• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

V

Verwijderd lid 1511

Gast
Ruim anderhalve week geleden zweden binnen gereisd met een negatieve antigeentest op zak.
Zit inmiddels al boven de poolcirkel en ben vandaag overgestoken naar Noorwegen m.b.v. de QR code uit de corona app.
Bij de grens niks te zien maar 20 km verderop politie controle; of ik een covid pass kon laten zien.
Mobieltjes er bij gepakt, paspoort laten zien en alles in orde. En dat terwijl op diverse site wordt vermeld dat Noorwegen potdicht zit.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Ik ben inmiddels terug en ben er blij om want het gaat weer helemaal verkeerd als ik de cijfers zo zie. Drie weken geleden weg gegaan bij een aantal besmettingen van ca. 500 per dag en drie weken later zijn dat er meer dan 10.000.
Op dit moment zijn het heel nadrukkleijk de jongeren die elkaar besmetten in het nachtleven maar ik verwacht ook nog wel het e.e.a. aan bemettingen tijdens het reizen.
Heb zelf ruim een half etmaal doorgebracht op een veerboot die voor driekwart gevuld was, meestal in de eigen hut of boven op het dek. Maar desondanks heb ik het gevoel dat als daar een zgn. superspreader rond zou lopen je er zo een paar honderd besmettingen er bij hebt.
Op luchthavens en in vliegtuigen lijken mij de risico's nog wel een tikkie groter.
Zou mij niet verbazen als we in de 2e helft van juli constateren dat het een paar geweldige weken waren maar dat de teugels europabreed weer strak getrokken worden.
 

phtvs

Sysop
Admin
Zou mij niet verbazen als we in de 2e helft van juli constateren dat het een paar geweldige weken waren maar dat de teugels europabreed weer strak getrokken worden.
Maak daar maar een feit van. In vliegtuigen gaan de mondkapjes nu al af en tienduizenden of meer gaan komende weken op vakantie naar het buitenland. Daar gezellig feesten natuurlijk, even niet aan corona denken en bij terugkomst niet in quarantaine. Geluk is wel dat tegen die tijd veel meer ouderen hun 2e vaccinatie gehad hebben maar ook heel veel nog niet.
Ik vraag me af hoelang het nog duurt eer er een mutatie ontstaat die jongeren ook doodziek zal maken
 

Candyman

Diehard Prepper
Ik denk iets positiever.
Jongeren bouwen immuniteit op en ouderen zijn gevaccineerd als ze dat willen dus de ziekenhuisopnamen zullen beperkt blijven.
 

petroman

SHTF Expert
Dat immuniteit opbouwen was nu juist een puntje van zorg dwz of het nu wel of niet ontstaat. Als hetontstaat dan zal het zich niet beperken tot jongeren (denk ik).
Misschien dat het virus niet zo goed tegen alle extra "stoffies" in het jonge bloed kan.
Als je je bloed volpropt met feestdrugs dan zal dat ook invloed hebben op je bloedsamenstelling en ongetwijfelt ook op virussen.
 

Candyman

Diehard Prepper
Dat immuniteit opbouwen was nu juist een puntje van zorg dwz of het nu wel of niet ontstaat. Als hetontstaat dan zal het zich niet beperken tot jongeren (denk ik).
Misschien dat het virus niet zo goed tegen alle extra "stoffies" in het jonge bloed kan.
Als je je bloed volpropt met feestdrugs dan zal dat ook invloed hebben op je bloedsamenstelling en ongetwijfelt ook op virussen.

Feestdrugs nemen om geen last te hebben van corona.
Ik voel een verdienmodel opkomen.
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat de jeugd uitzet blijft onverantwoord , maar de ouders zijn geen haar beter.
Link van besmette jongeren en gedrag ouders:
Zeker 20 jongeren vlogen van Spanje naar ons land, hoewel ze al positief hadden getest op corona: hoe kan dat? | VRT NWS: nieuws
2e met ook inhoud over ouders, mocht de vrt in NL niet werken.
Belgische jongeren besmet tijdens feestvakantie in Spanje; ouders huren appartement om uit te zieken | Buitenland | AD.nl
Vrijdag spuit nummer 2 gehad, Bill Gates kan me nu besturen :lol:, de ziekte bestond al niet, dus ik raak niet besmet :lol:, en ik heb ineens een aantrekkingskracht. (helaas alleen van muggen). :lol:
Hoop nu alleen dat de 1.5 meter regel voor de komende 25 jaar ook blijft bestaan.
 

Jannes

Prepper goeroe
Dat immuniteit opbouwen was nu juist een puntje van zorg dwz of het nu wel of niet ontstaat. Als hetontstaat dan zal het zich niet beperken tot jongeren (denk ik).
Misschien dat het virus niet zo goed tegen alle extra "stoffies" in het jonge bloed kan.
Als je je bloed volpropt met feestdrugs dan zal dat ook invloed hebben op je bloedsamenstelling en ongetwijfelt ook op virussen.

