• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Land kopen, discussietopic

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Afgelopen vrijdag kwam op onze Duitse vakantie-BOL onverwachts de lokale landmeter aan de deur. Dat in verband met de "Flurbereinigung". Dat klinkt als een huiselijke schoonmaakactie, maar het gaat om een update van de kadastrale kaarten. Ik had er al iets over vernomen toen ik het huisje kocht in 2009 en dacht eigenlijk dat de update al lang had plaatsgevonden. Maar niet dus.
Volgens de oude kadastrale kaart staat mijn huisje slechts voor een klein deel op mijn eigen grond. Met de voorgestelde her-indeling zou dat opgelost zijn en zou mijn perceel van 130 m² naar 143 m² groeien met een toegangspad naar de straat toe. In verband met die vermeerdering zou ik van de gemeente een rekening gepresenteerd krijgen van ongeveer 130 euro. Dat zou dus wel te overzien zijn.

Nu wil het geval dat mijn buurvrouw bij het bouwen van haar tuinmuur een foutje gemaakt heeft, waardoor die muur het voorgestelde toegangspad naar mijn huis doorkruist en dus op mijn grond staat.
Blijkbaar had ze de voorgestelde nieuwe kadasterale kaart niet goed bekeken - die echter wel met haar besproken is door het kadaster en ook heeft ze de kadastrale markeringen in het trottoir niet goed geïnterpreteerd.
Nu wil ik niet zo zeikerig zijn om haar de muur te laten afbreken, die mij eigenlijk niet in de weg zit omdat ik via gemeentegrond toch mijn huisje kan bereiken.
De landmeter beloofde met de gemeente contact op te nemen om een stukje gemeentegrond te kopen en het landjepik van mijn buurvrouw met haar te verrekenen.
Met de kadatrale kaart erbij bespraken we de mogelijkheden. Zo kwamen we tot de ontdekking dat het stuk grond voor het huis van mijn andere buur, niet zijn eigendom is, maar eigendom van de gemeente.
Ik had enkele jaren terug met die buur al eens geopperd een stuk van zijn voortuin aan mij te verkopen, zodat ik ruimte kreeg om mijn auto beter te stallen en eventueel een garage te bouwen.
Hij stond welwillend tegenover dat plan, maar omdat zowel hij als ik elkaar zelden ontmoeten, is het tot dusver in de plannenfase blijven steken.
Nu blijkt er via de landmeter toch beweging in te komen. Dat zou dan in de komende 2 weken zijn beslag moeten krijgen. Voor naar schatting 1000 euro kan ik dan een stuk grond van c.a. 100 m² naast mijn huisje in bezit krijgen. Behalve ruimte voor een garage - waarvoor ik de planken en dakbedekking al gereed heb liggen - fantaseert mijn Tropische Verrassing al over de aanleg van een tuintje voor het verbouwen van groente en fruit. Het biedt ook mogelijkheden tot het graven van een flinke kelder voor regenwateropvang en omdat het op een lichte helling ligt, kunnen er terrassen aangelegd worden, waarin de uitgegraven grond verwerkt kan worden.
Nu dus nog even duimen of het met de gemeente rond komt.
 

Rataplan

Mankinds only hope
@PBear klinkt zeer goed.
Ik hoop dat het allemaal lukt, zou erg fijn zijn.
Grond van de buren is vaak maar één te koop en kan het financieel dan doen inderdaad.
 

