• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Knijpkat modificaties

Ah oke, dat is een trillingssensor denk ik
Inderdaad, een trillingssensor. Voor de knijpkat heeft die niet veel zin maar voor beveiligingsdoelen zie ik wel enig nut. Prima voor "porch pirates" pakjes😉 Deze schakelaars schijnen gevoelig te zijn, en "griezelig" is dan het onvoorspelbare schakelmoment.

De reed-schakelaar zou in de aluminium behuizing kunnen schakelen met een magneetje.

Het kwik schakelaartje is dan mooier want functioneert in iedere behuizing en zonder hulpmiddelen. Rechtstandig zou dan bijvoorbeeld de lamp kunnen werken en gekanteld alleen de 5V DC uitgang.

Ik meende dat kwik schakelaars al verboden waren maar kennelijk worden ze ook in de reguliere handel nog aangeboden. Dat ze het vliegtuig in mochten dat verbaast mij want kwik lust aluminium. Nu zijn ze wel piepklein, en wellicht was het daardoor te vervoeren.

Inderdaad, een trillingssensor.

Vroeger heel veel gespeeld met dat soort componentjes. Moest wel even diep graven in mijn geheugen maar het kwam allemaal weer bovendrijven. Die kwikschakelaars worden nog best veel gebruikt volgens mij. Reedcontacten zitten oa in mijn windmeter. Zijn leuke dingen om mee te spelen. Een trillingssensor gebruikte ik voor mijn zelfbouw aardbeving detectie.

Vroeger heel veel gespeeld met dat soort componentjes. Moest wel even diep graven in mijn geheugen maar het kwam allemaal weer bovendrijven. Die kwikschakelaars worden nog best veel gebruikt volgens mij.
Er zijn wel alternatieven voor. Digitaal natuurlijk ook, maar Ali had ook "analoge" schakelaars met een geleidend balletje erin. Voor een bedien-pulsje zal dat wel werken maar een betrouwbaar transport van elektrische energie verwacht ik daar niet van. In de ouderwetse ronde Honeywell muurthermostaat zit overigens ook een pracht van een kwik schakelaar.🤣
Reedcontacten zitten oa in mijn windmeter. Zijn leuke dingen om mee te spelen.
Dat is zeker zo. Hoewel ik twijfel of ze de opgewekte stroom kunnen geleiden zonder kaduuk te gaan. Die metalen stripjes zijn zo fragiel... Ik zet in op kwik!
Een trillingssensor gebruikte ik voor mijn zelfbouw aardbeving detectie.
Dat lijkt mij nu echt iets om toch even over op te scheppen @phtvs ?! Kan je daar iets over kwijt? Voetstappen op het trottoir detecteren, wordt in mindere tijden ook interessant...

Terug
Bovenaan