• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Laat je mij de jouwe zien? / Algemeen messen topic

CrossbowClan

Diehard Prepper
In mijn BOB zitten:
zakmes Buck Bantam, multitool Leatherman Sidekick, kleine dolk Mora Compagnion en groot kapmes de Bushcrafter Kukuri 7.0 van Tops.
Het is niet veel maar voor mij genoeg en allemaal kwaliteit waarop ik durf te vertrouwen... zeker die van Tops! :fluit:
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Op SC Noord Limburg geruild met @Carismo !

Een heuse en tot toen voor mij onbekende Buck crosslock / linerlock 180 .
Wel is er een nieuw puntje aangeslepen !
Dus ooit stukje afgebroken .

Appart mes bij appart personage haha .

Ook heb ik een N
Mora light my Fire mes meegekregen voor een kennis . Helaas zocht ie nu een oranje type wegens beter zichtbaar En derhalve beter terug te vinden bij verlies . Zijn vorige dus nooit meer gevonden .
Dus ik ga deze zelf behouden .

2 nieuwe aanwinsten derhalve .

20181012_143245.jpg 20181012_143306.jpg 20181012_143313.jpg 20181012_143502.jpg 20181012_143605.jpg

 

The_Last_Don74

Survivor
A5D4DF80-5BEA-4854-B10E-BE9E8E90726E.jpeg Hallo allemaal,

Leuke topic voor de messen liefhebber :)
Hier bij deze mijn verzameling.
Van links naar rechts,
Bear grylls ultimate pro een degelijk goed doordacht
stuk gereedschap een echt survival mes.
Celtibero survival mooi mes met chique leren schede.
Brusletto mooi en goed mes voor al je bushcraft activiteiten.
Bark river bravo 1 degelijk Amerikaans mes heeft meegedaan om bij de us marines als survival mes te dienen.
Kleine Buck ook leuk mesje.
De vertrouwde Mora 2x
Dan nog paar zakmesjes.
Gerber van Mr grylls goed stevig mes.
De oerdegelijke en solide buck110.
Camilius vintage mesje uit antiekzaak in België.
Puma mes ook degelijk spul.
En voor de fun Mn neck böker.
 

Ray

SHTF Expert
Bekijk bijlage 13752 Hallo allemaal,

Leuke topic voor de messen liefhebber :)
Hier bij deze mijn verzameling.
Van links naar rechts,
Bear grylls ultimate pro een degelijk goed doordacht
stuk gereedschap een echt survival mes.
Celtibero survival mooi mes met chique leren schede.
Brusletto mooi en goed mes voor al je bushcraft activiteiten.
Bark river bravo 1 degelijk Amerikaans mes heeft meegedaan om bij de us marines als survival mes te dienen.
Kleine Buck ook leuk mesje.
De vertrouwde Mora 2x
Dan nog paar zakmesjes.
Gerber van Mr grylls goed stevig mes.
De oerdegelijke en solide buck110.
Camilius vintage mesje uit antiekzaak in België.
Puma mes ook degelijk spul.
En voor de fun Mn neck böker.
Oe, de Bear Grills shit, controverse!

En een mooie, klassieke Buck 110.Hangt toevallig hier ook aan de riem, met dank aan @Wafels.
Vond het altijd maar een wat nodeloos zwaar ding, enige voordeel dat het iets korter is dan m'n Boker Bushcraft Plus ( met horizontale, custum made schede by @Bandoeng), maar heb het ding leren te waarderen. Snede blijft lang scherp, langer dan alle Mora's en Hultaforsjes en dat zijn toch mijn meest gebruikte en meest praktische messen. De klassieke, lederen en inmiddels wat verouderde leren foudraaltje van de 110 aan de riem is voor mij zelfs een fashionstatement, waar het lokale Lidl personeel al niet meer van opkijkt. :)
 

The_Last_Don74

Survivor
Ik keek eerst ook met schuin oog naar dat bear grylls mes.
Maar het voldoet toch echt aan wat je van zon mes moet verwachten,full tang,achterkant kun je als hamer gebruiken,er zit een firesteel aan de schede en soort van mes slijpertje aan de achterkant plus nog ruimte om een mini survival kitje in je mes schede op te bergen:)
 

Carismo

Prepper goeroe
De eerste gen BG tools hadden in het begin wel een beetje kinderziektes (de parang en de vast survivalmes) maar deze zijn in de loop der tijd opgelost... de pro is zeker een goed mes; een kennis van me heeft me deze laten testen door mij eraan te laten hangen en was wel verrast, alsook de stevige folders heb ik in de inkoop en verkoop zien passeren. (heb er momenteel nog 2 in de tradingkist, denk ik)

Alsook een goed idee om een fluo oranje kleur te gebruiken want ik hoor toch regelmatig verhalen van messen die zoek geraken en erna niet meer of zeer moeilijk teruggevonden worden in het gras of het zand. persoonlijk ben ik niet echt fan van rubber op het handvat maar dat is mijn mening...
 
J

J.J

Gast
Bekijk bijlage 13752 Hallo allemaal,

Leuke topic voor de messen liefhebber :)
Hier bij deze mijn verzameling.
Van links naar rechts,
Bear grylls ultimate pro een degelijk goed doordacht
stuk gereedschap een echt survival mes.
Celtibero survival mooi mes met chique leren schede.
Brusletto mooi en goed mes voor al je bushcraft activiteiten.
Bark river bravo 1 degelijk Amerikaans mes heeft meegedaan om bij de us marines als survival mes te dienen.
Kleine Buck ook leuk mesje.
De vertrouwde Mora 2x
Dan nog paar zakmesjes.
Gerber van Mr grylls goed stevig mes.
De oerdegelijke en solide buck110.
Camilius vintage mesje uit antiekzaak in België.
Puma mes ook degelijk spul.
En voor de fun Mn neck böker.
Zo iets heb ik vroeger als opgeschoten knaap gekocht: https://www.messen.nl/buck-general....Ch1rQwZMEAQYBCABEgIpVvD_BwE#tab-product-view4
BUCK_120BKS_1.jpg
Maar die heb ik al lang niet meer.
Ook heb ik later een "Toledo Commando mes" gehad, niet te vergelijken met andere messen maar daar heb ik geen foto van.
 
