• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Rijsteolie kan meer functies hebben naast "koken".

@Jasje: Zoals welke dan? Ben nu wel zeer benieuwd naar je alternatieve toepassingen!

Vind je nou ook niet dat @Jasje als TS ook zijn gear setup in LighterPack mag gaan zetten? ;-)

@Floesh: Zeker wel, goed punt ;). Overigens wel een mooie spullenboel die jij daar bij elkaar hebt. Ook mooi met die fotootjes erbij. Ik kreeg bij het bekijken van je lijst ook nog een ideetje voor mijn eigen slaapsysteem: die oordopjes is wel een waardevolle toevoeging, het gekrijs van die uilen 's nachts kan best wel luid zijn (en dan heb ik het nog niet eens over het gesnurk van mijn kampgenoten). Luxe opblaaskussen had ik wel even overwogen, maar ga ik voor mijn aanstaande avontuur toch nog weglaten. Je trailschoentjes ben ik ook wel jaloers op, maar zit er voor mij voorlopig even niet in, ik heb eerst nog teveel andere dringende investeringen te doen de komende maanden.
 

Floesh

Diehard Prepper
Van een dekenmodel slaapzak Lowland Ranger Featherlite van 1395 gram met 0° comfort;

lowland-outdoor-lowland-outdoor-ranger-featherlite.jpg


naar een Cumulus Quilt 450 van 800 gram met -1° comfort (review volgt);

thumbnail.php
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag mijn Billycan 2 ltr. (748 gr.) vervangen door de MSR Seagull 1.1 ltr. (440 gr.). Het scheelt 308 gr. en bijna een halve pakmaat.
In de Seagull past mijn woodgas-stove + 4x Firedragon tablet + 1 Cricket aansteker + 9x charcloth. :thumbsup:
De Billycan beschouw ik als een miskoop (€ 25) omdat hij alleen is afgesloten wanneer het handvat recht omhoog staat. Dan past ie erg lastig in mijn rugzak. Daarom heb ik hem nog nooit gebruikt :(.
Dus als iemand nog interesse heeft in een spiksplinternieuwe Billycan... laat het me weten. :D
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Ben ik weer met een downsize-tip: spulletjes die in potjes en/of tubetjes zitten, bevatten vaak meer inhoud dan je nodig hebt voor (bijvoorbeeld) een 3*24-uurs scenario, ook al heb je de mini-variant. Voorbeelden hiervan zijn: tandpasta, handenreiniger, zonnebrand, desinfectiemiddel, insectenspray. Ik heb onlangs een aantal van die middeltjes overgezet in "precies genoeg"-potjes en -tubetjes die ik voor een paar cent via Ali heb besteld:

IMG_20181101_165211 (1).jpg

Op deze foto zie je het resultaat van mijn noeste arbeid:
  • de helft van de desinfectant overgezet in een kleinere druppelaar (van 20 naar 10 gram)
  • mini-tandpasta vervangen door zelfgevulde micro-tandpasta (van 27 naar 9 gram)
  • mini-zonnebrand vervangen door zelfgevulde micro-zonnebrand (van 30 naar 12 gram)
Niet op de foto:
  • insectenspray zit nog in originele 15ml-verstuiver uit de winkel, maar gedeeltelijk leeggegooid (van 26 naar 20 gram)
  • handenreiniger zat al in zo'n sushi-flesje, maar ook gedeeltelijk geleegd (van 30 naar 20 gram)
Totale gewichtsbesparing: 62 gram
Totale kosten: € 1,35

(en daarmee doet deze aanpassing het vrij goed op de kosten/bespaard gewicht ratio :p).
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat Downsizen !? Prachtig :hug: Gewichtsbesparing oké ;)
Maar ik wil mijn mooie zware dingen niet kwijt haha . Gebruiks dingen, dure dingen, kwaliteit.
Zwaar Grondzeil waar je Grizzly mee KO slaat in nood, Zware Haringen waar ik mee kan Beeldhouwen,Zware Thermoskan waar ik lekker mee kan gooien, Zware Rugzak waar ik Tig jaar plezier van heb . Zware Prepkar waar ik uiteindelijk na jaren toch die zware spullen op moet vervoeren .
Ik hou van Zwaar degelijk spul :oops:
Ben ik nu gek , ben ik niet realistisch ?
Nope , ik ben gewoon eigenwijs en denk dat ik nog 22 ben .

