• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Mayo

Last (wo)man standing
Zullen we het maar weer eens afstoffen? 🙄

RIVM: ruim 12.000 nieuwe coronabesmettingen, mogelijk begin van najaarsgolf​


https://www.nrc.nl/nieuws/2022/09/2...ingen-mogelijk-begin-van-najaarsgolf-a4143311

Het aantal positieve coronatests is in de afgelopen weken toegenomen. Het RIVM, dat dinsdag de nieuwe weekcijfers bekendmaakte, spreekt van „mogelijk het begin van de verwachte Covid-najaarsgolf”. Afgelopen week was er sprake van 12.269 nieuwe coronagevallen, blijkt uit de weekcijfers van het Rijksinstituut. Dat zijn de officiële testcijfers. Omdat niet iedereen zich laat testen en de meeste mensen bij klachten een zelftest afnemen, ligt het werkelijke aantal besmette mensen waarschijnlijk hoger.
 

RockyFlats

Ruttaan
Het is virus is ondertussen dusdanig afgezwakt dat mensen zich er niet meer druk om maken toch?

@Candyman , ik heb eerder het idee dat een groot deel van ons geweldige volk zich pas zorgen gaat maken zodra men "de pijp aan Maarten geeft". Tot dat moment arriveert, valt het natuurlijk allemaal wel mee. Hadden we tijdig simpele voorzorgen in acht genomen, dan hadden al die lockdowns van de afgelopen tijd niet gehoeven. Ik voorzie nu vergelijkbare problemen als die van de afgelopen twee jaren, juist omdat er natuurlijk onveranderd gedacht wordt dat het allemaal wel mee zal vallen en voorzorgen onnodig zijn. Een ezel stoot zich in het algemeen... Welnu, in dit land stekkert een wel heel bijzonder ezelras rond, voor wie zelfs een derde maal geen uitdaging lijkt. Het aantal ziekmeldingen zie ik wel weer groeien. Fijn, dat kan het bedrijfsleven er nu ook nog wel bij hebben, en het openbaar vervoer en de nutsbedrijven ook wel. En wij? Wij zijn onverwoestbaar natuurlijk... Het zal mij benieuwen hoe onnozel we ook deze keer weer achter de feiten aan zullen blijven hollen. Ik neem het virus serieus, want muteren doet het. Nieuw virus, nieuwe kansen!
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik moet eerlijk zeggen dat wij ook zijn gaan twijfelen of we de prik dit keer weer gaan halen. Door omstandigheden mocht ik de boosters niet halen en zelfs toen onze zoon positief getest werd en behoorlijke klachten had, raakten mijn vrouw en ik niet besmet. En we hadden gewoon normaal contact, inclusief de nodige knuffels en zelfs (per ongeluk) uit hetzelfde glas limonade gedronken. Onze jongste dochter raakte wel besmet maar die had weinig tot geen klachten. De 'grap' was dat zowel onze dochter als onze zoon de boosters wel gekregen hadden.

Wij kijken het dus nog even aan, hebben wel ene oproep ontvangen. Misschien dat we de prik wel moeten halen als Frankrijk zoiets weer verplicht gaat stellen voor mensen die heen en weer reizen, maar dat zien we dan wel weer.
 

Candyman

Diehard Prepper
Ik heb ook corona gehad, 3 dagen koorts en daarna weer fit en ik heb toch wel mensen in mijn omgeving gezien die last hadden van de vaccinatie dus ik ben tevreden met mijn besluit om me niet te laten vaccineren.
Maar ik vind wel dat ieder dat voor zich moet weten, dat opdringerige gedoe vind ik maar niks.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Ik heb ook corona gehad, 3 dagen koorts en daarna weer fit en ik heb toch wel mensen in mijn omgeving gezien die last hadden van de vaccinatie dus ik ben tevreden met mijn besluit om me niet te laten vaccineren.
Maar ik vind wel dat ieder dat voor zich moet weten, dat opdringerige gedoe vind ik maar niks.

