• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Huis verwarmen

Ray

SHTF Expert
In geval van geen gas e.d. gaan we in ons boscafé wonen, 3x5 en geïsoleerd. Houtkacheltje, water, composttoilet op 30 m loopafstand.
We hebben in de boerderij geen c.v. dus als het erg koud gaat worden vriest er niets stuk en de rest van het water kun je leeg laten lopen en afsluiten.
De Klivia's, geraniums e.d. mee naar het boscafé, we redden het wel een tijdje...:)

Compost toilet ook al? Ik ben goed in het verspreiden van goede bacteriën.
'k Neem wel wat drank mee.:D
 

Roel

Mankinds only hope
@Ray, composttoilet is in wording, ik heb een vierkant uitgezet van wilg, dat al heel aardig dicht begint te groeien en daar komt "de doos" in.
Plaats later wel even een foto. Het wordt zoals men in Zweden noemt een 'utedass'.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Roel

Mankinds only hope
@petroman, dat is wel de bedoeling, zo gauw duidelijk is dat alle takken zijn geworteld ga ik ze door elkaar binden. Als je dit goed doet wordt het op den duur één massieve wand van hout.
Ik heb me laten vertellen dat de stammen zelfs hun sapstroom gaan delen.
 

Niels

Mankinds only hope
Mij mij thuis word de ketel omgesteld op propaan, en heb den warm water en CV, net als normaal, totdat de 2 grote flessen propaan op zijn.
Een tijd terug heb ik er een >>>topic<<< over gemaakt.
 

A.N.

Senior Prepper
@Niels
Dat is best handig, maar als ook je water uitvalt blijft alleen het verwarmen over. En als de elektriciteit uitvalt heb je er helemaal niks aan.
Desalniettemin een mooie tijdelijke oplossing voor als het gas uitvalt. Wat zal je doen als ook je propaan tanks leeg zijn, je water en/of elektriciteit niet werkt?
 

Robert

Diehard Prepper
Hier nog niet eerder gelezen en ik weet ook niet of het voor jou haalbaar is (in een flat?) A.N. maar ik ben nog steeds redelijk enthousiast over onze kolenkachel.
Een aantal jaren geleden vroegen de overburen (80+) of ik de kolen in de bunker wilde doen. Is goed zeg ik dus ik kiep een aantal zakken van veertig kilo in een bak die tegen de buitenmuur gemetseld staat. Zeg ik: "wat betalen jullie daarvoor?" Zegt ze: "drievijfenzeventig" en ik: "drievijfenzeventig wat?" Zegt ze: driehonderdvijfenzeventig euro voor een ton."
Dus wij zo'n kolenkachel in belgie gekocht voor dertienhonderd (kost hier 1800) en er moest nog een rookkanaal van negenhonderdnogwat inclusief monteren bij.
Maar wat we nu hebben is een zowat hufterproof systeem wat ook nog een hoog rendement heeft. Met onze oude gemetselde houtkachel hadden we maar 20 % en nu meer dan 80%.
Goed, het is niet goed voor het milieu en het is wat stoffig, je kunt er niet overal in nl aankomen maar het is wel relax omdat het gloeit. Een houtkachel kun je 's nachts alleen aanhouden met een briket ofzo maar antraciet (de kolen die wij stoken) gloeit eigenlijk de hele dag door. Als je vlammen ziet staat hij eigenlijk net iets te hard en gaat er energie door de pijp de atmosfeer in.
Dus de truuk is: je gooit er in de herfst en lente 2 keer per dag een busje kolen in en als het heul hard vriest 4 keer per dag. En 's nachts blijft ie gewoon gaan> er zit een bunker in> een taps toelopend gietijzeren geval dat een lading kolen bevat.
Nadelen zijn er ook. Wat de kachel niet leuk vindt is te veel met de hard-zacht knop op en neer gaan. Als ie hard gaat, duurt het vrij lang voordat ie weer zacht gaat.
Als je hem bijvult terwijl de bunker nog niet helemaal leeg is en hij krijgt opeens (bijv. door poken of de deksel openmaken) zuurstof kan ie ook enorm harde "scheten" laten. Dan zit je rechtop in je stoel. En dan kun je stofzuigen want dan ligt de pof achter het luchtklepje op de grond.
Samenvattend: goedkoop, hufterproof, beetje bewerkelijk maar veel minder bewerkelijk dan hout in ieder geval.
Wat ze in belgie ook vaak doen is pellets. Die ben ik in dit topic ook nog niet tegengekomen maar dat werkt ook goed. Je hebt alleen voor de opslag van die dingen heul veul volume nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