Bovenstaand is natuurlijk maar een beetje flauwekul haha .

Maar toch heb ik respect voor hen die dat Downsizen lukt en die na jaren en vele uitstapjes nog tevreden zijn over hun gear.

Ik vind het een zeer interessante categorie.
Weight down and still be happy about :)

Wel heb ik nog 1 projectje ( 1 :confused::lol:) en dat is zelf 1 van Kwaliteits Gore Tex Rugzak maken . Ik moet het nog ontwerpen en dus brainstormen .
Gewoon iets maken met huidige hightech stoffen ( niet persee Gore Tex )
Lijken mij derhalve ook lichtgewicht en een vorm van Downsize .
 
F

frans81

Gast
@lindaja, alle "speciale" zaken die je bij een buitensportzaak duur koopt kan je misschien wel zelf (goedkoper) maken.

@Ray: nou mijn karrimor klimrugzak (smal) heeft zo'n "zitlap" in de rug. Ik geef toe die is aan de te korte kant.
Maar mijn oude rugzak van Slee buitensport Utrecht (bestaat die nog) van een bekend frans merk heeft een opgevouwen slaapmat als rugversteviging.
(Zal zo even naar de schuur lopen om te kijken welk merk dat was)

Detail: jaren met dat ding gelopen totdat iemand mij er op wees dat het rugpand aan de onderkant open kon middels een klittebandsluiting. Die zat zo goed dicht dat me dat nooit opgevallen was.

Edit: een Millet
En een bijna identiek plaatje gevodnen op een historsche rugzakken forum:
458675_30672_L.jpg


458674_16746_L.jpg

De mijne heeft alleen geen compressie dingus aan de zijkant.

Met pijn in mijn hart verkocht , Vintage kwaliteit en lekker licht .

20171108_125252.jpg20171108_125326.jpg 20171108_125434.jpg
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Beste preppers,

Ik kan gewoon niet geloven dat er al meer dan een jaar niet meer geschreven is in dit ooit zo bruisende topic van het lichtgewichten. Iedereen die bezig is met het samenstellen van een BOB en daar ook daadwerkelijk mee gaat lopen (oefenen = vaardigheden en ervaring!) zou volgens mij kennis moeten nemen van alle geweldige tips die hierboven gegeven zijn. En misschien eigen ervaring en inzichten ook weer hier met ons delen?

Als voorbereiding op een misschien ooit, heb ik in de afgelopen jaren flink wat rugzakkampeerspullen bij elkaar gespaard, en ga daar ook een paar keer per jaar daadwerkelijk mee naar buiten. Ik heb daarbij erg veel baat van alle mogelijke vormen van gewichtsbesparing; ik ben immers de jongste niet meer en heb een enigszins zwakke rug door een voornamelijk kantoor-bestaan, maar ik wil natuurlijk wel nog steeds zoveel mogelijk kilometers op een dag kunnen afleggen. Ik heb dan ook flink wat gelezen over en geëxperimenteerd met lichtgewicht uitrusting.

Maar nu moet me toch iets gewichtigs van het hart: ik ben er helemaal klaar mee.

Waarom ik niet meer probeer nog lichter te gaan

Ik ben namelijk zeer content met mijn huidige uitrusting voor het rugzakkamperen. Voor mijn volgende meerdaagse wildernistrip ga ik met een basisgewicht van 11.4 kg (exclusief voedsel, water en brandstof, maar verder met alles ook wat op het lichaam gedragen wordt). Deze uitrusting is geschikt voor bijna alle weerstypen (behalve diep winter met sneeuw en/of onder de -6 C), en is van alle comfort voorzien, wat ik belangrijk vind op een ontspannende vakantie.

Maar, dat is dus een behoorlijk stuk boven de 6.8 kilo (15 lbs) die als richtlijn wordt gebruikt door de ware grammenjagers / ultralight hikers van deze wereld. En om deze post dan toch even terug on topic te brengen, zal ik nu even ingaan op de uitrustingskeuzes die ik heb gemaakt die door een ware grammenjager misschien juist anders gemaakt zouden worden, met het gewicht erbij wat door die keuzes vertegenwoordigd wordt.