@Candyman , dan heb je geluk gehad. De vraag is natuurlijk wel, of ongevaccineerden meer virus verspreiden dan een gevaccineerde...
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@Candyman , ik heb eerder het idee dat een groot deel van ons geweldige volk zich pas zorgen gaat maken zodra men "de pijp aan Maarten geeft". Tot dat moment arriveert, valt het natuurlijk allemaal wel mee. Hadden we tijdig simpele voorzorgen in acht genomen, dan hadden al die lockdowns van de afgelopen tijd niet gehoeven. Ik voorzie nu vergelijkbare problemen als die van de afgelopen twee jaren, juist omdat er natuurlijk onveranderd gedacht wordt dat het allemaal wel mee zal vallen en voorzorgen onnodig zijn. Een ezel stoot zich in het algemeen... Welnu, in dit land stekkert een wel heel bijzonder ezelras rond, voor wie zelfs een derde maal geen uitdaging lijkt. Het aantal ziekmeldingen zie ik wel weer groeien. Fijn, dat kan het bedrijfsleven er nu ook nog wel bij hebben, en het openbaar vervoer en de nutsbedrijven ook wel. En wij? Wij zijn onverwoestbaar natuurlijk... Het zal mij benieuwen hoe onnozel we ook deze keer weer achter de feiten aan zullen blijven hollen. Ik neem het virus serieus, want muteren doet het. Nieuw virus, nieuwe kansen!

Wij zijn nog een tijd lang goed gekeurde kapjes blijven dragen, maar gaan nog steeds op een later tijdstip naar de supermarkt, bij de kassa houd ik altijd het boodschappenwagentje tussen de na komende klant om afstand te houden, want als je dat niet doet staan ze gewoon achter je in je nek te hijgen, mijn vrouw zegt vaak doe dat nou niet want ze gaan nog een keer vervelend doen, maar ik blijf het juist voor haar doen.
Want zij verdraagt geen medicatie en als ze behoorlijk ziek word hebben wij een heel groot probleem, en die kans probeer ik te reducerend.

We denken trouws dat zij een tijd terug heel licht besmet is geweest, want als je echt besmetting wilt voorkomen dat is haast onmogelijk ben ik achter gekomen door de gang van zaken nauw te hebben gevolgd en daar door kennis van zaken heb verkregen, op het oude forum was men ook goed bezig, en werden dingen goed met elkaar door gesproken, en in de gaten gehouden, ik heb het hier niet gevolgd maar ga jullie bevindingen nog goed door spitten, om nog meer kennis te verkrijgen, wat in het levensbelang van mijn maatje kan zijn.

Preppers zijn een groot voorbeeld voor de bevolking, wetenschappers en medici.

Ik moet dus de negentig pagina's van jullie door spitten.:oops::thnx:
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Wij zijn nog een tijd lang goed gekeurde kapjes blijven dragen, maar gaan nog steeds op een later tijdstip naar de supermarkt, bij de kassa houd ik altijd het boodschappenwagentje tussen de na komende klant om afstand te houden, want als je dat niet doet staan ze gewoon achter je in je nek te hijgen, mijn vrouw zegt vaak doe dat nou niet want ze gaan nog een keer vervelend doen, maar ik blijf het juist voor haar doen.
Want zij verdraagt geen medicatie en als ze behoorlijk ziek word hebben wij een heel groot probleem, en die kans probeer ik te reducerend.

We denken trouws dat zij een tijd terug heel licht besmet is geweest, want als je echt besmetting wilt voorkomen dat is haast onmogelijk ben ik achter gekomen door de gang van zaken nauw te hebben gevolgd en daar door kennis van zaken heb verkregen, op het oude forum was men ook goed bezig, en werden dingen goed met elkaar door gesproken, en in de gaten gehouden, ik heb het hier niet gevolgd maar ga jullie bevindingen nog goed door spitten, om nog meer kennis te verkrijgen, wat in het levensbelang van mijn maatje kan zijn.

