• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Ik denk dat hier de persoonlijke stijl een rol speelt, sommigen willen misschien liever hakken met een aanzienlijk mes, en anderen hebben liever een takkenzaagje naast hun wat subtielere mes. Ieder zijn meug, toch?
 

Jasje

Prepper goeroe
Ik heb zo'n ding nog nooit nodig gehad en de hele opzet van de survivalkit is om zo min mogelijk mee te nemen.
Ik heb op mijn tripjes hele andere ervaringen. Een manier van minimaliseren is bij mij ook als je met anderen bent om te verdelen. Als iemand anders het klapzaagje mee heeft dan neem ik mijn kleine fiskarsX5 (550 gram) mee. In de praktijk (en ik kampeer het hele jaar door) presteren we keer op keer meer met een klapzaagje, Lidl 180mm (215 gram) dan met het bijltje. Je ziet de bijkomstige gewichtsbesparing. Door deze ervaringen is bij mij de bijl vervangen door het klapzaagje en neem ik dus minder mee.:)
 

dubbel0

Diehard Prepper
Ik denk dat hier de persoonlijke stijl een rol speelt, sommigen willen misschien liever hakken met een aanzienlijk mes, en anderen hebben liever een takkenzaagje naast hun wat subtielere mes. Ieder zijn meug, toch?

in principe heeft het niks met persoonlijke stijl te maken, maar alles met efficiëntie , heel simpel gezegd, je armen geven vanzelf wel het seintje wanneer een zaagje wenselijk is :) overleven = efficiëntie

ben je niet efficiënt dan overleef je niet

@Jasje maakt trouwens ook een punt wat betreft verdeling.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Maar die flacon Jägermeister zit wel in mijn BOB, niet om vuur te maken maar om te drinken natuurlijk. Je hebt het toch niet altijd koud? :(

Brrr, mag hopen van niet inderdaad. Mijn reactie kwam voort uit het feit dat we het (naar mijn idee) over een overlevingsuitrusting hadden, op leven of dood dus. Ik neem zelf zeker ook wel een flaconnetje van het een of ander sterks mee op mijn recreatieve tochtjes. Maar op het moment dat het gezellig hobbyen in de bossen omslaat in een ware noodsituatie, is er (imho) geen plaats voor alcohol, behalve als desinfectant of brandstof.

Ervanuit gaande dat de BOB klaarstaat voor een ware crisisrespons zou ik daar dan ook geen alcohol instoppen om te drinken. Het kan overigens wel heel goed van pas komen om een paar mini's erin te steken als ruilmiddel voor gunsten die je onderweg van anderen nodig hebt. En als je het echt niet meer ziet zitten kan je die altijd zelf nog wegkappen :fluit:.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Ik heb op mijn tripjes hele andere ervaringen. Een manier van minimaliseren is bij mij ook als je met anderen bent om te verdelen. Als iemand anders het klapzaagje mee heeft dan neem ik mijn kleine fiskarsX5 (550 gram) mee. In de praktijk (en ik kampeer het hele jaar door) presteren we keer op keer meer met een klapzaagje, Lidl 180mm (215 gram) dan met het bijltje. Je ziet de bijkomstige gewichtsbesparing. Door deze ervaringen is bij mij de bijl vervangen door het klapzaagje en neem ik dus minder mee.:)
Ik heb de Fiskars X7 + coldsteel machette ingeruild voor een nieuw (kap)mes... ook een flinke gewichtsbesparing.
Maar omdat jij en @dubbel0 dit toch ten zeerste aanbevelen zal ik er eens na kijken. Ik ga bijna altijd alleen, dus ik kan niks lenen van een ander. :D

Bedankt voor het meedenken :thumbsup:
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Kan iemand mij vertellen of dit dezelfde vouwzagen zijn.

Fabrikantcode is hetzelfde. Afmetingen worden nog wel eens verkeerd gegeven. Misschien is dat lederen koord die 2 tientjes 13 euro wel gewoon waard? o_O

Update - nog even verder geneusd: bij Conrad krijg je 'm nog net iets goedkoper, en een leuk mesje erbij in de deal: https://www.conrad.nl/p/handmatig-tuinzaag-tuinmes-190-mm-bahco-lap-knife-1514537
(verzenden is gratis als je met Ideal betaalt, dat scheelt nogal).
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Fabrikantcode is hetzelfde. Afmetingen worden nog wel eens verkeerd gegeven. Misschien is dat lederen koord die 2 tientjes 13 euro wel gewoon waard? o_O

Update - nog even verder geneusd: bij Conrad krijg je 'm nog net iets goedkoper, en een leuk mesje erbij in de deal: https://www.conrad.nl/p/handmatig-tuinzaag-tuinmes-190-mm-bahco-lap-knife-1514537
(verzenden is gratis als je met Ideal betaalt, dat scheelt nogal).
Dat lijkt me inderdaad een goede deal. Het mes lijkt behoorlijk veel op de Mora Compagnion :rolleyes:. Daar heb ik er al twee van, maar dan kan ik er eentje weggeven.
Dank voor de tip :thumbsup:
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Wilde even een nieuwe aanwinst met jullie delen, en ik denk dat die het best in dit draadje past, aangezien de voornaamste reden tot aanschaf was om grammen te schaven. Het gaat om een nieuwe kleine multitool, maar het verhaaltje gaat over alle gereedschappen hieronder:

IMG_20180907_092627.jpg

Laat ik beginnen met zeggen dat ik ontzettend blij ben met mijn Leatherman Wave full size multitool (zie link). Dit apparaat heb ik in mijn dagelijkse meuk zitten, en ik los hier meerdere keren per week kleine klusjes/probleempjes mee op terwijl anderen nog naar hun gereedschap aan het zoeken waren. Oerdegelijk en precies de goeie mix aan functionaliteit voor mijn behoefte. :thumbsup:

Echter, als ik een weekendje met de rugzak het bos in ga, dan neem ik standaard ook een vouwzaagje en een vast mes mee, dat werkt net even wat lekkerder en robuuster voor de voorkomende kampklusjes. Opeens heb ik de Wave bijna niet meer nodig, en pak ik die alleen nog maar om iets heets uit het vuur te pakken, om een gebroken nagel bij te werken of om een veiligheidsspeld te veranderen in een vishaak (vanzelfsprekend knip ik nooit door hekwerken heen, want dat mag immers niet :fluit:).

Nu wil het geval dat precies al die "secundaire" functionaliteit van de Wave ook te vinden is in de veel kleinere Leatherman Style PS (zie link) die daarnaast ligt. Kleiner betekent ook iets minder robuust, en iets minder trefzeker in de hand. Maar het is ook een gewichtsbesparing van zowat 2 ons, en dit apparaatje voel je bijna niet in de broekzak en past in een survivalblikje. Doordat deze dus geen mes of zaag heeft, kan deze ook eventueel meegenomen worden in een vliegtuig. En bovendien heeft dit kleintje ook nog eens een pincet, wat de Wave helemaal niet heeft.

Dit pincet bracht me op het idee om ook eens te kijken wat voor gereedschappen er eigenlijk in mijn EHBO tasje zitten, en dat zijn dus de 3 zaken die rechts op de foto staan. Pleisters en verbandrollen knippen gaat prima met de Style PS, en inmiddels heb ik ook een splinter verwijderd en mijn nagels gedaan ermee. Ik moet zeggen dat het redelijk tricky is om met links de de rechterhand te knippen (vanwege motoriek, maar ook vanwege dat de schaar dan "ondersteboven" staat), maar ik vond dat het net voldoende goed te doen is om de nagelknipper dan ook maar meteen te schrappen.

Om een lang verhaal kort te maken: voor een kampeertochtje door het bos gaat de Wave en die EHBO/verzorgingsdingetjes eruit, en de Style PS erin.

-243 Wave
-16 nagelknipper
-22 pleisterschaartje
-8 pincet

+45 Style PS

Een totale besparing van 244 gram, ben ik zeer content mee. :)

NB: voor een "echte" crisisrespons-BOB zou ik deze gewichtsbesparing niet doen, omdat de Wave tevens kan fungeren als back-up voor zowel het mes als de zaag. Mogelijk zou ik dan wel de Style PS óók nog meenemen: deze kan weer dienen als back-up voor (de secundaire functies van) de Wave. Eigenlijk heb ik de BOB dus juist zwaarder gemaakt met deze aanschaf. :D

Groet,
DBB
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Ik heb ook, op aanraden van meerdere leden hier, enige wijzigingen aangebracht aan mijn koppel-kit.
Met enige pijn afstand gedaan van mijn vertrouwde commando-zaag :(, maar daarvoor in de plaats is een Silky F180 vouwzaag gekomen en die hangt nu naast mijn handschoenen aan de koppel :p.
Aan de koppeltas heb ik nog toegevoegd: 3 m. omwonden ijzerdraad (tuin), 2 normale naalden, vuilniszak, 3 pedaalemmerzakken (40 l.) en 2.5 m. paracord.
Het totaalgewicht gaat daardoor van 7 naar 7.3 kg. :fluit:
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@CrossbowClan Zaag al geprobeerd? Als t' niks voor je is, kan je altijd nog terug naar je vertrouwde commando-stijl om de grammen weer terug te winnen. ;)
Nee, ik hoop dit weekend effe een nachtje door te brengen in de bossen bij Delft of op een paalcamping Utrechtse Heuvelrug. Maar eerst moet ik afwachten wat de plannen van de kinderen zijn :fluit::p.
Mocht dat niet lukken dan loop ik dit weekend naar het Zuiderpark en zaag ik daar een flinke boom om :oops:, of mag dat niet :D.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Mocht dat niet lukken dan loop ik dit weekend naar het Zuiderpark