Wandelspullen
  • +800 gram - Wandelschoenen - Ik heb zeer degelijke waterdichte hoogsluitendende categorie C hiking boots van bijna 1.5 kg. Hiermee stamp je gemakkelijk door alle soorten off-road terrein, moeras, struikgewas, rotsen of boomstronken. Je gaat mij dus niet snel zien in trailschoentjes van onder de 700 gram.
  • +250 gram - Tweede trekking pole - Loopt op ruig terrein toch nog wat zekerder en gebalanceerder dan de enkele trekking pole die soms gekozen wordt. Probeer mezelf wel te laten wennen aan slechts 1, maar dat is nog werk in uitvoering.
Organisatie van spullen
  • +500 gram - Full-feature rugzak - Heerlijk, zo'n stevige tas met suspended frame, lekker dik gevoerde schouderbanden, heupband, borstband en allerlei zij- en bovenvakken. Heb je ook wel nodig als je totale draaglast over de 12 kilo gaat. Ware grammenjagers kiezen natuurlijk frameless/beltless en besparen zo makkelijk een halve kilo of meer.
  • +150 gram - Heuptas - Dit is ZO GEMAKKELIJK om al je losse kamptroepjes in te stoppen en dan dus altijd bij de hand te hebben. Ik heb die van mij ook nog eens zo gemaakt dat ik de 5 C's of Survivability (Dave Canterbury, zie link) altijd bij me heb, ook als ik mijn volledige rugzak zou verliezen. Grammenjagers laten dat natuurlijk allemaal achterwege.
  • +150 gram - Drybags - Individuele degelijke drybags voor slaapzak, kleding, proviand en elektronica. Waterdichtheid is belangrijk. En individuele zakjes vind ik een stuk handiger organiseren dan 1 grote binnenzak waar alles los in rond slingert, ook ten koste van dat gewicht.
  • +30 gram - Kamptas - Na heel veel gedoe met branders, ketels, waterflessen, maaltijdzakken, brandhoutjes, messen, zagen, sporks, bekers, jassen en mutsen die altijd overal heen en weer gesleept moeten worden en dan allemaal los op de grond liggen, nu van al dat gedoe af. Gewoon 1 licht nylon tasje om alle kampzooi in rond te zeulen. Nooit meer zonder.
Kampspullen
  • +400 gram - Kampschoeisel - Dit is pure luxe: mijn Crocs watersandalen (zie link) zijn flink zwaarder dan een paar simpele slippers. Maar bij mooi weer kan hier ook mee op paden gewandeld worden.
  • +300 gram - Winterslaapzak - Mijn donzen slaapzak is heerlijk comfortabel tot een graad of -6 C. Maar als je een aparte zomerslaapzak heb kan je hier ook een paar ons besparen bij mooi weer.
  • +320 gram - Winterse polo - Kan natuurlijk ook prima worden weggelaten bij een optimistisch zomeruitstapje.
  • +400 gram - Reserve ondergoed/sokken/shirt - Noem mij maar een luxepaardje maar na 2/3 dagen in hetzelfde ondergoed pak ik graag een schone set. Sokken zelfs elke dag wisselen, dus 2 extra paar (1 aan de voeten, 1 schoon in de tas, 1 net uitgespoeld aan het drogen).
  • +250 gram - Kookbenodigdheden - Coldsoakers zal ik nooit begrijpen, ik moet gewoon 2 maal per dag een warme maaltijd als het buiten fris is. Alhoewel ik het natuurlijk wel heb uitgeprobeerd, en indien nodig kan toepassen in een eventuele noodsituatie.
Wat als... spullen
  • +100 gram - Zeer complete EHBO-kit - En geen gram lichter. Als ik zie wat sommige ultralighters aan EHBO meenemen, kunnen ze maar beter hopen dat er toevallig een niet-ultralight EHBO'er langskomt als er wat met ze zou gebeuren.
  • +70 gram - Puinzak - Dit is mogelijk het meest veelzijdige item in mijn lijst. Shelter, improv matras, drinkwater verzamelen, rivier oversteken. Zit ook in mijn heuptasje om de 5 C's te completeren. Grammenjagers lachen zich suf!
  • +200 gram - Dikke multitool - Ja, mijn Leatherman is echt heel zwaar t.o.v. van sommige lichtgewicht mesjes. En nee, ik heb inderdaad meestal geen schroevendraaiers nodig onderweg. Maar de tang, de schaar, de draadknipper, de blikopener, de vijl, de zaag en het mes allemaal wel. Dus.
  • +230 gram - Joekel powerbank - Ja, deze 20.000 mAh is ook absoluut heel zwaar t.o.v. een "standaard" 6800 mAh. Als mijn 10.000 mAh niet stuk was gegaan, zou ik die misschien liever gebruiken voor een 4/5-daagse. Maar met deze kan ik in elk geval zo'n 10 dagen mijn telefoon, GPS tracker, hoofdlamp en smartwatch van stroom voorzien. Of andere wandelaars helpen die al leeggelopen zijn.
Conclusie

