• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Ray

SHTF Expert
Ik duik zelfs vanavond nog even de sauna in, want dat heb ik al zeker een jaar niet meer gedaan. Bij 90 graden vrees ik geen virus, voor de rest ben ik toch altijd buiten totdat ik het echt koud krijg, maar dat duurt wel een half uurtje en dan duik ik de cabine weer in. Als ik binnen met een badjas loop moet ik een mondkapje op. Consumpties mogen niet, die zou je in de auto moeten nuttigen, maar ik consumeer toch alleen maar water uit m'n eigen fles. Hopelijk is de rest van 't volk druk met shoppen, normaal is het doodkalm doordeweeks in mijn sauna. Ik vermoed zelfs dat die hele sauna niet uit kan, maar omdat de eigenaar nog tig andere BV's heeft zal er wel wat geld heen en weer geschoven worden om belastingtechnisch voordelig uit te komen.

@phtvs Ik denk dat de grenzen open blijven, nu we toch hier ook de non-food sluiten. Er zijn massa's mensen die aan de ene kant van de grens wonen en aan de andere kant werken. Als je kijkt hoeveel Nederlanders er hier met een emsland nummerplaat rondrijden of wonen in een vrijstaand huis met 5000 vierkante meter grond voor 1,5 ton...... Geef ze eens ongelijk als je hier in een achteraf dorp woont zit je net zo ver van Emmen kost de toko en de auto ineens drie keer zoveel in de maand.

Maar ja, echt lekker voel je je niet als je tijdens zo'n strenge lockdown in een Duitse super rond loopt, al die zure Duitse blikken..... :fluit:
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Omdat de site van de Rijksoverheid plat ligt...maar even hier een overzicht plaatsen.

EpOISHrW8AEiLQN.png


Overzicht van de winkels en contactberoepen die mogen doorwerken
https://nos.nl/artikel/2360676-dit-...-de-contactberoepen-die-mogen-doorwerken.html
 

Ray

SHTF Expert
Veel mensen op het internet reageren dat er nog maar dik 500 honderd mensen op de IC's liggen en dus nog lang niet aan de maximum capaciteit zit.
Er zijn echter ook mensen die geen covid-19 hebben en op de IC liggen, momenteel zijn er van de standaard 1150 bedden 1054 bezet! Zie de pagina van het Landelijk Coördinatiecentrum Patienten Spreiding: https://lcps.nu/

In sommige ziekenhuizen ligt de IC nagenoeg helemaal vol, dat er aan de andere kant van het land nog een paar bedden over zijn is natuurlijk erg onpraktisch. Uitbreiding naar de 1750 IC plekken zoals begin dit jaar, gaat niet meer lukken. Hoog ziekteverzuim en uitgebluste zorgmedewerkers is hieraan debet. Ook uitwijken naar Duitsland lijkt geen optie omdat ze daar zelf ook te maken hebben met een flinke uitbraak.
=================
Hier in het winkelcentrum hebben ondernemers een manier verzonnen waarvan ze denken dat het door de beugel kan, je stalt je non-food waar gewoon uit op een kraampje voor de winkel. :rolleyes:
 

phtvs

Sysop
Admin
Onze beide dochters werken in de zorg en ze hebben beiden te horen gekregen dat kerst en oud en nieuw vieren er dit jaar niet inzit. Personeelstekort is zo hoog opgelopen dat ze op alle dagen moeten werken. De jongste dochter draait nu soms al dubbele diensten. Een vriendin van de familie werkt in een verpleeghuis en is gisteren voor de tweede keer dit jaar positief getest. Ze kreeg de uitslag vam de test terwijl ze aan het werk was, ze moest gewoon haar dienst afmaken want ze was toch al uren aan het werk terwijl ze besmettelijk was. Die paar uur extra konden er wel bij.

Het is heel simpel, nog even zo doorgaan met steeds meer mensen in het ziekenhuis en ze moeten gaan bepalen wie wel en wie niet opgenomen kan worden. Het huis waar onze oudste werkt heeft al een lijst opgesteld wat mensen mee krijgen naar huis als er geen plek is om ze op te nemen. Dat gaat dan om zuurstof flessen en medicatie oa.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Het zweedse model m.b.t corona lijkt inmiddels ook wel failliet:
Zweden kondigt strenge maatregelen aan, gaat toch mondkapjes aanbevelen

Zweden heeft vrijdag strenge coronamaatregelen aangekondigd die de oplaaiing van het virus in moeten dammen. Een dag eerder uitte koning Carl XVI Gustaf nog kritiek op het beleid: de 74-jarige vorst stelde op basis van het relatief grote dodental dat het land had gefaald met de lossere corona-aanpak.