Marcel Peut

Elementary prepper
Als je op zoek bent naar een stuk grond denk eens aan Oeganda hier koop je voor minder dan €1.000,00 per acre (1 internationale acre staat gelijk aan de volgende metrische eenheden: 4046,856 422 4 vierkante meter of 0,404 685 642 24 hectare dank aan Wikipedia). Dat is genoeg grond om 6 huizen met een grote tuin te bouwen. De kosten van materialen liggen laag en ook de regels voor het bouwen zijn gemakkelijk. Het klimaat is perfect hier dag temperatuur 27 graden over dag en in de nacht 24 graden. Als het regent duurt dat meestal niet langer dan een uur waarna er weer een blauwe lucht verschijnt.Mijn avocado boom heeft net vrucht gegeven en staat al weer in bloei veel bomen en planten geven twee keer per jaar vrucht. Ik betaal ongeveer €12,50 aan stroom en €12,50 aan water per maand maar je kan ook gaan voor zonnepanelen en opvang regen water.Wij hebben tomaat, avocado, aardappel, passievrucht, sinaasappel ,jackfruit, banaan, mais, ui, kruiden en nog veel meer in de tuin.Als je kippen en wat geiten er naast houd heb je elke avond een bord vol met eten. Kuurtje antibiotica nodig geen probleem kan je gewoon kopen bij de apotheek net als alle ander medicijnen zonder recept.Wat ook niet onaardig is de natuur hier, prachtige dieren en planten en ook de bevolking is heel aardig (ik ben getrouwd met een Oegandese vrouw:thumbsup:).Er zijn geen orkanen en aardbevingen hier net als kerncentrales.Een kleine opsomming van belangrijke prijzen hier: Benzine €0,90 per liter , Bier €0,70 per 1/2 Liter, Brood Nederlandse bakker €1,40(lokaal brood is goedkoper maar niet te eten), 1/2 liter melk €0,34 , 15 eieren €2,78 , suiker €0,90, 2 kilogram bloem €1,85, rit met een taxi €0,40, zak cement €7,40, vrachtwagen met zand/natuursteen €23,00, Hard hout €1,85 voor 5 meter in lengte en 0,4 breed, stalen dak platen €11,50, Tegels voor de muur €6,00 en voor de vloer €10,00, 5 gigabite internet voor een week €4,60.Wij hebben een B&B:hi: en een klus bedrijfje hier en regelen toeristische trips. De meeste inwoners spreken Engels en er zijn dagelijks vluchten van uit Schiphol. Transport van een container is wel prijzig van uit Nederland ongeveer €6.000,00 met dat geld kan je ook heel veel spullen hier kopen.Als je een motorvoertuig koopt hier betaal je belasting maar daarna betaal je geen wegenbelasting meer. Een Nederlands rijbewijs kan omgezet worden in een Oegandees rijbewijs. Je kan een nieuwe lichte motor kopen voor €1000,00. Er zijn een aantal dingen die minder goed zijn zoals de wegen zijn vaak onverhard en er is criminaliteit. Het is eventueel mogelijk om via de polite een vuurwapen te bemachtigen voor €231,00 per jaar. Voor hoogstaande medische ingrepen moeten je uitwijken naar India en ook de stroom en water voorziening vallen regelmatig uit:(. Ook kan je hier de top drie van de giftigste slangen van de wereld tegen komen:confused: (neem dan contact met mij op ik haal ze gratis op:)ik hou van reptielen en slangen). Ik woon nu een aantal jaar in Oeganda en het bevalt mij prima net als een aantal andere Nederlanders die ik hier heb ontmoet:hug:. Heb je behoefte aan meer info geen probleem ik deel graag mijn kennis.
 