J

J.J

Gast
Die laatste ga ik ff Google
@The_Last_Don74 het is een mes met veel mogelijkheden daarom had ik het gekocht.
Als je de mes in de hand hebt zit er een sterke beugel over je hand.
De mes in combinatie met de schede kan je staaldraad door knippen.
Ook kan je met de bovenkant van de mes ijzer door zagen.
Je kan het ook berg hoogte metingen mee doen.
Als je de beugel en bevestigingsdop van het mes haalt kan je het als harpoen gebruiken, ook kan je er weerhaken op bevestigen.

De mogelijkheden zijn aardig wat.
Er is was ook een duurdere uitgave met twee vuurpijlen op de schede en een knopje dat ze afgeschoten kunnen worden.

Omdat we dakloos waren geworden en naar het buitenland moesten vluchten kon ik het mes niet mee nemen en heb het vernietigt.
We hebben toen negen maanden en veertig duizend kilometer met een T3-Bol weg geweest, daarna nog vaak verhuist.
 
G

Gast 2000

Gast
937a57c3b1c63e5a42e935be4545cb77.jpg
De Ruike Jager F118, sinds mei als verjaardagskado van mijn vrouw gekregen.
Met een te grote messenverzameling, is dit mes in korte tijd tot mijn favorieten gaan behoren
Wat een heerlijk stuk gereedschap!

 

The_Last_Don74

Survivor
@The_Last_Don74 het is een mes met veel mogelijkheden daarom had ik het gekocht.
Als je de mes in de hand hebt zit er een sterke beugel over je hand.
De mes in combinatie met de schede kan je staaldraad door knippen.
Ook kan je met de bovenkant van de mes ijzer door zagen.
Je kan het ook berg hoogte metingen mee doen.
Als je de beugel en bevestigingsdop van het mes haalt kan je het als harpoen gebruiken, ook kan je er weerhaken op bevestigen.

De mogelijkheden zijn aardig wat.
Er is was ook een duurdere uitgave met twee vuurpijlen op de schede en een knopje dat ze afgeschoten kunnen worden.

Omdat we dakloos waren geworden en naar het buitenland moesten vluchten kon ik het mes niet mee nemen en heb het vernietigt.
We hebben toen negen maanden en veertig duizend kilometer met een T3-Bol weg geweest, daarna nog vaak verhuist.
@The_Last_Don74 het is een mes met veel mogelijkheden daarom had ik het gekocht.
Als je de mes in de hand hebt zit er een sterke beugel over je hand.
De mes in combinatie met de schede kan je staaldraad door knippen.
Ook kan je met de bovenkant van de mes ijzer door zagen.
Je kan het ook berg hoogte metingen mee doen.
Als je de beugel en bevestigingsdop van het mes haalt kan je het als harpoen gebruiken, ook kan je er weerhaken op bevestigen.

De mogelijkheden zijn aardig wat.
Er is was ook een duurdere uitgave met twee vuurpijlen op de schede en een knopje dat ze afgeschoten kunnen worden.

Omdat we dakloos waren geworden en naar het buitenland moesten vluchten kon ik het mes niet mee nemen en heb het vernietigt.
We hebben toen negen maanden en veertig duizend kilometer met een T3-Bol weg geweest, daarna nog vaak verhuist.
@J.JGukkig heeft je T3 het wel gered...
 

ronin

Survivor
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 13776
De Ruike Jager F118, sinds mei als verjaardagskado van mijn vrouw gekregen.
Met een te grote messenverzameling, is dit mes in korte tijd tot mijn favorieten gaan behoren
Wat een heerlijk stuk gereedschap!

Zoo..wat een prachtig mes, Zweeds staal...mooie kunststof schede waardoor horizontaal dragen mogelijk is.
Bijna te mooi om te gebruiken. Is ook wat voor @Niels omdat hij zich aan het oriënteren is op een dergelijk mes, lijkt mij een zeer goede keuze.

P.S. @Carismo Ik hoorde dat ook van klootzak...hihi...zeker een Pools woord wat op ons woord klootzak lijkt.

Hier een Engelstalig review, wauw goede recensie !!

 

Ray

SHTF Expert
Een mooi zakmes, zo geheten Kloezemes en een mooi verhaal. Iemand die zijn stamboom uitzocht en erachter kwam dat zijn overgrootvader smid was en beroemd om zijn zakmessen. 25 jaar voordat het hem lukte er zelf eentje in bezit te krijgen: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/147204/25-jaar-op-zoek-naar-een-zakmes

Ben wel benieuwd hoe oud het mes precies is, dat staat niet vermeld, wel kunnen vinden dat de maker in 1921 een smederij heeft overgenomen.
Het-zakmes-waar-Albert-Kloeze-25-jaar-naar-heeft-gezocht-foto-RTV-Drenthe-Lydia-Tuijnman.jpg
 

Wafels

Diehard Prepper
@Ray dat is een mooi en degelijk zakmes , zo te zien inderdaad klasse werk . je hebt een mooi
en vooral handig formaat zakmes :cool:
gr will
 

Wafels

Diehard Prepper
@Ray , zeker de moeite waard om het te tonen want ik vind het een mooi degelijk mes met een goede grootte
( ik hou niet zo van grote messen , vind klein en handig beter )
gr will
 
Bovenaan