• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kaliumjodide (Jodium), ter preventie van schildklier radioactiviteit

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
klopt dit boven de 40 jaar onnodig is, dat onze schildklier verzadigd is
Ja, dat klopt. Vooral bij kinderen en zwangeren en mensen onder de veertig is een jodiumtablet aan te raden als dat nodig is bij een ramp.
Dat staat ook in de bijsluiter van het jodiumtablet. En als je die kwijt bent is de bijsluiter te googelen.

Je voorbereiden, een noodpakket maken, en nog meer tips van en voor de Belgische buren staan hier
http://www.risico-info.be/nl
 

mimi

Prepper
Ja, dat klopt. Vooral bij kinderen en zwangeren en mensen onder de veertig is een jodiumtablet aan te raden als dat nodig is bij een ramp.
Dat staat ook in de bijsluiter van het jodiumtablet. En als je die kwijt bent is de bijsluiter te googelen.

Je voorbereiden, een noodpakket maken, en nog meer tips van en voor de Belgische buren staan hier
http://www.risico-info.be/nl

Hartelijk dank voor de link ;)
 

wildemossel

Diehard Prepper
Ja, dat klopt. Vooral bij kinderen en zwangeren en mensen onder de veertig is een jodiumtablet aan te raden als dat nodig is bij een ramp.
Dat staat ook in de bijsluiter van het jodiumtablet. En als je die kwijt bent is de bijsluiter te googelen.

Je voorbereiden, een noodpakket maken, en nog meer tips van en voor de Belgische buren staan hier
http://www.risico-info.be/nl

Nou.... Boven de 40 niet? Dat klinkt als overheidspropaganda. Verzadiging van de schildklier bestaat niet, in die zin van hoeveel jodium je binnen krijgt, en hoeveel er wordt uitgescheiden. Dat is een dynamisch en continu proces tot aan je dood. Dat is niet noodzakelijkerwijs langzamer of zo bij mensen van 40+. De vraag is hoeveel jodium je binnenkrijgt dus (bv via zeezout) Én hoeveel radioactief jodium je binnenkrijgt bij een kernongeval. En daarom, zelf nadenken zoals altijd. Stel dat ik 41 ben ( is niet zo) en ik krijg te weinig jodium binnen via voeding. Én ik krijg massa's radioactief jodium binnen (vrij aannemelijk) dan kan ik gewoon binnen een paar jaar t haasje zijn! :(
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Voor mensen boven de veertig zijn de bijwerkingen van wel innemen groter.
Voor mensen boven de veertig geldt dat de pillen kunnen leiden tot een traagwerkende schildklier. Met als gevolg een vertraagde stofwisseling. De risico’s die de pillen met zich meebrengen zijn voor deze groep dus groter dan de baten.

Sjees, ik zit natuurlijk echt hier in het team omdat ik overheidspropaganda via deze prepperssite de wereld in wil sturen :lol:
Doe vooral wat je niet laten kan,ik heb er geen last van als een ander last krijgt van wel innemen van die pillen.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Yep je krijgt misschien meer bijverschijnselen, kan zijn, big deal. (gaat snel over) Maar je leeft wellicht veel langer. (lees je in) :p
 

Ray

SHTF Expert
Voor iedereen die zijn eigen plan wil trekken... Bedenk wel dat je dieet aanvullen met jodium gaat in microgrammen en zo'n stootkuur in geval van een kernramp gaat met duizend keer zoveel jodium.

Op geen enkele manier is het verantwoord op bij wijze van 'preventie', zoals @mimi vroeg kaliumjodide pillen te gaan slikken met dergelijke hoge doseringen.

Zelf ben ik 45 en zal igv een nucleaire ramp pas dan de beslissing nemen. Als ik binnen kan blijven en blootstelling kan vermijden (stofdicht houden de boel), is het niet nodig. Misschien besluit ik wel een hele lage dosering te nemen, aangezien met mijn dieet, een tekort onwaarschijnlijk is. Overdosering lijdt tot serieuze symptomen, die nog lijken op stralingsziekte ook. ;)

Ten overvloede waarschijnlijk: Kaliumjodide pillen beschermen uitsluitend tegen radioactief jodium, wat vrij komt bij de splitsing van uranium in een kerncentrale. Het beschermt niet tegen radioactieve straling of de effecten van een kernbom.

Belangrijkste igv een kernramp is het binnen blijven en de boel stofdicht afsluiten. Na een week of twee is het radioactieve stof neergeslagen (als 't regent sneller) en zou je weer relatief veilig het gebied kunnen verlaten.

Radioactief jodium heeft een halfwaarde tijd van tien dagen, de concentratie van dit gevaar neemt dus gelukkig vrij snel af. De overige effecten van een kernramp zijn langduriger.
 

petroman

SHTF Expert
Goede samenvatting @Ray.
Als extra: de schildklier neemt jodium op totdat ie vol zit.
Het hele idee erachter is dat als je dus preventief dat ding volstopt met jodium dan neemt het geen besmet jodium op.

Wat het nut dan wel onnut danwel levensduur van de schildklier is kan iedereen aan zijn./haar arts vragen of desnoods google.
Ik weet wel dat als je schildklier niet goed werkt je serieuze kalchten gaat krijgen.

Verder denk ik dat iedereen wel weet dat met het stijgen der levensjaren niet al je organen meer zo goed werken.
De conclusie mag je zelf bedenken.
 

mimi

Prepper
Hier in Belgie mogen wij vanaf vandaag deze pillen plots gaan halen, ik heb er mijn bedenkingen bij, zou er een lek geweest zijn? waar wij als burgers niets van weten, net op Joe fm radio hebben ze dit ook vermeld..zij stelden deze vraag ook..
 

Flos

SHTF Expert
@mimi je moet jou ook eens beter informeren. De gevaren zone is van 30 km naar 100 km aan gepast. Vandaar dat nu het volledig land gratis pillen kan bekomen.
Er is nog een klein hoekje dat nog buiten de gevaren zone valt. Maar ik weet niet waar dit is. Interesseert mij ook niet want ik woon daar niet.
 

mimi

Prepper
In februari heb ik antwoord gehad op mijn vraag.

Dag Miranda, je kan inderdaad alle informatie vinden op de site www.nucleairrisico.be. We zijn momenteel die site aan het vernieuwen, binnenkort komt hij online. Het belangrijkste om te onthouden is dat schuilen altijd de beste maatregel is bij een nucleair ongeval. De kans op zo'n ongeval is trouwens klein, maar we kunnen het natuurlijk nooit helemaal uitsluiten. Als overheid werken we samen met de uitbaters om risico's tot een absoluut minimum te beperken. Ten slotte vind je op die site ook alle informatie over jodiumtabletten. Boven 40 is het niet altijd aangeraden om deze te nemen. Bovendien moet je je vooral beschermen als je dichtbij (op minder dan 20 km) van een nucleaire site woont. Dus, schuilen is en blijft de juiste reflex. Als je nog vragen hebt, aarzel niet om ze te stellen.
 

Zer0Day

Senior Prepper
Straling van radioactief afval die vervoert wordt door zo'n "radioactieve wolk". 30 jaar na de ramp in Tsjernobyl, is er hier bij ons bv. een sterke toename aan schildklierkanker. Toeval? De overheid beweert van wel, maar ik denk er toch het mijne van.
 
Bovenaan