• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

petroman

SHTF Expert
Er zal maar eens een ramp uitbreken ....

Ik snap net als bij de 1e golf niet waarom calimiteiten hospitaals niet ingezet worden. Die zijn gebouwd met extra ruimte voor extra opvang.
Vaak ook kelder/parkeergarage. Daar kan je dan de gewone patienten behandelen.
 

Ray

SHTF Expert
@petroman Omdat ruimte, bedden en andere spullen niet het probleem zijn, maar de hoeveelheid en beschikbaarheid van het personeel.

Ben het met je eens dat de capaciteit van ons zorgstelsel al in goede tijden geen ramp aan kan.

Defensie springt in bij verzorgingshuis in Bergen: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/2750...tehuis-bergen-na-coronauitbraak-en-drie-doden

Elders (zie bericht van Stuudje) loopt het ook al spaak en zitten we nu al op het punt dat al lang niet meer iedereen een plekje in het ziekenhuis krijgt.
 

Jannes

Prepper goeroe
Er zal maar eens een ramp uitbreken ....

Bij een ramp, bijv. een ingestorte parkeergarage, treedt bij ‘t ziekenhuis het ZiROP in werking. (ZiROP = ziekenhuis rampen opvang plan) Medewerkers worden dan via een computer opgebeld met de vraag of ze in staat zijn onmiddellijk naar het ziekenhuis te komen.

Aangezien zoiets kortdurend is, zeg maar hooguit 2 dagen, kun je even over voldoende personeel beschikken.
Zoiets is niet geschikt voor langdurige zorg, zoals nu met Corona.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Draadje op Twitter van XanderKoolman https://twitter.com/XanderKoolman/status/1317772091723337730
Besmettingen in Slowakije lopen zeer snel op. De premier kiest voor populatiebreed sneltesten, en is drie weken geleden begonnen te plannen. De gehele bevolking dient de komende weken twee keer te worden getest in opeenvolgende weekenden.
Het aantal dagelijkse besmettingen is veel lager dan in NL maar is gecorrigeerd voor bevolkingsgrootte wel vergelijkbaar. De uitbraak verloopt echter sneller (mede omdat het land geen eerste golf heeft gehad)
De regering wil haar 5,5 miljoen inwoners op 6000 testlocaties laten testen door 7 medewerkers per site. Om dit te laten slagen dienen per medewerker 130 testen per weekend (8 per uur) te worden afgenomen.
De uitdagingen zijn enorm. De leveringszekerheid van de testen is onduidelijk. Testbereidheid ook. Voor de logistiek roept het kabinet de hulp van het leger in. Hoe komt het land aan voldoende gekwalificeerd personeel om de testen gelijktijdig uit te voeren? Etc. etc
De potentiële voordelen zijn echter groot. Bij succes zal de investering zich vele malen terugbetalen. Zoals uit het eerste artikel blijkt, zet de premier hier vol op in, en is hij bereid zijn politieke lot te verbinden aan het succes van deze operatie.
Testen zullen plaatsvinden in de 6000 stembureau's, waarvan velen in verzorgingshuizen en scholen staan. Kinderen onder de 10 hoeven niet getest te worden. Verwachtte opkomst: 80%. Er zullen consequenties verbonden worden aan afzien deelname.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Er zal maar eens een ramp uitbreken ....

Ik snap net als bij de 1e golf niet waarom calimiteiten hospitaals niet ingezet worden. Die zijn gebouwd met extra ruimte voor extra opvang.
Vaak ook kelder/parkeergarage. Daar kan je dan de gewone patienten behandelen.
Er zal maar eens een ramp uitbreken ....

Ik snap net als bij de 1e golf niet waarom calimiteiten hospitaals niet ingezet worden. Die zijn gebouwd met extra ruimte voor extra opvang.
Vaak ook kelder/parkeergarage. Daar kan je dan de gewone patienten behandelen.

Iets als in de zin van; zonder schaarste geen crisis... we willen toch graag redders in nood als volk... nou nu kan je om de zoveel weken naar de geweldige disney plus aflevering van knabbel en babbel in nieuwspoort kijken...

Terug naar normaal en liefst nog beter dan dat...een echt normaal. Sinds de vorige crisis in 2008 vraag ik me echt af waar we nu eigenlijk naar toe willen met z’n allen....
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Rataplan Mij is niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Bedoel je dat de huidige ophef vanwege Corona overdreven is, en we maar beter kunnen doen alsof het een griepvirus is?

Een griepvirus is het niet, en als ik zo zie hoeveel meer mensen er door het Coronavirus op de IC terecht komen (dan door griep in een griepseizoen) dan is er toch wel iets aan de hand en is het Coronavirus kennelijk geen kattepis.
Nu is het allemaal relatief natuurlijk, want in een land waar er nauwelijks extra IC bedden voorhanden zijn daar gaat ook het snel knellen. Maar enfin, ik zie dat men zich in omringende landen ook flink zorgen maakt waar de dagelijkse toename nog maar 1/5 is van dat bij ons. Zo gek zijn we dus niet, als we het Coronavirus serieus nemen, denk ik.

Wat mij wel benauwd, is het gemak waarmee mensenlevens nu al tegen het belang van economie, horeca en cultuur worden weggestreept. Waar hebben we dat al eens eerder zien gebeuren...

Lees maar eens het volgende artikel uit het AD van 24-10-2020:

"‘Huidig coronabeleid is enorme schade aan economie, horeca, cultuur en zorg niet waard’
Nederland moet radicaal anders na gaan denken over zijn corona-aanpak, stellen hoogleraren Rudi Westendorp en Marli Huijer. Ze pleiten voor een nationaal corona-akkoord, waarin het redden van levens niet meer de enige belangrijke doelstelling is. ,,We moeten weer leren accepteren dat de dood bij het leven hoort.”
https://www.ad.nl/binnenland/huidig...e-horeca-cultuur-en-zorg-niet-waard~ade0541b/

