• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mentale voorbereiding (AD(H)D, HSP, Autisme)

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Hierbij wil ik een officieel draadje openen over onze mentale gezondheid. Aangezien veel van onze preps toegespitst zijn op de fysieke zaken, vind ik het, net als op het vorige forum, een heel belangrijk onderwerp wat soms snel vergeten wordt.

Zelf ben ik drager en gebruiker van ADD;), en dat weten mensen die mij kennen ook:p

Als je een belangrijk artikel vind of iets wat je in dit draadje vind passen, schroom dan niet om het hier te plaatsen. Kennis delen is macht delen.:)

Ik kwam vandaag een heel interessant filmpje tegen op youtube over hoe een jonge vrouw haar autisme beleeft. Misschien wel heel herkenbaar voor sommigen:)



Beleving van HSP. (Dit herken ik heel erg)


Lieve groetjes,

CtM
 

manax

Prepper
Dat je gevoel krijgt bij zaken kan ik me nog voorstellen maar toen hij vertelde dat hij in de toekomst kon zien/voelen kon ik het eerlijk gezegd niet meer serieus nemen. Als je er last van hebt kan je het misschien wel zo ervaren maar dat kan je als buitenstaander toch niet maar even aannemen als waar.
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Dat je gevoel krijgt bij zaken kan ik me nog voorstellen maar toen hij vertelde dat hij in de toekomst kon zien/voelen kon ik het eerlijk gezegd niet meer serieus nemen. Als je er last van hebt kan je het misschien wel zo ervaren maar dat kan je als buitenstaander toch niet maar even aannemen als waar.

Waarom denk je dat je je soms eindelijk begrepen voelt;)
 

squat23

Elementary prepper
Zelf heb ik adhd. En zitten er verschillende mensen met autisme in me familie. Tijdens shtf kunnen mensen en andere mensen met een beperking het slecht begrijpen en in de stress of erger een psychose schieten. Dus houd hier rekening mee
 

Ray

SHTF Expert
Zelf heb ik adhd. En zitten er verschillende mensen met autisme in me familie. Tijdens shtf kunnen mensen en andere mensen met een beperking het slecht begrijpen en in de stress of erger een psychose schieten. Dus houd hier rekening mee

Mijn ervaring is het tegenovergestelde (hangt natuurlijk af van de mate van autisme). In kritische situaties schieten 'normale' mensen juist vaak in de stress en blijven vele gematigd autisten juist logisch en koelbloedig handelen, die hebben wat minder last van hun opborrelende emoties. Misschien is het ook wel heel individueel, mijn ervaringen zijn vooral met mensen met Asperger en die blinken vaak uit in koelbloedigheid.
 

Winter

Prepper
Ik heb ook ADD (en mijn partner ook). Mensen met AD(H)D doen het vaak goed in crisissituaties door te hyperfocussen, zo wordt gezegd en ik kan dit wel enigszins beamen. Hyperfocussen is als het ware een extreme concentratie als iets op een bepaald moment de bijzondere aandacht van een AD(H)D-er heeft. Dit kan bijzonder nuttig zijn en het verschil betekenen tussen leven en dood, maar vraagt ook veel energie. Door te hyperfocussen onder langdurige en stressvolle omstandigheden pleeg je uiteindelijk een soort roofbouw, omdat je geen of te weinig tijd krijgt om te herladen. Dit wordt versterkt door verslechterde omstandigheden zoals slaapgebrek, slecht eten etc. Zrgvuldig voorbereiden is imo voor 'ons soort mensen' extra van belang. Wat zeker zo belangrijk is, is dat je je medicatie kunt blijven gebruiken!
 

