• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Jerrycan's

June

Elementary prepper
Hoi allemaal,

Ik ben begonnen met preppen en nu heb ik een belangrijke vraag over jerrycan's.
Kunnen stalen jerrycan's gaan roesten van binnenuit? Kan je er water in opslaan of is er een betere optie?
Ik heb veel plastic voorbij zien komen, maar wil daar graag een alternatief voor.

Mijn dank is groot!
Groetjes June
 

Niels

Mankinds only hope
Ik zou nooit voor staal geen. Staal mag ook (in Nederland waar we water uit de kraan kunnen drinken) nooit voor waterleidingen gebruikt worden.
Als het een stalen jerrycan is zal die zeker gaan roesten.
Misschien zit er een coating in, geen idee, maar dan nog zou ik het nooit doen.
Bedoel je die 20 liter jerrycans van het leger? Die zijn voor brandstof bedoeld.

Ik zou voor 20 liter jerrycans van plastic gaan.
 

June

Elementary prepper
Ik zou nooit voor staal geen. Staal mag ook (in Nederland waar we water uit de kraan kunnen drinken) nooit voor waterleidingen gebruikt worden.
Als het een stalen jerrycan is zal die zeker gaan roesten.
Misschien zit er een coating in, geen idee, maar dan nog zou ik het nooit doen.
Bedoel je die 20 liter jerrycans van het leger? Die zijn voor brandstof bedoeld.

Ik zou voor 20 liter jerrycans van plastic gaan.

Dank je, maar ik wil juist onder het plastic uit.....en rvs is TE duur....andere ideeen?
 

Flos

SHTF Expert
Ik zou ook geen stalen gebruiken. Al heb ik er wel een dat ik heb gebruikt voor water met een speciale kraan op.
 

Niels

Mankinds only hope
@June , ik ben benieuwd waarom je geen plastic wilt?
Heeft dat te maken met de chemicaliën en weekmakers enzo?
Er zijn ook jerrycans die helemaal goedgekeurd zijn, en mogelijk ook wel BPA vrije.

Wellicht is een eigen bron in je tuin (laten) slaan ook een idee, dan ben je minder afhankelijk van de opslag van water.
 

June

Elementary prepper
Neehoor heeft daar niets mee te maken. In mijn wereld gaat plastic niet voldoende bescherming zijn iig niet voor een langere tijd.
 

June

Elementary prepper
Ik wil mijn opslag 25 jaar bestendig maken.......mijn opslag / niet de gehele voorraad (voordat het verkeerd begrepen word)
 

Niels

Mankinds only hope
Ik ben erg benieuwd naar het verhaal er achter.
Zit je aan straling te denken of iets?
Je kunt de plastic jerrycans ook in een ruimte plaatsen die beschermd is tegen bepaalde elementen.
Zelf zit ik in een beroep waar ik met drinkwater te maken heb (o.a.), en ik zou NOOIT staal kiezen i.c.m. drinkwater.
Je zou als het metaal moet zijn wel zelf koperen tanks kunnen solderen uit koperen plaatstaal.
Je kunt ook heel goed RVS gebruiken! RVS is mijn inziens wel het neusje van de zalm, maar kost een paar knaken.
Hoeveel liter wil je opslaan?
 

Richard434

Prepper goeroe
Ik ben ook wel benieuwd aan welke omstandigheden je denkt dat je zegt dat "plastic" niet voldoet.
Nu is er een heel groot verschil in soorten kunststoffen, daarom heb ik ook een beetje een hekel aan het woord "plastic" gekregen. ;)

Zoals eerder aangegeven, Staal kan altijd gaan roesten.
RVS (afhankelijk van het soort RVS) is ook gevoelig voor "roest".
vooral in combinatie met een stof als chloor of aluminium is voor RVS lastig.

Er zijn een hoop kunststoffen, (food graded) die misschien wel geschikter zijn voor langdurig gebruik.
Dus, voor ik een advies wil/kan geven, wil ik graag weten waarom je denkt dat plastic (en dus welk soort) niet afdoende gaat zijn.
Misschien is er wel een andere oplossing voor te bedenken.
Bijvoorbeeld met een stalen frame om het plastic zoals bij een IBC.
 