Daarin schrijft Westendorp letterlijk:
"De meeste coronaslachtoffers kwamen niet eens in het ziekenhuis: zes op de tien overleden in een verpleeghuis.
Westendorp. ,,Daar ben ik trots op. :eek:Doordat we in Nederland openlijk praten over het levenseinde worden veel kwetsbare ouderen niet meer aan de beademing gelegd. Dat heeft Italiaanse toestanden voorkomen, met overgelopen ic’s. Maar ook met andere groepen moeten we een eerlijk gesprek aangaan. Er zijn mensen van 43 jaar met een gemankeerd lichaam, omdat ze al jaren ziek zijn. Zij staan misschien nog volop in het leven, maar biologisch gezien aan het einde daarvan. Dan moet je accepteren dat er geen reële behandelingsmogelijkheden meer zijn."
Het volgende plaatje komt uit een duisterder periode, maar past toch al wel een beetje bij W's oprispingen...
upload_2020-10-25_12-30-43.png

Kwetsbare ouderen die wellicht nog jaren in redelijke gezondheid mee zouden kunnen als ze het Coronavirus aan de beademing zouden mogen doorstaan, worden dus niet beademd omdat er simpelweg een plaatselijk tekort is (en mogelijk gehandhaafd blijft) aan IC bedden en beademingsapparatuur.
Die man is er dus trots op dat we mensen letterlijk laten stikken.
Mensen gaan dus gewoon wat jaartjes eerder dood. In wat voor een samenleving zijn we dan terecht gekomen, denk ik dan. En dan zijn zinsnede over "mensen van 43 jaar met een gemankeerd lichaam". Daarvoor is (verhoudingsgewijs) een relatief simpele behandeling (zoals beademing) over de duur van enkele weken kennelijk ook teveel gevraagd?

Hebt u wel eens van "Aktion T4" gehoord? Onze oosterburen wisten indertijd ook raad met dergelijke "ballast": http://www.erikraspoet.be/?tag=sociaal-darwinisme

Wie daarover door leest, zal zien dat men indertijd de publieke opinie volop heeft bewerkt. En wel zo geniepig en succesvol dat een deel van het Duitse volk toen ook in de zin van "(onvrijwillige!) euthanasie" is gaan geloven. Dat bewerken van de publieke opinie begon daar ook "in het klein". Ik hoop niet, dat ik daarvan nu weer een begin zie.
Ik beticht de heer Westendorp er niet van om zoiets na te streven, maar in zijn bovenkamer kijken kan ik niet.
Maar, wie er trots op is dat we ouderen in een verpleeghuis liever laten stikken, dan hen naar een IC in D te verplaatsen om hen het leven te redden, die is toch ook niet helemaal "helder" in mijn ogen.

En dan die "enorme schade"... Om economie, horeca en cultuur wat ongerief te besparen (want meer is het niet), onthouden wij nu mensen al levensreddende hulp en laten hen letterlijk stikken. Het zal je maar overkomen.
En waarom? Omdat men de gezondheidszorg heeft laten versloffen, verzuimt om tegen het Coronavirus korte maar krachtige maatregelen te nemen, en een eventueel failliet van de slechtst geleide horecaondernemingen erger vindt dan de voortijdige dood van weerloze mensen.
Na een faillissement kan er weer iets mooiers ontstaan, maar de dood is onherroepelijk.

En per slot van rekening ook: als een economie zo krakkemikkig is dat ze enkele maanden van relatieve stilstand niet kan doorstaan, dan is de hele boel al zo rot dat een overnieuw beginnen (of het nu nemen van ingrijpende maatregelen) wel het beste is... Doorsukkelen kan natuurlijk ook, maar de klap zal dan al snel groter zijn zodra de economie uiteindelijk toch eens uit het roer loopt.

Mensen, dat we een opa of oma van 90 heen bypass meer zullen geven (omdat ook het risico van een operatie te groot is), en dat we een doodzieke niet snel een miljoenen kostende behandeling kunnen geven die het leven met een paar maanden rekt (ten koste van andere patienten), daar kan ik wel inkomen.
Maar om een oudere die wellicht nog meerdere jaren voort kan, een beademing te onthouden om een Coronavirus-infectie te doorstaan, is van een geheel andere orde. En toch wordt dat nu niet alleen bespreekbaar gemaakt maar ook al volop gehanteerd!!

Nogmaals, ik zie hier zeker geen "complot" richting zoiets als "T4" maar wel een ietwat ondoordacht of ongelukkig krantenbericht, dat meningen van mensen wel in die richting kan laten opschuiven...

Als we het voor de zwakkeren niet meer opnemen, wat zijn we dan als "beschaving" nog waard?
 

Jannes

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@Rataplan Mij is niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Bedoel je dat de huidige ophef vanwege Corona overdreven is, en we maar beter kunnen doen alsof het een griepvirus is?

Een griepvirus is het niet, en als ik zo zie hoeveel meer mensen er door het Coronavirus op de IC terecht komen (dan door griep in een griepseizoen) dan is er toch wel iets aan de hand en is het Coronavirus kennelijk geen kattepis.
Nu is het allemaal relatief natuurlijk, want in een land waar er nauwelijks extra IC bedden voorhanden zijn daar gaat ook het snel knellen. Maar enfin, ik zie dat men zich in omringende landen ook flink zorgen maakt waar de dagelijkse toename nog maar 1/5 is van dat bij ons. Zo gek zijn we dus niet, als we het Coronavirus serieus nemen, denk ik.

Wat mij wel benauwd, is het gemak waarmee mensenlevens nu al tegen het belang van economie, horeca en cultuur worden weggestreept. Waar hebben we dat al eens eerder zien gebeuren...