I-disappear

Prepper
Ik heb ook ADD (en mijn partner ook). Mensen met AD(H)D doen het vaak goed in crisissituaties door te hyperfocussen, zo wordt gezegd en ik kan dit wel enigszins beamen. Hyperfocussen is als het ware een extreme concentratie als iets op een bepaald moment de bijzondere aandacht van een AD(H)D-er heeft. Dit kan bijzonder nuttig zijn en het verschil betekenen tussen leven en dood, maar vraagt ook veel energie. Door te hyperfocussen onder langdurige en stressvolle omstandigheden pleeg je uiteindelijk een soort roofbouw, omdat je geen of te weinig tijd krijgt om te herladen. Dit wordt versterkt door verslechterde omstandigheden zoals slaapgebrek, slecht eten etc. Zrgvuldig voorbereiden is imo voor 'ons soort mensen' extra van belang. Wat zeker zo belangrijk is, is dat je je medicatie kunt blijven gebruiken!
Mijn zoon van 10 heeft pdd-nos en adhd in een vrij extreme variant. Ook is hij hooggevoelig. Van het woord hyperfocussen had ik nog nooit gehoord, maar ik begrijp precies wat je bedoelt. Als hij iets in zijn hoofd heeft, een idee of een belangstelling ergens voor, is hij daar bijna dwangmatig 24/7 mee bezig. Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat dat een voordeel is in een SHTF situatie. Hij zal naar mijn idee volledig met ons mee gaan denken voor oplossingen bij problemen en vraagstukken. En inderdaad is dit rovend, dat zie ik nu af en toe al, als hij weer eens iets in z'n koppie heeft. Onze grote zorg is ook dat hij in zo'n situatie niet zou kunnen beschikken over zijn medicatie. Als het mogelijk was zou ik best graag een half jaar of zo in voren willen hebben. Helaas valt zijn medicatie onder de opiumwet en zijn ze daar erg voorzichtig mee. Als ik bij mijn apotheek kom voor nog een half jaartje extra pillen, vrees ik dat ze argwaan krijgen o_O
 

squat23

Elementary prepper
ja dat is moeilijk. Ik heb zelf adhd, maar ben gewoon salvia gaan proberen en andere rust gevende kruiden. Dit hielp mij goed tijdens examens en andere dingen waar ik veel concentratie bij nodig heb. Verder gebruik ik liever geen chemische middelen in mijn, lichaam, vroegen wel ritalin en andere medicatie gehad.
Deze medicatie zit een medische amfetamine (Speed), zelf ben in hier niet echt een voorstander van. Zelf leer je er mee omgaan als je ouder word.

Zelf ben ik van medicatie afgestapt omdat ik wilde leren zonder dat te leven. Doe dit zeker in overleg met de dokter, heb 3 jaar lopen afbouwen van de medicatie, dit door de verslavende werking van de medicatie die ik had.
 

I-disappear

Prepper
ja dat is moeilijk. Ik heb zelf adhd, maar ben gewoon salvia gaan proberen en andere rust gevende kruiden. Dit hielp mij goed tijdens examens en andere dingen waar ik veel concentratie bij nodig heb. Verder gebruik ik liever geen chemische middelen in mijn, lichaam, vroegen wel ritalin en andere medicatie gehad.
Deze medicatie zit een medische amfetamine (Speed), zelf ben in hier niet echt een voorstander van. Zelf leer je er mee omgaan als je ouder word.

