• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Huis verwarmen

Wafels

Diehard Prepper
@A.N. jij zal het niet koud hebben met je katten en de hond :cool::D maar het lijkt me wel dat het naar
verloop van tijd gaat doorwegen :D Mijn poes weegt 8 kg en dat weegt toch stevig door als dat een poosje
op schoot ligt , maar toegeven het werkt beter als een deken :cool:

Ik vind het wel mooi om te lezen dat kaarsen branden ed slecht en gevaarlijk is , terwijl op dat moment
een SHTF situatie aan de gang zou zijn :p (ik geloof niet dat ik me druk zou maken om wat roet ,rook of wat stank ed maar eerder hoe overleef ik het :D )
gr will
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

A.N.

Senior Prepper
@PBear
Zo je pakt het serieus aan! Diegenen die tijdens een SHTF met jou mogen optrekken hebben geluk.

Isolatie is inderdaad van groot belang, verstandig dat je hier mee bezig gaat. Piepschuim is goedkoop, maar zou glas of steenwol niet veel beter isoleren? Daardoor heb je weer minder brandstof nodig en zou het uiteindelijk goedkoper uit kunnen pakken.. Ik zou zeggen verdiep je eens in de isolatiewaarden van verschillende materialen.

Je vloerverwarming, zoals je aan het knutselen bent moet ik een beetje aan Mac Gyver denken. ;)
Nu meen ik wel eens gezien te hebben (weet niet meer waar, waarschijnlijk tv) dat de Romeinen ook beschikten over vloerverwarming. Zij hadden natuurlijk nog geen stroom om het water rond te pompen. Misschien kun je op het internet informatie vinden over hoe de Romeinen dit werkende kregen.

@Wafels
Nou dat kan zeker doorwegen, zou graag een paar doorgeven aan m'n vriendin, maar om de één of andere reden moeten ze daar niks van weten en zoeken ze alleen mij op. En zij ligt vervolgens wel onder een dekentje. :lol:

Dat kaarsen roet geven tijdens een SHTF maakt natuurlijk niks uit, maar het kent ook andere aspecten die niet gewenst zijn.
Kaarsen consumeren zuurstof en stoten gassen uit. Kan me nog herinneren dat we in ouderlijk huis, met alle aanwezigen ons flink beroerd voelden toen we een tijdje 100 waxinelichtjes tegelijk aan hadden.
Verder heeft Stuudje een mooi filmpje gepost, het gaat daar nog goed, maar tijdens een SHTF is het geen garantie dat de brandweer binnen enkele minuten op de stoep staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

PBear

Mankinds only hope
Belachelijk? Misschien heb je niet goed gelezen of begrepen. Dit is het bedrag, per persoon, dit is het bedrag als de partner ook AOW heeft, of ander inkomen. Al met al hoger dan bijstand.
https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/

In geval het om een of andere reden onder bijstand komt, kan je naar de Sociale Dienst, en aanvulling krijgen tot bijstand.

In zijn algemeenheid klopt dat wel @Stuudje. In mijn geval echter niet. Zodra ik AOW-gerechtigd wordt, zou ik volgens huidige norm in aanmerking komen voor € 751,69 per maand AOW. Mijn Filipijnse echtgenote zal sowieso geen AOW of bijstand ontvangen en ik kom niet in aanmerking voor bijstand vanwege het eigen-huis-met-overwaarde bezit.
Nu heb ik nog wel een pensioentje in het voorutzicht van c.a. € 100,- per maand, maar € 851,69 is niet bepaald een vetpot, ook al hoef ik geen huishuur en praktisch geen hypotheek daarvan te bekostigen.
De ziektekostenverzekeringen alleen al, hakken er dan behoorlijk in. En ook de gemeentelijke lasten (OGB eigenaren- en bewonersdeel, rioolheffing, afvalstoffenheffing) en de waterschapsheffing.

Klagen hoef ik echter niet, want ik heb er in elk geval al voor gezorgd dat ik huur- en hypotheekvrij elders in de Europese Unie kan wonen zodra ik mijn huis in NL verkoop. Maar mijn vakantie-BOL prep en mijn focus op het verminderen van mijn vaste lasten is dus niet pure luxe. Onze familie in de Filipijnen wil ook zo af en toe onze neuzen zien. Dus zijn de vliegtickets een flinke uitgavenpost. En ook kunnen zij wel wat steun gebruiken. Zodoende hoop ik na verkoop van mijn huis in NL in de Filipijnen een rijstveldje van c.a. 1 ha. te kunnen "preppen", zodat de familie (ons inbegrepen) van basisvoeding voorzien kan worden. Op het perceeltje dat we enkele jaren geleden kochten groeien behalve kokospalmen, inmiddels ook bamboe, waarvan we een leuk (vakantie-)BOLletje willen gaan bouwen met de dubbele functie van toevluchtsoord voor de familie als er weer eeens een tyfoon voorbijkomt, de plaatselijke vulkaan uitbarst, een tsunami hun huis wegspoelt of een aardbeving hun woning kapotrammelt.
 