Lees maar eens het volgende artikel uit het AD van 24-10-2020:

"‘Huidig coronabeleid is enorme schade aan economie, horeca, cultuur en zorg niet waard’
Nederland moet radicaal anders na gaan denken over zijn corona-aanpak, stellen hoogleraren Rudi Westendorp en Marli Huijer. Ze pleiten voor een nationaal corona-akkoord, waarin het redden van levens niet meer de enige belangrijke doelstelling is. ,,We moeten weer leren accepteren dat de dood bij het leven hoort.”
https://www.ad.nl/binnenland/huidig...e-horeca-cultuur-en-zorg-niet-waard~ade0541b/

Daarin schrijft Westendorp letterlijk:
"De meeste coronaslachtoffers kwamen niet eens in het ziekenhuis: zes op de tien overleden in een verpleeghuis.
Westendorp. ,,Daar ben ik trots op. :eek:Doordat we in Nederland openlijk praten over het levenseinde worden veel kwetsbare ouderen niet meer aan de beademing gelegd. Dat heeft Italiaanse toestanden voorkomen, met overgelopen ic’s. Maar ook met andere groepen moeten we een eerlijk gesprek aangaan. Er zijn mensen van 43 jaar met een gemankeerd lichaam, omdat ze al jaren ziek zijn. Zij staan misschien nog volop in het leven, maar biologisch gezien aan het einde daarvan. Dan moet je accepteren dat er geen reële behandelingsmogelijkheden meer zijn."
Het volgende plaatje komt uit een duisterder periode, maar past toch al wel een beetje bij W's oprispingen...
Bekijk bijlage 19913

Kwetsbare ouderen die wellicht nog jaren in redelijke gezondheid mee zouden kunnen als ze het Coronavirus aan de beademing zouden mogen doorstaan, worden dus niet beademd omdat er simpelweg een plaatselijk tekort is (en mogelijk gehandhaafd blijft) aan IC bedden en beademingsapparatuur.
Die man is er dus trots op dat we mensen letterlijk laten stikken.
Mensen gaan dus gewoon wat jaartjes eerder dood. In wat voor een samenleving zijn we dan terecht gekomen, denk ik dan. En dan zijn zinsnede over "mensen van 43 jaar met een gemankeerd lichaam". Daarvoor is (verhoudingsgewijs) een relatief simpele behandeling (zoals beademing) over de duur van enkele weken kennelijk ook teveel gevraagd?

Hebt u wel eens van "Aktion T4" gehoord? Onze oosterburen wisten indertijd ook raad met dergelijke "ballast": http://www.erikraspoet.be/?tag=sociaal-darwinisme

Wie daarover door leest, zal zien dat men indertijd de publieke opinie volop heeft bewerkt. En wel zo geniepig en succesvol dat een deel van het Duitse volk toen ook in de zin van "(onvrijwillige!) euthanasie" is gaan geloven. Dat bewerken van de publieke opinie begon daar ook "in het klein". Ik hoop niet, dat ik daarvan nu weer een begin zie.
Ik beticht de heer Westendorp er niet van om zoiets na te streven, maar in zijn bovenkamer kijken kan ik niet.
Maar, wie er trots op is dat we ouderen in een verpleeghuis liever laten stikken, dan hen naar een IC in D te verplaatsen om hen het leven te redden, die is toch ook niet helemaal "helder" in mijn ogen.

En dan die "enorme schade"... Om economie, horeca en cultuur wat ongerief te besparen (want meer is het niet), onthouden wij nu mensen al levensreddende hulp en laten hen letterlijk stikken. Het zal je maar overkomen.
En waarom? Omdat men de gezondheidszorg heeft laten versloffen, verzuimt om tegen het Coronavirus korte maar krachtige maatregelen te nemen, en een eventueel failliet van de slechtst geleide horecaondernemingen erger vindt dan de voortijdige dood van weerloze mensen.
Na een faillissement kan er weer iets mooiers ontstaan, maar de dood is onherroepelijk.

En per slot van rekening ook: als een economie zo krakkemikkig is dat ze enkele maanden van relatieve stilstand niet kan doorstaan, dan is de hele boel al zo rot dat een overnieuw beginnen (of het nu nemen van ingrijpende maatregelen) wel het beste is... Doorsukkelen kan natuurlijk ook, maar de klap zal dan al snel groter zijn zodra de economie uiteindelijk toch eens uit het roer loopt.

Mensen, dat we een opa of oma van 90 heen bypass meer zullen geven (omdat ook het risico van een operatie te groot is), en dat we een doodzieke niet snel een miljoenen kostende behandeling kunnen geven die het leven met een paar maanden rekt (ten koste van andere patienten), daar kan ik wel inkomen.
Maar om een oudere die wellicht nog meerdere jaren voort kan, een beademing te onthouden om een Coronavirus-infectie te doorstaan, is van een geheel andere orde. En toch wordt dat nu niet alleen bespreekbaar gemaakt maar ook al volop gehanteerd!!

Nogmaals, ik zie hier zeker geen "complot" richting zoiets als "T4" maar wel een ietwat ondoordacht of ongelukkig krantenbericht, dat meningen van mensen wel in die richting kan laten opschuiven...

Als we het voor de zwakkeren niet meer opnemen, wat zijn we dan als "beschaving" nog waard?


Ik heb hetzelfde artikel gelezen, maar dan met heel veel interesse. Dit is ook iets wat ik vind, maar wat ik zelf niet goed onder woorden kreeg. Ik bedoel, mijn mening sluit aan bij Westendorp en Huijer. Dit kun je schokkend vinden en denken dat er een relatie is met wat er pakweg 80 jaar geleden gebeurde, maar ik zie die link totaal niet.
Er wordt in Nederland al jarenlang getriageerd. En ja, ook op leeftijd en gezondheid. En dit heeft niks te maken met plek op de ICU of niet. Mensen van achterin de 80 en ouder komen al bijna niet op de ICU, omdat de kans dat ze daar enigszins goed vanaf komen niet erg hoog is.
En voor mensen die al in hun laatste levensfase in het verzorgingshuis zitten nog alles uit de kast trekken, vind ik inhumaan. Tegenwoordig mag je niet meer overlijden. Natuurlijk zijn het dierbaren van ons en wil je ze eeuwig bij je houden, maar dat is helaas niet de realiteit. Een mens is sterfelijk. Maak het mensen comfortabel en laat ze gaan.