Het Scandinavische land telt bijna achtduizend coronadoden. Dat zijn er veel meer dan de omringende landen als Denemarken, Noorwegen en Finland samen hebben.

https://www.nu.nl/coronavirus/60975...elen-aan-gaat-toch-mondkapjes-aanbevelen.html
 

martin

Mankinds only hope
Het zweedse model m.b.t corona lijkt inmiddels ook wel failliet:

We gaan het nooit weten want iedereen zit maar wat aan te klooien.
Ik kan me er echt heel boos over maken dat alle cijfers die relevant zouden kunnen zijn compleet om zeep worden geholpen door een stelletje idioten die het beleid bepalen (in zowat alle landen over heel de wereld)

Als we kijken naar de cijfers dan zien we dit:

Zweden 789 doden per 1 miljoen inwoners, Nederland 607.

Dus zou je kunnen zeggen dat Zweden het slechter doet dan Nederland.
Maar.....
In Zweden is alles gewoon door gegaan. De economie is niet kapot, en het leven gaat "gewoon" door.
In Nederland is 20% van de economie om zeep (oké, dat horen we pas over een maandje of 6) en zijn er enorm veel mensen gestorven aan het indirecte gevolg van uitgestelde behandelingen.

Als we kijken naar het criteria van "corona doden" dan heeft ieder land zijn eigen definitie.
De enige cijfers waar je iets mee kan is de oversterfte. Zelfs de bezetting op IC is niet representatief want de mensen die er nooit terecht zijn gekomen omdat de prio te laag was die tellen niet mee.

Als ik op deze manier mijn werk zou doen was ik al binnen 1 week op staande voet ontslagen (en terecht) en hier komen alle prutsers die het beleid bepalen er mee weg.
Het is echt om te huilen hoe ongelofelijk amateuristisch deze pandemie is aangepakt.

Hoeveel foute aannames zijn er ondertussen gemaakt door het RIVM, door de regering en door het WHO?
Weten we het nog wat er door het RIVM is gecommuniceerd?
"Zonder symptomen kan je het virus niet verspreiden"

Of kijk nog eens op deze link
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/verspreiding

We lezen nog steeds :
Het is op dit moment niet duidelijk of de kleine druppels (aerosolen) die in de lucht blijven hangen een rol spelen bij de verspreiding van het virus

Hoe is het in God/Allah/Spaghettimonsters naam nu mogelijk dat iedere eerste jaars student geneeskunde/biomedisch wel tot in detail weet dat dit een rol speelt en het RIVM dit nog steeds niet kan toegeven?
We zijn ondertussen bijna 1 jaar verder en nog steeds is dit niet duidelijk! Hoe dom kan je zijn als RIVM dat je niet zou weten hoe een coronavirus zich zou verspreiden?

Hoe lastig is het om besmette persoon in een ruimte te plaatsen van 2 m3 (1 meter bij 1 meter bij 2 meter hoog) en deze eens lekker een minuutje of 2 te laten hoesten?
En dan ga je als vrijwilliger (ik meld me per direct aan) even die ruimte in te gaan voor een minuutje of 2 en flink inhaleren.
Wat denk je dat het resultaat gaat zijn? Natuurlijk is die proefpersoon hierna besmet!
Ik kan er echt niet over uit dat ze hier mee wegkomen.

Ieder persoon met een IQ van boven de 100 kan toch wel begrijpen dat de stijging van de gevallen het gevolg is van het terug open gooien van de scholen. En dat alle jonge scholieren "die zonder symptomen het virus niet kunnen verspreiden" een flinke rol hebben gespeeld in de stijging?
Maar laten we een stuk of 5 dingen gelijktijdig veranderen zodat we als beleidsmakers ons nooit moeten verantwoorden voor het maken van onjuiste beslissingen.
En die enorme faal om tijdens "Black Friday. 27 november" niet te kunnen begrijpen dat je dan na 2 weken uitkom op het gevolg van deze faal.

Les nummer 1 van exponentiële toename is dat je het aantal contacten moet vermijden.
Een funshopper in een drukke winkelstraat komt binnen 1 uur in contact met (gemiddeld) 300 mensen.
Een student die op school rondloopt komt binnen 1 uur in contact met (gemiddeld) 150 mensen.
Iemand die in een (lokaal)restaurant zit komt in 1 uur in contact (gemiddeld) 15 mensen.