Preppers zijn een groot voorbeeld voor de bevolking, wetenschappers en medici.

Ik moet dus de negentig pagina's van jullie door spitten.:oops::thnx:
@JJ&A , er zitten ook "noob's en nitwits" tussen al die preppers natuurlijk;), dus of onze "gebundelde wijsheid" nu het ware is, dat waag ik dus ook wel weer te betwijfelen.

Maar veel zinnigs is hier zeker te vinden. En of bescherming zoeken tegen Covid nu zeer zinvol is of niet, ik denk van wel en ga niet op de uitkomst van die vraag gokken maar kies de zekerste weg. Een kleine moeite...

Een paar simpele zaken die volgens mij het verschil maken:
* Vermijd (vooral in de koude maanden!) druk bezochte en minder goed geventileerde ruimten. De lucht is dan relatief droog en virusdeeltjes kunnen dan lang blijven hangen (aerosolen). Neem bij twijfel een CO2 metertje mee... Indien de CO2 meter in het cafe een CO2 waarde aangeeft van 800 – 1200 ppm: "sla de ramen in" of vlucht!
naschrift: het is dan niet het CO2 gehalte dat gevaarlijk wordt, maar de extra blootstelling aan aerosolen door gebrekkige ventilatie. Een CO2 gehalte gaat pas bij 5.000 ppm en hoger echte problemen opleveren.
* Draag in het OV, en in winkels en tussen publiek een goed mond-neusmasker. Geen simpel mondkapje maar altijd een FFP2 filterend masker. Alleen dergelijke filterende maskers beschermen de drager. Draag je zo'n masker 2 uur per dag dan gaat het zeker 2 tot 3 weken mee. FFP2 maskers met uitblaas-ventiel zijn het meest comfortabel, en meer dan 2 Euro per stuk hoeven ze niet te kosten.
* Draag een flesje handontsmetting bij je. Ik heb in Covid-tijden altijd een klein flesje met 80% isopropylalcohol mee. Dat is perfect voor handontsmetting, maar is ook prima voor wondontsmetting en is dus uiterst prepwaardig.


Wat de ventilatie van verblijfsruimten betreft, zijn de eisen van het bouwbesluit 2012 voor nieuwbouw aan de zeer lage kant, en zeker in het licht van het aerosolen-risico. Voor bestaande bouw zijn de eisen nog lager.
In hoeverre horecagelegenheden inmiddels hun ventilatie hebben aangepast is even de vraag, maar midden in de winter een stampvolle kroeg bezoeken in een pand van voor 2012, waar wellicht maar 7,6 m3/h pp wordt geventileerd, heeft dan meer met een uitgesproken "death wish" te maken:clown:.

In goed geventileerde ruimten is het het veiligst en mogen de haren wapperen, want 40-60 m3/h pp (aan verse buitenlucht, geen recirculatie!) is toch eigenlijk wel de huidige maat, rekening houdend met Covid aerosolen. Maar of dat ook daadwerkelijk ergens wordt gehaald?
De huidige energieprijzen maken dat voor de komende winter al extra twijfelachtig... Dus: op die FFP2 kapjes, in publieke ruimten!

De lage eisen van het bouwbesluit 2012:
1664349139793.png
40-60 m3/h pp is toch eigenlijk wel de huidige maat, voor publieke ruimten...
1664349825618.png
https://www.masterplanventilatie.nl...n-ventilatie-eisen-in-Nederland-TM52020-1.pdf

Hier in Ruttanië vond de regering dat in 2021 natuurlijk al complete onzin, en besloot dat we best met relatief weinig lucht toe konden...
https://www.bnnvara.nl/joop/artikel...a-verhoogd-door-onbegrijpelijke-wetswijziging
"Dat met de wijziging van de wet de ventilatienorm is verschoven, in de verkeerde richting, heeft ermee te maken dat het kabinet vindt dat de ventilatie-eis niet langer zozeer thuishoort in de Horecawet, maar in het Bouwbesluit dat de inrichtingseisen voor gebouwen bepaalt. De ventilatie-eisen daarin zijn dus niet langer toegespitst op horecabezoekers. Het gevolg: de lucht hoeft niet langer elke tien minuten volledig te worden ververst, maar nog maar eens per uur."