Lol, je kan daar vast ook wel wat gevallen takken rapen. Ook prima testmateriaal! Overigens zag ik net in dit fimlpje (ja, ik zit me echt dood te vervelen hier :)) dat de F180 een hele snelle trekzaag is, maar ik heb zelf dan toch de voorkeur voor de Laplander die 2 kanten op zaagt. En de handvatstijl en kleur van die laatste spreekt me ook meer aan. In ieder geval, veel zaagplezier gewenst!
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@De Bezorgde Burger ik heb juist mede voor de Silky gekozen vanwege de kleur. Als je die Bahco in het gras legt vindt je hem bijna niet meer terug, je vergeet hem sneller omdat je hem sneller over het hoofd ziet, vandaar mijn keuze voor de opvallende rode kleur ;).
Of twee kanten opzagen de voorkeur heeft boven een trekzaag weet ik niet, want ik heb nog nooit met die dingen gewerkt. De toekomst zal het leren :p.
Maar uit het filmpje komt, mijns inziens, de Silky toch echt als winnaar uit de bus :eek:.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@De Bezorgde Burger ik heb juist mede voor de Silky gekozen vanwege de kleur. Als je die Bahco in het gras legt vindt je hem bijna niet meer terug, je vergeet hem sneller omdat je hem sneller over het hoofd ziet, vandaar mijn keuze voor de opvallende rode kleur ;)

Ik had het in een ander draadje ook al genoemd, maar ik noem het hier nog een keer: mijn groene Laplander vind ik gemakkelijk terug vanwege het oranje paracord waarmee ik er een lus aan maak. Bovendien kan ik binnen no-time in camouflagestand door dat koordje weg te doen. Ik wil nog wel meemaken dat jij gaat proberen met een camo-stick te zorgen dat die Silky niet meer opvalt. :fluit:
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Ik had het in een ander draadje ook al genoemd, maar ik noem het hier nog een keer: mijn groene Laplander vind ik gemakkelijk terug vanwege het oranje paracord waarmee ik er een lus aan maak. Bovendien kan ik binnen no-time in camouflagestand door dat koordje weg te doen. Ik wil nog wel meemaken dat jij gaat proberen met een camo-stick te zorgen dat die Silky niet meer opvalt. :fluit:
Hoi, dat draadje heb ik niet gelezen omdat ik nog maar kort weer actief ben hier. Je hebt volkomen gelijk dat die Silky erg opvalt, niet alleen vanwege het rode deel maar ook omdat het aan beide kanten een reflecterend vlak heeft. Maar ik heb die zaag niet gekocht om in "camouflagestand" (?) te werken.
In de situatie dat de zaag mijn positie zou kunnen verraden, wordt ie opgeborgen in mijn jas of broekzak :cool:
 

Jasje

Prepper goeroe
Bij een sushi-maaltijd zat laatst een klein flesje met sojasaus. Toen dit op was zag ik kansen bij mijn uitrusting. Zo'n flesje wat je anders maar weggooit kan volgens mij prima dienst doen in de bob. Normaal neem ik een potje rijste-olie mee van 160 gram. Relatief veel voor een bob die bij mij berekend is op enkele dagen. Er gaan nu 1 of 2 potjes à 30 gram mee. Deze zijn perfect weg te moffelen in een hoekje van de uitrusting. Meer als zat voor mij.
Downsize_rijsteolie-web.JPG
 

Marcov

Prepper goeroe
Bij een sushi-maaltijd zat laatst een klein flesje met sojasaus. Toen dit op was zag ik kansen bij mijn uitrusting. Zo'n flesje wat je anders maar weggooit kan volgens mij prima dienst doen in de bob. Normaal neem ik een potje rijste-olie mee van 160 gram. Relatief veel voor een bob die bij mij berekend is op enkele dagen. Er gaan nu 1 of 2 potjes à 30 gram mee. Deze zijn perfect weg te moffelen in een hoekje van de uitrusting. Meer als zat voor mij.
Bekijk bijlage 13146
Heb je je tandenborstel al afgedraaid? ;)
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Bij een sushi-maaltijd zat laatst een klein flesje met sojasaus. Toen dit op was zag ik kansen bij mijn uitrusting. Zo'n flesje wat je anders maar weggooit kan volgens mij prima dienst doen in de bob.

Ja, die bewaar ik ook allemaal. Deze zijn ook ideaal voor de zonnebrand, de handenreiniger, en wat je maar nog meer aan vloeistoffen meeneemt.

Normaal neem ik een potje rijste-olie mee van 160 gram.

Ga jij dan volwaardige maaltijden koken tijdens een bug out? Ik heb juist maaltijdpakketten gemaakt die eventueel gewoon met koud water aan te maken zijn (maar liever met warm) en dan zo uit het zakje te lepelen. Supersnel klaar te maken dus in geval van haast, en een pakketje voor de hele dag weegt nog geen 700 gram.

IMG_20180909_223803 (1).jpg IMG_20180909_230920.jpg IMG_20180909_231402.jpg
 
Bovenaan