• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Tja, dat het mondkapje niet mag van de wet, is juist de reden dat de speciale coronawet is ingegaan. Per 1 december. Voor tenminste drie maanden.
Het duurde even,moest door de Eerste en Tweede kamer.
https://www.gemeente.nu/coronavirus/coronawet-en-mondkapjesplicht-in-werking/

Het botste met art 10 uit de grondwet...lees hier maar, scheelt typen
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1110301076/verplicht-mondkapje-dat-mogen-ze-helemaal-niet-invoeren
„Artikel 10 van de Grondwet bepaalt het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer, de privacy zeg maar. Een grondrecht kan je niet zomaar inperken. En een burgemeester of een veiligheidsregio mag dat al helemaal niet. Die bevoegdheid komt alleen de regering en de Staten-Generaal toe, wanneer bijzondere omstandigheden om speciale wetgeving vragen”, aldus Brouwer. „Een mondkapjesplicht kan dus niet tijdelijk geregeld worden in een noodverordening, dat is ongrondwettelijk.”
 
F

forumlid 1447

Gast
Mensen met gehoorapparaten raken deze soms kwijt bij het afzetten van het mondkapje.
Een audicien heeft twee oplossingen: https://www.rtvoost.nl/nieuws/14845...-van-verloren-gehoorapparaten-door-mondkapjes

Hier gehoorapparaten en een bril, de zogenaamde hulpmiddelen " ut ken net".
Mijn bril moet platte dunne pootjes hebben, anders drukt hij mijn gehoorapparaten tegen oorschelp,
wat wrijvingsproblemen geeft.
Wil die gek er nog een extra iets omheen doen, zodat het helemaal fout gaat.
En met een redelijk goed bedeelde oorschelp, werkt zijn "oplossing" dus echt niet.
Overigens raak ik nooit mijn gehoorapparaten kwijt door mondmasker.
En in BE, lopen we al een stuk langer met die muilkorfjes.
Nadenken is de enige oplossing.
Heb je al ruimtegebrek door bril een gehoorapparaten, wil die "Jan Doedel" nog eens financieel binnenlopen met een lullig brillenkoortje.
Gewoon rustig afzetten, en niet als schiettuig gebruiken.
Anders gewoon een bril opzetten, denk je er vanzelf bij na. :cool:
 

Ray

SHTF Expert
Ik vind je conclusie wat straf. @wiliam. Waarom zou een oplossing voor een probleem voor 100% van de mensen perfect moeten zijn en zelfs voor mensen zoals jij die het probleem niet eens hebben?? Ik ken er toevallig eentje van 86 die wellicht er wel bij gebaat is en al zonder mondkapje tot twee keer toe eentje verloren heeft. Ipv elastiekje van deze man, heb ik nu een zelfde soort touwtje met elastisch flubbertje voor gewone brillen toegepast dus ik vond het wel een nuttige tip. :)
 

Erny

Last (wo)man standing
Ben verkouden, ja... gewoon verkouden. Niets anders dan anders, hetzelfde verloop, geen rare dingen. Maar verkouden zijn en hoesten in deze tijd is duidelijk niet zo relaxed als vroeger. Pffff...
Aldus geen enkel vermoeden dat het covid is.
Maar gezien ik regelmatig bij mn moeder langs moet dacht ik toch even te moeten informeren over hoe en waar qua coronatest alhier in Groningen.
Bellen dus met het 0800 nr. Krijg ik eerst een heel bandje wat ik moet afluisteren....
Dan een persoon aan de lijn. Ik vraag naar waar de testen in Groningen worden afgenomen. Hij antwoordt dat dat verschillende locaties zijn maar dat ie vooral éérst mijn burgerservicenr van mij wil (zoals ook aangekondigd op het bandje). Ik antwoordt dat hij die niet nodig heeft om de informatie die ik zoek te kunnen geven. Hij moppert dat dat wél zo is. Ik zeg dat mijn postcode daarvoor genoeg is. Hij verteld vervolgens dat "mijn" testlocatie het UMCG zal zijn. Wat ik ook al had verwacht.
Volgende vraag van mij is of dat dat vandaag zou kunnen. Hij ff kijken en ja hoor, aan de Europaweg was er nog 1 plekje vrij. Eh... Europaweg? Je zei toch net nog dat het in het UMCG gebeurde?
Zegt ie: Ja, maar dat ligt náást elkaar. o_O Ik zeg: Nee want ik woon in Groningen en weet dat het niet naast elkaar ligt. Hij weer moppermopper.
Ja, zeg... dan kun je wel zeggen dat álles naast elkaar ligt in Groningen. :fluit: Zit toch echt wel een stukkie tussen.
Vervolgens het gesprek maar afgebroken want vond het allemaal wel weer genoeg.