Een even snel gerekend... Een klein cofe van (stel) 7x7x2,5m=122,5 m3 inhoud. Met 25 stamgasten. Eenmaal per uur verversen is dan 4,9 m3/h pp. Terwijl het op z'n minst het zesvoudige zou moeten zijn, en volgens de nieuwste inzichten het tienvoudige. Een biertje aan de bar wordt dan extra duur betaald...


"Wat zit er in de lucht die je uitademt?
De meeste besmettingen vinden in binnenruimtes plaats, waar mensen zuurstof inademen en kooldioxide, ofwel CO2 uitademen. De uitgeademde lucht bestaat voor 78% uit stikstof (N2), 17% zuurstof (O2) en ca. 4% kooldioxide (CO2). De resterende 1% bestaat uit andere componenten zoals gassen. Via de uitgeademde lucht komen de fijnste druppeltjes waterdamp (aerosolen) vrij. In het geval van een besmette persoon kunnen de aerosolen ook virussen bevatten."

Hoe meer ademende mensen en hoe minder ventilatie, dan dus een toename van het CO2 gehalte.
Indien de CO2 meter een CO2 waarde aangeeft van 800 – 1200 ppm: "sla de ramen in" of vlucht!
naschrift: het is dan niet het CO2 gehalte dat gevaarlijk wordt, maar de extra blootstelling aan aerosolen door gebrekkige ventilatie. Een CO2 gehalte gaat pas bij 5.000 ppm en hoger echte problemen opleveren.
 

Candyman

Diehard Prepper
Sorry @RockyFlats maar hier moet ik toch echt iets van zeggen want je verteld onzin wat betreft de CO2 waardes.
Ik werk met CO2 en draag ook regelmatig een CO2 meter.
Een waarde van 800 PPM is snel bereikt, als je een tijdje op de wc zit met de deur dicht bereik je die waarde al.
CO2 is pas dodelijk bij een waarde van 100.000 PPM dus 10% en zelfs dan pas na lange tijd.
 

marzman

Diehard Prepper
Er zijn regels opgesteld voor die ruimtes (ook sportscholen enzo) tijdens de covid en dat kunnen ze gewoon blijven handhaven. Ik denk dat we dat na twee jaar nu wel uitgedokterd hebbben en op zich is het niet zo gek dat de regels iets losser worden als het kan :) Als er veel mensen zijn produceren die trouwens ook warmte (100 Watt per persoon, in een sportschool nog een stuk meer want dat is in rust) dus dan kun je ook wel wat ventileren. En je kan ook altijd gewoon niet gaan of een ffp2 mondmasker dragen (niet als je aan het sporten bent). Het virus is ook wel redelijk afgezwakt en iedereen is onderhand wel gevacineerd en/of heeft het virus al een keer gehad.

Voor thuis werken (de juiste) luchtreinigers ook goed tegen covid. Je krijgt er niet meer zuurstof van in de lucht maar ze kunnen wel de virusdeeltjes afbreken.
https://www.daikin.be/nl_be/nuttige-weetjes/streamertechnologie-van-daikin-coronavirus.html
https://www.epa.gov/coronavirus/air-cleaners-hvac-filters-and-coronavirus-covid-19

Ik heb zelf een luchtontvochtiger met filters (carbon en hepa) die ook ionisatie doet. Ik denk dat die ook al helpt. Ik heb vorig jaar een keer een slechtere batch petroleum gehad (van de pomp, had iets meer geur) en toen heb ik die ontvochtiger in de buurt van het kacheltje gezet en dat werkte perfect. Hij hoefde niet eens te ontvochtigen omdat de warme lucht van de kachel vrij droog was maar zoog wel alles door de filters. Ook het ontvochtigen gaat vrij snel, dus met Corona zal dat ook niet heel lang duren voor dat door de filters gaat.
 

phtvs

Sysop
Admin
CO2 is pas dodelijk bij een waarde van 100.000 PPM dus 10% en zelfs dan pas na lange tijd.