Alexandra

Survivor
Als je op zoek bent naar een stuk grond denk eens aan Oeganda hier koop je voor minder dan €1.000,00 per acre (1 internationale acre staat gelijk aan de volgende metrische eenheden: 4046,856 422 4 vierkante meter of 0,404 685 642 24 hectare dank aan Wikipedia). Dat is genoeg grond om 6 huizen met een grote tuin te bouwen. De kosten van materialen liggen laag en ook de regels voor het bouwen zijn gemakkelijk. Het klimaat is perfect hier dag temperatuur 27 graden over dag en in de nacht 24 graden. Als het regent duurt dat meestal niet langer dan een uur waarna er weer een blauwe lucht verschijnt.Mijn avocado boom heeft net vrucht gegeven en staat al weer in bloei veel bomen en planten geven twee keer per jaar vrucht. Ik betaal ongeveer €12,50 aan stroom en €12,50 aan water per maand maar je kan ook gaan voor zonnepanelen en opvang regen water.Wij hebben tomaat, avocado, aardappel, passievrucht, sinaasappel ,jackfruit, banaan, mais, ui, kruiden en nog veel meer in de tuin.Als je kippen en wat geiten er naast houd heb je elke avond een bord vol met eten. Kuurtje antibiotica nodig geen probleem kan je gewoon kopen bij de apotheek net als alle ander medicijnen zonder recept.Wat ook niet onaardig is de natuur hier, prachtige dieren en planten en ook de bevolking is heel aardig (ik ben getrouwd met een Oegandese vrouw:thumbsup:).Er zijn geen orkanen en aardbevingen hier net als kerncentrales.Een kleine opsomming van belangrijke prijzen hier: Benzine €0,90 per liter , Bier €0,70 per 1/2 Liter, Brood Nederlandse bakker €1,40(lokaal brood is goedkoper maar niet te eten), 1/2 liter melk €0,34 , 15 eieren €2,78 , suiker €0,90, 2 kilogram bloem €1,85, rit met een taxi €0,40, zak cement €7,40, vrachtwagen met zand/natuursteen €23,00, Hard hout €1,85 voor 5 meter in lengte en 0,4 breed, stalen dak platen €11,50, Tegels voor de muur €6,00 en voor de vloer €10,00, 5 gigabite internet voor een week €4,60.Wij hebben een B&B:hi: en een klus bedrijfje hier en regelen toeristische trips. De meeste inwoners spreken Engels en er zijn dagelijks vluchten van uit Schiphol. Transport van een container is wel prijzig van uit Nederland ongeveer €6.000,00 met dat geld kan je ook heel veel spullen hier kopen.Als je een motorvoertuig koopt hier betaal je belasting maar daarna betaal je geen wegenbelasting meer. Een Nederlands rijbewijs kan omgezet worden in een Oegandees rijbewijs. Je kan een nieuwe lichte motor kopen voor €1000,00. Er zijn een aantal dingen die minder goed zijn zoals de wegen zijn vaak onverhard en er is criminaliteit. Het is eventueel mogelijk om via de polite een vuurwapen te bemachtigen voor €231,00 per jaar. Voor hoogstaande medische ingrepen moeten je uitwijken naar India en ook de stroom en water voorziening vallen regelmatig uit:(. Ook kan je hier de top drie van de giftigste slangen van de wereld tegen komen:confused: (neem dan contact met mij op ik haal ze gratis op:)ik hou van reptielen en slangen). Ik woon nu een aantal jaar in Oeganda en het bevalt mij prima net als een aantal andere Nederlanders die ik hier heb ontmoet:hug:. Heb je behoefte aan meer info geen probleem ik deel graag mijn kennis.

Klinkt allemaal geweldig, tot je je bedenkt dat je dan in een brute dictatuur woont waar ze niet aan mensenrechten doen en waar je op ieder moment het land uit geflikkerd kan worden als de plaatselijke machthebbers zo besluiten.
 

Jannes

Prepper goeroe
Kuurtje antibiotica nodig geen probleem kan je gewoon kopen bij de apotheek net als alle ander medicijnen zonder recept

En intussen proberen we hier in Nederland alles op alles te zetten, zodat er geen resistentie ontstaat tegen verschillende antibiotica. Je brengt het als iets positiefs, maar intussen vind ik dit heel zorgelijk.

Voorbeeld: Mensen hebben griep, slikken de anticiotica en na een week zijn ze beter. De antibiotica hebben geholpen, denken ze dan. Maar ook zonder waren ze na een week beter geweest. Vervolgens krijg je na een snee in je been een ontsteking, je slikt antibiotica, maar de bacterie is door het vele gebruik om je heen (of door jezelf) resistent geworden tegen de antibiotica. Gevolg: je ontsteking breid uit en het komt in je bloedbaan. Sepsis dus. India haal je niet op tijd.
Sorry, ik draaf een beetje off-topic door.

