• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Huis verwarmen

A.N.

Senior Prepper
Ik denk dat we er nog weleens te makkelijk over denken. Gooi gewoon de stroom er eens af midden in de winter. Ervaar hoe het kan zijn.
Mwah, weet wel uit ervaring dat het knap vervelend kan zijn. Van alle nutsvoorzieningen heb ik het wel een keer meegemaakt dat er één uitviel, gelukkig nog niet alles tegelijk.

Het ergste was toen ik net op mezelf woonde. De CV installatie stond bij mijn onderburen in de woning en deelden wij. Het was al een gammel ding die het om de haverklap begaf maar gelukkig konden mijn onderburen de ketel redelijk draaiende houden.
Totdat ze twee weken op vakantie gingen, en natuurlijk op de eerste dag begaf de ketel het weer. De buren waren er niet om de boel te resetten en de monteur kon daardoor ook niet bij de ketel komen.
Hartje winter, zeer slecht geïsoleerd huis.. Dat was afzien, de thermometer zakte geregeld naar de 0 graden in de woonkamer (over de slaapkamer nog niet gesproken).
Gelukkig had ik nog wel gas, als ik dan thuiskwam van het werk gingen alle gaspitten vol open en de oven op standje maximaal met de deur open. Dat was de enige manier om de, gelukkig redelijk kleine kamer te verwarmen.
Slapen met kleren aan onder een dubbele deken bij -5, brrrr. En ik kon me alleen maar wassen door water te koken, douchen zat er zoals jullie begrijpen niet in.

Dat alle nutsvoorzieningen uitvallen, ik moet er niet aan denken, daarom bereid ik me dan ook graag voor om het zo aangenaam mogelijk te hebben.

@Dorpsgek
Als ik dergelijke berichten lees vraag ik me altijd af, wat is goedkoper? Je huis warm stoken met de CV, of de brandstof die je met de olielampen verbruikt..
Desalniettemin, voor een SHTF is het heel prettig.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Gas is de laatste jaren steeds duurder geworden, of nee, de netwerkkosten vooral. Bijstoken of met iets anders verwarmen is daardoor zeer wijs als het je erom gaat de kosten te beperken.
 

A.N.

Senior Prepper
Gas is aardig aan de prijs inderdaad, gelukkig worden we in Groningen nog iets gematst en betalen we geen transportkosten.

Dat heel Nederland voor 2050 van het gas wordt afgesloten juich ik ook alleen maar toe.
 

sterredag

Prepper goeroe
@sterredag
Warme kleding en dekens zie ik als een deel van de oplossing, ik hoef echt geen behagelijke temperatuur van 20 graden, maar een minima van 10 graden zou toch prettig zijn.

Kaarsjes, daar heb ik best wel wat van in huis. Zouden wel meer mogen zijn dan denk ik. Maar als je deze geconcentreerd neerzet waar je dus vlakbij kan zitten. En bijvoorbeeld een grote woonkamer dmv een wandkast in tweeen kan delen waardoor je een kleinere ruimte creëert, kom je denk ik best een eind. Daarbij denk ik dan ook wel aan Nederlandse winters die op enkele uitzonderingen na meestal niet langdurig onder de -5 graden komen.
 

Ray

SHTF Expert
Als ik dergelijke berichten lees vraag ik me altijd af, wat is goedkoper? Je huis warm stoken met de CV, of de brandstof die je met de olielampen verbruikt..
Desalniettemin, voor een SHTF is het heel prettig.

Paar jaar geleden heb ik een tijdlang het verbruik van een petroleumkachel vergeleken met de (oude) CV.
Ik stookte toen nog Farmlight lampenolie (inmiddels van samenstelling veranderd en niet meer geschikt) van 1,69 per liter. Bij dat bedrag scheelde het nagenoeg niets met de oude CV. Inmiddels heb ik een nieuwe CV en dat zal de balans nog iets meer laten doorslaan in voordeel van de CV ketel.

Mocht je in staat zijn om je petroleum in Belgie in te slaan voor een euro per liter of minder, kijk dan kon het wel eens lonen. Blijft wel wat gedoe, pit af en toe opnieuw afstellen of vervangen, altijd opletten, niet laten branden als je er niet bij bent, etc.

