• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Jack72

Elementary prepper
Als iedereen eens wat meer op zijn eigen plekje bleef en niet op reis wou naar andere werelddelen zou dit lang niet zo erg en snel verspreiden.
 

Ray

SHTF Expert
Tja, dat heeft toch ook vele voordelen, hebben wij Nederlanders al sinds de Middeleeuwen ontdekt. Handel en zo.
 

Fugazi

Elementary prepper
Het zal mensen niet ontgaan zijn dat de wereld in de ban is van een nieuw type corona virus, het 2019-nCoV.
Zie ook het nieuwsberichten draadje: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/corona-virus-in-china.4897/

Na SARS en MERS lijkt het wederom te gaan om een kruisbesmetting tussen dier en mens.

Nu zijn virussen dankzij hun simpelheid in staat om snel te muteren, vandaar dat verspreiding zo snel mogelijk
Ik zit nu al vijf maanden bijna alleen maar binnen ivm een hernia (te pijnlijk om even een blokje om te gaan voor de lol) dus ik ben nu getraind in bug in . Eenmaal per week zie ik de bezorger van de boodschappen en sinds deze week een huishoudelijke hulp. Ik sla momenteel veel houdbare spullen in als reserve. Ik kan nu, dat heb ik gisteren uit zitten rekenen, 260 dagen vooruit qua voedsel. Ik heb astma, bronchitis (allebij niet ernstig maar toch) een gaatje in mijn hart en ben 53. Ik loop dus risico te overlijden als ik besmet wordt. De medicijnen die ik neem heb ik ook genoeg voor 5 maanden. Ik ga er niet van uit dat het water en gas en licht eraan gaan dus over drinkwater maak ik me niet echt zorgen al heb ik voor 2 weken genoeg. Ik heb 2 dozen latex handschoentjes staan en heb een halve liter ontsmettingsmiddel van het ziekenhuis. Mensen lachen er om maar als ik ze uitleg dat het niet eens alleen is om de kleine kans dat ik besmet raak maar ook en vooral omdat als het in Nederland of Europa net zo gaat als daar dat er problemen gaan komen met de distributie van van alles en nog wat. Doordat er dan misschien vele duizenden mensen ziek worden die dus niet kunnen werken. Dat betekent met wat pech lege winkels, geen afhaalchinees en ook geen bezorgers van winkels en restaurants. Ik ben benieuwd... In Leiden lopen nu 13 studenten rond die een paar dagen geleden teruggehaald zijn uit China. Ze hoefden niet in quarantaine want ze verbleven in een ander deel van China... Tja, dan wordt je al voorzichtiger...
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ondertussen storten de media zich op de "natte" markt van Wuhan.
Beelden zijn niet voor de zwakkere magen onder ons.
De stelling dat chinezen alles eten met poten op de tafel na en alles wat vliegt op vliegtuigen na, klopt aardig. Voeg daarbij allerlei bijgeloof en ze eten echt alles.
Daarbij komt dan het basis idee dat alles vers geslacht en klaargemaakt moet worden op straat en je hebt alle ingredienten bij elkaar voor een potentiele uitbraak.

Wat ook niet helpt is dat lokale overheden nog steeds corrupt zijn en bang over de overheid om slecht nieuws naar buiten te brengen. Dus voordat de eerste meldingen bekend worden ben je al te laat.
Dus heeft de lokale, op straat, slachter van vleermuizen gewoon netjes een vergunning.

Nog niet hard bevestigd maar dit virus zou niet alleen via lucht en/of speeksel overgedragen wordt, maar het virus is ook gevonden in ontlasting. Dat zou een hoop verklaren.

Bekend is inderdaad dat Chinezen er een nogal raar dieet op nahouden en de hygiëne......:D
 

PBeginner3

Prepper
Ik zag hier wat links staan naar zerohedge.
Twitter heeft die website inmiddels geblokkeerd ivm nepnieuws over het Corona virus.

Terecht of niet, waarom mag Twitter bepalen wat nep & echt nieuws is.. Ik vind het een bijzondere (en misschien wel zorgwekkende) gang van zaken.

Maar dat is wellicht een discussie voor een ander topic ;)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Nepnieuws en paniek zijn nu net die dingen die je niet wilt als je een pandemie onder controle wil krijgen.
WHO heeft veel last van complottheorieën en nepnieuws en geeft daar zelf ook aandacht aan op hun site. https://www.who.int/
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/myth-busters

In Duitsland is het zo geregeld dat als je op Twitter zoekwoorden rond Wuhanvirus gebruikt een verwijzing krijgt naar site Bundeszentrale met info en handelingsperspectieven. Fijn dat Duitsland zulke pro-actieve afspraken heeft gemaakt met Twitter. (nu Nederland nog, maar die zijn vaak meer re-actief, zeker in crisis niet erg handig)
 

PBeginner3

Prepper
Ik begrijp wat jullie bedoelen. Enkel het meest heikele punten in deze zijn:
1. Iets of iemand gaat voor iedereen bepalen wat de waarheid is. Of het nou daadwerkelijk zo is ja of te nee.
2. Het valt of staat met de integriteit van de organisatie die dit gaat censureren. Het spijt me, maar ik vertrouw daarin geen enkele organisatie omdat niemand echt onafhankelijk is.

(excuses voor de beknopte omschrijvingen, wanneer ik weer beschikking heb over een computer kan ik het wellicht wat duidelijker toelichten).

Edit:
Ik beweer in deze dus niet dat website in kwestie echt nieuws verspreide, maar trek het wat algemener.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
@hilveramazon55 over de sterftekans vond ik de volgende informatie

Het sterftecijfer door besmetting met het coronavirus in China bedraagt gemiddeld 2,1 procent. In de zwaar getroffen metropool Wuhan ligt dat hoger, op 4,9 procent. Dat heeft waarnemend directeur-generaal Jiao Yahui van de Nationale Gezondheidscommissie vandaag meegedeeld in Peking.In de hele provincie Hubei, waarvan Wuhan de hoofdstad is, ligt het sterftecijfer op 3,1 procent. Een sterftecijfer van 2,1 procent betekent dat ongeveer één op de vijftig mensen die besmet daadwerkelijk sterft. Volgens Yahui vertonen de meeste besmette patiënten slechts lichte symptomen.
Info van het liveblog van de Gelderlander
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
980
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
De vaste Kamercommissie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport wordt vanmiddag bijgepraat over het coronavirus.
De zogenaamde technische briefing is tussen 16.00 en 18.00 uur live te volgen.
 
Bovenaan