Inmiddels wordt het beschikbare gamma van elektrische modellen uitgebreid met een aantal meer praktische auto's.
Eerder had je de Nissan Leaf en nog een hele rits autootjes die maar 200 km bereik hadden en vervelend op de snelweg waren omdat ze maar 110 km/h gingen.
Net is de Hyundai Kona op de markt en binnenkort volgen andere interessante opties van zo'n 40.000 euro, veel leuker en beter dan de Model 3 van Tesla. Bv. de Mercedes EQA van 40 mille, 0-100 in 5 seconden, top van 200 en 350km bereik. Ook de BMW i3 komt met een volwassener versie.
Een prijs van 40.000 lijkt nog veel, maar tegenwoordig is het magerste golfje al zo'n 30 mille en dan moet je zelf nog aan de ruitjes gaan zwengelen. Tegen de tijd dat je Golf of Ford Focus wat luxe heeft, zit je ook zo tegen de 40 mille, alleen zijn de kilometer kosten van die auto's drie keer zo hoog.
Een E-auto kost per kilometer ongeveer de helft t.o.v. benzine motoren. Onderhoud gaat echter gigantisch omlaag. Geen motor, geen versnellingsbak, dat scheelt veel. En je betaald geen wegenbelasting. Qua levensduur zit het ook wel snor, je ziet al veel zakelijke Tesla S auto's met kilometrages richting de half miljoen, eentje had zelfs na vier jaar al 585.000 kilometer op de teller.
Deze site houdt met een database leuk bij wat voor modellen er beschikbaar zijn en binnenkort komen:
https://ev-database.nl/vergelijk/goedkoopste-elektrische-auto
Tweedehands zie je vooral de Tesla S en X, veel te dure auto's voor de gemiddelde consument. Nissan Leaf's van de eerste generatie zijn tweedehands zo'n 20 mille en is momenteel de enige EV die praktisch is. Zo tegen 2025 zal ook de tweedehandsmarkt op sterkte zijn.