Als noodverwarming (voor mensen zonder schoorsteen/houtkachel) is een petroleumkacheltjes erg handig. Redelijk wat capaciteit, brandstof met de hoogste energie dichtheid en ze geven minder vocht af dan gaskachels. Gaskachels zijn wel wat simpeler in gebruik. Dan heb je ook nog bioethanol/gel maar die kacheltjes geven veel minder warmte (zijn meer bedoeld voor de sier) en niet geheel zonder gevaren.
 

Ray

SHTF Expert
En kaarsen branden eigenlijk slecht. Dat mooie licht wat je ziet is onverbrande zooi wat oplicht en vervolgens niet (zoals bij een goede petroleumlamp) wordt naverbrand.

Een kaarsvlammetje is op z'n best zo'n 25 watt, dus om een 2,7 kWatt petroleumkachel te evenaren heb je er ruim honderd nodig (Ter vergelijking, dat is ongeveer de capaciteit van je grote gaspit op het fornuis). Zelfs met een petroleumkachel duurt het een flinke tijd voordat je een woonkamer van 5 naar 15 graden hebt gestookt.....

Alle beetjes helpen (helemaal in een klein slaapkamertje), maar als basis begin ik niet bij kaarsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wij stoken al jaren niet meer, wat je het beste dan kan doen, er naar toe leven, zolang mogelijk dun gekleed de koude dagen tegemoet gaan dan wen je er geleidelijk aan, zorg dat je conditie zo optimaal mogelijk is, doe wat aan fitnes je spieren zijn dat wat groter en kunnen je warmte beter transporteren door het lichaam, en wrijf je armen en benen stevig als je wat koud begin te worden, en even goed bewegen, eet of drink wat warms maar denk er wel bij na het moet zo gezond mogelijk zijn.

Eerst goed eten dan stevige wandelingen maken is ook weer goed voor de doorbloeding en warmte ontwikkeling, en je lichaam te laten vechten tegen de koude.

Behoud altijd je humor, en maak het gezellig, en overleef de bliksemse boel.
Eerst even goed bewegen en dan.
Kruip als het echt koud is lekker tegen elkaar aan met wollen dekens over elkaar heen, of als een je gezinnetje hebt wees inventief maakt het gezellig, doe spelletjes waar je warm van word, kan ook nog eens onder een grote eettafel met dekens er over heen als een tent, een laag karton op de vloer, met wat lampjes verspreid, gezellige ouderwetse spelletjes een hapje en drinken, voor het naar bed gaan even wassen tanden poetsen en dan weer even onder de tafel om dan daarna lekker warm in bed te gaan.

O, een lekker warm bed doe heet water in flessen met sokken er om heen, ruim van tevoren in de bedden om dan in je bed te duiken lekker warm droog.

Mensen die veel kaarsen branden hebben roetvorming aan plafon en muren, lijkt me niet goed voor de gezondheid het in te ademen, plus nog de brand gevaar waar op gewezen is.
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

sterredag

Prepper goeroe
Ik doelde ook niet op tegen elkaar aanzetten, en zeker niet om een hele kamer te verwarmen. Meer om er omheen te zitten met zijn allen en kaarsen verspreidt over een salontafel oid. En natuurlijk niet als lange termijn oplossing, maar dan heb je voor een petroleumkacheltje ook een flinke voorraad petroleumspul nodig lijkt mij.
 
J

J.J

Gast
Mensen die veel kaarsen branden hebben roetvorming aan plafon en muren, lijkt me niet goed voor de gezondheid het in te ademen, plus nog de brand gevaar waar op gewezen is.
Waar ook aan gedacht moet worden dat de woningen tegenwoordig aardig tocht vrij zijn gemaakt als zuurstof word onttrokken door verwarming je een vergrote kans hebt op koolmonoxide vergiftiging, onderschat dat beslist niet,,,,, wij zijn een keer aan de dood ontsnapt, moeders en kinderen hadden het goed te pakken, ik heb mazzel gehad en kon de anderen bij staan.

Moeders moest aan de buiten lucht strompelend met heel veel moeite kwam ze er boven op.
Wat was de oorzaak een oude geiser die verkeerd was schoon gemaakt, volgens de monteur van het gasbedrijf.
Mijn moeder had het aan gekaard bij het gasbedrijf en kreeg een afvoer voor hun geiser.
 

