• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Laat je mij de jouwe zien? / Algemeen messen topic

Marcov

Prepper goeroe
Ik zag op de lente SC een gezamenlijk messenblok, vond ik wel een leuk idee. Dus dat heb ik even gepikt.
2de pinksterdag ben ik mijn messen eens gaan opzoeken, ze lagen overal. Met de volgende foto's als resultaat.
(dit is een blok zacht hout, dus er zijn tijdens de fotoshoot geen messen mishandeld)

T8308c4.jpg
sLQG0Lj.jpg
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Gerber pocket square.

Pocket-Square-Nylon-Handle.jpg

(Bron afbeelding: Website fabrikant Gerbergear).

Deeplink naar de website van de fabrikant.


Hij is ook te koop bij knifes and tools (deeplink naar Knifes and Tools).

Ik was dit mesje helaas een tijd kwijt, maar bij het opzetten van de tent kwam hij ineens weer tevoorschijn :).

Ik heb het mesje om in dat "bij vakje" in je broekzak van een spijkerbroek te doen. Daar is die net niet te groot voor, en het is ook geen te klein rotmesje om mee te werken.
Ook valt het lemmet helemaal in de behuizing, en ziet e.e.a. er dus niet agressief of iets van opzichtig uit.
Van een afstandje zou het een USB stick kunnen zijn zeg maar. Mooie afwerking ook vind ik qua looks.
In mijn dagelijks leven is dit helaas een issue als ik iets als een mesje bij me wil dragen. Niet te veel aandacht trekken.
De clip is ook tot iets voorbij de behuizing zelf zodat het mes helemaal onzichtbaar verdwijnt eigenlijk. Ideaal dus.

Ik denk ik meld het hier even omdat vermoedelijk veel mensen een baan hebben of op plaatsen komen waar een "opzichtig" mes dragen niet direct gewaardeerd word of erger.

Qua snijden een prima mes, best dik nog qua lemmet en het is een convex. Recentelijk geslepen door @Carismo , en superscherp nu, maar af fabriek komt hij ook scherp.

Het staal is 7Cr17MoV roestvast staal (roestvast is overigens altijd relatief, al mijn RVS messen roesten).
De hardheid is me onbekend.

Voor de rest zit er een prima werkende linerlock op.

Voors:
Design waarmee je in vele omgevingen toch een mes kunt bij je dragen zonder aandacht te trekken.
Stevig robuust ding.
Fijne goed werkende pocket clip (diep dragend ook).

Tegens:
Het openen met de duim hulp is niet direct super makkelijk, en zonder eelt op je duim doet dit misschien zeer na een 10 keer openen in een uur.

En omdat ik genoeg heb ven de filmpjes van Amerikanen over messen nu een Duitser:


En nog wat propaganda van de fabrikant:
 

Jip

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Hi,
mijn eerste post hier op dit forum. Hier een kleine greep uit mijn eigen collectie. Zelf gemaakt, differentieel gehard en uitgevoerd in High Carbon staal.
Afgelopen periode mij meer toegelegd op handgemaakte koksmessen, desalniettemin toch altijd een voorliefde voor hard-use outdoor messen. verder groot liefhebber van fallkniven.
 

Bijlagen

  • 20140428_201706.jpg
    20140428_201706.jpg
    57.1 KB · Weergaven: 36
  • 20170417_202130(0).jpg
    20170417_202130(0).jpg
    39.2 KB · Weergaven: 37
  • IMG_1983.JPG
    IMG_1983.JPG
    28.8 KB · Weergaven: 38
  • ABNF7557.jpg
    ABNF7557.jpg
    45.3 KB · Weergaven: 30

Niels

Mankinds only hope
Hi,
mijn eerste post hier op dit forum. Hier een kleine greep uit mijn eigen collectie. Zelf gemaakt, differentieel gehard en uitgevoerd in High Carbon staal.
Afgelopen periode mij meer toegelegd op handgemaakte koksmessen, desalniettemin toch altijd een voorliefde voor hard-use outdoor messen
Ziet er serieus uit Jip :).
Dat doe ik je niet na!

Er is ook een voorstel gedeelte op het forum.
Misschien leuk om je daar even voor te stellen.
 
J

J.J

Gast
Dat is precies @petroman wat ik me ook af vraag,
als @Jip zelf de mogelijkheid heeft om te smeden, dan is dat wel echt top.
Ben ook heel benieuwd naar het bericht van @Jip als hij zich voor gaat stellen.:thumbsup:
 
J

J.J

Gast
@wim, Meestal maak ik / smeed ik messen ed van veren en/of vijlenstaal. En soms gebruik ik basismateriaal dat ik aanpas om beter tot zijn recht te laten komen. zoals de bijl. Die heb ik eerst zachtgegloeid, aangepast en bewerkt en nadien weer gehard.
@Jip je bedoeld waarschijnlijk @petroman in plaats van @wim
Hoe maak je de spullen dan smeed heet, en beschik je ook een aambeeld, heb je ook plannen om meer op het gebied van smeden te doen???

Misschien kan je een topic openen om daar te vertellen hoe het allemaal begon met foto's van eerdere werk, van nu, en wat je nog in de toekomst wilt gaan doen, en hoe.
 
F

frans81

Gast

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Een tijdje geleden al gereserveerd bij @Carismo En eindelijk op de Psm ontvangen en kunnen inruilen.

Een heuse Schrade+ 70T Old Timer model . Vlijmscherp en in zeer mooie conditie .

Zwaar zakmes met degelijke vergrendeling.

Een originele USA made en Geen China Made.
Die zijn er ook namelijk .

Zie link met verdere info

http://www.unluckyhunter.com/2011/09/comparing-original-old-timer-70t-knife.html?m=1

Bekijk bijlage 12802 Bekijk bijlage 12803 Bekijk bijlage 12804 Bekijk bijlage 12805
Ik zag hem geslepen & gewet worden. Beest van een ding. Goed zwaar uitgevoerd
 
Bovenaan