• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kaliumjodide (Jodium), ter preventie van schildklier radioactiviteit

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Jongeren onder de achttien en zwangere vrouwen die binnen een straal van honderd kilometer van een kerncentrale wonen, krijgen jodiumpillen thuisgestuurd, zo maakte minister Edith Schippers deze week bekend. Ze moeten die pillen slikken als er een ongeluk gebeurt in een van de centrales. Het gaat in totaal om 2,5 miljoen mensen.

http://www.welingelichtekringen.nl/...en-straling-voor-25-miljoen-nederlanders.html
 

phtvs

Sysop
Admin
waarom alleen jonge mensen?
Staat gewoon in het artikel waarvan je de link zelf poste ;-)

De reden dat kinderen, jongeren en ongeboren baby’s de tabletten krijgen is dat zij gevoeliger zijn voor de straling. Bij oudere mensen kunnen de bijwerkingen bovendien groter zijn van de blootstelling aan radioactief jodium.

Ook niet onbelangrijk...
Jodiumtabletten bieden geen bescherming tegen alle andere radioactieve stoffen die bij een groot ongeluk in een kerncentrale vrijkomen. Dat zijn er tientallen

Bij een kernramp is vluchten nog steeds het beste idee
http://www.welingelichtekringen.nl/...en-straling-voor-25-miljoen-nederlanders.html
 

phtvs

Sysop
Admin

W-O-L-F

Senior Prepper
Ook niet onbelangrijk...

ships, hier log ik echt bewust nug een keer voor in


het stukje wat je er daar uit haalt ......

dat is wel belangrijk omdat het als een non argument wordt gebruikt

even kijken, bij jong en oud veroorzaakt een besmetting, schildklier kanker, althans in het grootste deel van de gevallen
diverse studies beginnen dat aan te tonen
Chernobyl is eigenlijk nooit echt goed gedocumenteerd ( rusland he )
Hiroshima ook niet ( hell dat was de tijd dat in het handboek voor de soldaad stond, putje graven, wachten tot de storm voor bij was, gewoon het gebied in gaan, ook de tijd dat er 100 man zaten te kijken naar het schouwspel in de woestijn, de tijd dat astbest nog een wonder middel was )
dus zijn we afhanjkelijk van wat we nu uit Japan gaan zien
en diverse andere problemen wegens het ophopen van het actieve materiaal in je nek wat daar dan zit opgeslagen en lekker lich geeft
alles bij elkaar redelijk dodelijk



Jodium: de bijwerkingen

Zeer zelden
Overgevoeligheid
voor dit middel. Dit merkt u aan huiduitslag, galbulten, jeuk en roodheid of ‘angio-oedeem’: een zwelling van het gezicht, lippen, mond, tong of keel. U kunt hierbij erg benauwd worden.
Zwelling van de lymfeklieren, te voelen als knobbels in liezen en oksels.
Pijnlijke gewrichten

Gebruik van hoge doseringen of gebruik gedurende meerdere weken
Te traag werkende schildklier, te snel werkende schildklier
en vergroting van de schildklier (struma). Overleg dan met uw arts, het kan zijn dat de behandeling moet worden aangepast.
  • Jodiumvergiftiging. Dit merkt u aan een brandend gevoel in de mond of keel, irritatie van de huid, neusverkoudheid, geïrriteerde maag, metaalsmaak, ernstige hoofdpijn en een rauw gevoel aan tanden en tandvlees. Raadpleeg uw arts zodra u een van deze verschijnselen bemerkt.
  • Te veel kalium in het bloed. Dit merkt u aan een onregelmatige hartslag, gevoelloosheid of vreemde gevoelswaarnemingen in de ledematen, lusteloosheid, verwardheid en zwakte.


Neee Natuurlijk, ze hebben gelijk
boven de 40 zijn die bijwerkingen allemaal erger dan langzaam dood gaan
 

Ray

SHTF Expert
Jongeren onder de achttien en zwangere vrouwen die binnen een straal van honderd kilometer van een kerncentrale wonen, krijgen jodiumpillen thuisgestuurd, zo maakte minister Edith Schippers deze week bekend. Ze moeten die pillen slikken als er een ongeluk gebeurt in een van de centrales. Het gaat in totaal om 2,5 miljoen mensen. Maar de maatregel roept veel vragen op, want: waarom nu, waarom 100 kilometer en waarom alleen jonge mensen?

http://www.welingelichtekringen.nl/...en-straling-voor-25-miljoen-nederlanders.html

- Waarom nu: Omdat na de Fukushima kernramp niemand blij wordt dat België zijn oude kerncentrales ondanks scheurtjes en talrijke incidenten niet sluiten maar in bedrijf willen houden.
- Waarom 100 km: Omdat na Fukushima is gebleken dat de oude 'norm' van 10km volstrekt onvoldoende was.
- Waarom alleen jonge mensen: Omdat jonge mensen het meeste risico lopen op schildkliercomplicaties. Iedereen pilletjes geven kost teveel kennelijk. Nu is het zo dat mensen van boven de 40 die voldoende jodium in hun dieet hebben, reeds een verzadigde schildklier hebben en een veel kleiner risico lopen op (definitieve) opname van radioactief jodium. Eerder zag je dan ook vaak dat aan iedereen onder de 40 die pilletjes werden verstrekt.