Maar @Marcel Peut , je hebt een Oegandese vrouw getrouwd. Dan kan ik me goed voorstellen dat je daar woont en het klinkt inderdaad als een fijne plek voor je. Ik denk dat je, aangezien je ‘ingetrouwd’ bent, jezelf daar gemakkelijker staande kunt houden dan wanneer ik met mijn familie kaaskoppen daar kom wonen.
Ergens klinkt het best aantrekkelijk, maar ik heb het lef niet. :)
 

Preppertt

Senior Prepper
Ook kan je hier de top drie van de giftigste slangen van de wereld tegen komen:confused: (neem dan contact met mij op ik haal ze gratis op:)ik hou van reptielen en slangen).

Ik zal even de zure zeikerd spelen, maar stop je die dan in een terrarium? Want als je echt van ze houdt laat je ze lekker buiten leven.
 

Ray

SHTF Expert
Zo wordt een mens vier maanden na z'n post alsnog doorgezaagd over het politieke klimaat in Oeganda, het vrij verkrijgbaar zijn van antibiotica en de aanwezige gifslangen. :rolleyes: :lol:
 

Marcel Peut

Elementary prepper
Zo wordt een mens vier maanden na z'n post alsnog doorgezaagd over het politieke klimaat in Oeganda, het vrij verkrijgbaar zijn van antibiotica en de aanwezige gifslangen. :rolleyes: :lol:
Op dit moment heb ik een klus in Koeweit voor negen weken werken van twee weken omzet kan ik in Oeganda een jaar leven. Als je bereid bent om in mogelijk heden te denken in plaats van het onmogelijkheden heb je een echt vrij leven. Elk land heeft voor en nadelen elk individu heeft zo een eigen vergelijkingslijst met plussen en minnen. Iedereen heeft zijn eigen perspectief als ik een gifslang:thumbsup: in mijn tuin tegen kom ben ik heel gelukkig mijn vrouw denkt daar heel anders over:lips:. De een vind het geweldig om een grote dure auto te rijden en maatpakken te dragen de ander zou graag off grid wonen dat laatste spreekt mij meer aan. Als ik een slang gevangen heb onderzoek ik om welke soort het gaat, de gifslangen laat ik vrij snel weer los (in mijn eigen tuin maar vertel mij vrouw niets:oops:
De onschuldige slangen gebruik ik een aantal weken om aan de lokale bevolking uitleg te geven over het gedrag van slangen en vooral om te laten zien welke veilig zijn daardoor hoop ik dat er meer begrip voor slangen komt in Oeganda en minder dode slangen. Er komen drie soorten Mamba's voor, pofadder, boomslang, Gabon adder, Cobra's deze slangen hebben alle zeer potent slangengif. Mijn droom is ook om een slangen dieren tuin te beginnen met het hoofddoel het maken van tegen gif voor slangenbeten en dit gratis aan slachtoffers te verstrekken.
5D8E8D38-48CB-43A5-96E1-95D4D19B0135.jpeg
 