Punt is: waarom wilden ze nou persé mijn burgerservicenummer als een postcode ook genoeg is??? :confused:

En: waarom kan ik niet gewoon langsfietsen bij een testlocatie maar moet ik ipdv een afspraak maken. Nodeloos omslachtig.
 

petroman

SHTF Expert
Dat je niets gewoon kan langsfietsen snap ik ook wel.
Immers men zit niet te wahcten op besmette mensen. Of drukte. Idee van een testlocatie is dat men daar alleen maar test (op afspraak) om drukte en wachttijden te reguleren.

Dat van je BSN had je moeten vragen aan die persoon.
Maar dat bandje melde dat ook al. Ik denk dat ze je BSN gebruiken als ID check.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

hans013

Senior Prepper
BSN is logisch, het is een toevoeging aan je medisch dossier als je getest wil worden. Dat openen ze met je BSN omdat dat de meest betrouwbare manier van identificeren is voor de overheid/zorgsector.

Je zou maar medicijnen krijgen en dan de verkeerde/schadelijke ontvangen omdat iemand jou postcode doorgeeft om anoniem te blijven.

Maar bij een info vraag alleen is dat inderdaad overbodig.
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik denk dat ze je BSN gebruiken als ID check
Klopt, staat ook netjes vermeld op de website van de GGD en word je ook verteld als je een afspraak maakt

Bij het maken van de afspraak wordt ter identificatie uw burgerservicenummer (BSN) gevraagd.
https://www.ggdgv.nl/mijn-gezondheid/infectieziekten/coronavirus/testen-op-corona/

Info over de verweking van persoonsgegevens als je jezelf laat testen
https://privacy-direct.nl/wat-gebeurt-er-met-mijn-gegevens-na-coronatest/
 

Ray

SHTF Expert
@Erny Zo'n beetje alles bij wat je bij de overheid wil regelen gaat met je BSN, dat is uniek en alleen postcode en initiaal plus achternaam niet.

Voorbeeld, in de gemeente Montferland wonen bijna 950 mensen die Jansen heten (2,63% van de inwoners volgens wikipedia) waarbij de voornaam Jan ook nog eens populair is. Meerdere Jan Jansen's op dezelfde postcode is daar heel normaal, zelfs binnen een gezin op hetzelfde adres, waar de eerste zoon de naam van overgrootvader, opa en paps meekrijgt.

Naast wat @hans013 terecht opmerkt, heeft zo'n persoon aan de lijn gewoon een computerschermpje voor z'n neus waarin je dit nu eenmaal moet invullen. Je kunt die persoon van alles kwalijk nemen, maar hij heeft het niet zo geregeld.

Zeker als je klachten hebt is het van groot belang om je te laten testen en als 't positief is in quarantaine te gaan.

=====================

Gisteren en vandaag tegen de 9000 besmettingen en nu is ook de stijgende lijn in de ziekenhuizen ingezet. We denderen nog voor de Kerst in de derde golf als het zo doorgaat. Erg benieuwd wat kabinet Rutte gaat doen, nogmaals op z'n knietjes smeken of we alsjeblieft een beetje willen meewerken of echte maatregelen waar de zorg om smeekt en velen met hen. Blijven ze luisteren naar die 20% die hard schreeuwt dat het allemaal onzin is of gaan ze de 80% die achter deze en strengere maatregelen staan bedienen?

De aanpak van de afgelopen maanden is zo ontzettend slecht voor zowel economie, draagvlak bij de bevolking als virusverspreiding en slachtoffers. Volgens mij moet je veel sneller en harder ingrijpen, waardoor die periodes veel korter worden. En daarna monitoren/testen/isoleren en als het een paar maand later weer te hoog wordt, gewoon alles weer twee, drie weken dichtgooien. Nu hebben we maandenlange half zachte maatregelen die complete sectoren over de kling jaagt. Je zou dan slechts te maken hebben gehad met een paar korte lockdowns met tussendoor langere periodes waarin horeca, theater, etc wel open kunnen zijn, wellicht met een paar lichte maatregelen als een beetje afstand bewaren.

Dan is het ook veel makkelijker om je aan maatregelen te houden, ipv nu 9 maanden lang ellende. Dat ondermijnt het draagvlak.

Ik kan er nog steeds niet bij dat landen als Vietnam (2e wereld land notabene), Zuid-Korea, Taiwan en Thailand het stukken beter doen dan wij hier in Europa, terwijl dat toch ook open en drukke samenlevingen zijn zonder totalitair regime zoals in China. Het zal wel aan de neoliberale instelling liggen hier in Europa, korte termijnwinst is altijd belangrijker dan sturen op de lange termijn. Dat blijkt nu ook weer bij het regelen van de organisatie en personeel voor het vaccinatie programma. Het zou me niets verbazen als er straks beschikbare vaccinaties op de plank blijven liggen.
 

