• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Jerrycan's

Scratch

Senior Prepper
Doe normaal!? Van "doe toch is ff normaal" of van normaal Hoken !!

Ik snap de gedachtegang en en out Off the box denken doet geen pijn. Al aan gegalvaniseerd gedacht, emaille, beton ;)
 

Richard434

Prepper goeroe
Gegalvaniseerd zou ik zeer zeker niet doen.
Tenzij je
Kijk om te beginnen eens naar welke materialen er momenteel voor drinkwaterleidingen (mogen) worden toegepast.
Dan kom je op kunststof, Koper, RVS, Messing etc.

Gegalvaniseerd metaal wordt voor CV leidingen wel toegepast, maar voor drinkwater (als het goed is) niet.
Dit omdat zinkoxides (dus "zinkroest") en een teveel aan Zinkionen (Zink opgelost in, jawel water) bij een te grote inname giftig zijn.
 

Niels

Mankinds only hope
Gegalvaniseerd zou ik zeer zeker niet doen.
Tenzij je
Kijk om te beginnen eens naar welke materialen er momenteel voor drinkwaterleidingen (mogen) worden toegepast.
Dan kom je op kunststof, Koper, RVS, Messing etc.

Gegalvaniseerd metaal wordt voor CV leidingen wel toegepast, maar voor drinkwater (als het goed is) niet.
Dit omdat zinkoxides (dus "zinkroest") en een teveel aan Zinkionen (Zink opgelost in, jawel water) bij een te grote inname giftig zijn.
leuk deail... Messing word uitgefaseerd op het moment, over een paar jaar moet alles brons zijn.
Dat doen ze langzaam aan omdat niet alle fabrieken van vandaag op morgen over kunnen schakelen.
Zuid Europese landen gebruiken al langer geen messing meer (vreemd genoeg... als je daar installatie's ziet :lol:).
 

Richard434

Prepper goeroe
leuk deail... Messing word uitgefaseerd op het moment, over een paar jaar moet alles brons zijn.
Dat doen ze langzaam aan omdat niet alle fabrieken van vandaag op morgen over kunnen schakelen.
Zuid Europese landen gebruiken al langer geen messing meer (vreemd genoeg... als je daar installatie's ziet :lol:).
:off:Dat komt omdat Messing een legering is van Koper en jawel, Zink... ;) Terwijl brons koper en Tin bevat... En ik helaas veelvuldig voorbeelden heb gezien van corrosie van Messing, met allerlei destructieve gevolgen. :off:
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
De kunststoffen LDPE en HDPE bevatten geen weekmakers en worden veel gebruikt voor voedingsmiddelen. De gasdichtheid van deze kunststoffen is vrij laag, bv zuurstof kan in de loop der tijd door het kunststof diffunderen.

De stalen leger jerrycans werden/worden ook gebruikt voor water, de binnenkant zit idd een coating in. Ik heb er hier diverse staan met blauwe codering, die zijn ooit gebruikt voor water. Voor lange termijnsopslag zijn deze jerrycans echter niet geschikt. Zou me ook niet verbazen als de coating (lijkt gewone menie) niet specifiek geschikt is voor voedingsmiddelen.

Als je persé alle kunststoffen en dus die stalen jerrycans wilt vermijden, blijft er niet zoveel anders over dan glas of RVS. Dat gaat vrij prijzig worden als je een paar honderd liter wilt opslaan. Ik zou hoogstens kunnen bedenken om een RVS vat te scoren bij de oudijzerboer, maar ook die zal daar een flinke prijs voor vragen.

Zolang niet bekend is waartegen het water beschermd zou moeten zijn, is advies ook lastig.
@Ray LDPE en HDPE zijn prima, helemaal mee eens. PE (polyetheen) is een behoorlijk "inerte" kunststof; er bestaan dus niet veel chemicaliën die het chemisch aantasten, en tegen water is het sowieso prima bestand. Jerrycans van PE zijn meestal van de hoge dichtheid variant = HDPE, dat stijver is (en beter bestand tegen zuurstof-permeatie) dan de lage dichtheid variant LDPE (o.a. gebruikt in draagtasjes van de supermarkt, maar ook wel in vouwbare camping-waterzakken e.d.).