PBear

Mankinds only hope
Op langere termijn denk ik en mijn Tropische verrassing er over om in de Filipijnen nog een stukje land met een degelijk huis bij te kopen. Met mijn huidige inkomen is het te duur om in Nederland te blijven wonen, terwijl met de verkoop van mijn huis in Nederland voldoende geld vrijkomt uit de stenen om aldaar iets prettig bewoonbaars te kopen en nog wat over te houden voor een persoonlijk rampenfondsje.
Het persoonlijk rampenfondsje kan noodzakelijk blijken ingeval van ziekenhuisopnames (private ziektekostenverzekeringen in de Filipijnen geven niet veel dekking en zijn relatief duur) en om de gevolgen van natuurrampen op te vangen, zoals we in de in de afgelopen week met de tyfoon (orkaan) Kammuri konden constateren.
Het oog van de tyfoon trok juist over het gebied waar onze "bahai kubo" staat. De schade in het gebied is groot. Zowel door wind, als door overstromingen en aardverschuivingen. Het water- en electriciteitsnet is uitgevallen en men verwacht nog een maand nodig te hebben om het weer werkend te krijgen.
Toch is onze bahai kubo er nog goed van af gekomen. Het zonnepaneel is van het dak gewaaid, maar wonderlijk genoeg onbeschadigd op de grond terecht gekomen. Dat was vermoedelijk te danken aan het feit dat ik het op een stuk golfplaat gemonteerd had, dat als een blad naar beneden gedwarreld is en gelukkigerwijze "op zijn rug" is geland.
Wel is heel het hekwerk rond het binnenterrrein omver gewaaid en is de bijenkolonie die op zolder zijn intrek had genomen, vertrokken.
Er zal dus het nodige hersteld moeten worden, met het dak als hoogste prioriteit. Hoewel het dak niet is afgewaaid, zijn er toch lekken ontstaan.
De tuin, de schuur en het kippenhok hebben zonder schade de storm doorstaan.

@Marcel Peut: Het lijkt er op dat de cobra die we eerder uit onze tuin hebben verjaagd, in de afgelopen zomer toch weer is teruggekeerd. Ik heb geinformeerd of er in het dorp en het ziekenhuis in de stad antigif beschikbaar is, maar dat bleek niet het geval. Dus ben ik nu op zoek om zelf wat van dat spul op voorrad te houden. Heb jij informatie over hoe daar als particulier zonder recept aan te komen en hoe dat het beste bewaard kan worden?
Via internet heb ik wel wat sites van leveranciers in India gevonden, maar erg betrouwbaar en informatief lijken die niet te zijn. Dit dus even :off:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Marcel Peut

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Op langere termijn denk ik en mijn Tropische verrassing er over om in de Filipijnen nog een stukje land met een degelijk huis bij te kopen. Met mijn huidige inkomen is het te duur om in Nederland te blijven wonen, terwijl met de verkoop van mijn huis in Nederland voldoende geld vrijkomt uit de stenen om aldaar iets prettig bewoonbaars te kopen en nog wat over te houden voor een persoonlijk rampenfondsje.
Het persoonlijk rampenfondsje kan noodzakelijk blijken ingeval van ziekenhuisopnames (private ziektekostenverzekeringen in de Filipijnen geven niet veel dekking en zijn relatief duur) en om de gevolgen van natuurrampen op te vangen, zoals we in de in de afgelopen week met de tyfoon (orkaan) Kammuri konden constateren.
Het oog van de tyfoon trok juist over het gebied waar onze "bahai kubo" staat. De schade in het gebied is groot. Zowel door wind, als door overstromingen en aardverschuivingen. Het water- en electriciteitsnet is uitgevallen en men verwacht nog een maand nodig te hebben om het weer werkend te krijgen.
Toch is onze bahai kubo er nog goed van af gekomen. Het zonnepaneel is van het dak gewaaid, maar wonderlijk genoeg onbeschadigd op de grond terecht gekomen. Dat was vermoedelijk te danken aan het feit dat ik het op een stuk golfplaat gemonteerd had, dat als een blad naar beneden gedwarreld is en gelukkigerwijze "op zijn rug" is geland.
Wel is heel het hekwerk rond het binnenterrrein omver gewaaid en is de bijenkolonie die op zolder zijn intrek had genomen, vertrokken.
Er zal dus het nodige hersteld moeten worden, met het dak als hoogste prioriteit. Hoewel het dak niet is afgewaaid, zijn er toch lekken ontstaan.
De tuin, de schuur en het kippenhok hebben zonder schade de storm doorstaan.