Zelf ben ik van medicatie afgestapt omdat ik wilde leren zonder dat te leven. Doe dit zeker in overleg met de dokter, heb 3 jaar lopen afbouwen van de medicatie, dit door de verslavende werking van de medicatie die ik had.
Het is inderdaad een lastig punt. Wij waren er echt geen voorstander van om onze zoon, toen hij in groep 3 speciaal onderwijs zat, al aan de ritalin te zetten. Maar onder druk van school zijn we gezwicht. Ondanks dat hij naar een speciale school ging, ging het gewoon niet goed. Concentratie van 0,0 hyperactief en compleet in zijn eigen wereld. En het feit dat hij hoogbegaafd is, maakte het zo zonde dat hij geen vooruitgang boekte op school. Maar we hebben nog hoop dat het anders kan. Heb wel eens gehoord dat in de puberteit de klachten kunnen verminderen. Een buurjongen van ons is 16 en heeft ook jaren ritalin gebruikt. Vorig jaar had hij voor zichzelf besloten er mee te stoppen, zonder het aan zijn ouders te vertellen. Pas na een maand kwamen ze er achter. Verklaarde meteen waarom hij die maand zo had lopen stuiteren. Natuurlijk hartstikke riskant, maar achteraf zijn ze er blij mee. Het lukt hem inmiddels prima om te functioneren zonder die rommel. Het zou inderdaad super zijn als mijn zoon het ooit red op kruiden. Maar voorlopig durf ik het eigenlijk nog niet aan. Ik vraag me af wat jouw ervaring is met salvia @squat23 Daar is niet veel over bekend met Adhd, behalve dat het behoorlijk geestverruimend is en het kan ook aardig je angsten triggeren. In ieder geval mooi dat jij er baat bij hebt.
 

Richard434

Prepper goeroe
@I-disappear
Bij hoogbegaafde kinderen komt het gebrek aan concentratie en hyperactieve ook regelmatig door het gebrek aan uitdaging.
Juist omdat hun denkvermogen te groot is, lukken de makkelijkere dingen niet wat tot frustratie lijdt.
Ze kunnen zeg maar niet simpel genoeg denken.

Nu weet ik niet of het speciaal onderwijs hem ook stimuleert in zijn hoogbegaafdheid, maar dat is juist wat er nodig is.

Edit:
Vooral als je merkt dat hij zich thuis beter kan concentreren op de moeilijkere zaken.
 

I-disappear

Prepper
@I-disappear
Bij hoogbegaafde kinderen komt het gebrek aan concentratie en hyperactieve ook regelmatig door het gebrek aan uitdaging.
Juist omdat hun denkvermogen te groot is, lukken de makkelijkere dingen niet wat tot frustratie lijdt.
Ze kunnen zeg maar niet simpel genoeg denken.

Nu weet ik niet of het speciaal onderwijs hem ook stimuleert in zijn hoogbegaafdheid, maar dat is juist wat er nodig is.

Edit:
Vooral als je merkt dat hij zich thuis beter kan concentreren op de moeilijkere zaken.
@Richard434 naast adhd heeft hij ook autisme (pdd-nos) en dus de hoogbegaafdheid. Een "dodelijke" combinatie, want het is gewoon een chaos in zijn hoofd. Gelukkig wordt er op school rekening gehouden met zijn aandoeningen, maar of ze hem stimuleren?? Eigenlijk zijn we al blij dat hij kan meekomen met de aangeboden stof. Dat is wel een winst die we hebben behaald met de medicatie. Zonder de ritalin zit hij voornamelijk in zijn eigen wereld, waar hij ontzettend slim kan worden in de zaken die hem interesseren, maar meestal niet de dingen die er echt toe doen. Het klopt wel dat hij moeite heeft met eenvoudige alledaagse dingen, zoals aankleden en zelfredzaamheid. Maar op wat voor manier kan hij daar dan in gestimuleerd worden? Dat blijft zowel voor ons als voor school een erg lastig punt.
 

Richard434

Prepper goeroe
De reden dat ik dit aankaart is omdat mijn zoontje (in lichte mate Asperger, en hoogbegaafd) in het begin enorm onhandelbaar op school was.
Dat ging zo ver dat de school ons adviseerde naar speciaal onderwijs te kijken.
Echter, omdat hij thuis vrij "gewoon" is, hoewel hij duidelijk voor loopt qua denkwijze en niveau, zijn we verder gaan zoeken.