Als ik alle 15 bovenstaande keuzes de andere kant op zou beslechten, dan zou mijn uitrusting dus ongeveer 4.1 kg lichter kunnen zijn, en dan zou ik voor de volledige lijst op een totaal uitkomen van 7.3 kg, een stuk meer in de richting van de 15 lbs-richtlijn uit de introductie (nog steeds excl. voedsel, water en brandstof). Dus, in deze keuzes zit potentieel heel wat grammenjager-wijsheid (of onwijsheid?) verscholen. Doe ermee wat je goeddunkt!

Peace, DBB

Edit: cijfertjes licht gecorrigeerd na wegen / tas inpaksessie
 
F

frans81

Gast
Beste preppers,

Ik kan gewoon niet geloven dat er een al meer dan een jaar niet meer geschreven is in dit ooit zo bruisende topic van het lichtgewichten. Iedereen die bezig is met het samenstellen van een BOB en daar ook daadwerkelijk mee gaat lopen (oefenen = vaardigheden en ervaring!) zou volgens mij kennis moeten nemen van alle geweldige tips die hierboven gegeven zijn. En misschien eigen ervaring en inzichten ook weer hier met ons delen?

Als voorbereiding op een misschien ooit, heb ik in de afgelopen jaren flink wat rugzakkampeerspullen bij elkaar gespaard, en ga daar ook een paar keer per jaar daadwerkelijk mee naar buiten. Ik heb daarbij erg veel baat van alle mogelijke vormen van gewichtsbesparing; ik ben immers de jongste niet meer en heb een enigszins zwakke rug door een voornamelijk kantoor-bestaan, maar ik wil natuurlijk wel nog steeds zoveel mogelijk kilometers op een dag kunnen afleggen. Ik heb dan ook flink wat gelezen over en geëxperimenteerd met lichtgewicht uitrusting.

Maar nu moet me toch iets gewichtigs van het hart: ik ben er helemaal klaar mee.

Waarom ik niet meer probeer nog lichter te gaan

Ik ben namelijk zeer content met mijn huidige uitrusting voor het rugzakkamperen. Voor mijn volgende meerdaagse wildernistrip ga ik met een basisgewicht van 11.3 kg (exclusief voedsel, water en brandstof, maar verder met alles ook wat op het lichaam gedragen wordt). Deze uitrusting is geschikt voor bijna alle weerstypen (behalve diep winter met sneeuw en/of onder de -5 C), en is van alle comfort voorzien, wat ik belangrijk vind op een ontspannende vakantie.

Maar, dat is dus een behoorlijk stuk boven de 6.8 kilo (15 lbs) die als richtlijn wordt gebruikt door de ware grammenjagers / ultralight hikers van deze wereld. En om deze post dan toch even terug on topic te brengen, zal ik nu even ingaan op de uitrustingskeuzes die ik heb gemaakt die door een ware grammenjager misschien juist anders gemaakt zouden worden, met het gewicht erbij wat door die keuzes vertegenwoordigd wordt.