@Marcel Peut: Het lijkt er op dat de cobra die we eerder uit onze tuin hebben verjaagd, in de afgelopen zomer toch weer is teruggekeerd. Ik heb geinformeerd of er in het dorp en het ziekenhuis in de stad antigif beschikbaar is, maar dat bleek niet het geval. Dus ben ik nu op zoek om zelf wat van dat spul op voorrad te houden. Heb jij informatie over hoe daar als particulier zonder recept aan te komen en hoe dat het beste bewaard kan worden?
Via internet heb ik wel wat sites van leveranciers in India gevonden, maar erg betrouwbaar en informatief lijken die niet te zijn. Dit dus even :off:


Het beste is om tegen gif te gebruiken waar de lokale slangen voor gebruikt zijn als het tegen gif van een ander continent komt loop je het risico dat het niet werkzaam is. Het tegen gif dat uit India komt werkt niet met een slangenbeet van een uit Oeganda komende gif slang. Het tegen gif dat wel werkzaam is voor Oeganda komt uit Kenia of zuid Afrika. Helaas moet dit gekoeld bewaart worden en is slechts drie maanden houdbaar. De prijs is $250,- per ampullen Het tegengif uit India is een Kristal dat buiten de koelkast bewaart kan worden en uitstekend werkt voor slangen uit India. Tegen gif in Afrika kan besteld worden bij https://www.africansnakebiteinstitute.com/ maar helaas ben je er niet met tegengif je zal ook een aantal andere medicijnen nodig hebben zoal steroïden, morfine, ketamine, adrenaline en de nodige medische kennis om te behandelen. Kikkers behoren tot de favoriete maaltijd van Cobra's als er weinig te eten valt heb je minder slangen. Stapels hout veel begroeiing, holletjes in de grond vormen gemakkelijk een slangen-hotel. Bij werkzaamheden in begroeiing hou er rekening mee dat er slangen kunnen zijn loop niet met teenslippers door de struiken en hooggras. Probeer geen slangen te doden een Cobra kan met gemak vier keer toeslaan in een seconde. Een slang komt gemakkelijk je huis binnen door kieren en open ramen. Vaak zijn slangen actief als er veel regen is en in de nacht gebruik altijd voldoende verlichting. Slaap niet op de grond. Een slang zal je niet zo maar aanvallen. De meeste ongevallen vinden plaats door dat er iemand op de slang gaat staan of heel dicht langs de slang loopt gebruik daarom bij voorkeur laarzen. Mijn advies is om met grotere groep inwoners en in samenwerking met een medische post medicatie in te kopen en daar op voorraad te houden door het geven van één dosis koop je voldoende tijd om meer tegen gif te verkrijgen. Voor een pofadder is er al snel vijf maal een dosis nodig. En niet te vergeten niet alle slangen zijn giftig het meerendeel is ongevaarlijk raak niet gelijk in paniek als er geen zwelling komt met heel veel pijn is het zeer waarschijnlijk dat het een onschuldige slang betreft of een droge beet. Als het mogelijk maak een goede scherpe foto van het hoofd van de slang en één van het hele lichaam dan kan er later uitgezocht worden wat het is.
UGANDA-COVER.jpg
UGANDA-COVER.jpg
Cover-1024x722.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

PBear

Mankinds only hope
@Marcel Peut , bedankt voor je uitgebreide en nuttige informatie. Ik kan dus beter in de Filipijnen op zoek gaan naar antigif voor cobra's. Samenwerking met de lokale bevolking om een vaste voorraad aan te houden kan il proberen, maar daar heb ik geen optimistische verwachting van. Men leeft er vooral van dag tot dag en wacht met maatregelen tot de crisis zich al heeft aangediend.
In geval van een cobrabeet geeft dat 2 uur om een werkzame dosis antigif te vinden.
 

PBear

Mankinds only hope
Nu er na verkoop van mijn woning in Nederland weer wat kapitaal in de "oorlogskas" zit en het geld op de bank laten staan verlies oplevert (inflatie in NL afgelopen maand 2,8 % op jaarbasis), zijn Tropische Verrassing en ik op zoek geweest naar nuttige investeringen.
In de Filipijnen vonden we een rijstveld, niet ver van het in aanbouw zijnde internationale vliegveld voor een aankoopprijs van 100 peso (c.a. 2 euro) per m², dat we inmiddels ons bezit mogen noemen.