Kaliumjodide pillen zijn niet zonder risico (bijwerkingen) en bieden slecht bescherming tegen één enkel element wat vrij kan komen bij een ramp. Als het kan gewoon wegwezen, wat wel eens lastig kan worden, want je bent niet de enige die dat wil. Anders thuisblijven, bug-in, alles dicht tapen en stof buiten houden. Daarvoor moet je dus wel voldoende water, voedsel en wellicht maatregelen treffen voor als het riool weigert, etc. Na een week of twee is het meeste radioactieve materiaal neergeslagen (regen helpt) en is het 'een beetje veilig' om weer naar buiten te gaan. Hopelijk staan dan de hulpdiensten klaar om je te evacueren in afgesloten voertuigen. Anders zul je toch zelf moeten vertrekken, liefst in de auto, want wandelend is er wel heel veel kans om nog flink wat radioactief stof te happen.

Tegenwoordig hebben gelukkig alle auto's interieurfilters, voor thuis heb ik HEPA 11 materiaal om wat te improviseren (Kirby stofzuigerzakken). Zelf vind ik het wat ver gaan om een filteroverdruk installatie voor thuis te gaan bouwen die het minimaal twee weken volhoudt, want de kans is natuurlijk niet zo groot en e.e.a. kost toch weer een paar centen, want hij moet autonoom, zonder elektriciteitsnet kunnen draaien. Twee flinke afzuigers + filters is wel te doen (zie de wietkwekers), maar die berg accu's die je er bij nodig bent.....
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Anders thuisblijven, bug-in, alles dicht tapen en stof buiten houden.

effies :)
De overheid
"sluit ramen en deuren "
nooit en nergens wordt er gezegd, en mensen in flats met centrale afzuiging, let op, de rommel ( zij het gas zij het anders) wordt uw woning in gezogen met geweld

Ik heb dat dus
4 Grote gaten die als alles dicht is savands het geluid van een sterke tocht onder de deur uit laten komen
het huilen van de wind in een geisoleerd huis hahaha

4 rode afsluit doppen voor buis gehaald bij Hornbach de 100 of 110 past er met wat wrikken in, tape er over en shoon is je stralingsbron ehhh gebit ehhh
 

Ray

SHTF Expert
effies :)
De overheid
"sluit ramen en deuren "
nooit en nergens wordt er gezegd, en mensen in flats met centrale afzuiging, let op, de rommel ( zij het gas zij het anders) wordt uw woning in gezogen met geweld

Ik heb dat dus
4 Grote gaten die als alles dicht is savands het geluid van een sterke tocht onder de deur uit laten komen
het huilen van de wind in een geisoleerd huis hahaha

4 rode afsluit doppen voor buis gehaald bij Hornbach de 100 of 110 past er met wat wrikken in, tape er over en shoon is je stralingsbron ehhh gebit ehhh

Tja, da's balen met zo'n huis, maar je hebt dus maatregelen genomen om die stroom van vervuilde lucht (radioactief dan wel chemisch) buiten te houden. :)
Op zich hou je het dan een tijdje uit, maar je hebt op langere termijn nu eenmaal zuurstof nodig.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Op zich hou je het dan een tijdje uit, maar je hebt op langere termijn nu eenmaal zuurstof nodig.
yap en dan kan je dus alleen nog proberen met natte handdoeken als filter wat lucht binnen te laten
en das niet echt effectief maar beter dan niets

heb wel zuurstof staan, maar daar haal je de 24 uur niet mee hahaha
 

phtvs

Sysop
Admin
maar die berg accu's die je er bij nodig bent
Zonnepaneeltjes blijven gewoon werken ;-)

Ik heb zo'n koolstof filter liggen die wietkwekers gebruiken om de lucht te filteren. Geen idee of dat voldoende zal zijn. Wij hebben in huis één ruimte die we volledig luchtdicht kunnen maken en waar we dus kunnen schuilen tot de ergste ellende voorbij is. Bug-out is natuurlijk altijd een goede optie. Maar dan ligt het er wel aan waar de ramp plaatsvind.
Die jodium pillen krijgen wij dus niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

phtvs

Sysop
Admin
- Waarom nu: Omdat na de Fukushima kernramp niemand blij wordt dat België zijn oude kerncentrales ondanks scheurtjes en talrijke incidenten niet sluiten maar in bedrijf willen houden.
Dus in plaats van dat onze overheid ingrijpt en afdwingt dat die centrales dicht gaan, gaan ze voor schijnveiligheid en verstrekken ze pillen. Tja, typisch Nederland weer.....
 