phtvs

Sysop
Admin
Volgens mij moet je veel sneller en harder ingrijpen
Dat ben ik met je eens maar daar is politiek gezien geen meerderheid voor. Ze zwabberen wat af met hun mening die vooral rekening houd met de komende verkiezingen. Naast het feit dat er 17 miljoen virologen in Nederland wonen die het allemaal beter zeggen te weten en dan ook nog de media die het vuurtje opstoken en verdeeldheid zaaien. Toen er geen mondkapjesplicht kwam spraken de kranten er schande van want iedereen zou een mondkapje moeten dragen, nu verplichting die er wel is gaan diezelfde media uit hun tent omdat de vrijheid ingeperkt word. En dan heb ik het nog niet eens over de vele ondernemers die zich terecht zorgen maken over hun toko en ongenuanceerd hun ongerief uiten in de media.
Die harde maatregelen hadden in maart/april nog zin gehad, nu krijg je dat niet meer voor elkaar zonder een volksopstand
 

Erny

Last (wo)man standing
Ja, bij verdere afspraak voor testen begrijp ik dat ze je bsn willen. Maar ik belde duidelijk alleen voor informatie. Hij wist niet eens of het voor mij was of dat ik voor iemand anders belde. Mijn bsn/id deed er dus op dat moment niet toe.
Vandaar dat ik het dus opmerkelijk vond. ;)
 

Ray

SHTF Expert
Je belde naar de afsprakenlijn voor info, dan begrijp ik je verhaal wel, maar ben je wel aan het verkeerde adres natuurlijk. @Erny

@phtvs Ik ben het niet eens dat er een volksopstand zou uitbreken bij strengere maatregelen, de meeste mensen willen dat zelfs. Altijd zal er geklaagd worden door mensen die dan aanschuiven bij de bekende praatprogramma's in de media, maakt niet uit wat er ook veranderd aan maatregelen. Logisch, want anders was er niks om over te babbelen.

Bovendien is de natte en droge horeca reeds dicht, theaters etc, heel veel al, behalve scholen, bouwmarkten en dergelijke grote winkels. Daarbij komen ook nog vrolijk hele volksstammen uit België hier shoppen en hun haar laten knippen. Dat is het halfbakken deel van de huidige maatregelen en we zouden best nog wat meer thuis kunnen werken zoals in april wel lukte.

Maar ja, we zullen zien, want met deze getallen ontkomt Rutte er bijna niet aan om voor de Kerst nog extra maatregelen te nemen. Anders wordt het weer dringen bij de Ikea's, meubelboulevards en Intratuinen e.d. op tweede Kerstdag.

Maar wat men ook doet tijdens de Kerstvakantie, ga niet de natuur in! Want daar heb ik last van. :D ;)
 

wildemossel

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Vandaag (13-12-2020) hebben we in Nederland in 24 uur, bijna 10.000 nieuwe besmettingen. De landelijke overheid vergaderd, en morgen weer, en overmorgen komt er een persco.
Omdat onze overheid niet regeerd, maar vooral reageerd, en naar Duitsland en België kijkt verwacht ik het volgende:
Men gaat op dinsdag vanalles bekend maken, waaronder ook sluiting van "niet-essentiele"winkels.
Dat zal de volgende dag ingaan (woensdag) om een run op winkels te vermijden.
Hou er dus rekening mee dat je alleen nog "niet-essentiele dingen" kan kopen op Maandag en Dinsdag.
Denk bv aan tabak of sterke drank, maar denk ook aan mondwater of bv batterijtjes, je kan zelf wel een lijstje maken. Als dit niet gebeurt is inslaan toch niet erg, want het zijn dingen die je toch al gebruikte.
Doe er niks mee of je voordeel....
:D
Lol ja dus:
https://www.nu.nl/coronavirus/60964...essentiele-winkels-en-andere-maatregelen.html
 
F

frans81

Gast
Ben ik de enigste die zich genaaid voelt en machteloos .

Er klopt iets behoorlijk niet .

Wat ? Juist " WAT NIET "

DE I is zijn puntje kwijt
 

Ray

SHTF Expert
@Wilde Mossel, die producten kun je nog gewoon in de supermarkt halen, op de sterke drank na en ik vermoed dat slijterijen ook gewoon open blijven. Ook is veel online te bestellen, al is dat niet voor iedereen weggelegd. Oma en Opa maar even helpen bij het het online shoppen.
 

phtvs

Sysop
Admin
Beter laat dan nooit maar wat ik ervan begrijp gaan de maatregelen vanavond om 00:00 uur in.

Ik kan me niet voorstellen dat er hier op het forum preppers zijn die last-minute inkopen moeten doen :D :lol:
 

Flos

SHTF Expert
Beter laat dan nooit maar wat ik ervan begrijp gaan de maatregelen vanavond om 00:00 uur in.

Ik kan me niet voorstellen dat er hier op het forum preppers zijn die last-minute inkopen moeten doen :D :lol:
Bij de eerste lockdown in België ben ik juist gestopt met inkopen doen. Om zeker niet in de rij te moeten staan bij al die gekke mensen met winkelkarren vol WC papier.
 
Bovenaan