• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Laat je mij de jouwe zien? / Algemeen messen topic

logan1202

Prepper goeroe
Dan moet je je maar eens inlezen erover. Bajonetten met zaagsnede waren voor genie en machinegeweer troepen, om het schootsveld vrij te kunnen maken en niet om ergere verwondingen te veroorzaken. En zijn inderdaad verboden naar oorlogsrecht. Een bajonet mag echter niet buigen als je ergens op stoot en daarom te dik om goed als een mes te gebruiken. Daar komt bij dat als jij je bajonet breekt, er nog een 99 andere van het legeronderdeel nog wel een hele hebben. ( vergeet niet waarom ze gemaakt en uitgereikt zijn) Dat de huidige bajonetten meer messen zijn heeft met de verandering van oorlogvoering te maken. Er zijn al legers die helemaal geen bajonetten meer gebruiken maar wel een mes verstrekken.
De 1 gebruikt een slachtmes met guthook, de 2e een mora en de 3e een aardappelschilmesje om een konijn te slachten. Als het voor jou werkt is het goed, toch??
 

DirtyDutchman

Senior Prepper
Overigens heb ik deze bajonetten geeneens met het oog op preppen. Dit is puur een stukje verzamel hobby. Voor mijn outdoor/kampeer/prepping activiteiten gebruik ik een fallkniven F1x.. ook een mooi stukje staal trouwens :D
 

Dreutel

Prepper goeroe
Aangezien ik de afgelopen dagen besteed heb om eens grondig op te ruimen, was dat tegelijkertijd een soort van archeologie in mijn leven. Zo vond ik mijn eerste echte mes terug, van toen ik 14 was, en dat is heel erg lang geleden! Eigenlijk dacht ik dat ik het kwijt was, dus ik ben echt heel erg bij met deze vondst!

Solingen, Western Germany:

IMG_8063.JPG IMG_8064.JPG
 
F

frans81

Gast
Aangezien ik de afgelopen dagen besteed heb om eens grondig op te ruimen, was dat tegelijkertijd een soort van archeologie in mijn leven. Zo vond ik mijn eerste echte mes terug, van toen ik 14 was, en dat is heel erg lang geleden! Eigenlijk dacht ik dat ik het kwijt was, dus ik ben echt heel erg bij met deze vondst!

Solingen, Western Germany:

Bekijk bijlage 17995 Bekijk bijlage 17996

Mooi om te zien @Dreutel .
Echt iets om vrolijk van te worden gezien je dacht dat je het kwijt was .

Volgens mij nog in zeer nette staat !?
 
F

frans81

Gast
Gelukkig ben ik altijd zuinig op mijn spullen. Dat was ik toen ook al. Het mes is echter weldegelijk intensief gebruikt, en o, wat heb ik het vaak geslepen.

:)

De oorspronkelijke vorm van lemmet ken ik natuurlijk niet haha . Dus ook moeilijk te bepalen al dat verlies door slijpbeurten .

Hoe oud is ie ?
 

Marcov

Prepper goeroe
Mijn laatste aanwinst is niet zo oud. Ik wilde hem al een tijdje hebben, nu is het er eindelijk van gekomen.
Het is geen kleintje, maar ik hoorde pas dat size weldegelijk matters.

Xk8IWIY.jpg
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Mooi ding, staat ook nog op mijn lijstje.

2dehands uiteraard wegens budget en als deze toch mods zal ondergaan (coating eraf, patina op en herslijpen)
 
F

frans81

Gast
Mijn laatste aanwinst is niet zo oud. Ik wilde hem al een tijdje hebben, nu is het er eindelijk van gekomen.
Het is geen kleintje, maar ik hoorde pas dat size weldegelijk matters.

Xk8IWIY.jpg

Mooi mes ! Knivesandtools ?
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Bekijk bijlage 18005
Een mes gooi je natuurlijk niet eerder weg dan dat je je laatste aardappeltje ermee hebt geschild....
Ons huis brengt nog steeds wonderlijke zaken voort....:)

Dat oogt als een 275 jaar oud schil mesje.

Kunst en Kitsch waardig?
 
F

frans81

Gast
Ik denk dat er wel een klein slijpsteentje in gaat met evt een klein survivalsetje oid. eEr zit een klein blikje in. Ik moet daar nog even over nadenken.

Ik dacht dat er al een steen in zat . Het tasje is dus niet specifiek ontworpen voor dit mes .
 

Roel

Mankinds only hope
@frans81, je zou het niet zeggen, maar bij algemeen gebruik in de tijd dat er gewoon elke dag aardappelen op het menu stonden....?
Ik vermoed niet langer dan hoogstens acht á tien jaar gebruik en het mesje ziet er zo uit....
Onze Herder-mesjes beginnen er ook al tekenen van te vertonen, maar we eten niet elke dag piepers dus die gaan wat langer mee....:)
 
Bovenaan