• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kaliumjodide (Jodium), ter preventie van schildklier radioactiviteit

Mayo

Last (wo)man standing
Maar... je kunt 2 tabletten van 65mg kopen, die allebei tegelijk op dag 1 ingenomen moeten worden.
En wat doe je dan die andere 13 dagen?
Dacht dat je dat KI 14 dagen moest slikken....

Ben zelf aardig boven de 40, dus krijg ze niet gratis.
Ik denk erover ze te bestellen bij http://www.redflarekits.com/mm5/mer...e_Code=rfes&Product_Code=iosat&Category_Code=
volgens mij zijn die het goedkoopst.

Wil iemand meeliften op mijn bestelling? Kunnen we de verzendkosten delen :)
(Hier in NL kan ik ze per brievenbuspost doorsturen, mits je geen 10 strips wilt :cool:)

Mayo
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Waarom wil iedereen, die niet in de risicogroep valt, eigenlijk zijn/haar schildklier vergiftigen ?
Het verzadigd je schildklier, die neemt dan geen (radioactief)jodium meer op, al je andere organen gaan gewoon kapot aan straling.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Of de overheid weet iets anders wat wij nog niet weten? ;)
nee hoor, alleen de uitvoering van iets wat al heeeeel lang geleden was beslist

De kaliumjodide zelf is zo'n beetje oneindig houdbaar, net zo stabiel als keukenzout, maar ik weet niet wat ze verder in zo'n pilletje stoppen. Eerder gelezen dat ook deze pillen decennia houdbaar zijn en de THT dus een gevalletje 'voorkomen aansprakelijkheid', zoals meestal met een THT.
bij de .... worden na x jaar de voorraden terug genomen door de leverancier
die worden dan steekproef gewijs getest
en dan krijgen ze gewoon weer voor 10 jaar een keur
( oeps, zij ik dat hardop ?? mja moet ik strakjes weer op het matje komen )
 

P.Oemel

Senior Prepper
Ja hier ook (al een poosje). Je kan de pillen inmiddels ook bij het Kruidvat kopen (tenminste in Limburg) voor € 2,95, exact dezelfde als door de overheid geleverd.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Maar... je kunt 2 tabletten van 65mg kopen, die allebei tegelijk op dag 1 ingenomen moeten worden.
En wat doe je dan die andere 13 dagen?
Dacht dat je dat KI 14 dagen moest slikken....

Ben zelf aardig boven de 40, dus krijg ze niet gratis.
Ik denk erover ze te bestellen bij http://www.redflarekits.com/mm5/mer...e_Code=rfes&Product_Code=iosat&Category_Code=
volgens mij zijn die het goedkoopst.

Wil iemand meeliften op mijn bestelling? Kunnen we de verzendkosten delen :)
(Hier in NL kan ik ze per brievenbuspost doorsturen, mits je geen 10 strips wilt :cool:)

Mayo

Gewoon halen bij de apotheek hier in NL. 1 Strip tabletten kost 2,95.....
 

Fridtjof

Survivor
Zo, ze zijn binnen :thumbsup:
Nou hier nog steeds niks noppes nada.
Als het de overheid onder normale omstandigheden al niet lukt om die dingen op tijd te distribueren, hoe denken ze dat dan in een crisis situatie te doen?
Toevallig zag ik ze vanmiddag liggen bij de Kruitvat naast de Paracetamol, voor 2,95.
Van beide maar een doosje meegenomen. :)
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Nou hier nog steeds niks noppes nada.
Als het de overheid onder normale omstandigheden al niet lukt om die dingen op tijd te distribueren, hoe denken ze dat dan in een crisis situatie te doen?
Toevallig zag ik ze vanmiddag liggen bij de Kruitvat naast de Paracetamol, voor 2,95.
Van beide maar een doosje meegenomen. :)

De distributie is uitbesteed aan een bedrijf die grote fouten heeft gemaakt, die zal waarschijnlijk de volgende klus niet krijgen.
Begrijp trouwens niet waarom ze het niet via de Apothekers verspreid hebben, lijkt me veel handiger.
Maarja, we mogen ook weer niet teveel klagen, ik ben al blij dat ze uberhoud de pillen uitdelen en daarmee de burgers wakker schudden, het is in ieder geval gesprek van de dag.