Volgens deze tabel is dat de helft. Dus 5000 PPM. Maar verstandig is om waarden boven de 800 idd serieus te nemen zonder in paniek te geraken.

450 tot 800PPM: De ruimte is goed geventileerd. De maximale waarde voor werklokalen in België
800 tot 1200PPM: Een slecht geventileerde drukke (werk)ruimte. Lange blootstelling kan sufheid veroorzaken, ventileren is gewenst. 1200PPM is de piekwaarde voor werklokalen in België.
1200 tot 2000PPM: onaangenaam, onbehaaglijk gevoel. Gezondheidsklachten zijn in dit geval zeker mogelijk. Ventileren is de boodschap!


CO2-meter-PPM-waarden.png

bron: https://support.brandbeveiligingshop.be/hc/nl-be/articles/360012817918-Wat-zijn-normale-PPM-waarden-
 

Candyman

Diehard Prepper
Volgens deze tabel is dat de helft. Dus 5000 PPM. Maar verstandig is om waarden boven de 800 idd serieus te nemen zonder in paniek te geraken.

450 tot 800PPM: De ruimte is goed geventileerd. De maximale waarde voor werklokalen in België
800 tot 1200PPM: Een slecht geventileerde drukke (werk)ruimte. Lange blootstelling kan sufheid veroorzaken, ventileren is gewenst. 1200PPM is de piekwaarde voor werklokalen in België.
1200 tot 2000PPM: onaangenaam, onbehaaglijk gevoel. Gezondheidsklachten zijn in dit geval zeker mogelijk. Ventileren is de boodschap!


Bekijk bijlage 23038

bron: https://support.brandbeveiligingshop.be/hc/nl-be/articles/360012817918-Wat-zijn-normale-PPM-waarden-

Daar staat gevaarlijk en niet dodelijk ;)
https://www.ensie.nl/milieu-encyclopedie/kooldioxide
Bij concentraties boven 10 % is kooldioxide dodelijk.
Er zijn meerdere proeven geweest in België om het CO2 niveau in drukke uitgaansgelegenheden op maximaal 900 PPM te krijgen en dat bleek in de praktijk nagenoeg onhaalbaar.
Daarom vind ik het niet zo verstandig om op een forum te gaan vertellen dat mensen CO2 meters mee moeten gaan nemen en ramen in moeten slaan.
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/na...vrijwel-onhaalbaar-voor-nachtleven/ar-AARGLtJ
 

Mayo

Last (wo)man standing

Ik kan iedereen geruststellen 😄:

Jaap van Dissel: nieuwe coronamaatregelen voorlopig niet nodig​


https://www.telegraaf.nl/nieuws/437...nieuwe-coronamaatregelen-voorlopig-niet-nodig

Het is voorlopig zeker niet nodig om nieuwe maatregelen te nemen tegen de verspreiding van het coronavirus. De basismaatregelen, zoals handen wassen en bij een positieve test in quarantaine gaan, zijn voldoende. Dat adviseert Jaap van Dissel van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Sorry @RockyFlats maar hier moet ik toch echt iets van zeggen want je verteld onzin wat betreft de CO2 waardes.
Ik werk met CO2 en draag ook regelmatig een CO2 meter.
Een waarde van 800 PPM is snel bereikt, als je een tijdje op de wc zit met de deur dicht bereik je die waarde al.
CO2 is pas dodelijk bij een waarde van 100.000 PPM dus 10% en zelfs dan pas na lange tijd.

