• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Land kopen, discussietopic

Lai

Prepper goeroe
Kan ik alvast een bunkertje bespreken? Da's wat koeler in de zomer :fluit: Heb altijd al ondergronds willen wonen :D
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Je kan natuurlijk een groot stuk grond kopen maar vergeet niet dat je het ook moet onderhouden.
Vergeet niet het bestemmingplan in de gaten te houden.
Voorbeeld: een hagenees koopt een stuk grond op Goede Rede. goedkoop want over 20 jaar bouw ik er een huis. 20 jaar later is er een totale bouwstop.
Duitser koop stuk grond, wil na 8 jaar er wat mee doen, is het tot biotoop verklaard. en van groenen kan je niet winnen in duitsland.
Had die haagenees er een schuur op gezet, had het een verbouwing geweest. en als die duitser gewoon 4 keer per jaar het gras had gemaaid en de bomen omgezaagd dan had er niets aan de hand geweest.

Het lijkt allemaal zo Super, 5 voetbalvelden veld en nog eens 5 bos. Een kleine boerderij ofzo. Maar dan? Hoeveel hier dromen daarvan maar hebben helemaal geen idee waar ze aan beginnen?
Weten jullie hoeveel dat is? Weet je hoeveel werk dat geeft?
 

Rataplan

Mankinds only hope
Het lijkt allemaal zo Super, 5 voetbalvelden veld en nog eens 5 bos. Een kleine boerderij ofzo. Maar dan? Hoeveel hier dromen daarvan maar hebben helemaal geen idee waar ze aan beginnen?
Weten jullie hoeveel dat is? Weet je hoeveel werk dat geeft?

Jazeker, als we er vanuit gaan dat we alles zelf doen en er ook vee wordt gehouden in het kader van zelfsvoorzienendheid en evt wat verdienen, dan is het elke dag full time werken,ook als je ziek bent. ( griep/koorts)
Wil je een keer met vakantie of iets in de trend van vrijaf, zal je vervanging moeten regelen, anders kan je gewoon niet weg.
Het is geen werk het is een bewuste keuze voor een levenswijze en dat moet je echt zien zitten anders wordt het niks.
 

Roel

Mankinds only hope
Wij hebben slechts 1.2 ha en we hebben elke dag meer dan genoeg te doen.
Gras maaien, sloot schoon houden, bomen snoeien, hout zagen/hakken, dieren verzorgen, moestuin onderhouden, compost zeven, etc.
Palen van hekken en gebouwen die elk jaar in de teer moeten gezet.
In de wintermaanden het scherpen van beitels, zagen en schaven. Maaimachines, motorzagen onderhouden/repareren. Al het tuingereedschap schoonmaken, repareren en invetten.
Korven, manden en houten kistjes repareren.
20 knotwilgen van hun pruik ontdoen en takken op ruimen of opslaan als geriefhout.
En dan het oogsten, appelmoes, appelsap, cider, appels drogen. Zuurkool maken, bonen inmaken of drogen, aardappelen rooien en opslaan, enz.
En dan de eindeloze rij zaken die je nog zou willen wecken, kortom, er is altijd wel wat te doen op de boerderieje.
We gingen nog op vakantie, maar dit jaar voor het eerst niet. Teveel te doen. Maar gelukkig beschouwen we dat niet als een straf, we hebben het heel erg naar onze zin.:)
 

petroman

SHTF Expert
Dus als er gewerkt moet worden is er niemand thuis of zo ?

Ik zou in dit specifieke geval eerst uitzoeken waarom iemand(en) (?) een goed lopend (?) outdoor center opdoekt.
 

QuickFix

Diehard Prepper
Een kleine boerderij ofzo. Maar dan?
Klinkt bekend: mijn ouders' droom was om "Later, als we met pensioen zijn" een boerderijtje te kopen.

13 Jaar geleden was het dan zover: huizen in Den Haag en in Engeland verkocht en een bouwvallige boerderij gekocht voor heel veel geld.
Mijn vader is heel handig met bouwen (was architect en later opzichter in z'n werkzame leven), maar was toen al 60 jaar oud.
De eerste jaren was hij nog heel actief aan het klussen (naast zijn baan), maar tegen dat hij 65 was, werd dat steeds minder.
Tuurlijk: in z'n hoofd was hij nog gewoon 18, maar zijn lichaam was dat allang niet meer.

Afgelopen januari heeft hij een nieuwe (koeien-) hartklep en aorta-aansluiting gekregen, is mijn moeder daarna (aan kanker) overleden en is het één grote t*fuszooi daar. :eek:
Dingen (zoals de deel) half af, stukken land die totaal niet gemaaid worden, boomgaard waar de appels en peren (straks) liggen weg te rotten...

Het klinkt allemaal leuk en idyllisch zo'n droom, maar wij (m'n zussen en ik) hadden liever gehad dat ze gewoon een kant en klaar appartementje hadden gekocht en lekker de laatste jaren van de vrijheid en elkaar zouden genieten...
 
D

Deleted member 101

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een bekende uitdrukking is "Drente-nieren" Van Rente-nieren. Toen ik nog in mijn werkzame tijd veel bij dokters kwam (als technicus) dus niet als patiënt kwan ik ook veel bij artsen in Drente aan huis. In de koffie gesprekken kwam regelmatig naar voren dat er redelijk veel mensen uit het westen kwamen die zich vestigden in de idyllische dorpjes. Vaak mensen die al met pensioen waren.
Maar ooit wordt men ziek of blijft alleen bij overlijden van de partner of opname in verpleging.
Dan is er nog maar een wens en dat is terug naar de geboorte grond bij familie zijn. (in dit geval vaak het westen). Dit is een soort heimwee naar "thuis" en is een bekend probleem in de medische wereld.
Dit werd dus gewoon besproken als een bekende situatie die ontstaat bij vestigen in een andere omgeving.
 

