• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Niels

Mankinds only hope
Op meetings ben ik door medepreppers aan het denken gezet voor wat betreft mijn Lowa bergschoenen van 1.66 kilo zwaar:fluit: die ik iedere stap op moet tillen. Deze B/C-type (lowa-index 3) zijn echt voor het heftige werk en ik draag dit model dan ook heul veul jaren. Hoewel ik er het gevoel van krijg dat ik de hele wereld aankan is het voor de standaard tripjes echt te gortig en heb ik een set geregeld die maar liefst 710 lichter is! Zelfde merk, model, hoogte en ook leer. Dus kleding downsizen kan ook prima. :)
Was iktoch niet he? :p.
Zelfs mijn sokken zijn niet hoger dan noodzakelijk op het moment, haha.
Maar een paar lichte schoentjes loopt gewoon fijn :). En tijdens het wandelen in de winter vermoedelijk ook warm genoeg, anders kan je altijd nog terugvallen op je zware schoenen,
dat doe ik ook, ik doe de Meindl M1's nooit weg, zitten super, zijn alleen wat zwaarder er super warm.
Nudist worden. ;):off:
Nou, daar hebben we ook ervaring mee tijdens het kamperen, ze hadden niks aan, maar wel schoenen.

Voor nu gaat dat wel, maar een beetje fris in de winter. Dan draag je toch meestal meer kleding :confused: Dan word het wel kijken naar materiaal. En qua kleding valt daar toch ook veel te behalen. Dus wel een goeie van @Jasje .
Jah, ik draag bijvoorbeeld graag een katoenen zware robuuste broek, ook lekker OD groen, enz, maar ZWAAR!
In de rugzak neem ik liever een licht modelletje van Fjalraven mee die ook echt sterk genoeg ik om mee door de bos te rossen.
 

Floesh

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Dit blijft toch een heel leuk topic.
In plaats van een zware multitool of groot bushcraft mes, denk ook eens aan een lichtgewicht optie wanneer de situatie dit toe laat.
Bijvoorbeeld een Leatherman PS4 Squirt of Victoninox Evolution 14
squirt-ps4-black-open.png


8849449680926_celum_74889_1280Wx1120H.jpg


En mocht je wel gear nodig hebben om hout te vergaren. De Silky F180 (de rode heeft het zaagblad met grote tanden) weegt maar 160 gram en is een super effectief handzaagje.
400_F180-143_18-1.jpg


@Floesh Interessant, die LighterPack tool kende ik niet, die maakt het beheren en delen van paklijsten wel heel makkelijk. Dank voor de tip!

Mooie setup heb je inmiddels en lekker geordend :)
 

Niels

Mankinds only hope
Ik vind het ook belangrijk dat de kwaliteit goed is, dus alles waar je van op aan MOET kunnen wil je kwaliteit.
Mijn rugzak zelf is bijvoorbeeld niet lichtgewicht maar wel bestand tegen door het bos raggen.
Mijn tandenborstel is dan ook niet afgezaagd.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper

CrossbowClan

Diehard Prepper
Zoals ik al gezegd heb is, volgens mij :rolleyes:, de beste manier om te downsizen... zo min mogelijk meenemen!
Als voorbeeld heb ik een kit samengesteld waarmee ik het in Europa wel een week of twee (?) zou moeten kunnen redden.
Alles hangt aan de koppel en weegt samen 7 kilo. o_O

2018-09-01 15.22.47.jpg

Je ziet hier (van rechts naar links) telefoonhoes+phone (IP68)+noodgeld (€50), zaklamphouder+Cree Q5+3 res.batt. (Fujitsu), werkhandschoenen, bidon+beker+1 l. water, koppeltas en tot slot het mes+foedraal.
Bij het mes in het voorvak zit: Sawyer-mini, commando-zaag, 25 lucifers in busje, pleisterset+4 paracetamol en firesteel (Exotac XL).

2018-08-31 19.36.14.jpg

Tussen de schede en de achterkant zit een visset (9 haken+10 m. lijn) en het slangetje van de Sawyer.
Aan de voorzijde zie je een Fire Dragon brandstoftablet.
Aan de achterzijde zit: paracord armband+firesteel+fluit, 10 m. blankline (nr. 12), slijper+paracord, schaartje en een Uncle Bills pincet.

2018-08-31 21.13.49.jpg 2018-08-31 21.16.04.jpg

Wordt vervolgt ... :fluit:
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Deel 2. De inhoud van de koppeltas.
Aan de voorkant zit: zakmes (Buck), lampje (rood licht), 10 m. blankline (nr. 18), Sawyer waterzak en een tube Velpon sec. lijm.
Aan de achterzijde zit: 1 grote en 1 normale naald, 4 veiligheidsspelden.

2018-09-01 13.34.47.jpg 2018-09-01 13.34.11.jpg

In de koppeltas zit een mestin, gevuld met goodies...

2018-09-01 13.42.41.jpg 2018-09-01 13.46.23.jpg

Hierboven zien jullie: kompas+kaarthoekmeter, nood-slaapzak, hoofdlamp (Petzl Tikka), mosquito-net (voor hoed), 4 res. batt. (3x aaa+1x CR2032), zeepblaadjes, bakje EHBO, bakje zout+peper+visbouillon, alu-folie, 2x50 cm. Gorilla-tape + 2x150 cm. naaigaren.
Onderin de koppeltas zit nog: nood-tent+lijnen, wondgaasjes+hechtpleisters+2x sachet ibuprofen, 2x snelverband (12x12 cm.) en 2x Fire Dragon tablet.
Naast de mestin zit mijn spork.