Hieronder een plaatje:
received_558034575056341.jpeg
Het veld wordt bewerkt door een pachter en levert per jaar (2 oogsten) ongeveer 60 zakken rijst op, waarvan de pachter met de vorige eigenaar een verdeling van 40:20 was overeengekomen. (20 zakken voor de eigenaar).
Die 20 zakken zijn bij benadering voldoende om 4 personen gedurende een jaar van rijst te voorzien. Er blijft na aftrek van eigen gebruik en voorraadvorming voor slechtere tijden dus nog wat over om de familie van Tropische Verrassing van rijst te voorzien.
Jammer genoeg is het een hybride rijstsoort, dus de geoogste rijst kan niet gebruikt worden om opnieuw mee te zaaien. Het zaad moet ingekocht worden en tevens moet er "gewasbescherming" (=vergif) en "bodemverrijkende middelen" (bodemleven verziekende middelen) op gespoten worden.
Dus in de toekomst wil ik een onderonsje hebben met de pachter om althans een deel van het veld middels slootjes en dijkjes te isoleren van de rest van het veld, waarop bij wijze van experiment oude rijstsoorten verbouwd kunnen worden, die zonder al die "hulpmiddelen" groeien - in combinatie met planten die plaag-insecten weren.
Dat levert vermoedelijk een aantal jaren minder oogst op, omdat de bodem wel aardig verziekt zal zijn. Maar op den duur gezondere rijst en minder kosten voor vergif en zaden.
Gelukkig is het geen ge-irrigeerd veld dat voortdurend onder water staat, anders valt het praktisch niet te isoleren van de overige waterhuishouding, waarin al die gifstoffen opgelost zitten.
Ik hoop hiermee weer een stapje gezet te hebben in het meer zelfvoorzienend leven.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Intussen is de eerste oogst van ons rijstveld binnen. De moogst was kennelijk wat minder deze keer. We ontvingen 5 zakken met elk 50 kg ongepelde en ongepolijste rijst, waar dat bij een normale oogst 10 zakken zouden zijn.
De rijst is daartna van kaf ontdaan en gepolijst bij een "molenaar". Dat leverde uiteindelijk 132 kg witte rijst op.
Die heeft de zus van Tropische Verrassing grotendeels herverpakt in waterdicht afsluitbare tonnetjes. Zie foto's hieronder:

Rijstoogst 2020-04_gepolijst 01.png

Rijstoogst 2020-04_gepolijst 02.jpeg

Rijstoogst 2020-04_gepolijst 03.jpg

Ter bestrijding van schimmelvorming is er een knoflook-ui in de rijst geplaatst voordat de 2 tonnetjes met elk 50 kg hermetisch afgesloten werden. Voorlopig gaat de resterende 32 kg naar de elders woonachtige familie van Tropische Verrassing, die in deze Covid-19 periode wel een eetbaar steuntje kunen gebruiken.
Dat er nog reserve opgeslagen ligt, weten zij niet, want het is niet mijn bedoeling dat het voedsel als "manna uit de hemel" valt en zo hun eigen initiatief om problemen op te lossen ondergraaft. De zus van Tropische Verrassing maakt deel uit van dit "complot" en verklapt niet waar deze rijst vandaan komt. Ze heeft zelfs niet verteld, dat wij een rijstveld gekocht hebben of waar het ligt... Opsec!
Als er t.z.t. nog rijst overblijft, na een volgende oogst, kan het restant verkocht worden en zo de belasting en onderhoudskosten van het rijstveld dekken.
Voorlopig zijn Tropische Verrassing en ik dus erg blij met de aankoop van dit stukje land. Het levert ruim voldoende op om in onze eigen rijstbehoefte te voorzien.
 
Bovenaan