Goh, wat lastig is het om hier beleid op af te stemmen. Laten we de horeca dicht gooien want dat is 5% van het effect.
Manmanman, wat een geblunder.

Dit gaat over een jaartje of 30 de geschiedenisboeken in als de grootste faal van de mensheid.
 

Erny

Last (wo)man standing
:thumbsup:
Had het (zijn namelijk ook mijn ergernissen) niet beter kunnen verwoorden. Applaus.
En dat in het tijdperk van Big Data... onbegrijpelijk dat men niets meet en dus niets weet. Zo'n gemiste kans.

Denk dat na deze lockdown, mits de "cijfers" dan naar beneden gaan, men besluit dat het carnaval dan in 2021 ook wel weer gewoon kan doorgaan, want de mensen hebben dan wel een verzetje nodig. :fluit::lol:
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Is het RIVM dan bewust DOM bezig !?

Het lijkt er bijna wel op .
Vanuit ons wakkere burgertjes zijn ze idd op onverklaarbare wijze dom bezig .

Of ! Zijn ze juist heel doordacht bezig DOM ! Pff

Het antwoord ligt in de toekomst .

Hierbij groepsfoto's van een aantal mensen met een IQ van boven 100 .

Alles lager is een minuscuul schroefje . Maar tevens vervangbaar .
Zo voel ik mij ondertussen in het systeem .

il_340x270.1719081769_4zyp.jpg
rare05000-2.jpg

Ik een domme Nederlander die zich uit op Zaterdag , onderuit bijna hangend in de stoel , typende dit bericht en weer koude koffie in de mok op tafel recht voor mijn neus :eek:;):)

De geheime kantine :fluit:

https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/humor.32/page-120#post-115763
 
F

forumlid 1447

Gast
Quote van @martin :
"Als ik op deze manier mijn werk zou doen was ik al binnen 1 week op staande voet ontslagen (en terecht) en hier komen alle prutsers die het beleid bepalen er mee weg."
Als wij de waarheid niet spreken ,zijn we leugenaars, als een minister dit doet, heet het politiek.

Maar wie aan het eind van deze "crisis" gelijk heeft gehad, zal de tijd leren.
Een ding is zeker, "Kerstmis valt dit jaar op 25 en 26 December, en nieuwjaar op 1 Januari"
We blijven gewoon ons voorbereiden (preppen) en de wereld draait over een miljoen jaar ook nog steeds rond.
Hopelijk blijven we gespaart van ziekte en problemen, en wat betreft de economie, gezondheid gaat bij mij voor economie.
Als je niet getroffen word door covid 19 dan is het misschien makkelijk om te roepen, "O hemel de economie" ,
maar zo heeft iedereen zijn gedachte in deze.
Mijn gezin en familie is tot nu toe nog niet getroffen, ik wil dat graag zo houden,
ook al kost me dat economisch 20%.
En het verhaal van het verzetje, @Erny : Covid waart nog steeds rond,
omdat er steeds wel weer iemand denkt, dat hij/zij recht heeft op een verzetje.
Vertrekken naar Tenerife, ABC eilanden, winkelen in het buitenland , omdat het in eigen land (België) niet mag.
Want Sinterklaas, en nu weer omgekeerd, want Kerstmis.
Omdat mensen dus hun verzetje " verdienen" (niet dus), komen we alleen uit deze misère,
met een vaccin, en alle risico's op bijwerkingen, vanwege een haastklus in ontwikkeling.
Binnenkort zijn er weer mensen ,die vinden dat ze eerder een vaccinatie "verdienen" omdat ze zich belangrijk vinden.
We zullen met zijn alle nog even op de tanden moeten bijten (gebit in).
Eind 2021 wordt het beter.
De Spaanse griep waarde ook 2 jaar rond.
Ik hoop dat iedereen een gezonde tijd tegemoet gaat , en stop met alweer een bijna vergeten regel.
"Houd het veilig".
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
De zeer besmettelijke mutatie van het coronavirus die in het Verenigd Koninkrijk is ontdekt, is waarschijnlijk ook vastgesteld in Nederland. Om verdere verspreiding van de nieuwe variant te voorkomen heeft kabinet een verbod ingesteld voor het vliegverkeer met passagiers vanuit het Verenigd Koninkrijk.
Het verbod gaat vanochtend om 06.00 uur in en geldt tot zeker 1 januari.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned...rits-virus-corona-nederland-vliegverkeer-stil
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/12/20/reisbeperkingen-verenigd-koninkrijk
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
De nieuwe variant gaat hard.
Na Engeland is in zuid Afrika een ernstige variant van het coronavirus gevonden die zich snel onder jongeren verspreid. Premier Netanyahu wil Israëls luchtruim dicht. Belgie sluit luchtruim voor vluchten uit Verenigd Koninkrijk.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
De nieuwe variant gaat hard.
Na Engeland is in zuid Afrika een ernstige variant van het coronavirus gevonden die zich snel onder jongeren verspreid. Premier Netanyahu wil Israëls luchtruim dicht. Belgie sluit luchtruim voor vluchten uit Verenigd Koninkrijk.

