• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Leer bewerken [diy]

023ed

Elementary prepper
@wim (Petroman)

Je hebt gelijk. Zal van de week even wat fotos maken.
Maar het was ook een beetje bedoeld als 'por in de rug', hoe makkelijk het kan zijn.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Deze week heb ik iets heel anders gemaakt. We hadden nog een rauwe huid liggen. Dat is een harde huid. Deze was eigenlijk voor de djembe. Maar die is ondertussen al voorzien van een andere huid. Daarom vorige week een drumframe van hout besteld en een trommel/drum gemaakt van de huid.

Eerst de ring afgetekend en een extra rand. Daarna de cirkel uitgeknipt.

image.jpg image.jpg

Gaatjes in de huid gemaakt met een leertang.

Van de huid die over was een lange sliert geknipt van 1,5 cm dik.

Daarna alles 24 uur laten weken. Toen de huid om de houten ring gespannen met behulp van de lange sliert. De lange sliert in een patroon geknoopt/weven. En daarna alles 3 dagen laten drogen. Omdat de klank wat laag was de huid geschoren met een tondeuse.
De klank is nu mooi. Er zitten twee tonen in.
ik ben erg blij met deze drum.

20170613_201329.jpg
Achterkant.

20170613_201240.jpg
Voorkant.. de rand is niet geschoren.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    34.2 KB · Weergaven: 3
J

J.J

Gast
P1070314.JPG
Simpele leer bewerking, maar zo kan je wel goed je spullen beschermen, met rest leer.
Hele dunne vislijn is gebruikt, de afstand met een radeerradertje in het leer geprikt.
Ook kleine verrekijkers en andere spulletje kunnen zo worden afgewerkt.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Tanfana @J.J jullie zijn goed bezig :cool: mooi werk . Hebben jullie ook weleens met vissenhuid gewerkt ?
Ik heb dat vroeger weleens geprobeerd maar wist niet hoe je dit moest prepareren dus dat werkte toen niet echt :rolleyes:
maat het is best wel sterk en dun . Ik zag een poosje terug een replica van een hele oude Vikingen lamp en in plaats
van glas gebruikte die heel dun opgespannen huid .Op zich slim bedacht want ik denk in die tijd dat glas heel erg duur
was en slecht verkrijgbaar .
gr will
 
J

J.J

Gast
Een hoesje voor de "DTM Diamant wetsteen" gemaakt ruim dertig jaar geleden, de zijkanten en binnenkant bewerkt met zoals het toen hete Bison Marathon (vloeibaar rubber)
Je kan er ook een slijtvaste vullende laag mee onder je schoenen aanbrengen, ik vind het geweldig spul.

Onderaan heb ik twee uitsparingen gemaakt waar slijpsel uitgewerkt zou kunnen worden, maar zo schoon als ik ben zal dat niet gouw gebeuren.
P1070315.JPG P1070316.JPG P1070319.JPG Bekijk bijlage 7542
 

023ed

Elementary prepper
@Tanfana @J.J jullie zijn goed bezig :cool: mooi werk . Hebben jullie ook weleens met vissenhuid gewerkt ?
Ik heb dat vroeger weleens geprobeerd maar wist niet hoe je dit moest prepareren dus dat werkte toen niet echt :rolleyes:
maat het is best wel sterk en dun . Ik zag een poosje terug een replica van een hele oude Vikingen lamp en in plaats
van glas gebruikte die heel dun opgespannen huid .Op zich slim bedacht want ik denk in die tijd dat glas heel erg duur
was en slecht verkrijgbaar .
gr will

vissenhuid ? Nee, joh.
Dat zijn uit elkaar getrokken honden-botten. In het engels rawhide.
https://dawnsdressdiary.wordpress.com/2015/04/03/medieval-lantern-crafting/

Ik zou trouwens geen vislijn pakken, voor een paar euro op ebay heb je een fikse rol 'waxed linnen', steviger en glijd zo tussen het leer, dankzij de was-laag.
http://www.ebay.de/itm/260m-Leather...hash=item1a06529cd1:m:mc8PGGZXGBCM-OC4rp0EqPg
 

