• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kaliumjodide (Jodium), ter preventie van schildklier radioactiviteit

Ray

SHTF Expert
Bijsluiter kaliumjodide: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j...04.pdf&usg=AFQjCNHlz5HgoOUIsy5KT4rZQGz5FFwpLw

Normaal is de dosering voor volwassenen (en kinderen vanaf 12 jaar) 130 milligram (ter bescherming tegen radioactief jodium).
Dat is 0,130 gram, jouw pilletjes bevatten slechts 0,000225 gram per pilletje. Je zou er meer dan 500 moeten slikken voor één dosis. :(

De pilletjes die je gekocht hebt zijn ook voor normale jodium aanvulling, die 225 microgram is 150% van de ADH.

De zware pillen ter bescherming bij nucleaire incidenten zijn erg duur. Alternatief is los kaliumjodide kopen bij bv. de hekserij.nl en dit zelf verdelen in porties van 130milligram (met een nauwkeurige balans of verdunningsmethode).
 

A.N.

Senior Prepper
@johan2
Wat een verzendkosten, waarom heb je het daar besteld in plaats van Nederland?

Denk dat ik m'n apotheker eens ga vragen of ze het kunnen/willen leveren, als ik daar over 3 weken nog aan denk tenminste.
 

Robert

Diehard Prepper
Er was nergens anders aan te komen. Ja op ebay maar dan van een wazige verkoper met een twijfelachtige datum (het zal wel langer goed blijven maar toch ;))
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
De zware pillen ter bescherming bij nucleaire incidenten zijn erg duur. Alternatief is los kaliumjodide kopen bij bv. de hekserij.nl en dit zelf verdelen in porties van 130milligram (met een nauwkeurige balans of verdunningsmethode).
Er was hier een goed alternatief gegeven.
 

Robert

Diehard Prepper
En op een bestelling van acht tientjes valt het best nog wel mee. Ik had heel het traject al uitgeplozen van te lage doseringen tot zelf maken en ik was het beu. Dus ik zeg tegen die jank: take my money and gimme that potassium iodide.
@Stuudje klopt helemaal maar toen wist ik dat nog niet.
 

A.N.

Senior Prepper
Niet iedereen, kleine nuance:
Binnen een straal van 20km iedereen tot 40 jaar.
Binnen een straal van 100km iedereen van 0-18 jaar.
 

Floshtf

Diehard Prepper
En als je zwanger bent binnen de 100km via de arts / verpleegkundige.
:rolleyes: (te snel gelezen in de televaag, thx AN)
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Mocht je niet willen wachten tot september of al ouder dan 18 zijn ;) dan kun je ze ook bestellen bij http://www.israelifirstaid.com/iosat-potassium-iodide-radiation-blocking-tablets/
Daar heb ik ze ook besteld en de verzendkosten zijn maar een paar dollar, dus daar hoef je het niet voor te laten.
p.s. ze hebben ook andere leuke items voor je medic pack ;)
Zij houden andere afstanden aan dan de Nederlandse 20km en 100 km grens rondom een kerncentrale

To be on the safe side, it's best to have a pack of iOSAT at home if you live within 2000 km from a nuclear reactor.
 

Floshtf

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Tip van mij (die wellicht nog steeds werkt).
Ben ooit gaan neuzen op de site van de gemeente Borsele. Toen kwam ik op onderstaande pagina uit, waar mijn oog weer op de onderste regels viel.
Vervolgens een mailtje gestuurd. En een tijdje later lagen ze gratis op de deurmat.
Wat ik gedaan heb:
Verwezen naar de info op de pagina: Ook inwoners buiten het verspreidingsgebied die graag tabletten in huis willen hebben, kunnen die ophalen bij één van de verspreidende gemeenten.
Netjes vragen of de gemeente ze ook opstuurt.
Aangeven uit hoeveel personen het huishouden bestaat.
http://www.borsele.nl/portal/nieuws_42435/item/binnenkort-jodiumtabletten-op-de-deurmat_23219.html

contactformulier
 

A.N.