Ray

SHTF Expert
Een bekende uitdrukking is "Drente-nieren" Van Rente-nieren. Toen ik nog in mijn werkzame tijd veel bij dokters kwam (als technicus) dus niet als patiënt kwan ik ook veel bij artsen in Drente aan huis. In de koffie gesprekken kwam regelmatig naar voren dat er redelijk veel mensen uit het westen kwamen die zich vestigden in de idyllische dorpjes. Vaak mensen die al met pensioen waren.
Maar ooit wordt men ziek of blijft alleen bij overlijden van de partner of opname in verpleging.
Dan is er nog maar een wens en dat is terug naar de geboorte grond bij familie zijn. (in dit geval vaak het westen). Dit is een soort heimwee naar "thuis" en is een bekend probleem in de medische wereld.
Dit werd dus gewoon besproken als een bekende situatie die ontstaat bij vestigen in een andere omgeving.

Zeer herkenbaar, zie je hier veel, soms na overlijden van partner idd of als de verzorgingsflat nadert.
 

Flos

SHTF Expert
Overbuurman verkoopt een lapje grond hier een kleine km vandaan.
Ik had het er over met mvr. Flos. Als antwoord kreeg ik ,, zorg jij maar dat je jou nieuwe auto betaald krijgt ,,
Dus het wordt een NEEN . Was eigenlijk wel leuk geweest eigen SC plaats met moestuin waterputje je kent dat hee.
 
J

J.J

Gast
Na overdacht te hebben wat @Ray en @Tom schreven.

Alleen verder???
Een heel klein goedkoop stukje land kopen in het buitenland, en dan een piep klein huisje er op, in een land waar je nog goedkoop en in alle rust de laatste jaren kunt slijten, een droom, maar inderdaad als dan één van twee komt te overlijden dan spat je droom als een zeepbel uiteen, wij zijn een hecht stelletje leven al jaren in een totale iso, dan ga je door een hel in je eentje.

Hier op het forum helpen we elkaar ook om realisaties te zijn, elkaar schragen, fijn met elkaar dingen overleggen, en het beste ervan maken.
 
J

J.J

Gast
Bosbranden in Portugal, Spanje, Frankrijk het geeft je te denken.

Spelen met ideeën.
Land kopen in bos rijke omgeving je weet wat er in droge tijden voor je deur kan komen te staan.
Een brand bestendige woning, dan zou je zoiets als een bunker moeten bouwen met dikke dubbele stalen deuren, een ondergrondse woon, slaap, opslag ruimte, bovengronds kan je ook een simpele woon gedeelte maken die niet zoveel kost, (geschikt voor hete en koudere dagen), dan het je een niet te grote schade bij natuur/brandschade.

En als je het handig kan spelen laat je de buurtjes in je naaste omgeving ook mee betalen aan een korte onderkomen bij een natuur of brand, als schuil bunker.

Of goedkoper misschien als je het woon gedeelte tegen een goede rotswand kunt bouwen met in de rotswand zo'n woon gedeelte maken met dubbele stalen deuren er voor.
 

Lai

Prepper goeroe
Tja, ik ben alleen het enigste probleem voor de toekomst is dat mijn lijf (ondanks nog jong zijn) al behoorlijk achteruit gaat. Is iets waar ik wel rekening mee hou. Hoef om die reden geen hectare land meer.

Heb afgelopen 2 jaar 1,2 ha land gehuurd voor de pony's, kwam nauwelijks aan mijn hobby paardrijden/mennen toe. Er lag wel het een en ander aan de gene die verhuurde (moest erg veel zelf doen voor wat ik betaalde)
Na het een en ander te hebben beken/berekend kom ik op minimaal 3000 m2 grond uit voor wat ik wil met mijn beesies. Voer moet dan wel van buiten af komen.

Als voordeel heb ik dat ik zowel lagere als middelbare landbouwschool (stront academie) achter de kiezen heb en opgegroeid ben op de boerderij van de buren tussen de koeien/schapen en varkens. En van huis uit met moestuin/kippen/konijnen en eenden. Kennis en ervaring is op dat gebied ruim aanwezig. En ja, veel mensen realiseren zich niet wat voor een werk het met zich mee brengt. Met dieren ben je al gauw dag en nacht bezig.
 

QuickFix

Diehard Prepper
Al enige tijd denk ik (niet serieus overigens) aan een stekkie in Hongarije oid.
Ik zag vandaag op het journaal de temperatuur die daar momenteel heerst... :eek:
(Voor de duidelijkheid: ik heb het niet zo op hele hoge temperaturen)
 

Lai

Prepper goeroe
Die kant kijk ik ook al niet meer op, veelste warm. Wie verzint die temperaturen? Zoek graag minder warm en stabieler weer. Word wel aardig geflipt van het jojo weer in NL. :mad:
 

Ray

SHTF Expert
Al enige tijd denk ik (niet serieus overigens) aan een stekkie in Hongarije oid.
Ik zag vandaag op het journaal de temperatuur die daar momenteel heerst... :eek:
(Voor de duidelijkheid: ik heb het niet zo op hele hoge temperaturen)

Schuif je een stukje verder op naar Roemenië. Dat land is net zo warm, maar je zoekt ook iets in de Karpaten en daar in de bergen is het een stuk koeler.
 
Bovenaan