Ik neem aan dat je dit met een flinke knipoog schrijft. ;-)

Het immuunsysteem van jongeren is een heel stuk beter dan dat van ouderen.
Leuk detail: bij ouderen neemt de werking van het immuunsysteem af en dat kun je ook zien bij de bepaling van bloedgroepen. Ouderen hebben nog weleens een minder sterke antistof-expressie. Wanneer iemand bloedgroep 0 heeft, dan zie je geregeld een mindere expressie van anti-A en anti-B.
 

M van der Lugt

Survivor
Door dat testen van toegang is het aantal testen per dag gigantisch gestegen. (naar 155.000 per dag). Als dan het aantal positieve testen ook stijgt moet je niet raar kijken. Met zo'n 4,5 % positieve testen waarvan ca. 30% een foute uitslag geeft en vrijwel geen opnames in Ziekenhuis en IC zou ik me niet zo veel zorgen maken. Het is natuurlijk wel een dankbaar onderwerp om een hoop paniekverhalen de wereld in te slingeren. Per saldo zijn er afgelopen griepseizoen ca. 7.500 mensen overleden (tegen 10.760 griepseizoen "19/"20) met corona waarvan ca. 500 zonder aanwijsbare andere oorzaak. Dat ligt maar een weinig boven het gemiddelde van 6.480 dat jaarlijks aan de griep overlijdt. Mijns inziens past het corona virus zich netjes aan zoals griepvirussen doen door minder gastheren te doden en zo voor zichzelf de verspreidingskansen te vergroten.
 

Ray

SHTF Expert
Het is een agressievere variant, die delta en het is dus gissen hoeveel mensen ziekenhuiszorg nodig hebben na besmetting. Dat percentage zal hoger liggen dan bij de alpha variant, maar niemand weet precies hoeveel. Ouderen zijn inmiddels gevaccineerd, maar ook daar weten we niet precies hoeveel alsnog serieuze last krijgen van de delta variant.

En als je dan heel veel besmettingen krijgt, kan ondanks dat ipv 2 a 3 % maar 0,1% in het ziekenhuis belandt, het alsnog flink gaan oplopen. 100.000 besmettingen per week x 0,1% zijn alsnog 100 opnames per week.

Het is dus erg onduidelijk wat deze deltavariant en deze opleving van het aantal besmettingen ons gaat brengen. Dus ik snap wel dat de touwtjes nu weer worden aangetrokken.
 

Candyman

Diehard Prepper
Wat ook nog een probleem kan worden is dat mensen die in de beginfase zijn gevaccineerd nu weer wat kwetsbaarder zijn omdat de bescherming minder word.
 

Ray

SHTF Expert
Ook dat is een onzekerheid idd. Wel denk dat het bijprikken snel geregeld kan worden nu alle infra daarvoor al werkt.
De grootste onzekerheid op lange termijn zijn wel nieuwe agressievere varianten, want wereldwijd is dit nog lang niet uitgeraast.

Ha en nu werd ik zelf vorige week maandag ziek. Flinke griep/verkoudheid dus maar even een testafspraak gemaakt. Kon meteen 's middags dezelfde dag en 24 uur na het eerste telefoontje kwam de uitslag. Geen corona dus.

Nu een week later ben ik nog steeds verkouden maar aan de winnende hand en vroeg ik me af of de tweede prik wel kan doorgaan. Weer gebeld en het blijkt dat als je geen koorts hebt het geen probleem is, dus ik ga vanmiddag die tweede halen.
 

Candyman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:

Jannes

Prepper goeroe
Ik ben bang dat we voorlopig nog niet van corona af zijn.
Al lijken de nieuwe varianten wel minder schadelijk voor de gezondheid.



https://joop.bnnvara.nl/nieuws/gevaccineerden-kunnen-net-zo-besmettelijk-zijn-als-ongevaccineerden

-edit- sorry voor de grote letters, komen zo van de website [mod]even aangepast voor je :thumbsup:[/mod]

Dan blijkt maar weer dat je vaccineren voor jezelf doet en niet voor een ander.

En we komen nooit van Corona af. We komen ook nooit van influenza af. En dat zien we ook niet als probleem.

Het wordt tijd dat overheden hun beleid gaan baseren op de belasting van de zorg ipv het aantal besmettingen.
 

PBear

Mankinds only hope
Dan blijkt maar weer dat je vaccineren voor jezelf doet en niet voor een ander.

En we komen nooit van Corona af. We komen ook nooit van influenza af. En dat zien we ook niet als probleem.

Het wordt tijd dat overheden hun beleid gaan baseren op de belasting van de zorg ipv het aantal besmettingen.