Senior Prepper
Hmm, ik woon hemelsbreed op 81km van de kerncentrale in Emsland (Lingen, Duitsland).
Maar kan op de website van gemeente Groningen (of elders) niets soortgelijks vinden als de tip die Floshtf geeft.
Zijn er mensen uit de omgeving die hier wel succes mee hebben?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Hmm, ik woon hemelsbreed op 81km van de kerncentrale in Emsland (Lingen, Duitsland).
81 km en je bent boven de 18...dan krijg je het niet...volgend de normen die Nederland heeft vastgesteld he.
Binnen een straal van 20km iedereen tot 40 jaar.
Binnen een straal van 100km iedereen van 0-18 jaar.

Ik woon ook leuk, net in een blindspot tussen twee cirkels om kerncentrale heen.
 

A.N.

Senior Prepper
@Stuudje
Weet dat ik niet onder de gestelde doelgroep val, maar baseer mijn zoektocht en hoop op tabletten op de tip van Floshtf:
Ook inwoners buiten het verspreidingsgebied die graag tabletten in huis willen hebben, kunnen die ophalen bij één van de verspreidende gemeenten.
 
Ik zoek meer rot maar kan de iOSAT Potassium Iodide tabletten nergens bestellen... PayPal heb ik niet, creditcard ed wel maar ze zijn overal uitverkocht. Iemand een tip?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Tip @hypnoscratos

De zware pillen ter bescherming bij nucleaire incidenten zijn erg duur. Alternatief is los kaliumjodide kopen bij bv. de hekserij.nl en dit zelf verdelen in porties van 130milligram (met een nauwkeurige balans of verdunningsmethode).

Kost 7 euro per 10 gram...maak je heel veel van dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

petroman

SHTF Expert
Wat is eigenlijk schildklier radioactiviteit ?

welkom @hypnoscratos




ps ik ben wel bekend met de term: schildklier kanker doordat de schildklier radioactieve stoffen makkelijk opslaat. Maar dat zal niet bedoeld worden bij een kernramp want dan wordt de rest van je lichaam en omgeving ook besmet met radioactieve fallout of directe straling.
 

Ray

SHTF Expert
Tip @hypnoscratos
Kost 7 euro per 10 gram...maak je heel veel van dus.

10 gram = 77 doseringen van 130 mgr.

Let wel, alleen jonge mensen hebben geen verzadigde schildklier en wellicht mensen die lange tijd slechte voeding hebben gehad. Overdosering is geen pretje, als volwassene van veertig plus in Nederland heb je deze pillen niet nodig. Veel van het gebruikte zout in NL bevat namelijk kaliumjodide (JoZo staat voor Jodium Zout) en wij Nederlanders eten vrij veel brood waar kaliumjodide verrijkt zout in zit.

Heb je nu geen balansje waar je 130 mgr op kunt afmeten, kun je altijd de verdunningstruuk gebruiken.

Je neemt gewoon een andere fijne eetbare stof, bv poedersuiker of bloem en kiept 90 gram bij die 10 gram kaliumjodide. Dan heb je 100 gram poeder met 1/10 kaliumjodide. 1,3 gram van dat poeder is dan je dosis.

Kiep je er 990 gram poedersuiker bij, dan is bijna iedere elektronische weegschaal geschikt om 13 gram af te wegen met voldoende nauwkeurigheid. Mengsel met bloem kun je gewoon brood van bakken oid, kaliumjodide blijft stabiel bij bak-, en kook temperaturen. Dan kun je zelf ongeveer per plakje bereken wat er in zit. 10% meer of minder, dat is het verschil niet.

Je moet de poeders wel goed (homogeen) mengen en beiden moeten erg fijn zijn. Om met het blote oog te kunnen zien of het goed is gemixed kun je bv. gele kurkuma of paprikapoeder toevoegen. Is de kleur effen lichtgeel of lichtroze en goed verdeeld, dan de kaliumjodide ook. :)

Binnenkort schijnen de gemeentes dus ook pillen te gaan uitdelen aan jonge mensen in een straal van 100km rond kerncentrales en het valt te bezien hoe moeilijk ze doen als je er specifiek om vraagt. Dat is de makkelijkste en goedkoopste optie eventueel en eenmaal geprept, dat spul vergaat niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.
Bovenaan