Helemaal waar, maar dat is ook verwacht, álle visussen muteren constant. Daarom moet ook elk jaar de griepprik vernieuwd worden.
Bij airborne virussen zoals de griep en waarschijnlijk ook corona is dat naar omdat het iedereen te pakken kan nemen, en vaccineren zeker geeen 100% bescherming bied.
We moeten maar afwachten als we hier gevaccineerd zijn hoelang dat werkt, zeker geen jaar. Dus de problemen blijven.
Overigens t.a.v. het VK: Volwassenen gedragen zich heel vaak als kleuters. Diverse EU landen sluiten het luchtruim met het VK, met als argument dat het virus uit het VK "gemuteerd" zou zijn. Volkomen quatsh dus, dan moet je alle grenzen sluiten. Dit riekt heel heel erg naar het VK pesten omdat de EU niet in staat is een Brexit deal te realiseren! De EU eisen zijn belachelijk, en ik geef Dhr. Johnson dan ook groot gelijk!
 

Ray

SHTF Expert
Reizen is voor de Britten naar het buitenland sowieso al verboden dankzij deze nieuwe variant:https://nos.nl/artikel/2361373-brit...riant-moeilijk-onder-controle-te-krijgen.html

Men is bang dat deze variant nog besmettelijker is, zelf vind ik dus niet zo vreemd dat men het zekere voor het onzekere neemt. Ik denk wel dat het eigenlijk al te laat is, juist omdat er zoveel contacten zijn tussen de landen en hoogstwaarschijnlijk deze variant al mee dan een maand in Nederland is.

De Britten nemen het erg serieus en trekken zelf aan de bel, dat heeft niets me de Brexit te maken, zelfs Boris Johnson claimt dat niet.
 

phtvs

Sysop
Admin
Het ziet er allemaal niet best uit. Dat ze restaurants sluiten is omdat je daar langere tijd verblijft en dus veel meer risico zal lopen dan wanneer je in een supermarkt iemand voorbij loopt waarbij beiden een mondkapje dragen. Dus in die zin begrijp ik, dat wel.
Wat ik niet kan begrijpen is dat er nu geroepen word dat we tegen de zomer weer terug kunnen naar vrijwel normaal. Dat kun je niet roepen want het is onmogelijk. Er zijn tegen die tijd nog niet voldoende mensen gevaccineerd. Zo wek je verwachtingen die je niet kunt waarmaken.
Probleem nummer 2 waar we mee te maken krijgen is iets wat ik vandaag hier op de nationale tv hoorde (Frankrijk) . Iemand die gevaccineerd is zal bij een corona test altijd positief bevonden worden, zelfs als hij niets onder de leden heeft. Dus kun je bron en contact onderzoek vergeten. Er werd zelfs gesteld dat mensen die gevaccineerd zijn, een gevaar vormen voor mensen die niet gevaccineerd zijn omdat er niet is vast te stellen of ze besmettelijk zijn. Dit omdat de test uitwijst dat iemand anti-stoffen heeft aangemaakt en op dit moment gaan ze er vanuit dat als iemand anti-stoffen heeft aangemaakt, hij besmettelijk is.
 

petroman

SHTF Expert
Waarom stel je een vraag waar je het antwoord al op weet?

Nee weet ik niet, als de grens dicht is, zaols je schrijft, waarom staat er dan een rij te wachten ?
Ik zag gisteren deze melding dat er van twee kanten veel verkeer is om "nog maar even te cashen" voor de brexit ellende.
Nu schrijf jij dat de grens dicht is.
vandaar mijn vraag.
 
Bovenaan