Ik zou voor lange duur opslag van water vaten en jerrycans van HDPE gebruiken, maar die wel beschermen tegen de inwerking van zonlicht!
In de tuin heb ik bijvoorbeeld een 1,5 m3 regenton van (ongekleurde, rotomoulded) HDPE staan, dat ik eerst een laag donkere verf heb gegeven, en vervolgens een laag witte verf. De donkere verf is om het HDPE te beschermen tegen zonlicht (en ook om algengroei in het water te voorkomen), en de witte buitenlaag is alleen even een "extra" om de watertemperatuur in de zomer ietwat lager te houden.
Afgeschermd van direct zonlicht heeft HDPE een zeer lange levensduur: Het wordt niet voor niets toegepast in onderafdichtingen van stortplaatsen (levensduur minimaal 100 jaar). Het is ook behoorlijk bestand tegen slag of stoot.

Tegen welk onheil @June de watervoorraad wil beschermen is mij ook niet helemaal duidelijk, maar zonder mechanische belasting of direct zonlicht is 25 jaar voor HDPE geen probleem.

Een goedkope oplossing is wellicht: gebruik voor wateropslag gewoon de simpele 2 liter HDPE jerrycannetjes waarin nagenoeg iedere supermarkt z'n melk levert. Die zijn relatief dunwandig en klein, maar zolang er geen mechanische belasting op wordt uitgeoefend en als ze uit het zonlicht worden gehouden dan voldoen die best. Wel eerst goed schoonmaken natuurlijk... En wat te denken van PET flessen.... die zijn ook niet slecht...

Tegelijk even een tip voor het schoonmaken en desinfecteren van allerlei zaken. Ik ben begonnen met het zelf brouwen van bier. Het is voorlopig even uitproberen met simpele bierpakketten, maar dat lukt in ieder geval al aardig. Daardoor maakte ik kennis met het volgende middel dat in de amateur-brouwerswereld veel wordt gebruikt (de werkzame stof is natriumpercarbonaat):
https://www.brouwmarkt.nl/puro-oxi-5000-gram.html
"Reiniger voor alle licht vervuilde materialen en flessen. Hoeft NIET te worden nagespoeld met water, maar is wel aan te bevelen. Door de vrijkomende actieve zuurstof is een grondige reiniging mogelijk in één behandeling met een korte contacttijd! Dosering: 4 gram per liter warm tot heet water. Contacttijd: 3 - 5 minuten. Attentie: bij een langere contacttijd kan een onschadelijke witte kalkaanslag achterblijven die eenvoudig is te verwijderen door te spoelen met een oplossing van azijn- of citroenzuur. Inhoud: 5.000 gram (goed voor 1250 liter reiniger)

Let op: Bevat dezelfde werkzame stof als Chemipro OXI, is alleen veel gunstiger geprijsd."
Reinigen en desinfecteren is daarmee een koud kunstje. Een fles, jerrycan of wat dan ook, even spoelen met die oplossing en 3-5 minuten laten inwerken, volstaat. Ik gebruik het ook, en vind het fijn spul. Het is een poeder dat prima oplost in water, en heeft een prima reinigende werking. Het is nu zelfs in de aanbieding zie ik, en ik ga dat preppen...
***Het is overigens niet bedoeld om drinkwater mee te desinfecteren***.
 

petroman

SHTF Expert
Maar waarom moeilijk gaan doen met zelf bottelen als je kant en klaar kan kopen en bewaren ?
Wat is er mis om een stapel/krat/whatever te kopen met de bekende bar le duc pakken ? Die gaan onder in je stelling/kast echt wel even een poosje mee hoor.
Wil je op 2x zeker spelen: zet ze dan in een plastic krat.
Koel, donker en droog is voor 90% van onze voedingsmiddelen de beste opslagmethode.
 

Flos

SHTF Expert
Gegalvaniseerd zou ik zeer zeker niet doen.
Tenzij je
Kijk om te beginnen eens naar welke materialen er momenteel voor drinkwaterleidingen (mogen) worden toegepast.
Dan kom je op kunststof, Koper, RVS, Messing etc.