Maar ook ik ben voor meer geld naar de zorg, zodat er structureel meer bedden (ook op de ICU) gerealiseerd kunnen worden. We hebben namelijk nog steeds wachtlijsten voor allerlei soorten zorg. Ook niet fijn.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
“Aan iedereen die nu al maanden de sociale media overspoelt met grafieken, interpretaties, meningen over een al dan niet adequaat coronabeleid en de ernst of mortaliteit van de pandemie. Onze realiteit is de volgende: vrijdag 23 oktober, verzorgden wij in ons ziekenhuis 86 patiënten met Covid-19, waarvan 9 op intensieve zorgen”, zo begint Bruyneel zijn bericht over de schrijnende situatie in het ziekenhuis. “Wij zijn hiermee ruimschoots over onze opnamepiek van de eerste golf, en dit is nog maar het begin. Als dit zo verdergaat, verwachten we binnen een week 150 à 160 opgenomen patiënten”, luidt het.Volgens de anesthesist staat het ziekenhuis van Moeskroen voor een implosie.
https://www.hln.be/binnenland/vlaam...l-we-staan-aan-de-rand-van-implosie~a8627faa/

Hectiek en drukte in Maasstad Ziekenhuis: ambulances staan soms in een file te wachten
Ambulances die voor de deur wachten. Coronapatiënten die urenlang op de spoedeisende hulp liggen tot er in het ziekenhuis een bed vrij is. Op de spoedhulp merken artsen én verpleegkundigen hoe de tweede golf het Maasstad Ziekenhuis in corona-haard Rotterdam overspoelt. ,,De problemen zijn groot. Veel personeel is ziek. Het knelt. We zitten op het randje van wat nog kan.’’
https://www.gelderlander.nl/binnenl...taan-soms-in-een-file-te-wachten-br~a0c85ddb/
 

markske

Diehard Prepper
Draadje op Twitter van XanderKoolman https://twitter.com/XanderKoolman/status/1317772091723337730
Besmettingen in Slowakije lopen zeer snel op. De premier kiest voor populatiebreed sneltesten, en is drie weken geleden begonnen te plannen. De gehele bevolking dient de komende weken twee keer te worden getest in opeenvolgende weekenden.
Het aantal dagelijkse besmettingen is veel lager dan in NL maar is gecorrigeerd voor bevolkingsgrootte wel vergelijkbaar. De uitbraak verloopt echter sneller (mede omdat het land geen eerste golf heeft gehad)
De regering wil haar 5,5 miljoen inwoners op 6000 testlocaties laten testen door 7 medewerkers per site. Om dit te laten slagen dienen per medewerker 130 testen per weekend (8 per uur) te worden afgenomen.
De uitdagingen zijn enorm. De leveringszekerheid van de testen is onduidelijk. Testbereidheid ook. Voor de logistiek roept het kabinet de hulp van het leger in. Hoe komt het land aan voldoende gekwalificeerd personeel om de testen gelijktijdig uit te voeren? Etc. etc
De potentiële voordelen zijn echter groot. Bij succes zal de investering zich vele malen terugbetalen. Zoals uit het eerste artikel blijkt, zet de premier hier vol op in, en is hij bereid zijn politieke lot te verbinden aan het succes van deze operatie.
Testen zullen plaatsvinden in de 6000 stembureau's, waarvan velen in verzorgingshuizen en scholen staan. Kinderen onder de 10 hoeven niet getest te worden. Verwachtte opkomst: 80%. Er zullen consequenties verbonden worden aan afzien deelname.
En hoe gaan ze er voor zorgen dat die samenkomsten geen bron van besmetting gaan zijn?
Covid-19, een virus zo erg en dodelijk, dat je een test nodig hebt om te weten of je het hebt...
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb hetzelfde artikel gelezen, maar dan met heel veel interesse. Dit is ook iets wat ik vind, maar wat ik zelf niet goed onder woorden kreeg. Ik bedoel, mijn mening sluit aan bij Westendorp en Huijer. Dit kun je schokkend vinden en denken dat er een relatie is met wat er pakweg 80 jaar geleden gebeurde, maar ik zie die link totaal niet.
Er wordt in Nederland al jarenlang getriageerd. En ja, ook op leeftijd en gezondheid. En dit heeft niks te maken met plek op de ICU of niet. Mensen van achterin de 80 en ouder komen al bijna niet op de ICU, omdat de kans dat ze daar enigszins goed vanaf komen niet erg hoog is.
En voor mensen die al in hun laatste levensfase in het verzorgingshuis zitten nog alles uit de kast trekken, vind ik inhumaan. Tegenwoordig mag je niet meer overlijden. Natuurlijk zijn het dierbaren van ons en wil je ze eeuwig bij je houden, maar dat is helaas niet de realiteit. Een mens is sterfelijk. Maak het mensen comfortabel en laat ze gaan.

Maar ook ik ben voor meer geld naar de zorg, zodat er structureel meer bedden (ook op de ICU) gerealiseerd kunnen worden. We hebben namelijk nog steeds wachtlijsten voor allerlei soorten zorg. Ook niet fijn.
Hoi @Jannes Laat mij maar even wegzakken in een regelrechte nachtmerrie, waarin jij (sorry) als IC-arts figureert...

"Dokter, ik heb het zo benauwd... Tja mevrouwtje, dat is dat ellendige Coronavirus... Maar dokter, rochel, kuch, hebt u niet een klein beetje zuurstof voor mij? Nee mevrouw, het spijt mij maar u bent al bijna dood en de kans dat u het met zuurstof overleeft is toch maar zo'n 60%. Bovendien vinden wij het inhumaan, om u langer te laten leven. En waarom uitstellen tot morgen wat vandaag gerealiseerd kan worden? Maar dokter, ik wil nog niet dood... Maakt u zich toch niet druk mevrouwtje, maar laat mij het u comfortabel maken en laat uzelf heerlijk gaan..."

Enfin, tot zover even die nachtmerrie...

Het "alles uit de kast moeten trekken" dat je noemt is m.i. toch wel wat overdreven. Het gaat in principe niet om de beademing van zieken tot aan het levenseinde, maar gedurende meerdere weken tot aan een redelijke genezing, waarbij ik veronderstel dat een aanzienlijk deel behoorlijk kan herstellen. Bovendien zijn er IC bedden te over, ook al staan die dan in D (dat we ons daarover niet rot schamen...). Wat hier speelt is een keuze die je als land maakt, om ofwel mensen een zo groot mogelijke kans te geven op een humaan verder leven, danwel een ontmoedigen van verdere medische behandeling en promoten van "een humane dood". Ik kan mij zo voorstellen dat een oudere die redelijk vitaal plotsklaps door Corona is geveld, na een week in ademnood en met een arts die op hem/haar in praat, ook wel genegen is om de vlag te strijken. We hebben het dan om een uiterst kwetsbare en weerloze, die feitelijk geen keuze wordt gelaten. En dat benauwd mij. Ben je 70 of 80 en krijg je Corona, dan is het uit. Waarom? Nou, gewoon, omdat het kan...