Wafels

Diehard Prepper
@023ed ik denk dat u bij mijn draadje twee dingen verward , met vissenhuid bedoel ik dan ook echt leer gemaakt van vissenhuid
(net als slang of krokodillen leer ed ) http://thefishleather.co/what-is-fish-leather/ vroeger werd vissen huid volop gebruikt
oa omdat het erg dun , licht en waterdicht is maar huid van haaien werd zelfs gebruikt om er schuurpapier van te maken
(dat is aanzienlijk dikker ,sterken en erg ruw ) en inderdaad rawhide zijn die kauwstaven voor de hond of gewoon
onbehandeld huid hiervan maken ze die lampen ''kappen''
sorry voor het wat verkeerd mneer te zetten .
gr will
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik heb een keer een workshopje visleer maken gedaan. Dus heb een stukje visleer liggen. Ik wil nog een keer meer visleer gaan maken. Maar ben er nog niet aan toe gekomen om eikenschors te gaan verzamelen. Maar het staat nog op de projectenlijst. :)
 

Wafels

Diehard Prepper
@Tanfana ik weet er weinig van eerlijk gezegd , bij ging het toen schimmelen en stinken :( en heb
het nooit meer geprobeerd (het stonk nogal heel erg :D ) ik dacht ook dat vissenleer werd gelooid
maar ik zg je eikenschors opmerking staan en dacht moet eens kijken op het internet (indertijd dat ik dit probeerde
was dat er allemaal nog niet ) en nu kwam ik dit tegen over vissenleer maken , ken jij dat ??? (met eierdooier ???? )
http://www.hunebednieuwscafe.nl/2016/04/visleer-maken/ ( het roken deel ken ik wel .)
gr will
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik weet dat er drie manieren zijn om visleer te looien. Met bast van wilg of eik. Met ei en met vet. In het workshopje heben we vishuid gebruikt dat in eikenbastwater heeft gelegen.

Daarna moest het met olie ingesmeerd worden en bewogen worden tot het droog was.
 
J

J.J

Gast
Ik weet dat er drie manieren zijn om visleer te looien. Met bast van wilg of eik. Met ei en met vet. In het workshopje heben we vishuid gebruikt dat in eikenbastwater heeft gelegen.

Daarna moest het met olie ingesmeerd worden en bewogen worden tot het droog was.
Beste @Tanfana kan je een uitgebreide beschrijving op het forum zetten hoe wij wat voor vishuid dan ok maar moeten bewerken om het te kunnen verwerken.

Even terzijde:
In het verleden een keer heel goedkoop een haai gekocht om het te consumeren, een goed slagers mes moest doorlopen geslepen worden om de huid door te snijden het was net schuurpapier.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
En weer on topic.

Van @zonnebrood kreeg ik vandaag een tip voor een viking festival in Polen. Met zoonlief overlegd dat we er naar toe gaan. En hij bedacht dat hij nog een hoesje voor zijn bewerkte bijl kop moest hebben. Dus man en zoon zijn aan de slag gegaan om snel iets te fabriceren.

20170730_140548.jpg 20170730_144148.jpg

Alleen nog een leren veter maken.
Het leer is van een oude leren schooltas van de kringloop.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Laatst bewerkt:
Afgelopen zomer vond ik bij een kringloopwinkel een mooie fles. Bij een ander kringloop een leren riem. Met behulp van wat klinkboutjes/riet is het een leuk item geworden voor bij onze middeleeuwse kledij. Er moet alleen nog een kurk passen gemaakt worden.

20171027_085739.jpg

Styx heef de afgelopen tijd een bijl kop beschermer en een meshoes gemaakt maar die heeft hij al weggegeven voor hij foto's heeft gemaakt.
 
J

J.J

Gast
Afgelopen zomer vond ik bij een kringloopwinkel een mooie fles. Bij een ander kringloop een dillen eren riem. Met behulp van wat klinkboutjes/riet is het een leuk item geworden voor bij onze middeleeuwse kledij. Er moet alleen nog een kurk passen gemaakt worden.

Bekijk bijlage 9369

Styx heef de afgelopen tijd een bijl kop beschermer en een meshoes gemaakt maar die heeft hij al weggegeven voor hij foto's heeft gemaakt.

Beste @Tanfana
Is het misschien een ouderwetse ziekenhuis plas fles voor mannen :D Grapje.

Een mooi ding, wil je er graag een kurk voor hebben, dan zou het gemaakt moeten worden met een ciderwijn kurken want die duw je met een knal van de fles daar komt geen gat door heen van een kurkentrekker.
Of je moet naar een zaak gaan waar je spullen vandaan kan halen om wijn te maken.
 
Bovenaan