Wandelspullen
  • +800 gram - Wandelschoenen - Ik heb zeer degelijke waterdichte hoogsluitendende categorie C hiking boots van bijna 1.5 kg. Hiermee stamp je gemakkelijk door alle soorten off-road terrein, moeras, struikgewas, rotsen of boomstronken. Je gaat mij dus niet snel zien in trailschoentjes van onder de 700 gram.
  • +250 gram - Tweede trekking pole - Loopt op ruig terrein toch nog wat zekerder en gebalanceerder dan de enkele trekking pole die soms gekozen wordt. Probeer mezelf wel te laten wennen aan slechts 1, maar dat is nog werk in uitvoering.
Organisatie van spullen
  • +500 gram - Full-feature rugzak - Heerlijk, zo'n stevige tas met suspended frame, lekker dik gevoerde schouderbanden, heupband, borstband en allerlei zij- en bovenvakken. Heb je ook wel nodig als je totale draaglast richting de 15 kilo gaat. Ware grammenjagers kiezen natuurlijk frameless/beltless en besparen zo makkelijk een halve kilo of meer.
  • +150 gram - Heuptas - Dit is ZO GEMAKKELIJK om al je losse kamptroepjes in te stoppen en dan dus altijd bij de hand te hebben. Ik heb die van mij ook nog eens zo gemaakt dat ik de 5 C's of Survivability (Dave Canterbury, zie link) altijd bij me heb, ook als ik mijn volledige rugzak zou verliezen. Grammenjagers laten dat natuurlijk allemaal achterwege.
  • +150 gram - Drybags - Individuele degelijke drybags voor slaapzak, kleding, proviand en elektronica. Waterdichtheid is belangrijk. En individuele zakjes vind ik een stuk handiger organiseren dan 1 grote binnenzak waar alles los in rond slingert, ook ten koste van dat gewicht.
  • +30 gram - Kamptas - Na heel veel gedoe met branders, ketels, waterflessen, maaltijdzakken, brandhoutjes, messen, zagen, sporks, bekers, jassen en mutsen die altijd overal heen en weer gesleept moeten worden en dan allemaal los op de grond liggen, nu van al dat gedoe af. Gewoon 1 licht nylon tasje om alle kampzooi in rond te zeulen. Nooit meer zonder.
Kampspullen
  • +400 gram - Kampschoeisel - Dit is pure luxe: mijn Crocs watersandalen (zie link) zijn flink zwaarder dan een paar simpele slippers. Maar bij mooi weer kan hier ook mee op paden gewandeld worden.
  • +300 gram - Winterslaapzak - Mijn donzen slaapzak is heerlijk comfortabel tot een graad of -6 C. Maar als je een aparte zomerslaapzak heb kan je hier ook een paar ons besparen bij mooi weer.
  • +300 gram - Winterse polo - Kan natuurlijk ook prima worden weggelaten bij een optimistisch zomeruitstapje.
  • +400 gram - Reserve ondergoed/sokken/shirt - Noem mij maar een luxepaardje maar na 2/3 dagen in hetzelfde ondergoed pak ik graag een schone set. Sokken zelfs elke dag wisselen, dus 2 extra paar (1 aan de voeten, 1 schoon in de tas, 1 net uitgespoeld aan het drogen).
  • +250 gram - Kookbenodigdheden - Coldsoakers zal ik nooit begrijpen, ik moet gewoon 2 maal per dag een warme maaltijd als het buiten fris is. Alhoewel ik het natuurlijk wel heb uitgeprobeerd, en indien nodig kan toepassen in een eventuele noodsituatie.
Wat als... spullen
  • +100 gram - Zeer complete EHBO-kit - En geen gram lichter. Als ik zie wat sommige ultralighters aan EHBO meenemen, kunnen ze maar beter hopen dat er toevallig een niet-ultralight EHBO'er langskomt als er wat met ze zou gebeuren.
  • +70 gram - Puinzak - Dit is mogelijk het meest veelzijdige item in mijn lijst. Shelter, improv matras, drinkwater verzamelen, rivier oversteken. Zit ook in mijn heuptasje om de 5 C's te completeren. Grammenjagers lachen zich suf!
  • +200 gram - Dikke multitool - Ja, mijn Leatherman is echt heel zwaar t.o.v. van sommige lichtgewicht mesjes. En nee, ik heb inderdaad meestal geen schroevendraaiers nodig onderweg. Maar de tang, de schaar, de draadknipper, de blikopener, de vijl, de zaag en het mes allemaal wel. Dus.
  • +230 gram - Joekel powerbank - Ja, deze 20.000 mAh is ook absoluut heel zwaar t.o.v. een "standaard" 6800 mAh. Als mijn 10.000 mAh niet stuk was gegaan, zou ik die misschien liever gebruiken voor een 4/5-daagse. Maar met deze kan ik in elk geval zo'n 10 dagen mijn telefoon, GPS tracker, hoofdlamp en smartwatch van stroom voorzien. Of andere wandelaars helpen die al leeggelopen zijn.
Conclusie