Ray

SHTF Expert
De kunststoffen LDPE en HDPE bevatten geen weekmakers en worden veel gebruikt voor voedingsmiddelen. De gasdichtheid van deze kunststoffen is vrij laag, bv zuurstof kan in de loop der tijd door het kunststof diffunderen.

De stalen leger jerrycans werden/worden ook gebruikt voor water, de binnenkant zit idd een coating in. Ik heb er hier diverse staan met blauwe codering, die zijn ooit gebruikt voor water. Voor lange termijnsopslag zijn deze jerrycans echter niet geschikt. Zou me ook niet verbazen als de coating (lijkt gewone menie) niet specifiek geschikt is voor voedingsmiddelen.

Als je persé alle kunststoffen en dus die stalen jerrycans wilt vermijden, blijft er niet zoveel anders over dan glas of RVS. Dat gaat vrij prijzig worden als je een paar honderd liter wilt opslaan. Ik zou hoogstens kunnen bedenken om een RVS vat te scoren bij de oudijzerboer, maar ook die zal daar een flinke prijs voor vragen.

Zolang niet bekend is waartegen het water beschermd zou moeten zijn, is advies ook lastig.
 

sterredag

Prepper goeroe
Andere optie wordt lastig als je en geen plastic en geen staal wil/kan gebruiken. Dan wordt het in glazen flessen denk ik.
 
D

Deleted member 101

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Jerrycans met een zgn food grade is eigenlijk niets mis voor wateropslag.

Jerrycans voor water, ranja, wijn en andere dranken zijn gemaakt van de beste kwaliteit kunststof. De zogenoemde "food grade" jerrycans
https://www.jerrycanshop.nl/jerrycans/per-soort/water-jerrycans.html

Maar 25 jaar opslaan is dat wel haalbaar om het water zolang goed te houden?

Wat je ook neemt, zorg ook voor een waterfilter om het oude water voor gebruik eerst te filteren.
Leuke update van een bekend filter.

 

sterredag

Prepper goeroe
Water bij AH zit in "karton" verpakkingen ...
oeps, ik zat te denken aan karton, maar dat is niet handig, helemaal niet beseffend dat er heel veel in karton zit. Maar daar zit natuurlijk wel een dun laagje plastic in.

Ik snap nog steeds het probleem met plastic eigenlijk niet :)
 
F

forumlid 1447

Gast
Zone zonder mensen in Tsjernobyl is 30 km, en dit is aan de kleine kant. Besmetting rond Fukushima loopt op 45 km. Wat kan er erger gebeuren. Veel meer dan straling tast je kunststof niet aan. Donker houden is het devies, met een redelijke constante temperatuur, en bij gebruik, waterfilters en/of koken.
 

Rataplan

Mankinds only hope
oeps, ik zat te denken aan karton, maar dat is niet handig, helemaal niet beseffend dat er heel veel in karton zit. Maar daar zit natuurlijk wel een dun laagje plastic in.

Ik snap nog steeds het probleem met plastic eigenlijk niet :)

Is dat geen aluminium aan de binnenzijde van een kartonnen pak i.p.v. plastic of bestaat allebei?
 

sterredag

Prepper goeroe
Is dat geen aluminium aan de binnenzijde van een kartonnen pak i.p.v. plastic of bestaat allebei?
In melkpakken is het plastic in ieder geval. In ieder geval was het al voordat ijzer in de PMD afvalzakken zo dat drinkartons bij het plastic afval mogen, omdat er een methode is om dat plastic te scheiden van het karton. Er heeft nergens bij gestaan dat dit niet voor alle drinkkartons zou gelden.
 

Rataplan

Mankinds only hope
In melkpakken is het plastic in ieder geval. In ieder geval was het al voordat ijzer in de PMD afvalzakken zo dat drinkartons bij het plastic afval mogen, omdat er een methode is om dat plastic te scheiden van het karton. Er heeft nergens bij gestaan dat dit niet voor alle drinkkartons zou gelden.

Nu ik er over denk wist ik het wel, de bio yoghurt die ik koop zit inderdaad in een pak zonder alu.
Vruchtensappen en Bar le duc pakken is wel alu.
Lang houdbare melk weet ik niet, zal dat nog eens opensnijden.
 
Bovenaan