En dan te bedenken dat ik door velen voor gek werdt verklaard 2 jaar geleden toen ik al riep in mijn omgeving dat je die pillen in huis moet hebben.

Gek zijn ze die preppers, gek.

NOU DUS NIET!
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Nou hier nog steeds niks noppes nada.
Als het de overheid onder normale omstandigheden al niet lukt om die dingen op tijd te distribueren, hoe denken ze dat dan in een crisis situatie te doen?
Toevallig zag ik ze vanmiddag liggen bij de Kruitvat naast de Paracetamol, voor 2,95.
Van beide maar een doosje meegenomen. :)

Is dat spul zo goedkoop!? Ik heb hier in het hoge Noorden 175 kronen neer mogen tellen voor een potje :p
 

Niels

Mankinds only hope
Ja hier ook (al een poosje). Je kan de pillen inmiddels ook bij het Kruidvat kopen (tenminste in Limburg) voor € 2,95, exact dezelfde als door de overheid geleverd.
Thanks voor de tip. Ik ga ze ook (untracable) bij de Kruidvat halen (voor de hele familie behalve mijn kleine nichtje die ze kreeg van de overheid).
 

mimi

Prepper
Laatst bewerkt:
Ik heb de mijne in Nederland gekocht, in september, 2.95euro, 2 jaar geleden met mijn voorschrift naar de apotheker geweest, hij lachte dit weg, en zei maar mevrouw toch als het zover is, wordt het gratis uitgedeeld, in Belgie dus, maar onze regering? nada! geen beweging, schuldig verzuim, nu las ik boven de 40jaar is het niet nodig dan is onze schildklier verzadigd, Tihange baart mij zorgen, zelfs de nuclaire wolk boven Europa hebben ze niet breed uitgesmeerd op het nieuws, dit werdt overtroffen wekenlang het nieuws over de bende van Nijvel,..https://www.demorgen.be/buitenland/...ir-ongeval-in-rusland-of-kazachstan-bb8d5a2c/
https://www.demorgen.be/buitenland/...-hen-tot-1-000-keer-is-overschreden-bdd87081/
nu is mijn vraag, wie van jullie neemt het sporadisch in? aangezien ze alles verzwijgen?
https://www.tvl.be/nieuws/jodiumpil...baar-in-nederland-maar-niet-in-ons-land-52374
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
@mimi De jodiumtabletten beschermen alleen tegen het binnenkrijgen van radioactief jodium. De jodiumtabletten beschermen dus niet tegen de effecten van andere radioactieve stoffen die bij een kernongeval vrij kunnen komen.
Het innemen van jodiumtabletten "zomaar" kan je schildklier ontregelen. Dat is niet mis, dat geeft ernstige gezondheidsproblemen, die ook niet zomaar op te lossen zijn.
Ik vind het heel dom om dat te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

mimi

Prepper
Laatst bewerkt:
@mimi De jodiumtabletten beschermen alleen tegen het binnenkrijgen van radioactief jodium. De jodiumtabletten beschermen dus niet tegen de effecten van andere radioactieve stoffen die bij een kernongeval vrij kunnen komen.
Het innemen van jodiumtabletten "zomaar" kan je schildklier ontregelen. Dat is niet mis, dat geeft ernstige gezondheidsproblemen, die ook niet zomaar op te lossen zijn.
Ik vind het heel dom om dat te doen.

Mijn huisarts heeft dit ook geadviseerd om dit niet zomaar in te nemen, maar ik las van iemand op deze forum, die het wel had ingenomen, daarmee mijn vraag ook ....klopt dit boven de 40 jaar onnodig is, dat onze schildklier verzadigd is, ik lees zoveel erover, en op laatste weet ik het niet meer...ik gebruik nu wel bewust joduimzout bij de bereidingen...
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Bovenaan