Dorpsgek

Survivor
@Dorpsgek
Als ik dergelijke berichten lees vraag ik me altijd af, wat is goedkoper? Je huis warm stoken met de CV, of de brandstof die je met de olielampen verbruikt..
Desalniettemin, voor een SHTF is het heel prettig.


Mijn petroleumrekening is € 50.00 per winter. Voor de cv betaal ik maandelijks € 35.00 voorschot = € 420.00 per jaar. Om dat ik zelf niet stook maar wel voor de gemeenschappelijke ruimtes meebetaal krijg ik aan het eind van het seizoen € 300.00 terug. Per saldo zijn mijn cv kosten voor een 4 kamerflat € 170.00 per jaar. Rest van de warmte die wij nodig hebben slaan de binnenmuren op vanwege het zonlicht wat nagenoeg de hele dag naar binnen schijnt.
 
J

J.J

Gast
@Dorpsgek
Als ik dergelijke berichten lees vraag ik me altijd af, wat is goedkoper? Rest van de warmte die wij nodig hebben slaan de binnenmuren op vanwege het zonlicht wat nagenoeg de hele dag naar binnen schijnt.
Wij hebben ook altijd woningen die goed op de zon staan, en nu word de woning rondom enigszins verwarmt door de buren rondom.
 

A.N.

Senior Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
@J.J
Als je op geen enkele manier stookt ben ik dan toch wel benieuwd naar de temperatuur wanneer het buiten op zijn koudste is?

@Dorpsgek
Dat is een hele prettige energierekening, ik betaal 125 per maand:lol: Dit is wel hoog ingezet om bijbetalen te voorkomen, dus krijg altijd een leuk bedrag terug.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@J.J
Als je op geen enkele manier stookt ben ik dan toch wel benieuwd naar de temperatuur wanneer het buiten op zijn koudste is?

@Dorpsgek
Dat is een hele prettige energierekening, ik betaal 125 per maand:lol: Dit is wel hoog ingezet om bijbetalen te voorkomen, dus krijg altijd een leuk bedrag terug.
Stroom gebruiken we ook amper.
Wij betalen per maand €55,00 en krijgen ook aan de eind van de rit een leuk bedrag terug.
Ja een lekkere warme mobiele verwarming hebben jullie, gaan die ook naar het voeteneind van het bed voor dat jullie er in duiken???
Het koudst wat we hebben mee gemaakt in huis was 7+ graden, als we dan lang buiten waren geweest viel het mee, maar wel goed gekleed blijven, en ventileren anders word het ook nog vochtig en dat is geen pretje, dan houd de kleding die je aan hebt de warmte niet vast.
We hebben twee keer een huis gehad waar van de muren grondwater opzuigen, s'morgen moest je eerst de kleding verwarmen om de vocht er uit te krijgen voor je het kon aantrekken, en als je van bed gaat direct hete flessen in bed doen om het bed droog te houden en om een uur of acht avond ook weer, en veel ventileren als het buiten tenminste niet erg vochtig is.

Een vochtig huis moet je gouw in ruilen voor een droger huis, anders gaat je gezondheid er aan, en je spullen.

Hoe we dit moeten reden vragen we ons af, meer bezuinigen??? nog meer??

Jouw AOW-leeftijd is 66 jaar en 0 maanden
Iedereen die in Nederland heeft gewoond krijgt een AOW-uitkering.
Een volledige AOW-uitkering als je een partner hebt is op dit moment €767,39 bruto per maand.
 

A.N.

Senior Prepper
@J.J
Wat een belachelijk lage AOW-uitkering zeg, iemand in de bijstand krijgt meer als dat.

Ik vind het knap dat jullie zo rond weten te komen maar snap de (extreme) bezuiniging op de energiekosten, respect!
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
@J.J
Wat een belachelijk lage AOW-uitkering zeg, iemand in de bijstand krijgt meer als dat.
Belachelijk? Misschien heb je niet goed gelezen of begrepen. Dit is het bedrag, per persoon, dit is het bedrag als de partner ook AOW heeft, of ander inkomen. Al met al hoger dan bijstand.
https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/

In geval het om een of andere reden onder bijstand komt, kan je naar de Sociale Dienst, en aanvulling krijgen tot bijstand.
 

Richard434

Prepper goeroe
Ik mis een enorm belangrijke warmtebron in dit rijtje.
Mensen (en dieren) stralen ook warmte uit. Een mens in rust ongeveer 75 watt.
Dit is genoeg om een goed geïsoleerde omgeving van ongeveer 1,25 m3 op een 20°C te houden. ;)
Daarom krijgen we het ook warm indien we ons in een deken wikkelen.