Je zult maar 80 zijn en een naar adem happen, en niet de lucht krijgen die je nodig hebt. Op voorhand doodverklaard worden terwijl beademing en herstel in principe tot de mogelijkheden behoort.

Hoe zou het nu komen, dat wij nagenoeg hetzelfde aantal Coronavirus-doden hebben als een land als Duitsland? Terwijl Duitsland vijfmaal zoveel inwoners heeft... en 20x zoveel IC bedden. Ik vermoed dat het deels met het volgende te maken heeft. In D is de gezondheidszorg meer op een "in leven houden" gericht, en hier meer op een "laten gaan". In veel gevallen zal dat een onvrijwillig "laten gaan" zijn, veronderstel ik, en daartegen richt zich feitelijk mijn grootste bezwaar. Je zult straks maar zo'n doodvonnis gepresenteerd krijgen, en ... waarom?
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn instelling is eigenlijk simpel, in deze: Niets moet , behalve Belasting betalen en sterven.
En geen van beide vrijwillig.
Al het andere doe je uit plichtsbesef.
Mondmasker is respect naar andere, elk persoon die daardoor minder in het ziekenhuis komt is winst.
Je denkt aan de mensheid, en niet aan "IK"
Ik ben niet echt gelovig, maar alleen Hij/Zij beslist over leven en dood.
Als het materiaal voor handen is, moet ieder mens een kans krijgen om te leven.
Anders elke corona ontkenner, feestvierder, risico opzoekende ook niet verzorgen?
Het zal je kind van 18 maar zijn, die nog niet zijn gevolgen van gedrag kan inschatten.
Of die puber die uit protest gaat samenscholen.
Iemand die gaat sterven, begeleiden, graag maar nóóit "dwingen"
Een 80 jarige heeft evenveel recht op zorg, als een 20 jarige, pas als er keuzes gemaakt moeten worden door schaarste,
dan beslist de behandelend arts, wie de meeste overlevingskans heeft, niet hoeveel levensjaren of "economische" waarde iemand heeft.
Op dat moment komt de arts dus op het niveau God, en dus moet er gewoon gezorgd worden, dat dit niveau niet bereikt wordt.
Het Covid gebeuren laat zien waar we als persoon, maar ook als mensheid staan.
En voor mensen die bij een ramp hun bondgenoten op voorhand willen kennen, succes.
Ik ben bang dat de wintersport gewoon doorgaat, de kerst gevierd word met 10 personen,
dat daarna de krokusvakantie gevierd wordt in groep, en dat we dus tot 2022 , met deze shit blijven zitten,
omdat een bepaalde groep vindt dat ze ergens recht op hebben. (vakantietrip, feestje, samenscholing, weekendje etc)
Ik wens deze mensen veel plezier , en hoop voor hen dat er een respectvolle stervensbegeleiding beschikbaar is.
En mochten andere door hen sterven, dat ze mogen vakantie houden in "Gehenna, Hades, Hel, ........"
En kom niet af met "We hebben rechten", gelul, "Nu even niet dus."
En dat voor de duur van 3 weken, en denk maar dat je ouders deze opmerking maken.
"Nee" was bij ons een hele zin, "Daarom" de volledige uitleg, en gezeur dat je kinderen moet betrekken bij je beslissing "Nee".
Als kind was bij ons Nee ,Nee, en Daarom de totale uitleg, meer had je niet nodig, het niet opvolgen had gevolgen.
Covid vraagt om daadkracht en regels, en niet volgen van regels, betekend straf, en geen geldboete, maar vrijheidsberoving.
En niet voor 3 weken ,maar voor 6 zonder proces, en elke advocaat die dit aanvecht ,
smijten we uit zijn/haar functie zonder mogelijkheid tot beroep.
Gewoon een noodverordening , en tijdelijke aanpassing van grondwet.
Ik heb in mijn jeugd meermaals 14 dagen niet naar buiten gemogen, ja om naar school te gaan.
 

Jannes

Prepper goeroe
Hoi @Jannes Laat mij maar even wegzakken in een regelrechte nachtmerrie, waarin jij (sorry) als IC-arts figureert...

"Dokter, ik heb het zo benauwd... Tja mevrouwtje, dat is dat ellendige Coronavirus... Maar dokter, rochel, kuch, hebt u niet een klein beetje zuurstof voor mij? Nee mevrouw, het spijt mij maar u bent al bijna dood en de kans dat u het met zuurstof overleeft is toch maar zo'n 60%. Bovendien vinden wij het inhumaan, om u langer te laten leven. En waarom uitstellen tot morgen wat vandaag gerealiseerd kan worden? Maar dokter, ik wil nog niet dood... Maakt u zich toch niet druk mevrouwtje, maar laat mij het u comfortabel maken en laat uzelf heerlijk gaan..."

Enfin, tot zover even die nachtmerrie.

Het "alles uit de kast moeten trekken" dat je noemt is m.i. toch wel wat overdreven. Het gaat in principe niet om de beademing van zieken tot aan het levenseinde, maar gedurende meerdere weken tot aan een redelijke genezing, waarbij ik veronderstel dat een aanzienlijk deel behoorlijk kan herstellen. Bovendien zijn er IC bedden te over, ook al staan die dan in D (dat we ons daarover niet rot schamen...). Wat hier speelt is een keuze die je als land maakt, om ofwel mensen een zo groot mogelijke kans te geven op een humaan verder leven, danwel een ontmoedigen van verdere medische behandeling en promoten van "een humane dood". Ik kan mij zo voorstellen dat een oudere die redelijk vitaal plotsklaps door Corona is geveld, na een week in ademnood en met een arts die op hem/haar in praat, ook wel genegen is om de vlag te strijken. We hebben het dan om een uiterst kwetsbare en weerloze, die feitelijk geen keuze wordt gelaten. En dat benauwd mij. Ben je 70 of 80 en krijg je Corona, dan is het uit. Waarom? Nou, gewoon, omdat het kan...

Je zult maar 80 zijn en een naar adem happen, en niet de lucht krijgen die je nodig hebt. Op voorhand doodverklaard worden terwijl beademing en herstel in principe tot de mogelijkheden behoort.