Haha, OK @Candyman , dat was bedoeld in relatie tot het kleine overvolle cafe in het koude jaargetijde en met onvoldoende ventilatie. Dood ga je dan van 800 ppm of iets meer CO2 meer natuurlijk niet, maar met een beetje pech wel van de Corona-aerosolen waaraan je dan extra bent blootgesteld. Vandaar enigszins gekscherend het "ramen inslaan" en vluchten.... ;)

Hmmmm, sorry voor de kromme humor, maar ik zie nu in gedachten iemand CO2 blussers ophangen in natte ruimten. In hemelsnaam, doe dat dan niet met de deur dicht, en geen getreuzel of op de verkeerde knop drukken bij het doortrekken!;)

Wel leuk om te zien dat het "ventileren" zo behoorlijk de aandacht kreeg, maar ik nuanceer mijn eerdere post nog even. Het was natuurlijk de bedoeling om iedereen even wakker te schudden, maar niet om er slapeloze nachten te veroorzaken...

Zodra jouw meter ooit 100.000 ppm gaat aangeven dan heb je echt geen lange tijd meer.... Ruim voortijds: Rennen!
Bij 4-5 vol% CO2 kan ademnood optreden met bewusteloosheid tot gevolg. Concentraties van 40.000 ppm en hoger zijn dus al acuut levensbedreigend omdat dan door toename van CO2 in het bloed, en daardoor afname van O2, verstikking dreigt.
Dergelijke concentraties komen in verblijfsruimten normaal gesproken niet voor, maar spuit men er een CO2 blusser in leeg of zit je langdurig in een onderzeeboot of ruimtecapsule dan is dat different cook. Leuk is in dat verband ook, de in die film opgenomen moeite die men bij de terugkeer van Apollo 13 heeft moeten doen om de uitgeademde CO2 te wassen.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Er zijn regels opgesteld voor die ruimtes (ook sportscholen enzo) tijdens de covid en dat kunnen ze gewoon blijven handhaven. Ik denk dat we dat na twee jaar nu wel uitgedokterd hebbben en op zich is het niet zo gek dat de regels iets losser worden als het kan :) Als er veel mensen zijn produceren die trouwens ook warmte (100 Watt per persoon, in een sportschool nog een stuk meer want dat is in rust) dus dan kun je ook wel wat ventileren. En je kan ook altijd gewoon niet gaan of een ffp2 mondmasker dragen (niet als je aan het sporten bent). Het virus is ook wel redelijk afgezwakt en iedereen is onderhand wel gevacineerd en/of heeft het virus al een keer gehad.
@marzman , ik lees echter "De actuele eisen voor de ventilatie van sportscholen staat beschreven in het bouwbesluit. Het bouwbesluit gaat uit van een ventilatiecapaciteit van minstens 24 m3/h per sporter in de ruimte".

Dat is hetzelfde verouderde bouwbesluit van 2012, en die 24 m3/h is nog lager dan er nu voor een gezond kantoor van de laagste categorie wordt aanbevolen. En daar zitten of staan ze vast niet op een kluitje te hijgen, te kwijlen en naar lucht te happen. Op die ventilatie van sportscholen zou ik dus maar niet zonder meer vertrouwen, maar navragen en meetrapporten opvragen...

Dat iedereen die een sportschool bezoekt "onderhand al eens Covid heeft opgelopen", geloof ik dan graag... Maar, dat is toch geen reden om (bij wijze van spreken) "nog eens van het dak te springen en weer een been te breken"? ;)Haha, ik moet er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat een botbreuk na heling meestal plaatselijk sterker is dan voorheen, maar die logica snapte alleen Evel Knievel https://nl.wikipedia.org/wiki/Evel_Knievel Of het met Covid ook zo werkt, waag ik te betwijfelen.
 