2018-09-01 14.07.15.jpg

De rest zit in mijn zakken, maar dat is niet veel. Dus ik heb nog veel plekken om spulletjes te stoppen die ik tegenkom. :lol:
Ik denk dat ik zo voorzien ben van vuur, water, shelter en de kans heb om voedsel te vangen.
Het is geen luxe, maar een beetje afzien hoort er gewoon bij. Dat maakt de zege des te groter :thumbsup:
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Hey @CrossbowClan , leuke setup heb je daar. Ben wel zeer benieuwd voor welk verwachte scenario je dit verwacht in te zetten, is dit bedoeld als thuiskomuitrusting? Of juist als een zeer minimale bug out? Om z.s.m. terug te keren naar de beschaving, of juist om een tijdje niet gevonden te worden? Maakt het voor ons iets makkelijker om de gemaakte keuzes in context te plaatsen zeg maar, en eventueel constructieve feedback te geven als je daar prijs op stelt. Ik ben ook wel zeer benieuwd om te horen of je al ervaring hebt opgedaan met het overleven puur op deze uitrusting.

Later,
DBB
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Hey @CrossbowClan , leuke setup heb je daar. Ben wel zeer benieuwd voor welk verwachte scenario je dit verwacht in te zetten, is dit bedoeld als thuiskomuitrusting? Of juist als een zeer minimale bug out? Om z.s.m. terug te keren naar de beschaving, of juist om een tijdje niet gevonden te worden? Maakt het voor ons iets makkelijker om de gemaakte keuzes in context te plaatsen zeg maar, en eventueel constructieve feedback te geven als je daar prijs op stelt. Ik ben ook wel zeer benieuwd om te horen of je al ervaring hebt opgedaan met het overleven puur op deze uitrusting.

Later,
DBB
Deze kit is geen EDC/GHB of BOB. Dit is een survivalkit. Het scenario kan dus behoorlijk verschillen, van warm en droog tot koud en nat. Met deze kit zou ik die omstandigheden aan moeten kunnen, minstens een week. Het terrein kan overal op het vasteland van Europa zijn, van de Ardennen, de Jura, het Zwarte Woud tot de Karpaten. Ik heb deze kit nog niet getest, dus ik ben zeker blij met alle constructieve feedback.
Zodra ik een week tijd heb ga ik deze kit uitproberen, het liefst in het Zwarte Woud of de Ardennen. Daar zal ik dan ruimschoots verslag van doen :p
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Ik denk dat als je 1x hout moet verwerken voor een kampvuur of een takkenshelter, dat je dan al wenste dat je een fatsoenlijke zaag bij je had. Bijvoorbeeld de vermaarde Bahco Laplander, i.p.v. dat commandokoordje. (Alhoewel dat eigenlijk een "upsize"-tip is, dus niet echt geschikt voor dit topic).

Overigens is nat/koud worden en te weinig/slecht slapen ook wel een dingetje waardoor het heel snel bergafwaarts met je kan gaan. Ik heb @CrossbowClan een PB gestuurd om wat meer achtergrond bij de bedoeling achter deze setup te vragen, zodat we eventueel wat gerichter/nuttiger advies kunnen geven.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@Lai die heb ik al, eentje van 250 ml dus een flinke maat. Mocht ik die meenemen dan gaat er Jägermeister in, tegen de kou :lol:
Maar bedankt voor de tip :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Wel een leuk grapje over de heupflacon, maar niet het beste advies over alcohol in survivalsituaties. Wellicht ten overvloede omdat iedereen dit hier al weet, maar voor de zekerheid toch even melden: alcohol droogt uit, het vermindert het beoordelingsvermogen en bovendien verlaagt het ook nog eens de lichaamstemperatuur doordat de bloedvaten verwijdt worden. Allemaal zaken die je echt niet wil als je daadwerkelijk in een overlevingssituatie zit. Je kan het in zo'n geval inderdaad beter als brandstof gebruiken zoals @Lai al opmerkte, maar dan zou ik wel voor iets pittigers gaan dan een Jägermeister ;).
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Het was idd een grapje, die Jägermeister. Die flacon gaat echt niet mee.
Maar hij zit wel in mijn BOB, niet om vuur te maken maar om te drinken natuurlijk. Je hebt het toch niet altijd koud? :(
Bij een goed kampvuur, een lekker visje, een salade van paardebloemen/muizenoor/smalle weegbree dan lust ik ook wel een slokje Jägermeister ;)
Dat is dan de beloning voor mijn behaalde succes... een goed gedekte tafel :thumbsup:
Ik denk dat je in een survival-situatie elk behaald succes moet vieren, zo blijf je positief en een positieve instelling is belangrijker dan welke kit dan ook.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Ik denk dat als je 1x hout moet verwerken voor een kampvuur of een takkenshelter, dat je dan al wenste dat je een fatsoenlijke zaag bij je had. Bijvoorbeeld de vermaarde Bahco Laplander, i.p.v. dat commandokoordje.
Ik geloof dat mijn mes nog niet gezien hebt...
https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-tops-knives-bushcraft-kukri-7-0-kapmes-bkuk-01.htm

Daarmee kun je flink tekeer gaan, maar ook verfijnd werken. De commandozaag is soms handiger bij het bouwen van een shelter en minder vermoeiend.
 

dubbel0

Diehard Prepper
Bedankt voor de tip, maar dat ga ik niet doen. Ik heb zo'n ding nog nooit nodig gehad en de hele opzet van de survivalkit is om zo min mogelijk mee te nemen.

graag gedaan :) heb je dan tijdens je tochten wel al eens veel verschillende soorten ( van dood tot levend) hout moeten verzamelen ?
 
Bovenaan