Hoe zou het nu komen, dat wij nagenoeg hetzelfde aantal Coronavirus-doden hebben als een land als Duitsland? Terwijl Duitsland vijfmaal zoveel inwoners heeft... en 20x zoveel IC bedden. Ik vermoed dat het deels met het volgende te maken heeft. In D is de gezondheidszorg meer op een "in leven houden" gericht, en hier meer op een "laten gaan". In veel gevallen zal dat een onvrijwillig "laten gaan" zijn, veronderstel ik, en daartegen richt zich feitelijk mijn grootste bezwaar. Je zult straks maar zo'n doodvonnis gepresenteerd krijgen, en ... waarom?

Beste RockyFlats,

Jouw reactie begrijp ik helemaal. Het is een reactie die velen hebben. Het is ook helaas de reactie van mensen die geen medische achtergrond hebben.
Nu ben ik geen ICU-arts, maar ik zal het gesprek even herschrijven alsof ik het wel was met daaronder wat feiten die dingen in een ander daglicht zetten (voor mij).

'Dokter, ik heb het zo benauwd.'
'We geven u wat zuurstof en medicijnen, zodat u zich wat beter voelt en dan moeten we met elkaar in gesprek.'
.... Meneer Jansen voelt zich iets beter door de zuurstof en medicijnen ....
'Meneer Jansen, we moeten in gesprek met elkaar wat u nog wilt dat wij gaan doen en wat de uitkomsten daarvan zijn.'
'Wat zijn mijn opties dokter?'
'Het gaat momenteel erg slecht met u. Uw zuurstofsaturatie is momenteel zo laag dat u aan de beademing moet. We weten inmiddels dat u corona heeft en wanneer u dan beademd wordt, betekent dat we u in slaap brengen (narcose) en dat u dan geruime tijd (week tot enkele weken) beademd wordt. Gezien uw leeftijd en gezondheid, u bent 87, heeft een hoge bloeddruk en overgewicht, is het de vraag of we u van de beademing af kunnen krijgen. Als dat niet lukt, komt u te overlijden. U zult dan ook voordat u aan de beademing gaat afscheid moeten nemen van uw naasten. Natuurlijk doen we ons uiterste best om u van de beademing af te krijgen. De kans is niet heel groot, maar als het lukt volgt daarna een revalidatie van zeker een jaar, maar wederom gezien uw leeftijd zal dat enkele jaren in beslag nemen. De vraag is of u dat wilt.'
Meneer Jansen denk even na en vraagt dan: 'Wat is de andere optie dokter?'
'De andere optie is dat we u ondersteunen in de ademhaling. Dan wordt u ondersteund met ademhalen, maar u wordt niet in slaap gebracht. We geven u dexamethason om te helpen de corona-infectie te bestrijden en hopen dat u het daarmee redt. Als u het niet gaat redden en zich toch erg benauwd gaat voelen, kunnen we u morfine geven, zodat u het niet merkt. U kunt afscheid nemen van uw familie en u zult rustig, pijnloos in slaap zakken en overlijden.'

Ja, dit klinkt hard, maar het is de werkelijkheid. In Nederland heb je een keus. Als iemand van 100 zegt dat ie beademd wil worden op de ICU en het daaropvolgende revalidatietraject in wil, zal dat gebeuren. Pas als er echt te weinig bedden zijn, zullen er keuzes gemaakt moeten worden. Iets wat een arts echt niet wil doen. Want hoe moet je een 20-jarige met kanker vergelijken met iemand van 75 die vitaal is? Niet te doen toch? Daarom zijn ICU-artsen na de eerste golf met een protocol gekomen, voor als deze beslissingen toch echt genomen moeten worden. Dan hebben ze houvast.

RockyFlats, je zegt het volgende:
'Het gaat in principe niet om de beademing van zieken tot aan het levenseinde, maar gedurende meerdere weken tot aan een redelijke genezing, waarbij ik veronderstel dat een aanzienlijk deel behoorlijk kan herstellen.'
Dat is helaas niet waar. De beademing van patiënten met corona duurt lang. Gelukkig alweer korter dan in het begin, maar het is lang. In de eerste golf was er sprake van 3 tot 4 weken lang aan de beademing. Al die tijd zijn deze mensen onder narcose. Ik weet niet of je ooit onder narcose bent geweest, maar je bent daarna echt even van 't patje. Ikzelf ben nu een aantal keren onder narcose geweest. De operaties varieerden van 10 minuten tot een half uur en nog tot een paar weken erna was ik niet helemaal helder in 't hoofd. Het waren maar kleine dingetjes hoor, maar de snelheid van denken was echt een beetje minder. Moet je nagaan wat er gebeurt wanneer iemand wekenlang onder narcose is. En helemaal als je een gammel lijf hebt en oud bent. Vervolgens wacht een lange revalidatie van een jaar of langer. De vraag is of je nog op je oude niveau terugkomt. Het ziet er nu naar uit dat vrijwel elke patiënt, ongeacht de leeftijd, noemenswaardige restklachten overhoudt wanneer hij met corona op de ICU is beland.

Ook nog een opmerking: mensen met corona hebben vaak helemaal niet zo door dat ze benauwd zijn. Je kunt met mensen met een zuurstofsaturatie van 80% nog een gesprek voeren, ze eten zelfs nog een boterham. Heel apart. Intussen ontstaat er wel schade aan het lichaam door dat zuurstoftekort.

RockyFlats, je zegt ook:
'Ik vermoed dat het deels met het volgende te maken heeft. In D is de gezondheidszorg meer op een "in leven houden" gericht, en hier meer op een "laten gaan". In veel gevallen zal dat een onvrijwillig "laten gaan" zijn, veronderstel ik, en daartegen richt zich feitelijk mijn grootste bezwaar.'
In veel landen is de gezondheidszorg gericht op het 'in leven houden' en in Nederland misschien wel wat meer naar het 'laten gaan'. Ik denk dat je hier een goed punt aankaart. Ik geloof ook dat je wel gelijk hebt, maar ik vind dit een goed iets. Daarna verschillen we van mening. Jij denkt dat het 'laten gaan' niet vrijwillig gebeurt, terwijl ik denk dat het wel vrijwillig is. In Nederland gaan we niet eindeloos door met behandelen, terwijl we weten dat het geen beterschap brengt. Met een patiënt wordt altijd overlegd: 'Dit zijn de mogelijkheden, dit zijn de mogelijke uitkomsten. Wat wilt u?'
En dit is niet nieuw. Veel ziekenhuizen hebben tegenwoordig het beleid om aan elke patiënt die binnenkomt te vragen of hij/zij nog gereanimeerd wil worden in het geval er iets gebeurd. Niet dat ze dat altijd verwachten, maar het is wel een standaard vraag geworden. Het gaat erom wat de patiënt wil.
 