Gegalvaniseerd metaal wordt voor CV leidingen wel toegepast, maar voor drinkwater (als het goed is) niet.
Dit omdat zinkoxides (dus "zinkroest") en een teveel aan Zinkionen (Zink opgelost in, jawel water) bij een te grote inname giftig zijn.
Er zijn in België en in de rest van Europa wel een eeuw gegalvaniseerd gebruikt voor drinkwaterleidingen.
Maar nooit in cv leidingen.
Maar waarom.
Bij de loodgieters ( de mensen die jou leidingen leggen in jou huis ) bestaat er een gouden regel.
Je mag verrijken maar nooit verarmen.
Dwz. Je start met staal je gaat over naar messing ( dan ben je verrijkt ) terug naar staal gaan mag op voorwaarde dat er een stuk wordt tussen geplaats dat de 2 metaal soorten scheid. Ander krijgt men een elektrisch veld. Bij waterleiding had men ( meestal ) aan het eind van de leiding een andere metaal soort bv een kraan.
Bij cv was dat anders daar geeft men een toevoer en een retour van een radiator. Nu moest men telken bij iedere radiator in een wonig ze een stuk moeten plaats was dat te omslachtig. Moest men dat in gegalvaniseerde leidingen doen zou er door het aan wezige zink gaten in de buizen vallen en op geen tijd lijken op een vergiet.
Vroeger was een cv uit gietyzer gemaakt nu uit koper . Dus van daar uit moet je met een zelfde of een rijker materiaal verder gaan. Koper bv.

Een beetje onhandig uit gelegt maar daar komt het op neer.
 

June

Elementary prepper
Bedankt voor alle reacties!
RVS is de beste optie, maar een jerrycan is al gauw 300 euro helaas :(
Jammer dat je dan toch weer bij plastic uitkomt :( .....
 

petroman

SHTF Expert
Bedankt voor alle reacties!
RVS is de beste optie, maar een jerrycan is al gauw 300 euro helaas :(
Jammer dat je dan toch weer bij plastic uitkomt :( .....

Dat ligt er maar net aan of het de BESTE optie is. Voor jouw scenario.
RVS, ligt aan het volume, denk eens aan BIC containers voor sap en voedingsmiddelen, een oude melktank.
Kleinere verpakkingen worden zelden gebruikt met reden en daardoor duur als je 1 of 2 rvs jerrycan's wil hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: June

Nomad

Diehard Prepper
...In mijn wereld gaat plastic niet voldoende bescherming zijn iig niet voor een langere tijd.
... RVS is de beste optie, maar een jerrycan is al gauw 300 euro helaas :(
Jammer dat je dan toch weer bij plastic uitkomt :( .....

Een tijdje geleden bevond ik me in hetzelfde schuitje. Met enige spoed heb ik toen jerrycans gekocht.
Hoewel ik het wantrouwen in plastic begrijp ben ik wel benieuw waarom plastic in uw geval niet voldoende bescherming biedt voor langere tijd.
Staal heeft wat mij betreft meer nadelen dan kunststof, de belangrijkste:
- Roestvorming
- Gewicht
- Vorstbestendigheid
- Prijs

Het is belangrijk je te realiseren dat dit sowieso geld gaat kosten. Op cans wil je niet bezuinigen, je drinkwater moet veilig zijn.
Derhalve zou ik geen camping jerrycans kopen, geen cans kopen die eigenlijk voor brandstof zijn gemaakt en geen cans kopen die licht doorlaten.
Verder moeten ze het kostbare water goed beschermen, de cans moeten bestand zijn tegen hoge druk. De druk kan toenemen wanneer de cans heel warm worden of wanneer ze bevriezen. Tevens kan er van buitenaf druk op de cans komen, bijvoorbeeld bij het instorten van je woning.