Wafels

Diehard Prepper
@A.N. ik ben me er van bewust hoor :D toen ik nog een kind was , was er hier in de stad de gasfabriek en stookte
iedereen nog kolen .Ik woonde in het oude deel van de stad , dus smalle straatjes ed , kun je eigen voorstellen als het mistig
was (ik woon aan zee) en er geen wind stond wat voor lucht er dan hing buiten :D. daar had in die tijd niemand over
hoe slecht het was plus ik had chronische bronchitis nou ik had liever een zeewindje :cool:
Wat die waxine lichtjes betreft ook daar ervaring mee ,:rolleyes: brood bakken ermee en dan ipv de 8 kaarsjes er 10 nemen onder de pan
zodat het sneller gaat , nou dat gaat geheid niet goed :D ik weet nog goed wat voor vlam die kleine (laat maar netjes dat ene woordje
ervoor weg ) kaarjes gaven pan zwart walm etc en was toch even schrikken :rolleyes: Nadien natuurlijk gelezen dat dit zou gebeuren .
Ik waarschuw ook altijd mensen die net als ik met woodgas stoves ed rotzooien dat je dit niet binnen moet doen
ook al zie je geen rook , CO heb je snel en rookgassen zie je niet maar zijn echt schadelijk
(koolwaterstoffen PCB etc ) maar ik vond het wel grappig wat ik hierboven las en dat bij een SHTF .
Overigens dingen als roet en zo , dingen die je ziet dat zijn nog de minst schadelijke dingen , het zijn de hele kleine
deeltjes die je niet eens ziet en binnen krijgt , die het meest funest zijn;)
gr will
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

A.N.

Senior Prepper
@PBear
Romeinen en vloerverwarming? Ja.
Voor jou toepasbaar? Nee:
Het hypocaustum bestaat uit een verhoogde vloer die van beneden wordt verwarmd door middel van een oven. De vloer rust op kleine bakstenen pijlertjes van ongeveer 60 cm hoog. Daardoor kan de warmte zich onder de vloer verspreiden. Ook zijn de muren van holle bakstenen gebouwd zodat de warmte zich ook daardoor kan verspreiden. Het systeem werd omstreeks 100 v.Chr. toegepast in de thermen en kwam ten tijde van Vitruvius ook voor in private woningen. Soms waren ook de wanden (of het onderste deel ervan) hol gemaakt zodat ook deze verwarmd werden.
 

PBear

Mankinds only hope
@PBear
Isolatie is inderdaad van groot belang, verstandig dat je hier mee bezig gaat. Piepschuim is goedkoop, maar zou glas of steenwol niet veel beter isoleren? Daardoor heb je weer minder brandstof nodig en zou het uiteindelijk goedkoper uit kunnen pakken.. Ik zou zeggen verdiep je eens in de isolatiewaarden van verschillende materialen.

Je vloerverwarming, zoals je aan het knutselen bent moet ik een beetje aan Mac Gyver denken. ;)
Nu meen ik wel eens gezien te hebben (weet niet meer waar, waarschijnlijk tv) dat de Romeinen ook beschikten over vloerverwarming. Zij hadden natuurlijk nog geen stroom om het water rond te pompen. Misschien kun je op het internet informatie vinden over hoe de Romeinen dit werkende kregen.

Naar ik vernomen heb is steenwol gevoelig voor vochtinwerking, dat de isolatiewaarde vermindert. De Poolse BOL is houtbouw met piepschuim vloerisolatie op een waterkerende laag. De wanden zijn opgevuld met 2 cm piepschuim en 10 cm steenwol. Geen last van optrekkend vocht. Glaswol is weer een stukje duurder dan steenwol en lastiger te verwerken. Vloerverwarming onder de betonvloer ging helaas niet, omdat ik geen toestemming kreeg het huisje op pilaren te zetten, maar het zou wel een leuke oplossing geweest zijn!

De Duitse BOL zal ondanks mijn pogingen met impregneer in de muren op fundamenthoogte toch altijd wat last blijven houden van optrekkend vocht. Daarom pas ik er alleen piepschuim toe en geen steenwol. Dat zou wel kunnen voor de dakisolatie. Het piepschuim heb ik overigens in Polen gekocht, waar het aanmerkelijk goedkoper was dan in de Duitse bouwmarkt.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Of een Chinese kang....soort van vloerverwarming/bed.

room-with-kang-brick-bed-in-qiao-family-courtyard-qiao-jia-dayuan-A9GM3T.jpg


48252885.jpg.1236x617_default.jpg


In Korea heet het ondol
ondol_medium.png


De Japanners hebben dan weer een kruising bed/tafel, met elektrisch kacheltje en deken...die heet kotatsu.
 