Uiteraard zeg ik hier, in een goed geïsoleerde omgeving.. ;)
 

PBear

Mankinds only hope
Mijn huis in NL heeft gas-CV, maar in de woonkamer is een elektrische haard. Bij stroomonderbrekeing vallen beiden uit, zolang ik nog geen backup-stroomvoorziening heb voor de CV-pomp. Daarom vorig jaar een "Foetsie" petroleumkacheltje gekocht, waarop - met enig geduld - ook gekookt kan worden zoals tijdens de Winter Outdoor Cooking bleek. Het kacheltje reist met ons mee in de BOV-bus. Moet er nog wel een voorraad petroleum preppen, dus de moeite waard om een uitstapje naar België te plannen. Of het moest blijken dat ik het kacheltje zonder bezwaar kan stoken op huisbrandolie, maar de vrijkomende geur zou wel eens bezwaarlijk kunnen blijken, of ik moest er een schoorsteenaansluiting op kunnen versieren.

In onze Duitse vakantie-BOL zijn 2 oliehaarden met een voor 1 winter toereikende voorraad huisbrandolie. De vorige eigenaar verstookte c.a. 1500 liter per jaar, dus met de huidige prijzen zou dat aardig in de papieren lopen. De dunne enkelsteens massieve muren zijn thermisch zo lek als een mandje.
Daarom heb ik allereerst het probleem van optrekkend vocht in de muren aangepakt en wil ik dit jaar het huisje aan de buitenzijde met piepschuim isoleren, te beginnen met het keukengedeelte. In de wasruimte is overigens nog een antieke wasketel die op hout gestookt kan worden. Die kan in de toekomst eventueel door een "allesbrandende" CV-haard vervangen worden. Naar mijn ervaring kan het keuengedeelte in voor- en najaar met 10 liter olie per 3 dagen op redelijk aangename temperatuur gehouden worden.

Onze houten Poolse vakantie-BOL is prima geïsoleerd en heeft een hout/kolenkachel. Met het gas-kooktoestel zou het huisje (22 m2 vloeroppervlak) wel verwarmd kunnen worden, of met elektrische verwarming. Maar in die regio valt de elektriciteitsvoorziening nogal eens uit, met name in de winter. Het huisje staat in een bosrijke omgeving, dus de brandstof zal niet gauw een probleem zijn. Ook in huidige niet-SHTF situatie stoken haast alle dorpsbewoners op hout. En zo nodig kan ons meereizend petroleum-kacheltje nog uitkomst brengen.
Bij het storten van de vloer heb ik voorzien in buizen voor vloerverwarming. Maar ik moet nog een methode bedenken om het water (antivries) daar in te laten circuleren, waarbij voorkomen moet worden dat de vloeistof heter dan 90 graden C wordt, om de kunstof verwarmingsbuizen niet te beschadigen. Ik hoop dat met een elektronische temperatuursensor en een elektrisch bedienbare vloeistofklep (uit een oude wasautomaat) te kunnen doen.
Mijn huidige plan is om een koperen spiraalbuis om de rookgasafvoer van het houtkacheltje te wikkelen, zodat de "afvalwarmte" gebruikt kan worden en tevens voor stroming in het vloerverwarmingssysteem kan zorgen (liefst) zonder pomp. In het systeem kan eventueel een elektrische verwarmingspiraal opgenomen worden ingeval de houtkachel niet gestookt wordt. Maar ik kan hooguit 230 V, 10 Amp voor alle elektrische toestellen tesamen opnemen.
Op het ogenblik gebruik ik een 500 Watt vorstbeschermer die het huisje tot ongeveer 20 graden boven de buitentemperatuur kan verwarmen. Met de kachel aan wordt het in voor- en najaar anders te warm.

Overigens maken elektrische dekens het bed comfortabel warm en gebruiken doorgaans tussen 20 en 60 Watt. Daarmee zijn ze zonodig uit een accu met een omvormer te voeden, die overdag m.b.v. zonnepanelen opgeladen kan worden, mocht de netstroom het laten afweten.
Zo heb ik me al eens ooit een nachtje warm gehouden terwijl het in huis 10 graden vroor.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Bovenaan