• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Land kopen, discussietopic

Lai

Prepper goeroe
@Lai de taal leren terwijl iemand ergens een paar weken zit schiet niet op 9 vd 10 keer. Je moet het echt dagelijks moeten gebruiken wil het goed blijven hangen.

In Zweden heb je ook hele stukken met alleen maar NLers, vooral rondom Hagfors lijkt het wel een Nederlandse enclave haha.

Ik weet niet wat voor een uitkering je hebt maar een w.w. Kan je exporteren naar het buitenland, dat heb ik destijds ook gedaan. Anders even via Eures informeren wat je mogelijkheden zijn. Je kan ook proberen je stiefvader op te geven als sponsor om zo NL te ontvluchten, weet echter niet hoe de regels hiervoor zijn in Zweden

https://www.rijksoverheid.nl/onderw...gelen-voor-mijn-uitkering-als-ik-ga-emigreren

Ze zitten er van de 52 weken 15 weken per jaar, lijkt mij wel voldoende om dan in ieder geval wat van de taal te kennen. Ik kende meer zweeds bij de keer dat ik in zweden was dan moeders kent.

Ik heb een iva uitkering en uwv en ik zijn het niet eens over het bedrag dat mee zou gaan. Zit dik € 200,- verschil in. Daar zit hem het probleem in. Die 200 minder en ik mag niet emigreren naar zweden. Je moet daar een minimum inkomen hebben en deze verschild vreemd genoeg ook nog eens per gemeente. Zolang uwv en ik het niet eens zijn kan ik daar dus niet heen verkassen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tux

zonnebrood

Mankinds only hope
@Lai, tsja ik kan niet over een ander oordelen. Ik ken hier Nederlanders die na 5jr nog geen woord van de taal in hun nieuwe thuis land praten. Veel mensen hebben er ook gewoon geen zin in of kunnen het gewoon niet (meer) naarmate men ouder wordt wordt het soms ook moeilijker om een nieuwe taal te leren.

Daarbij: Wie heeft het wood tijdens gesprekken in winkels? Misschien is je moeder bang om fouten te maken tijdens een gesprek?

Over je uitkering, geen idee hoe je dat moet oplossen via de Zweedse regels. Al eens gedacht om met het Zweedse arbeidsbureau contact op te nemen? Of via een gemeente naar keuze? Of wat als je bv een baantje vind van een uurtje of 8 in de week (als dat lukt) in combi met je uitkering?
 

Lai

Prepper goeroe
Moeders spreekt dan gewoon boerenkool engels :lol: Is er nog geen touw aan vast te knopen, maar oké. Ze vind het niet nodig om nog een taal te leren. Ook al gaat ze over een paar jaar ook definitief naar zweden.

Werken gaat het voor mij niet meer worden, ben voor 85% afgekeurd ivm post traumatische dystrofie die heerlijk verspreid is en beschadigde zenuw in rechter hand/pols. Chronische pijn en vermoeidheid zijn mijn maatjes gedurende de dag. Aangevuld met pijnstilling. Hobby matig aanrommelen in mijn tempo en op mijn manier dat is te doen.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Voor dat ik emigreerde sprak ik ook redelijk Duits, de meeste schoolboeken tijdens mijn studie waren alleen maar in het Duits. Maar nu... Het lijkt wel als of de nieuwe taal over het Duits heen is geschreven :p verstaan en lezen gaat nog steeds ok maar spreken... Dat moet dan weer even omhoog borrelen. :)

Dan is het wel een soort Rudi Karel Duits :D
 

RonDoe

Senior Prepper
In eerste instantie ging het hier over het aankopen van land... in mijn 'eigen' topic bij Huisvesting (Bye, bye en zwaai, zwaai) heb ik er al aardig wat over geschreven. Als ik naar de prijzen kijk die in dit stukje staan geschreven over Zweden vallen die mij hard mee. Alleen Zweden.... Lijkt me ietwat aan de frisse kant in de winter. Zelf zit ik in Noord-Spanje en ook dat kan aan de frisse kant zijn in de winter, maar toch nog net iets minder fris dan in Zweden is mijn inschatting.
Waar ik in de buurt zit is nog zat te koop, óók voor redelijke prijzen, maar je moet hier wel (redelijk) Spaans spreken en nee, je kunt niet volstaan met 'dos grotos brodos en tres cervezas' (heb ik serieus meegemaakt). Ik ga zo trouwens weer even een update geven. ;)
 

Lai

Prepper goeroe
Ik ben geen zon en warmte aanbidder, geef mij maar een dik pak sneeuw en min 15 :thumbsup: Dus is zweden voor mij een betere plek dan spanje. :D
Ik zou het geen straf vinden hier te moeten wonen, ietsjes meer dan € 20.000,- 3000 m2 eigen grond, eigen water bron, aan de rand van bos, zuid zweden. Geen kk zoals in NL. Dat betaald de verkoper daar.

http://beskrivningar.capitex.se/all...&typ=CMFritidshus&skin=SmalandsFastighetsbyra
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja prachtig zou ook wat voor ons zijn.
En je hebt meer dan voldoende ruimte om een SC te houden.:thumbsup::D;)
 

Lai

Prepper goeroe
Zeker een mooi plekkie, maar ik zoek het toch hoger op en zonder berken in de buurt.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Zeker een mooi plekkie, maar ik zoek het toch hoger op en zonder berken in de buurt.

Zonder berken?

lijkt me toch een boom bij uitstek voor een prepper, berkensap, bast voor tondel, berkenteer voor het verduurzamen van bijv. hout, jonge blaadjes zijn eetbaar etc...
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Lai

Prepper goeroe
Ik ben allergisch voor berkenpollen. Woon nu op een plek met maar 15 grote berken in een straal van 50 meter om mijn huisje heen, kan niet zonder goed aansluitende zonnebril naar buiten. Ramen en deuren moeten ook zoveel mogelijk dicht blijven. Een hel voor een buiten mens :mad:
 

Rataplan

Mankinds only hope
Ik ben allergisch voor berkenpollen. Woon nu op een plek met maar 15 grote berken in een straal van 50 meter om mijn huisje heen, kan niet zonder goed aansluitende zonnebril naar buiten. Ramen en deuren moeten ook zoveel mogelijk dicht blijven. Een hel voor een buiten mens :mad:

Dat is klote zeg, dan beter wat hogerop in Zweden.
Neem aan dat het daar voornamelijk naaldhout is wat er groeit?
 

Lai

Prepper goeroe
Ja met hier en daar wat loof dat geen berk is. Maar zweden groeit behoorlijk dicht met bomen. Berk is daar zo'n beetje onkruid.
 

Ray

SHTF Expert
Qua landen is Roemenië ook nog een leuke optie. Al is het weer wat verder weg dan Hongarije, dat kun je nog net in één dag aanrijden. Prijzen zijn niet veel anders daar, ruimte is er nog meer en de taal heel goed te leren. Politiek ook wat minder eng dan Hongarije.
 

petroman

SHTF Expert
Ik ben nu zo benieuwd naar wie het nu echt gaat doen: alles hier opgeven, en weg.

Ja ik weet het dromen mag hoor :lol:
Persoonlijk houd ik het meer op ergens in de Ardennen.
 
Bovenaan