Wafels

Diehard Prepper
@PBear @A.N. wat isolatie betreft en natuurlijke materialen klei afgedekt met lijnolie is waterafstotend ,
adobe (klei met toevoeging van organisch materiaal als stro , hooi ed en dan verhit ,waarbij het organische materiaal
verbrand ,dus zoals toegepast in klei kachels en rocket stoves ed is behoorlijk isolerend maar inderdaad wel gevoelig
voor vocht dus buitenkant impregneren met bijvoorbeeld lijnolie en op de bodem zou men hard natuursteen kunnen gebruiken
als barriere tussen de klei en de grond .Op deze manier kan me toch gebruik aken van natuurlijke middelen .
Steenwol mag dan vocht opnemen , maar materialen als polystyreen plastic ,nylon ed zijn toch ook materialen die vocht
opnemen , wellicht niet zo makkelijk als steenwol maar ze nemen wel degelijk vocht op .
AStuudje mooi stukje , ik ken die chinese vloerverwarming ook dat is doordacht systeem !!
gr will
 

petroman

SHTF Expert
Piepschuim heeft wel een nadeel dat het geliefd is onder muizen als onderkomen.
Lekker warm en je kan creatief gangen maken..
 

Flos

SHTF Expert
In mijn woning is naast de cv geen andere verwarmings mogelijk voorzien. Maar in een half uur plaats ik een houtkachel. Ik heb er een staan zelfbouw. Met een oventje in. Daarnaast heb ik petroleum kacheltjes. Ongeveer nog 500 liter petroleum in voorraad.
Ook heb ik nog andere kacheltjes en vuurtjes om op te koken dus ook daar kan je jou aan warmen. Daarnaast veel warme kleding op voorraad en een hoop dekens.
 

Ray

SHTF Expert
Een mens went aan lagere temperaturen, maar de luchtvochtigheid moet niet uit de klauwen lopen. 'k Stook al een paar jaar minimaal, zelden hoger dan 15 graden en de laatste weken is de kachel dus niet veel aan geweest, ja, alleen voor die opvangegel die hierboven zit. :rolleyes:

Oud hoekhuis, slechte isolatie, oud dubbelglas uit de jaren 80, maar toch het plezierige nieuws onlangs van de jaarafrekening, alsnog geld terug. Tel ik alles op en af, dan kom ik op een rekening van 50,50 per maand en dat was meer dan 150 in de maand. Op de huur kan ik niet bezuinigen, gas en elektra wel.

Een belangrijk punt uit het boekje van Dick Berts, "Hoe overleef ik een crisis" is het kunnen terugschakelen igv nood. Dick ging zo ver dat hij een haakje boven z'n bed had, waaraan hij een zeiltje kon hangen en dat kuubje lucht warm houden met een olielampje en je eigen lichaam is een peuleNschil (kut spellingschecker, ik heb het over één peul, maar toch moet het met een extra N:mad:). Ook weet hij uit ervaring dat kou wel te doen is, als je maar één a twee keer per dag je even lekker kunt opwarmen en warm kan slapen (kwestie van genoeg isolatie).

Je kunt proberen je hele woonkamer op 20 graden te houden, maar snel 'terugschakelen' bespaart je je kostbare brandstofvoorraad. Gezinnen die dat kunnen houden het een hele winter uit met een paar jerrycans petroleum, anderen hebben aan duizend liter te kort.
 

petroman

SHTF Expert
Terugschakelen is altijd goed natuurlijk. Minder is beter.
Maar als je het koud hebt of koud bent dan helpt (volgens mij) isolatie niet meer. Er is immers geen warmte om te isoleren. Isolatie maakt geen warmte maar zorgt dat het niet "verdwijnt".
Een tent opzetten in huis en daarin wonen is natuurlijk een slim idee.
Zeker een dubbeldaks tent.
 

Ray

SHTF Expert
Terugschakelen is altijd goed natuurlijk. Minder is beter.
Maar als je het koud hebt of koud bent dan helpt (volgens mij) isolatie niet meer. Er is immers geen warmte om te isoleren. Isolatie maakt geen warmte maar zorgt dat het niet "verdwijnt".
Een tent opzetten in huis en daarin wonen is natuurlijk een slim idee.
Zeker een dubbeldaks tent.

Een lijk kan geen slaapzak opwarmen, maar zolang je leeft kun je jezelf isoleren en warmte verlies minimaliseren. Een onderkoeld iemand isoleren helpt, ok, tenzij je hem uit een skibaan in Dubai sleept en het buiten 46 graden is. :lol:
 

Roel

Mankinds only hope
In geval van geen gas e.d. gaan we in ons boscafé wonen, 3x5 en geïsoleerd. Houtkacheltje, water, composttoilet op 30 m loopafstand.
We hebben in de boerderij geen c.v. dus als het erg koud gaat worden vriest er niets stuk en de rest van het water kun je leeg laten lopen en afsluiten.
De Klivia's, geraniums e.d. mee naar het boscafé, we redden het wel een tijdje...:)
 
Bovenaan