Ray

SHTF Expert
Dus in plaats van dat onze overheid ingrijpt en afdwingt dat die centrales dicht gaan, gaan ze voor schijnveiligheid en verstrekken ze pillen. Tja, typisch Nederland weer.....

Tja, we hebben in feite niet bar veel te zeggen over wat de Belgen doen. Die zitten dan ook met best een lastig probleem. Ze wekken zelf te weinig elektriciteit op en moet zwaar importeren om zonder die kerncentrales aan de vraag te voldoen. Dan speelt ook nog eens dat de verbindingen naar Belgie toe niet toereikend EN in slechte staat zijn. Ze kunnen alleen elektriciteit van ons kopen feitelijk, vanwege een goede verbinding en die afhankelijkheid zint ze niet.
 

phtvs

Sysop
Admin
Ze wekken zelf te weinig elektriciteit op en moet zwaar importeren om zonder die kerncentrales aan de vraag te voldoen.
Verbaasd me niks als je alleen al de wegen bekijkt in België. Ben altijd blij als ik er weer doorheen ben gekomen zonder mijn schokbrekers te slopen. Maar dat neemt dus niet weg dat we maar moeten toestaan dat ze die onveilige centrales open houden.

Die dingen zijn al jaren over datum heen, dus hadden de belgen tijd genoeg om een oplossing te zoeken én te realiseren. Gewoon afdwingen dat die dingen per direct gesloten worden. Het energie probleempje lossen ze zelf maar op.
 

JamHard

Prepper goeroe
Tja, we hebben in feite niet bar veel te zeggen over wat de Belgen doen. Die zitten dan ook met best een lastig probleem. Ze wekken zelf te weinig elektriciteit op en moet zwaar importeren om zonder die kerncentrales aan de vraag te voldoen. Dan speelt ook nog eens dat de verbindingen naar Belgie toe niet toereikend EN in slechte staat zijn. Ze kunnen alleen elektriciteit van ons kopen feitelijk, vanwege een goede verbinding en die afhankelijkheid zint ze niet.
Als het een land het dan toch niet zint om bepaalde afhankelijkheden te hebben, omdat ze zelf niet in staat zouden zijn om zelf in de behoefte te kunnen voorzien, dan moeten ze ook zo fair zijn om die pokke centrales lekker centraal in het midden van het land te plaatsen en dus niet hun buurlanden daar direct mee op te zadelen.

En voor de duidelijkheid heb ik het in deze dus niet specifiek over België, daar zo ongeveer elk land met die centrales ze aan de landgrenzen plaatst!
 

Ray

SHTF Expert
Verbaasd me niks als je alleen al de wegen bekijkt in België. Ben altijd blij als ik er weer doorheen ben gekomen zonder mijn schokbrekers te slopen. Maar dat neemt dus niet weg dat we maar moeten toestaan dat ze die onveilige centrales open houden.

Die dingen zijn al jaren over datum heen, dus hadden de belgen tijd genoeg om een oplossing te zoeken én te realiseren. Gewoon afdwingen dat die dingen per direct gesloten worden. Het energie probleempje lossen ze zelf maar op.

Zou ik ook zeggen, maar ja, dat ze jarenlang geen actie hebben ondernomen, dat kun je niet terugdraaien, beter voor onze veiligheid is dat we ze een handje helpen.
België zal op korte termijn grote investeringen moeten doen om hun elektriciteitsvoorziening te regelen anders dreigt grote afhankelijkheid sowieso.

Typisch korte termijn visie zou zijn om ipv eigen voorzieningen te treffen eerst een nieuwe landlijn aan te leggen naar het Franse net om gebruik te kunnen maken van hun kernenergie. :fluit:
Is het goedkoopste voor de komende 10 jaar, wedden? :fluit:
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Nou! Nou! Pfuu! Dat heb ik er op te zeggen!


Maar gelijk hebben jullie wel hoor (ja ook over die wegen @phtvs :p). In België is men goed in het vooral niet vooruitdenken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Nou! Nou! Pfuu! Dat heb ik er op te zeggen!


Maar gelijk hebben jullie wel hoor (ja ook over die wegen @phtvs :p). In België is men goed in het vooral niet vooruitdenken.

Troost je, Nederland of ieder ander land zou dezelfde afweging maken. Heeft niet specifiek met België te maken.

Dat de Belgische kernreactoren allemaal op pensioen mogen, daar zijn we het wel over eens en terecht.
 

Pris

Prepper
Ik heb geprobeerd de tabletten bij Lifeextention te bestellen, maar ze zijn niet meer leverbaar. Een alternatieve leverancier in nederland kan ik niet vinden. Heeft iemand nog een tip?
 
Bovenaan