• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Land kopen, discussietopic

Rataplan

Mankinds only hope
Ik ben nu zo benieuwd naar wie het nu echt gaat doen: alles hier opgeven, en weg.

Ja ik weet het dromen mag hoor :lol:
Persoonlijk houd ik het meer op ergens in de Ardennen.

Zat gisteren nog eens op de kaart te kijken en blijft het gebied Saarland/Ardennen/Lotharingen zeer interessant.
Het grote voordeel ervan vind ik dat je het binnen een paar uur kunt bereiken, dus een weekend er naar toe voor wat onderhoud/voorbereiding etc is zeer goed te doen en het reizen is betaalbaar, ook niet onbelangrijk vind ik.
Je houd dan meer tijd en geld over om in je prepzaken te stoppen.
En tuurlijk, Hongarije/Spanje/Zweden is goedkoper, zo ook bouwmaterialen etc etc, dat klopt, maar zonder dat je er echt gaat wonen heb ik mijn twijfels of de grote afstanden tot aan je locatie hier in Nl en dus de haalbaarheid in het bereiken van je stuk land/ bol etc ten tijde van dat de boel op z'n kop gaat in (Europa).
Rayan air is leuk voor nu, maar ik zie dat niet als optie wanneer het fout loopt.

Ik sluit me dus bij @petroman aan al
heeft hij misschien wel andere beweegredenen om voor dat gebied te kiezen ( is een vraag) :)
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
heeft hij misschien wel andere beweegredenen om voor dat gebied te kiezen ( is een vraag) :)
Andere redenen ?
hhm, denk het niet echt:
- we hebben er vaak staan kijken bij makelaars wat huizen daar kosten, dat valt reuze mee. Juist de vrijstaande in "no where" gebied.
- heuvelachtig gebied > handig bij eventuele kernexplosies :D
- veel bos > dus waarschijnlijk ook veel sprokkelhout > wild
- vaak ook genoeg waterbronnen, rivieren voor water
- ligt hoog > handig bij eventuele spontane zeespiegel verhoging.
- wij zien vaak rotspartijen en grotten dus alternatieve onderduikadressen maken is ook mogelijk
- vaak nog oorspronkeleijke dorpjes, waar mensen zelf nog groente en fruit verbouwen, elkaar helpen, zelfvoorzienend zijn.
- o ja ook dichtbij, ja
 

Roel

Mankinds only hope
Wij hebben land gekocht in eigen land. Vijver laten graven, moestuin aangelegd, 3500 bomen geplant waaronder een boel "nutsbomen" als okkernoot, hazelnoot, tamme kastanje, appels, peren, kweeperen, mispels, wilde kersen etc. struiken als aalbessen alle kleuren, blauwe bessen, vlier en nog een boel meer soorten als allerlei rozen voor de bottels. Bramen, frambozen, wijnbessen. Veel knotwilgen voor geriefhout. Verder hebben we een goed werkende bron die zowel electrisch al met hand kan worden bediend. Het geheel is 1.2 ha. Over een paar jaar zijn de eerste bomen al geschikt als brandhout.
Zweden was de eerste keus, maar met het oog op de gezondheid van mijn moeder, die wat hulpbehoevend was in die tijd is het toch Nederland geworden. Nu zij er niet meer is gaan we toch niet naar Zweden, het geld zit nu in ons lappie land hier.:)
En naarmate de jaren vorderen zijn we alleen maar gelukkiger geworden op dit stukkie opbloeiend land.
DSCF1319.JPG
DSCF1475.JPG
DSCF0994.JPG
DSCF1054.JPG
DSCF1067.JPG
 

Rataplan

Mankinds only hope
Wie wil dat nu niet een ruime hectare grond als achtertuin, maar die prijzen:confused: gewoon echt niet meer normaal.
Hier gaan goede stukken grond weg voor tussen de €70000 en €100000 en dan praat ik over akkerbouw.
Stukje bouwgrond voor €200/ €300/€400 de m2:eek:

Dus 1 hectare akkerbouw in Nl staat gelijk aan:
1 finca/grond in Spanje €15000
1 woning/grond in Zweden € 15000
1 woning/grond in Ardennen € 45000
1 woning/ grond in Hongarije € 10000
------------ +
€85000