Dat de Nederlandse overheid vooral heeft gestuurd op de belasting van de IC-zorg heeft er volgens mij toe geleid dat de Covid-19 besmettingen aanvankelijk onnodig veel slachtoffers hebben gemaakt. De regering ging aanvankelijk uit van een beleid dat groeps-immuniteit zou moeten opleveren. Ook daarna slechts trage uitsluitend reactieve halfzachte maatregelen in plaats van sturen op zo min mogelijk besmettingen, met name voor kwetsbare groepen.
Maar door nationalistische aanpak van de vaccinatieprogramma's (rijke landen éérst en weigering patenten te delen) kunnen de vaccinaties niet wereldwijd binnen een beperkt tijdsbestek plaatsvinden. Daardoor zal Covid blijven terugkomen en muteren. Een goudmijn voor Big Pharma. Met het risico dat er een mutatie opduikt waarvoor geen geschikt vaccin gevonden kan worden en de Zorg alsnog overspoeld wordt, om van de implicaties voor de wereld-economie nog maar te zwijgen.
 

Henk88

Diehard Prepper
Dan blijkt maar weer dat je vaccineren voor jezelf doet en niet voor een ander.
Ik vind die conclusie op basis van dit artikel toch wat kort door de bocht. Immer een vaccin zorgt ervoor dat je minder ziek wordt, als je minder symptomen hebt (zoals hoesten, niezen enz) verspreid je ook minder virusdeeltjes dus ben je sowieso minder besmettelijk. Vaccineren lijkt mij dus wel degelijk iets wat je je ook voor anderen doet, al is het maar omdat op die manier de ziekenhuisbesmetting minder is en je daardoor de maatschappij als geheel meer vrijheid geeft.

Daarnaast moet je de factor gedrag niet onderschatten. Vaccins zijn sowieso niet 100% effectief en al helemaal niet met de nieuwe varianten of over een langere periode van tijd. Toch gedragen veel mensen zich na vaccinatie in 1x alsof ze immuun zijn en in het gelinkte artikel wordt ook gesproken over een zeer groot aantal mensen wat bij de 4 juli onafhankelijkheidsviering zeer dicht in binnenruimtes op elkaar stond. Vermoedelijk gaat het dan ook om zeer hoge concentratie virusdeeltjes en het lijkt me persoonlijk logisch (al ben ik geen wetenschapper) dat dat een ongunstige omstandigheid is en dat je dan wel het maximaal haalbare vraagt van je vaccinbescherming. Ik zou daaruit niet gelijk de conclusie trekken dat mensen met vaccin net zo besmettelijk zijn als zonder vaccin.

Het wordt tijd dat overheden hun beleid gaan baseren op de belasting van de zorg ipv het aantal besmettingen.
Hier ben ik het wel volledig mee eens, helaas heeft dit (demissionaire) kabinet de afgelopen tijd al laten zien geen enkele daadkrachtige beslissing te willen nemen of het nu om corona gaat of wat anders. Ben dus benieuwd hoe lang het nog gaat duren voor dit kwartje valt.
Dat de Nederlandse overheid vooral heeft gestuurd op de belasting van de IC-zorg heeft er volgens mij toe geleid dat de Covid-19 besmettingen aanvankelijk onnodig veel slachtoffers hebben gemaakt. De regering ging aanvankelijk uit van een beleid dat groeps-immuniteit zou moeten opleveren. Ook daarna slechts trage uitsluitend reactieve halfzachte maatregelen in plaats van sturen op zo min mogelijk besmettingen, met name voor kwetsbare groepen.
Maar door nationalistische aanpak van de vaccinatieprogramma's (rijke landen éérst en weigering patenten te delen) kunnen de vaccinaties niet wereldwijd binnen een beperkt tijdsbestek plaatsvinden. Daardoor zal Covid blijven terugkomen en muteren. Een goudmijn voor Big Pharma. Met het risico dat er een mutatie opduikt waarvoor geen geschikt vaccin gevonden kan worden en de Zorg alsnog overspoeld wordt, om van de implicaties voor de wereld-economie nog maar te zwijgen.
Het blijft inderdaad bijzonder verontrustend om te zien hoe weinig lange termijn visie er aanwezig is bij de politiek. Men leeft met de dag en af en toe komt er een noodverbandje in de vorm van een beleidswijziging of een nieuwe wet maar er lijkt totaal geen grotere strategie achter te ze zitten. Ik ben met de schaal waarop het virus nu circuleert en muteert ook allerminst gerust over de komende winterperiode, ook als een merendeel tegen die tijd gevaccineerd is.
 

Ray

SHTF Expert
Excuus alvast dat na meer dan 100 dagen rust en stilte in het Grote Covid topic, ik de stilte doorbreek. :oops:

Niet met actueel nieuws, maar met een stukje historie waar ik tegenaan liep, over vaccinatieplicht, boostershots en inentingsbewijzen maar dan 200 (!) jaar geleden bij de strijd tegen de pokken.

En die koepokvaccinatie werd in Drenthe en Overijssel in de Koloniën van Weldadigheid al vroeg omarmd. Sterker nog, bewoners ontkwamen er niet aan. "Het werd verplicht gesteld voor de armen in de koloniën. Daarmee werd in 1818 al in de vrije koloniën begonnen"
Bron: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/17...n-boosterprikken-nieuw-is-het-niet-in-Drenthe
 
Bovenaan