• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kaliumjodide (Jodium), ter preventie van schildklier radioactiviteit

Zer0Day

Senior Prepper
Niet wolken die 30 jaar ronddrijven he Wim, maar de huidige cijfers van die kanker na blootstelling 30 jaar geleden.
Alleen in mijn regio? Nee hoor, dat was in heel Europa de regel. Herinner je je dat niet meer?
 

petroman

SHTF Expert
Je hebt het over stijging van gevallen in jouw omgeving.
Dus mijn wedervraag was: waarom in jou omgeving. Ik hoor er hier weinig over.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Het is niet voor niets zo dat in het hoge noorden al het wild nog steeds oo radioactiviteit word getest, zeker wilde zwijnen. Hun voeding bestaat vooral uit paddestoelen en dat zijn echte stralingssponsjes, dat geeft dat veel dieren nog steeds "licht gevenl".
 

Mayo

Last (wo)man standing
Het is niet voor niets zo dat in het hoge noorden al het wild nog steeds oo radioactiviteit word getest, zeker wilde zwijnen. Hun voeding bestaat vooral uit paddestoelen en dat zijn echte stralingssponsjes, dat geeft dat veel dieren nog steeds "licht gevenl".

Dit is in Duitsland ook het geval :confused:
In Nederland hoor je daar natuurlijk niks over, want we willen de mensen niet bang maken..
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Dit is in Duitsland ook het geval :confused:
In Nederland hoor je daar natuurlijk niks over, want we willen de mensen niet bang maken..

Hoe zit het met testen van het vlees in Duitsland? In het hoge noorden moet het worden getest voor het de markt op gaat, hoe het zit voor eigen gebruik ben ik nog niet helemaal achter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt door een moderator:
In bepaalde delen van Duitsland wordt t altijd getest als t door n jager bij de slager wordt aangeboden, in andere delen doen ze alleen steekproeven.
Voor eigen gebruik.. neem aan dat mensen dat dan zelf moeten weten.
Als je googled op 'radioactief zwijnen duitsland' kan kun je meer info lezen.

in 2014 was dit nog de reden dat AH geen wild zwijn verkocht met Kerst:

"Wie tijdens het kerstdiner wild zwijn wil serveren, vangt bot in de schappen van Albert Heijn. De supermarktketen verkoopt dit jaar geen vlees van het dier, omdat een hoog percentage daarvan radioactief zou zijn. Er leven veel wilde zwijnen in de bossen in Midden-Europa. De radioactiviteit in dat gebied werd veroorzaakt door de kernramp van Tsjernobyl in 1986. "Zwijnen eten paddenstoelen. Juist paddenstoelen nemen superveel radioactiviteit op", tweette Simone Hertzberger van Albert Heijn. "Albert Heijn kan niet ieder wild zwijn testen. Dus dan liever geen wild zwijn."

https://nos.nl/artikel/2009490-geen-wild-zwijn-bij-ah-vanwege-tsjernobyl.html?
 

Mayo

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt door een moderator:
Ene HOE tsten jagers een dood zwien op radioactiviteit ?
En wat nu als dat te hoog is ? Wordt het dan gedumpt in zo'n geel vat ?

Het hele zwijn wordt dan inderdaad vernietigd. Testen met een geigerteller? Geen idee

Testen wijzen uit dat sommige dieren maar liefst 2800 bequerel radioactiviteit per kilo hebben. 600 becquerel is grens voor menselijke consumptie.
Jagers die zo'n zwijn hebben geschoten, krijgen een vergoeding ter compensatie. In 2009 keerde de Duitse overheid zo 425.000 euro uit, tegen slechts 25.000 euro tien jaar daarvoor.

Het betreft radioactief cesium, met een halfwaarde van 30 jaar.
 

Mayo

Last (wo)man standing
In een verbrandingsoven ?
oh wacht die rook is die dan ?????

@petroman
Dat staat er niet bij.
In Nederland worden kadavers van dierexperimenten en organisch ziekenhuis afval in een speciale verbrandingsoven vernietigd, waarna de rookgassen van deze ovens twee keer worden gereinigd*. Misschien doen ze dat in Duitsland ook, geen idee.
Als je er iets over vindt lees ik het graag.

* link: https://nucleairnederland.nl/radioactief-afval
 

Jannes

Prepper goeroe
Ik weet niet of dit van toepassing is voor iemand anders, maar ik woon dichtbij de grens met België (heel dichtbij Kerncentrale Doel dus) en de Kaliumjodide die we van de gemeente krijgen is zeker niet genoeg voor een paar dagen met een gezin van drie, in geval van ramp.
Als iets gebeurt moeten wij zeer waarschijnlijk snel onze bugout plan gaan toepassen, maar de aanbevolen dosis Kaliumjodide per dag is 135mg voor gezonde volwassenen (2 pillen) en we krijgen een doos met 10 stuks om de 2 of 3 jaar van de gemeente. Bij de Kruidvat kan je zo'n doosje kopen voor 3-4€.
Zeker de moeite om een paar doosjes in huis te hebben, ook om vrienden en familie nog te kunnen helpen, mocht het zover komen.;)

Mensen ouder dan 40 jaar hoeven niet meer te slikken (tenzij ze zwanger zijn, maar dan slikken ze voor hun ongeboren kind). Dat heeft geen nut, want hun schildklier is al verzadigd met jodium. Radioactief jodium kan daardoor niet meer in hun schildklier binnendringen.
Ook ik heb in de auto een extra strip tabletten liggen, maar besef me wel heel goed dat het alleen schildklierkanker helpt te voorkomen. Het helpt dus absoluut niet tegen stralingsziekte.
 
Bovenaan