Net ff in mn portemonnee gekeken....€6,50 nog en dan moet ik nog ijsjes kopen voor de kids hier:lol:
 
F

forumlid 1447

Gast
@Rataplan
Bij de directie meer zakgeld vragen, anders worden het maar hele kleine ijsjes, en zelf helemaal niks.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Lai

Prepper goeroe
@Rataplan je hebt wel gelijk als de poep aan de knikker is word naar landen als zweden/noorwegen al gauw een probleem. Vliegen gaat een groot probleem worden, veerdiensten kunnen ook makkelijk uitgeschakeld worden net als de bruggen van denemarken naar zweden. Voor mij reden om te zorgen dat ik daar dan al ben ;)

Je hebt meer in je portemonnee dan ik op het moment :fluit: Gister eventjes wat boodschappen gehaald.

@Roel heb je mooi voor elkaar. Een droom perceel. :thumbsup: Tzt nog bewoning bouwen? Of alleen tent gerelateerd onderkomen?
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Zweden was de eerste keus, maar met het oog op de gezondheid van mijn moeder, die wat hulpbehoevend was in die tijd is het toch Nederland geworden. Nu zij er niet meer is gaan we toch niet naar Zweden, het geld zit nu in ons lappie land hier.:)
En naarmate de jaren vorderen zijn we alleen maar gelukkiger geworden op dit stukkie opbloeiend land.
Beste @Roel Jullie zelfopoffering is Prijzenswaardig, en jullie liefde voor haar is nu jullie beloning,,,,, heel heel veel geluk gewenst, en alle voorspoed tot in lengte van jaren.:thumbsup::D;)
 
F

forumlid 1447

Gast
Jullie hebben het over verhuizen en taalproblemen, verhuis eens van Nederland naar België (Nederlandstalig).
Heb dit 15 jaar geleden gedaan, we delen dezelfde taal, NIET, dezelfde cultuur, NIET, dezelfde openheid, NIET.
Zorg als je vertrekt dat je er al langere tijd verbleven hebt, en dan wordt je nog verrast.
Sommige landen zijn geweldig, als je niet teveel met de ambtenarij in aanmerking moet komen.
Woon en werk in België, met een Belgische partner, (die de Belgen vaak niet snapt, zoals vele Belgen)
Ben hier zeer content, maar de bedrijfscultuur is niet altijd een pretje.
Ja knikken, en Nee doen is hier het devies.
Vrijheid van mening is hier nog niet doorgedrongen logica ook niet altijd.
Heb voorbeelden genoeg van hoe krom het hier is.
 

Ray

SHTF Expert
Jullie hebben het over verhuizen en taalproblemen, verhuis eens van Nederland naar België (Nederlandstalig).
Heb dit 15 jaar geleden gedaan, we delen dezelfde taal, NIET, dezelfde cultuur, NIET, dezelfde openheid, NIET.
Zorg als je vertrekt dat je er al langere tijd verbleven hebt, en dan wordt je nog verrast.
Sommige landen zijn geweldig, als je niet teveel met de ambtenarij in aanmerking moet komen.
Woon en werk in België, met een Belgische partner, (die de Belgen vaak niet snapt, zoals vele Belgen)
Ben hier zeer content, maar de bedrijfscultuur is niet altijd een pretje.
Ja knikken, en Nee doen is hier het devies.
Vrijheid van mening is hier nog niet doorgedrongen logica ook niet altijd.
Heb voorbeelden genoeg van hoe krom het hier is.

Breek me de bek niet open, heb er zelf bijna drie jaar gewoond voor 't werk. Tja voor-, en nadelen, 'k zal er maar niet helemaal over uitweiden.

Die directheid is wel iets typisch Nederlands. Engelsen en Amerikanen kunnen het nog wel hebben, maar in bijna ieder land zijn we te direct en te bot.
 