Als ik alle 15 bovenstaande keuzes de andere kant op zou beslechten, dan zou mijn uitrusting dus 4.1 kg lichter kunnen zijn, en dan zou ik voor de volledige lijst op een totaal uitkomen van 7.2 kg, een stuk meer in de richting van de 15 lbs-richtlijn uit de introductie (nog steeds excl. voedsel, water en brandstof). Dus, in deze keuzes zit potentieel heel wat grammenjager-wijsheid (of onwijsheid?) verscholen. Doe ermee wat je goeddunkt!

Peace, DBB

Altijd weer een pluim als iemand iets goed onderbouwd kan afsluiten .
Bestemming bereikt en idd Peace.

En het is een mooie leiddraad voor hen die nog onderzoekende zijn en er misschien met behulp van de door jou verstrekte info uitkomen .

En kunnen delen in dat Peace gevoel .

Eén met je licht gewicht downsized uitrusting :hug:
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ben ik maar weer eens. In verband met een aanstaand meerdaags kampeertripje (wat hopelijk toch nog door kan gaan ondanks quarantaines en afgesloten gebieden en dergelijke) had ik mijn oude hobby van het downsizen weer eens opgepakt, en daarbij wil ik de volgende dingetjes even met jullie delen:

1. Aangezien ik bij de afgelopen trip mijn zonnebril heb kwijtgemaakt (leave no trace fail!), was ik dus toe aan vervanging. De keuze is gevallen op een zeer minuscuul clip-on dingetje van 8 gram. Ter bescherming heb ik dit ook nog eens aangevuld met een kokergevalletje van 8 gram, wat volgens mij het leven begon als een powerbankhoesje. Totale gewicht van dit samen dus 16 gram, een besparing van 64 gram op mijn vorige reguliere zonnebril (30 gr) met brillenkoker (50 gr), en ik heb ook nog eens minder gehannes met het wisselen van brillen op van die typische afwisselende zonnig/bewolkt dagen.
https://www.decathlon.nl/p/clip-on-...small-polariserend-categorie-3/_/R-p-X8583027

2. Al sinds het vorige millenium loop ik met een microvezel handdoekje wat destijds top van de bult was wat betreft lichtgewicht backpacking (82 gram). Echter de afgelopen 2 decennia hebben de microvezelboeren niet stil gezeten, en worden die stofjes steeds lichter en lichter. Dus toch maar eindelijk eens een nieuwe aangeschaft, even groot oppervlak als mijn vorige. De winst: 54 gram eraf met deze nieuwe van 28 gram totaal.
https://www.zwerfkei.nl/product/sea-to-summit-airlite-towel-m-pacific-blue

3. Zoals elke rugzakkampeerder ken ik de geneugten van het boodschappentasje, gewoon supermakkelijk om even wat spulletjes bij elkaar te pleuren zodat je jezelf zonder rugzak kan voegen bij het kampvuur/kookgebeuren, of even de was erin te stoppen, of zelfs gewoon om boodschapjes te doen. Mijn kamptasje was altijd zo'n canvas schoudertasje van 75 gram, helemaal prima voor een weekenduitje, maar die liet ik dus thuis voor de meerdaagsen. De afgelopen tijd bleef ik overal opletten op van die niksige nylontasjes die je her en der gratis krijgt of voor een eurootje kan kopen als boodschappentasje, ik gooide ze allemaal direct op de weegschaal. Ik vond er verschillende van onder de 40 gram, soms zelfs onder de 30 gram, maar degene die ik van de week vond spant toch wel de kroon: 21 gram, een besparing van weer 54 gram op mijn vroegere oplossing.
(geen link beschikbaar, deze kwam uit een ramsj bak van de Expo die failliet gaat)

Dus, deze 3 aanpassingen samen zorgen ervoor dat ik deze (comfort-)items ook mee kan nemen op langere trektochten (of in de BOB), voor een totale gewichtstoename van slechts 65 gram (t.o.v. voorheen 237 gram).