RockyFlats

Ruttaan

Ik kan iedereen geruststellen 😄:

Jaap van Dissel: nieuwe coronamaatregelen voorlopig niet nodig​


https://www.telegraaf.nl/nieuws/437...nieuwe-coronamaatregelen-voorlopig-niet-nodig

Het is voorlopig zeker niet nodig om nieuwe maatregelen te nemen tegen de verspreiding van het coronavirus. De basismaatregelen, zoals handen wassen en bij een positieve test in quarantaine gaan, zijn voldoende. Dat adviseert Jaap van Dissel van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Inderdaad @Mayo , het is te gek voor woorden. Volgens mij waren we er eerder al over uit dat die Van Dissel tekenen vertoont van een megalomane narcist, die in ieder geval regelrechte onzin uitbraakt. "Mondkapjes helpen niet..." Zo'n beetje de gehele medische wetenschap is het daarin met hem oneens. Ik vermoed in hem toch wel een uiterst gevaarlijke idioot.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Daar staat gevaarlijk en niet dodelijk ;)
https://www.ensie.nl/milieu-encyclopedie/kooldioxide

Er zijn meerdere proeven geweest in België om het CO2 niveau in drukke uitgaansgelegenheden op maximaal 900 PPM te krijgen en dat bleek in de praktijk nagenoeg onhaalbaar.
Daarom vind ik het niet zo verstandig om op een forum te gaan vertellen dat mensen CO2 meters mee moeten gaan nemen en ramen in moeten slaan.
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/na...vrijwel-onhaalbaar-voor-nachtleven/ar-AARGLtJ

OK, @Candyman , dat CO2 in hoge concentraties dodelijk kan zijn is wel duidelijk, maar dan hebben we het zeker niet over de eerste 5.000 ppm.

Je kunt je afvragen wie er dan onredelijker is. Of een kroegbaas die de gezondheid van z'n gasten niets interesseert en niet de moeite neemt om naar behoren te ventileren, of een klant die daar in potentieel levensgevaar zijn eigen ventilatie en veiligheid regelt door een raam in te smijten...;)
Dat is ook goed voor de glashandel, en Covid oplopen en de pijp uit gaan is dat alleen voor de begrafenisondernemer, en die moet maar even geduld hebben.

In het artikel lees ik dat die horecaondernemer 2.000 ppm nog als acceptabel/haalbaar beschouwt, en dat men verwacht dat er in 95% van de horecagelegenheden na enkele uren tot 7.000-8.000 ppm heerst. Die 2.000 ppm is alleen op basis van het CO2 gehalte al schadelijk voor de gezondheid, en dan is het aerosol-risico door strikt onvoldoende ventilatie (want dat is het) nog helemaal niet meegewogen. Natuurlijk is voldoende ventileren mogelijk, maar men zal er dan wel moeite voor moeten doen... Wow, 2.000 ppm, of zelfs 8.000 ppm, ik moet er niet aan denken... Wegblijven, uit dergelijke tenten!

Dat "raam insmijten" was natuurlijk maar figuurlijk bedoeld, zolang "benen maken" mogelijk is.

En, met deze kennis, is het er wegblijven of een CO2 monitor meenemen nu geen suggestie meer, maar wat mij betreft een dringend advies! ;)
 

marzman

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Je kan ook gewoon niet naar binnen gaan. En Niemand gaat voor zijn gezondheid naar de kroeg. Je mag blij zijn dat er tegenwoordig een rookverbod is. En er zijn gewoon regels, ik woon zelf in Belgie en in de corona werd er wel actief gemonitord in de sportschool (ik kom niet in drukke kroegen) en mochten er maar beperkt mensen binnen. Dat kan terug ingevoerd worden indien nodig.

Ik heb mijn uitnodiging weer gehad voor de vacinatie. Ik twijfel nog, ik heb al drie vacinaties gehad en een keer corona. Dan zou mijn lichaam toch onderhand moeten weten hoe antistoffen aan te maken :p
 
Bovenaan