Rataplan

Mankinds only hope
:););)
@Rataplan Mij is niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Bedoel je dat de huidige ophef vanwege Corona overdreven is, en we maar beter kunnen doen alsof het een griepvirus is?

Een griepvirus is het niet, en als ik zo zie hoeveel meer mensen er door het Coronavirus op de IC terecht komen (dan door griep in een griepseizoen) dan is er toch wel iets aan de hand en is het Coronavirus kennelijk geen kattepis.
Nu is het allemaal relatief natuurlijk, want in een land waar er nauwelijks extra IC bedden voorhanden zijn daar gaat ook het snel knellen. Maar enfin, ik zie dat men zich in omringende landen ook flink zorgen maakt waar de dagelijkse toename nog maar 1/5 is van dat bij ons. Zo gek zijn we dus niet, als we het Coronavirus serieus nemen, denk ik.

Wat mij wel benauwd, is het gemak waarmee mensenlevens nu al tegen het belang van economie, horeca en cultuur worden weggestreept. Waar hebben we dat al eens eerder zien gebeuren...

Lees maar eens het volgende artikel uit het AD van 24-10-2020:

"‘Huidig coronabeleid is enorme schade aan economie, horeca, cultuur en zorg niet waard’
Nederland moet radicaal anders na gaan denken over zijn corona-aanpak, stellen hoogleraren Rudi Westendorp en Marli Huijer. Ze pleiten voor een nationaal corona-akkoord, waarin het redden van levens niet meer de enige belangrijke doelstelling is. ,,We moeten weer leren accepteren dat de dood bij het leven hoort.”
https://www.ad.nl/binnenland/huidig...e-horeca-cultuur-en-zorg-niet-waard~ade0541b/

Daarin schrijft Westendorp letterlijk:
"De meeste coronaslachtoffers kwamen niet eens in het ziekenhuis: zes op de tien overleden in een verpleeghuis.
Westendorp. ,,Daar ben ik trots op. :eek:Doordat we in Nederland openlijk praten over het levenseinde worden veel kwetsbare ouderen niet meer aan de beademing gelegd. Dat heeft Italiaanse toestanden voorkomen, met overgelopen ic’s. Maar ook met andere groepen moeten we een eerlijk gesprek aangaan. Er zijn mensen van 43 jaar met een gemankeerd lichaam, omdat ze al jaren ziek zijn. Zij staan misschien nog volop in het leven, maar biologisch gezien aan het einde daarvan. Dan moet je accepteren dat er geen reële behandelingsmogelijkheden meer zijn."
Het volgende plaatje komt uit een duisterder periode, maar past toch al wel een beetje bij W's oprispingen...
Bekijk bijlage 19913

Kwetsbare ouderen die wellicht nog jaren in redelijke gezondheid mee zouden kunnen als ze het Coronavirus aan de beademing zouden mogen doorstaan, worden dus niet beademd omdat er simpelweg een plaatselijk tekort is (en mogelijk gehandhaafd blijft) aan IC bedden en beademingsapparatuur.
Die man is er dus trots op dat we mensen letterlijk laten stikken.
Mensen gaan dus gewoon wat jaartjes eerder dood. In wat voor een samenleving zijn we dan terecht gekomen, denk ik dan. En dan zijn zinsnede over "mensen van 43 jaar met een gemankeerd lichaam". Daarvoor is (verhoudingsgewijs) een relatief simpele behandeling (zoals beademing) over de duur van enkele weken kennelijk ook teveel gevraagd?

Hebt u wel eens van "Aktion T4" gehoord? Onze oosterburen wisten indertijd ook raad met dergelijke "ballast": http://www.erikraspoet.be/?tag=sociaal-darwinisme

Wie daarover door leest, zal zien dat men indertijd de publieke opinie volop heeft bewerkt. En wel zo geniepig en succesvol dat een deel van het Duitse volk toen ook in de zin van "(onvrijwillige!) euthanasie" is gaan geloven. Dat bewerken van de publieke opinie begon daar ook "in het klein". Ik hoop niet, dat ik daarvan nu weer een begin zie.
Ik beticht de heer Westendorp er niet van om zoiets na te streven, maar in zijn bovenkamer kijken kan ik niet.
Maar, wie er trots op is dat we ouderen in een verpleeghuis liever laten stikken, dan hen naar een IC in D te verplaatsen om hen het leven te redden, die is toch ook niet helemaal "helder" in mijn ogen.

En dan die "enorme schade"... Om economie, horeca en cultuur wat ongerief te besparen (want meer is het niet), onthouden wij nu mensen al levensreddende hulp en laten hen letterlijk stikken. Het zal je maar overkomen.
En waarom? Omdat men de gezondheidszorg heeft laten versloffen, verzuimt om tegen het Coronavirus korte maar krachtige maatregelen te nemen, en een eventueel failliet van de slechtst geleide horecaondernemingen erger vindt dan de voortijdige dood van weerloze mensen.
Na een faillissement kan er weer iets mooiers ontstaan, maar de dood is onherroepelijk.

En per slot van rekening ook: als een economie zo krakkemikkig is dat ze enkele maanden van relatieve stilstand niet kan doorstaan, dan is de hele boel al zo rot dat een overnieuw beginnen (of het nu nemen van ingrijpende maatregelen) wel het beste is... Doorsukkelen kan natuurlijk ook, maar de klap zal dan al snel groter zijn zodra de economie uiteindelijk toch eens uit het roer loopt.

Mensen, dat we een opa of oma van 90 heen bypass meer zullen geven (omdat ook het risico van een operatie te groot is), en dat we een doodzieke niet snel een miljoenen kostende behandeling kunnen geven die het leven met een paar maanden rekt (ten koste van andere patienten), daar kan ik wel inkomen.
Maar om een oudere die wellicht nog meerdere jaren voort kan, een beademing te onthouden om een Coronavirus-infectie te doorstaan, is van een geheel andere orde. En toch wordt dat nu niet alleen bespreekbaar gemaakt maar ook al volop gehanteerd!!