20200309_220435_HDR.jpg
 
F

frans81

Gast
Ben ik maar weer eens. In verband met een aanstaand meerdaags kampeertripje (wat hopelijk toch nog door kan gaan ondanks quarantaines en afgesloten gebieden en dergelijke) had ik mijn oude hobby van het downsizen weer eens opgepakt, en daarbij wil ik de volgende dingetjes even met jullie delen:

1. Aangezien ik bij de afgelopen trip mijn zonnebril heb kwijtgemaakt (leave no trace fail!), was ik dus toe aan vervanging. De keuze is gevallen op een zeer minuscuul clip-on dingetje van 8 gram. Ter bescherming heb ik dit ook nog eens aangevuld met een kokergevalletje van 8 gram, wat volgens mij het leven begon als een powerbankhoesje. Totale gewicht van dit samen dus 16 gram, een besparing van 64 gram op mijn vorige reguliere zonnebril (30 gr) met brillenkoker (50 gr), en ik heb ook nog eens minder gehannes met het wisselen van brillen op van die typische afwisselende zonnig/bewolkt dagen.
https://www.decathlon.nl/p/clip-on-...small-polariserend-categorie-3/_/R-p-X8583027

2. Al sinds het vorige millenium loop ik met een microvezel handdoekje wat destijds top van de bult was wat betreft lichtgewicht backpacking (82 gram). Echter de afgelopen 2 decennia hebben de microvezelboeren niet stil gezeten, en worden die stofjes steeds lichter en lichter. Dus toch maar eindelijk eens een nieuwe aangeschaft, even groot oppervlak als mijn vorige. De winst: 54 gram eraf met deze nieuwe van 28 gram totaal.
https://www.zwerfkei.nl/product/sea-to-summit-airlite-towel-m-pacific-blue

3. Zoals elke rugzakkampeerder ken ik de geneugten van het boodschappentasje, gewoon supermakkelijk om even wat spulletjes bij elkaar te pleuren zodat je jezelf zonder rugzak kan voegen bij het kampvuur/kookgebeuren, of even de was erin te stoppen, of zelfs gewoon om boodschapjes te doen. Mijn kamptasje was altijd zo'n canvas schoudertasje van 75 gram, helemaal prima voor een weekenduitje, maar die liet ik dus thuis voor de meerdaagsen. De afgelopen tijd bleef ik overal opletten op van die niksige nylontasjes die je her en der gratis krijgt of voor een eurootje kan kopen als boodschappentasje, ik gooide ze allemaal direct op de weegschaal. Ik vond er verschillende van onder de 40 gram, soms zelfs onder de 30 gram, maar degene die ik van de week vond spant toch wel de kroon: 21 gram, een besparing van weer 54 gram op mijn vroegere oplossing.
(geen link beschikbaar, deze kwam uit een ramsj bak van de Expo die failliet gaat)

Dus, deze 3 aanpassingen samen zorgen ervoor dat ik deze (comfort-)items ook mee kan nemen op langere trektochten (of in de BOB), voor een totale gewichtstoename van slechts 65 gram (t.o.v. voorheen 237 gram).

Bekijk bijlage 17888

De jacht heeft zich weer geloond.

Zo'n tasje heb ik ook ! Waar ? Ergens liggen haha .
Máár ik ben nog steeds verliefd op de microvezel handdoekjes van Defensie . Helaas 84 gram :eek::lol:
Máár in vergelijk met de oude dikke groene katoenen is het winst :rolleyes:
Heb ook vele in bezit van die handige doekjes.

Tot jou volgende bericht en vooral Hiking trip verslag :rolleyes::rolleyes:
 
Bovenaan