Ik ga even weer schaamteloos reclame maken voor de Scepter. Ze maken watercans die gebruikt worden in de scheepvaart, door particulieren en diverse legers.
Ze zijn food-safe, gelabeld met 'water' op de buitenkant en oerdegelijk. Ze zijn bestand tegen vorst, schade van buiten af en ze zijn stapelbaar. Er zit een degelijk handvat aan en de vulopening heeft een kleine schenkopening.
Zelf heb ik 5 20l cans gekocht. Nieuw zijn ze redelijk prijzig, ik heb gekozen voor 2e hands tanks.

Ga je voor 2e hands zorg dan voor een betrouwbare verkoper en inspecteer de cans zorgvuldig. Neem een zaklampje mee en bekijk ze vooral aan de binnenkant. Deze moet schoon zijn, niet stinken en niet beschadigd zijn. Bij twijfel, niet kopen.
Let ook op het schroefdraad op de can en in de dop. ook het kleine dopje en het lucht ventiel.
 

Lai

Prepper goeroe
Mijn streven is ook om plastic zoveel mogelijk links te laten voor levensmiddelen. Momenteel 2 mandflessen in gebruik voor drink water en daarnaast 2 jerrycan van 10 l. en 4 van 5 l. voor eigenlijk overig water.
Voor water opslag ben ik aan het kijken voor een oude kleine melktank. Moet alleen wel een vast plaats hebben waar ik hem uit de zon en vorst vrij kan plaatsen.
Iets als deze leek mij wel wat. Ook makkelijk te reinigen. Kan eventueel ook gelijk als koelkast gebruik worden, wel producten water dicht verpakken ;) Ter voorkoming van bevriezen kan het roerwerk aan.

https://www.marktplaats.nl/a/dieren...ce270f44503df9f8598c624&previousPage=lr&pos=1

Zo zijn er meer te vinden met minder inhoud of maatje tankwagen oplegger :fluit:
 

petroman

SHTF Expert
Grappig en (mijn wereld onzinnig) vorstbestendige tanks.
Waarom veel investeren in vorstbestendige tanks en niet in een "simpele" ombouw van hout, steen en isolatie ?
Maak je die ombouw wat steviger en in de schuur dan kan je huis instorten maar dan heb je nog geen last van externe druk (druk van buiten).
 

Battletanker

Senior Prepper
Ik heb zelf bijna geen water in opslag ,je moet toch wel zo'n grote voorraad hebben om te kunnen doen wat je nu doet.
Ik heb gewoon meerdere waterfilters ideaal bv de lifestraw kost 40 euro geloof ik daar filter ik 100.000 liter water mee(geeft de beschrijving aan ).
Dat wel in de hoop dat het regenwater en slootwater niet chemisch is vervuild ;)
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb zelf bijna geen water in opslag ,je moet toch wel zo'n grote voorraad hebben om te kunnen doen wat je nu doet.
Ik heb gewoon meerdere waterfilters ideaal bv de lifestraw kost 40 euro geloof ik daar filter ik 100.000 liter water mee(geeft de beschrijving aan ).
Dat wel in de hoop dat het regenwater en slootwater niet chemisch is vervuild ;)
Welke Lifestraw kan 100.000 liter water filteren?
Ik zie de Mission en de Family als grootste en die gaan tot 18.000 liter en die kosten een bak meer.
 

petroman

SHTF Expert
Dat wel in de hoop dat het regenwater en slootwater niet chemisch is vervuild ;)
En ook niet bacteriël en/of radiologisch.

In Zwitserland was het niet ongewoon om rode sneeuw te zien. Dit werd/wordt veroorzaakt door woestijn zand. Volledig overbodige informatie maar het geeft je een idee hoe ver stof en zand en dus ook andere zaken zich kunnen verspreiden.
 

Ray

SHTF Expert
En ook niet bacteriël en/of radiologisch.

In Zwitserland was het niet ongewoon om rode sneeuw te zien. Dit werd/wordt veroorzaakt door woestijn zand. Volledig overbodige informatie maar het geeft je een idee hoe ver stof en zand en dus ook andere zaken zich kunnen verspreiden.
Juist WEL bacterieel. Dat is nu precies wat al die waterfilters filteren, de bacteriën. ;)
 
Bovenaan