Nogmaals, ik zie hier zeker geen "complot" richting zoiets als "T4" maar wel een ietwat ondoordacht of ongelukkig krantenbericht, dat meningen van mensen wel in die richting kan laten opschuiven...

Als we het voor de zwakkeren niet meer opnemen, wat zijn we dan als "beschaving" nog waard?

Ach vergeet gauw wat ik geschreven heb, had mezelf vanaf het begin al voorgenomen in dit topic niet te ventileren... mislukt helaas. Nu gauw weer weg hier;) ( ik hou me liever bezig met kamperen, vervoer, voorraden etc:) )

:wave:
 

PBear

Mankinds only hope
Een verhelderende en duidelijke post @Jannes. Mijn zorg (of liever nachtmerrie!) is eerder, nu ik in Polen woon en mogelijk later naar de Filipijnen verkas, dat men in Polen geneigd is te blijven behandelen tot je van ellende krepeert, mis je übrthaupt nog een behandeling krijgt, en in de Filipijnen je financiele welgesteld bepaalt of- en wat voor - behandeling je kan verwachten. Mocht je de behandeling waarschijnlijk niet kunnen betalen, dan mag je thuis verrekken tot de dood er op volgt, en mocht je aan behandeling toe komen, dat men dat zal doen tot je failliet en/of van ellende dood gaat, waarbij vervolgens je nabestaanden worden opgezadeld met een financiele ramp.
Omdat ik voorstander ben van zelfbeschikkingsrecht over het eigen leven en mezelf niet beschouw als eigendom van de overheid, ben ik in Nederland enige jaren geleden lid geworden van co-operatie Laatste Wil ( https://www.laatstewil.nu/ ), die er voor ijvert dat - wie dat wil - zelf de beschikking krijgt over de middelen op op eigen initiatief autanasie uit te voeren. Dat voor het geval je geen arts(en) bereid kan vinden die daar bij behulpzaam zijn. Om misbruik tegen te gaan - de middelen zouden namelijk ook als moordwapen misbruikt kunnen worden - denkt de co-operatie aan verstrekking van de middelen die dan in een privé kluisje bewaard moeten worden.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
ElWkPnqWkAQdBT-


https://www.ad.nl/politiek/tweede-kamer-stemt-voor-hoger-salaris-in-de-zorg-door-foutje~ad9f1889/
 

drent

Diehard Prepper
Ik ben gelukkig geboren in een seculier/atheistisch gezin en dus groot geworden met het idee dat mijn lijf en leven mij toebehoort en niet aan god. Dat deze zienswijze ook in Nederland meer en meer aanwezig is als het om medische zaken gaat juich ik alleen maar toe. Je mag zelf bepalen of je een traject van aantal dagen icu x maand aangaat qua revalidatie mocht je er levend af komen. Het is niet iets wat automatisch voor jouw besloten wordt omdat een religie nog steeds bepaald dat jij daarover geen zeggenschap hebt (ook al is dat land volgens zijn grondwet seculier).

En zelfs dan komen er schrijnende gevallen voorbij die als ze een (huis)dier waren geweest al lang ge-euthaniseerd waren geweest ivm de lijdensweg naar de dood waar ze op vast zaten.
 

Henk88

Diehard Prepper
Hoi @Jannes [...] In D is de gezondheidszorg meer op een "in leven houden" gericht, en hier meer op een "laten gaan".[..]
Het is een moeilijke, gevoelige en pijnlijke discussie die wel meerdere kanten heeft. Ik ben je eens dat het heel raar is en ook wel verontrustend dat een nog relatief onschuldig virus zoals Corona al zo sterk de afweging blootlegt tussen economie en mensenlevens. Ik vind wat dat betreft ook dat de regering de verkeerde keuzes maakt en zou zelf voorstander zijn van veel strengere maatregelen en vooral handhaving zodat dit soort situaties worden voorkomen waarin een arts inderdaad beslist over leven en dood.

Tegelijk ben ik me ook bewust van de 'bigger picture'. Het is nu eenmaal een feit dat overbevolking van de mensheid een groot probleem is dat natuur in een rap tempo kapot gaat. Ook zijn er zat landen ter wereld waar het minder is gesteld met de gezondheidzorg zoals Pbear al stelt en waar mensen zonder geld simpelweg de klos zijn. Wat betreft dieren zijn we zoals Drent stelt veel harder en laten we ze inslapen zodra er iets mis mee is zonder met de ogen te knipperen. Is het dan wenselijk om in rijke Westerse landen kosten noch moeite te sparen om elke 80 jarige op te lappen? Niemand zit er natuurlijk op te wachten om in een nachtmerrie te komen zoals jij schetst of om zijn ouder/grootouder te verliezen, maar er zit ook niemand te wachten op een zeldzame ziekte waarvoor medicijnen ontwikkelen niet economisch rendabel is en die mensen zijn er ook, maar daar hoor je niet over in het nieuws. Bovendien is er ook gevolgschade door lockdowns zoals huiselijk geweld, mensen die een ziekenhuisbehandeling uitgesteld krijgen, enzovoorts.

Ik weet ook niet wat het juiste antwoord is maar ik denk dat het wel complexer en breder is dan de bejaarden aan hun lot overlaten (hoewel dat ook gebeurd in sommige gevallen). Ik bevind mijzelf op het standpunt dat ik het absoluut belachelijk vind dat een voetbalwedstrijd of een stapavond belangrijker zijn dan het welzijn van je medemens. Ik erger me dan ook behoorlijk aan al die illegale feestjes en mensen die in deze tijden nog op vakantie gaan of geen afstand houden en daar mag wat mij betreft hard tegenop getreden worden. Als we echter naar het bredere plaatje kijken van wereldwijde ecologische en maatschappelijke problemen dan vind ik wel dat op zijn minst de discussie gevoerd moet kunnen worden of we wel iedereen koste wat kost zo oud mogelijk moeten laten worden. Uiteraard wel met zorgvuldige overwegingen.
 
Bovenaan