederlandse besmettingen wel ontstaan door de lucht.....)
 

Ray

SHTF Expert
Toch zorgt verspreiding via de lang rondzwevende hele kleine druppeltjes niet de hoofdmoot. Daar zijn diverse indicaties voor.

- In het ziekenhuis zou corona zich als een malle moeten verspreiden als aerosolen een grote rol zouden spelen. Toch gebeurt dat niet in de praktijk, pas als men heel dicht bij een patient moet zijn, draagt men mondkapjes en de patienten liggen verder niet geïsoleerd op zo'n afdeling, aerosolen zouden zo de gang op zweven.

- De maatregelen die de eerste golf tot staan heeft gebracht, werkten, de ziekenhuizen stroomden weer leeg en aantal besmettingen daalde sterk. Die maatregelen deden niets tegen aerosolen.

- De R0 is in geen enkel land boven de 4 geweest, terwijl bij ziektes die zich sterk via aerosolen verspreiden (bv. mazelen) je hele andere R0 waardes ziet, minimaal boven de 8, meestal ruim boven de 10.

Jammer genoeg definieert het artikel niet welk formaat van druppels ze als aerosolen zien, dat verschilt nogal in de diverse landen.

In de goede omstandigheden, bv zo'n koor in een kerk met koele droge lucht, zullen aerosolen (die lang in de lucht blijven zweven) WEL de hoofdmoot zijn bij zogenaamde superspread events.

Hoeveel procent uiteindelijk via aerosolen, via contactoppervlakken en via grotere druppeltjes worden veroorzaakt, is niet precies bekend, maar gezien de ervaringen inmiddels wereldwijd op bovenstaande drie punten is het niet waarschijnlijk dat het aandeel van de aerosolen groot zal zijn.
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Het CDC trekt z'n stukje (wat @Stuudje hier vlak boven postte) weer in: https://edition.cnn.com/2020/09/21/health/cdc-reverts-airborne-transmission-guidance/index.html

Nu stond er al weinig concreets in, alleen de constatering dat ook via aerosolen die verder zweven dan een paar meter het mogelijk is om besmet te raken, zonder aan te geven, zelfs geen speculatie, over het aandeel daarvan in de besmettingen.

Uiteraard daardoor ook meteen twijfels over het CDC, uit bovenstaande link:
Regardless, the CDC's reversal could confuse people -- and hamper mitigation efforts that could be put in place.
"It's extremely confusing, and that type of whiplash -- especially without an explanation directly from the CDC -- creates confusion and unfortunately leads to lack of trust in the CDC overall," Wen said.

Ondertussen hebben we in Nederland er een nieuwe Virologe bij, Famke Louise, die stelt dat pas als we alles weten over corona en de maatregelen 100% verklaarbaar en controleerbaar zijn, ze deze zal accepteren. Zolang dus maar niets doen, het virus wacht ook wel even tot we er met z'n alleen uit zijn. :rolleyes:

Daarnaast is het ook een hopeloze zaak die ze pleit, PCR testen zijn betrouwbaar, die zijn niet bepaald pas sinds corona in gebruik, maar als je dat niet gelooft kun je eindeloos door blijven gaan of je blind blijven staren op die ene procent onzekerheid. Tja helaas, de echte wereld is niet zwart/wit. Ook afstand houden werkt, we hebben dit aan der lijve ondervonden tijdens de 'intelligente' lockdown.

Wat we niet weten is precies welke maatregelen in welke mate bijdragen. Hoeveel procent voorkom je door afstand te houden? Hoeveel door groepsgroottes te verkleinen? Wat betreft de niet medische mondkapjes gaan we het nooit weten, wat iedereen voor zichzelf in elkaar freubelt. Dat maakt het nemen van maatregelen ook zo enorm lastig.

Edit: Famke Louise kreeg eerder dit jaar duizenden euro's betaald voor een campagne van de overheid om jongeren te bereiken.
Het bedrag dat Famke Louise voor haar deelname aan de voorjaarscampagne heeft ontvangen, is niet bekendgemaakt. Het gaat wel om duizenden euro's. De overheid heeft de afgelopen maanden meer zogenoemde influencers ingezet.
Bron liveblog corona vandaag: https://nos.nl/liveblog/2349373-tie...oranje-consumentenvertrouwen-blijft-laag.html
 

Ray

SHTF Expert
In Engeland hebben ze dezelfde problemen met het testen als in Nederland.

Maar we hebben wat slims gevonden :rolleyes:, ipv meer Duitse labs te gebruiken gaan we monsters met een luchtbrug naar Abu Dhabi vliegen 5000 km verderop: https://nos.nl/artikel/2349521-lab-in-abu-dhabi-gaat-nederlandse-coronatests-analyseren.html

Het zal wel goedkoper zijn, al is die kruideniersmentaliteit er nu juist de oorzaak van dat we niet voldoende tests hebben. Als er geschat wordt dat er per dag X test nodig zijn, regelen we vooral geen extra tests. Ook al weten we dat die sowieso geen weggegooid geld zijn en de maand erop alsnog nodig.
 

PBear

Mankinds only hope
In Engeland hebben ze dezelfde problemen met het testen als in Nederland.

Maar we hebben wat slims gevonden :rolleyes:, ipv meer Duitse labs te gebruiken gaan we monsters met een luchtbrug naar Abu Dhabi vliegen 5000 km verderop: https://nos.nl/artikel/2349521-lab-in-abu-dhabi-gaat-nederlandse-coronatests-analyseren.html

Het zal wel goedkoper zijn, al is die kruideniersmentaliteit er nu juist de oorzaak van dat we niet voldoende tests hebben. Als er geschat wordt dat er per dag X test nodig zijn, regelen we vooral geen extra tests. Ook al weten we dat die sowieso geen weggegooid geld zijn en de maand erop alsnog nodig.
Dus nu moeten de test-samples eerst even met straalaandrijving naar Abu Dhabi gevlogen worden voordat ze geanalyseerd worden. Dan hebben we de resultaten natuurlijk veel snelleer beschikbaar dan wanneer ze per langzame auto naar Duitsland gebracht worden. Logisch toch??? Milieuvriendelijke oplossing???
 
Bovenaan