Uiteindelijk bleek dat hij het op school enorm vond tegenvallen.
Hij dacht met zijn 4 jaar dat hij meteen zou gaan leren rekenen en schrijven en dergelijke.
Omdat hij alleen maar "simpele" kleuropdrachtjes" kreeg, werd hij onhandelbaar.
Nu hij naar een groep 1-2 geplaatst is, in plaats van een echte groep 1, heeft hij meer uitdagingen en begint hij het ook leuker te vinden.
En raakt hij niet meer gefrustreerd omdat hij zijn ei en daarmee zijn energie beter kwijt kan.
(zo krijgt hij nu meer oefeningen op de vormen van de letters en dergelijke)

Als we hem naar speciaal onderwijs hadden laten gaan, waar er vaak meer op gedrag gelet wordt dan op vaardigheden, dan had hij misschien ook aan de medicatie gemoeten om hem af te remmen.

Bekijk in welke hoek de interesse van je zoontje zit en overleg daarin met school hoe hij daarin gestimuleerd kan worden.
Bijvoorbeeld als hij rekenen wel leuk vindt, maar de taal opdrachten niet, dan kan je de taalopdrachten meer in rekenkundige zaken verwerken. (Tenminste, als de school mee wil werken hierin!)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! ;)
 

I-disappear

Prepper
De reden dat ik dit aankaart is omdat mijn zoontje (in lichte mate Asperger, en hoogbegaafd) in het begin enorm onhandelbaar op school was.
Dat ging zo ver dat de school ons adviseerde naar speciaal onderwijs te kijken.
Echter, omdat hij thuis vrij "gewoon" is, hoewel hij duidelijk voor loopt qua denkwijze en niveau, zijn we verder gaan zoeken.

Uiteindelijk bleek dat hij het op school enorm vond tegenvallen.
Hij dacht met zijn 4 jaar dat hij meteen zou gaan leren rekenen en schrijven en dergelijke.
Omdat hij alleen maar "simpele" kleuropdrachtjes" kreeg, werd hij onhandelbaar.
Nu hij naar een groep 1-2 geplaatst is, in plaats van een echte groep 1, heeft hij meer uitdagingen en begint hij het ook leuker te vinden.
En raakt hij niet meer gefrustreerd omdat hij zijn ei en daarmee zijn energie beter kwijt kan.
(zo krijgt hij nu meer oefeningen op de vormen van de letters en dergelijke)

Als we hem naar speciaal onderwijs hadden laten gaan, waar er vaak meer op gedrag gelet wordt dan op vaardigheden, dan had hij misschien ook aan de medicatie gemoeten om hem af te remmen.

Bekijk in welke hoek de interesse van je zoontje zit en overleg daarin met school hoe hij daarin gestimuleerd kan worden.
Bijvoorbeeld als hij rekenen wel leuk vindt, maar de taal opdrachten niet, dan kan je de taalopdrachten meer in rekenkundige zaken verwerken. (Tenminste, als de school mee wil werken hierin!)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! ;)
Wat fijn dat jullie met je zoon in het reguliere onderwijs een passende oplossing hebben gevonden. Als ouders ken je je kind toch het beste, mooi dat jullie er achter kwamen dat hij de uitdaging miste op school.
Onze zoon heeft groep 1 en 2 ook op het reguliere onderwijs gedaan. Dit ging echter niet zonder de nodige problemen. Het was kort gezegd rampzalig. Ondanks dat school in alle opzichten met ons meewerkte (lespakket voor hoogbegaafde kleuters, extra leerkracht voor 1 op 1 momenten) zagen wij het zelf niet meer zitten. Het kind was ongelukkig, zat constant in conflict met leerlingen en leerkrachten en voelde zich niet begrepen. Ook ouders begonnen hem te zien als " het lastige kind ". Wij hebben daarom zelf besloten dat speciaal onderwijs het beste voor hem Is. Gelukkig was de overstap toen nog niet zo moeilijk als tegenwoordig.
Wij zijn zeer te spreken over de individuele benadering van kinderen op zijn huidige school. Er wordt echt met de ouders gekeken naar wat hij nodig heeft. Ik geloof ook niet dat het nu nog een gebrek aan uitdaging is bij hem.
Veel succes met je zoontje in ieder geval