Wafels

Diehard Prepper
@johan2 u schrijft ''hufter proof '' , ik wil daar toch een kleine kanttekening bijzetten want vroeger toen het gebruik
normaal was kwamen er toch best wel ongelukken( door slechte aan en afvoer van zuurstof en rookgassen ) voor, met als
resultaat koolmonoxide vergiftiging (hetgeen in de meeste gevallen dodelijk afliep) .
En dit is iets wat je toch niet moet onderschatten denk ik !!! goed onderhoud is dus zeker vereist en weten wat je doet ook .
Wat betreft het rendement van een moderne voorzet houtkachel 20 % tov kolenkachel 80 % vind ik deze 20 % toch wel erg
magertjes en de kolenkachel toch wel erg hoog (welke kolensoort , antraciet ( 8/15 , 12/22 ed Als ik vragen mag , zijn dit fabrieksgegevens ??
(http://www.waltergoovaerts.be/kolenkachel-informatie/ )
gr will
 

Robert

Diehard Prepper
Uiteraard hebben we koolmonoxidemelders en ik heb reeds vijf jaar ervaring. Antraciet 12/22 hier en die 80% is natuurlijk op papier; ik kan het niet meten. Maar goed, voor duizend euro per jaar stook ik mijn huis (inh. ongeveer zeshonderd kuub) en ik betaal maar zes tientjes gas in de maand voor de cv en de douche. Dat is iig stukken goedkoper dan vroeger met die gemetselde boerenhaard. En maar lopen met dat hout en klieven en drogen, poe poe, ik word nog moe als ik er aan denk...
Je hebt natuurlijk wel een punt dat er tegenwoordig veel efficiëntere houtkachels zijn.

Verder moet je met gietijzeren kachels altijd voorzichtig zijn dat er geen klets koud water overheen komt> dan kan het scheuren. Bovendien heb ik al eens goed lomp een schudrooster verkloot maar bij normaal gebruik gaat ie tientallen jaren mee. Je hebt wel een ketel of zoiets nodig om het luchtvochtigheidsgehalte op peil te houden en je moet ieder jaar je kachelpijp (laten) reinigen.
 

A.N.

Senior Prepper
...
en ik weet ook niet of het voor jou haalbaar is (in een flat?) A.N.
...
Samenvattend: goedkoop, hufterproof, beetje bewerkelijk maar veel minder bewerkelijk dan hout in ieder geval.
...
Voor mij haalbaar; nee. Desalniettemin een nuttige aanvulling op het topic.

Dat het redelijk goedkoop stoken is ben ik met je eens, maar de totale aanschafprijs die je noemt liegt er niet om, €2200-2700 exclusief kolen hoest ik persoonlijk niet zomaar op.
 

petroman

SHTF Expert
Kolen stoken in een flat ?
Nou dat gaat je niet lukken vrees ik, denk dat de bovenburen cq. dakbaar dat niet gaat "liken".
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
@Niels
Dat is best handig, maar als ook je water uitvalt blijft alleen het verwarmen over. En als de elektriciteit uitvalt heb je er helemaal niks aan.
Desalniettemin een mooie tijdelijke oplossing voor als het gas uitvalt. Wat zal je doen als ook je propaan tanks leeg zijn, je water en/of elektriciteit niet werkt?
Voor als de spanning uitvalt heb ik een generatortje op euro 95.
Ik prep niet voor 7 weken zonder gas m.b.t. mijn omstelling naar propaan.
Warm water is mooi meegenomen, maar geen prio.
Als ik ooit veel te veel geld heb kan ik wel een drukverhogingsinstallatie met een waterbuffer maken ofzo...

Ik heb ook nog een 4kw infrarood straler direct op propaan.
Binnen nu en een X tijd heb ik ook een hout kachel, en hout hebben wij vrij ruim voor handen met een eigen bos.
Dar ligt nu nog een kuub op 18 te wachten gok ik.... waar een groot deel dan nog wel van moet drogen, maar goed, SHTF safe!
 
Bovenaan