Rataplan

Mankinds only hope
@Rataplan je hebt wel gelijk als de poep aan de knikker is word naar landen als zweden/noorwegen al gauw een probleem. Vliegen gaat een groot probleem worden, veerdiensten kunnen ook makkelijk uitgeschakeld worden net als de bruggen van denemarken naar zweden. Voor mij reden om te zorgen dat ik daar dan al ben ;)

Klopt en dat is 1 van de redenen dat ik dus heb besloten om niet iets te zoeken wat te ver bij mij vandaan ligt en zeer hoogst waarschijnlijk onberijkbaar wordt wanneer ik zou willen vertrekken.
In eerste instantie probeer ik het toch zolang mogelijk thuis uit te houden, gaat dat niet dan zijn er verschillende haalbare opties, tenzij het in heel Nl niet meer te doen is, dan rest nog op 1 van de vele boten stappen hier en de tocht naar Groot-Brittanië te maken, al heb ik daar niks of niemand.

Ik heb meerdere landen overwogen om iets te kopen en dat beetje bij beetje ontwikkelen, niet zozeer als bol direct, meer voor op de lange termijn.
Noord-West Spanje/Noord-Portugal kwamen bij mij als favourite uit de bus, zeker na een bezoek aan het gebied vorig jaar.
Een investering, vakantiebestemming en later als mogelijke verblijfsplaats wanneer het werkleven in Nl er op zou zitten was het plan.
En hier komt dus de kink in de kabel, gepensioneerden kunnen in geloof geheel Europa hun pensioen etc laten uitkeren in het land waar zei hun hoofdverblijf hebben en dan ook daar hun evt belasting afdragen en dus niet in Nl.
Dat zag ik dus best zitten omdat je dan per saldo veel meer zoniet alles bruto netto overhoud en dat in combi met gemiddeld veel lagere kosten aan levensonderhoud, je best een goede oude/semi oude dag zou kunnen genieten.

Laat dit nu dus niet voor ambtenaren gelden.:(
Die dragen hier hun belasting af en dan kan de rest naar het land waar je dan woont.
Ik heb het niet uitgerekend verder, weet ook echt hoeveel en of er nog iets als pensioen is tegen die tijd en wat je dan moet afdragen, maar een groot voordeel loop ik dus wel mis.
De eerste 12 jaar heb ik bij een niet ambtenaren fonds opgebouwd, maar heb dit bij overgang naar mijn nieuwe werkgever over laten hevelen naar mijn nieuwe pensioenfonds, dus ook dat valt nu onder deze wet.

Voorlopig staat een locatie 'ver' in een buitenland dus in de ijskast.
Wanneer ik meer tijd heb zal ik nog eens exact proberen uit te zoeken hoe en wat dit nu inhoud, wat het gaat schelen etc etc.
Het feit blijft dat wanneer het levensonderhoud een stuk lager ligt dat het alsnog de moeite waard kan zijn in het buitenland.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Laatst bewerkt:
Er staat op mp toch een mooie bol te koop! Met mogelijkheid om er je geld mee te verdienen. Ik ben alleen te gehecht aan Nederland om daar naar toe te gaan. ( en 400.000 euro is net boven ons budget :lol:)

Link werkte niet. Zie post hieronder voor juiste link.
 
D

Deleted member 101

Gast
Er staat op mp toch een mooie bol te koop! Met mogelijkheid om er je geld mee te verdienen. Ik ben alleen te gehecht aan Nederland om daar naar toe te gaan. ( en 400.000 euro is net boven ons budget :lol:)

en-kamers/buitenland/m1184829808-offroadcamp-karenz.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=18

Link werkt niet, heb al wel wat in mijn portomonee.


Al gevonden;
https://www.marktplaats.nl/a/huizen-en-kamers/buitenland/m1184829808-offroadcamp-karenz.html
 

Roel

Mankinds only hope
Om even wat uit de wereld te helpen, om te wonen hebben ons "Little House on the prarie".
We hoeven dus niet tent gerelateerd te wonen...;)
DSCF1833.JPG
En of er verder op gebouwd mag worden weten velen van jullie immers al.
Eigenlijk niet, maar er staat wel ons boscafe'...:)
DSCF1952.JPG
 

Roel

Mankinds only hope
Geloof me Rata...die dame pak je nog niet aan met een ijzeren handschoen....;)
Ow eh, ik bedoel die dame met het geweer. Een skovel heeft ze niet...:)
 
Bovenaan