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 

Winter

Prepper
Goed om te lezen dat iedereen op een positieve manier bezig is met zichzelf en de kids. Ik merk steeds weer hoe belangrijk het is om ECHT te weten hoe een 'stoornis' werkt en wat het inhoudt, het stuk 'psycho-educatie'. En daarnaast hoe weinig ik eigenlijk weet als ik iets echt goed wil uitleggen aan onze omgeving. Dat is voor mij een constant punt van aandacht. Ik vind psycho-educatie ook zeer belangrijk in de voorbereiding naar de toekomst, want dan gaan onze kinderen het waarschijnlijk pas echt moeilijk krijgen, middelbare school, serieuzere relaties, (bij)baan etc. Met de juiste kennis is het makkelijker om te anticiperen en begrip te hebben of te kweken.

Is het gehalte ADHD/Autisme spectrum hoog hier op het forum, of lijkt dat maar zo?
 

I-disappear

Prepper
Goed om te lezen dat iedereen op een positieve manier bezig is met zichzelf en de kids. Ik merk steeds weer hoe belangrijk het is om ECHT te weten hoe een 'stoornis' werkt en wat het inhoudt, het stuk 'psycho-educatie'. En daarnaast hoe weinig ik eigenlijk weet als ik iets echt goed wil uitleggen aan onze omgeving. Dat is voor mij een constant punt van aandacht. Ik vind psycho-educatie ook zeer belangrijk in de voorbereiding naar de toekomst, want dan gaan onze kinderen het waarschijnlijk pas echt moeilijk krijgen, middelbare school, serieuzere relaties, (bij)baan etc. Met de juiste kennis is het makkelijker om te anticiperen en begrip te hebben of te kweken.

Is het gehalte ADHD/Autisme spectrum hoog hier op het forum, of lijkt dat maar zo?
Zo ervaren wij dat ook @Winter. Dat de stoornis moeilijk is uit te leggen aan de buitenwereld. Door onze zoon ondervinden wij aan den lijve wat dit inhoud. Je wordt als ouders gedwongen om je in de materie te verdiepen, anders zal je nooit je eigen kind goed begrijpen. Dan blijft het een strijd. Gelukkig zijn wij inmiddels op een punt dat we er goed mee om kunnen gaan (o.a. door de oudertrainingen, veel lezen, IPT, ervaringen delen en vooral onze eigen ervaring). Maar het is nooit helemaal uit te leggen aan een buitenstaander. Het is interessant om te ontdekken dat de 'stoornis' bij ons zelf misschien ook wel speelt (in lichte vorm). Het verbaasd me ook niet als er op dit forum veel mensen zijn met autistische trekjes, aangezien een autist veel waarde hecht aan zekerheid en onzekere gebeurtenissen graag goed voorbereid. Leuk om tot die conclusie te komen toch?
Veel succes met preppen en laat je niet gek maken

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 

idbg

Senior Prepper
Dr. David Perlmutter comes on Bulletproof Radio today discuss the gut microbiome, it’s relation to autism and Alzheimer’s, prebiotics you should be taking, and the importance of a balanced gut.

Dr. Perlmutter is a Board-Certified Neurologist and Fellow of the American College of Nutrition who received his M.D. degree from the University of Miami School of Medicine where he was awarded the Leonard G. Rowntree Research Award. He has published extensively in peer-reviewed scientific journals including Archives of Neurology, Neurosurgery, and The Journal of Applied Nutrition, and is a frequent lecturer at symposia sponsored by such medical institutions as Columbia University, Scripps Institute, New York University, and Harvard University. He serves as Associate Professor at the University of Miami Miller School of Medicine.



Is autism curable? Most experts would agree: it's not. Though Kerri Rivera thinks otherwise and comes on the show to discuss her Chlorine Dioxide protocol and why she believes it has the power to heal the symptoms known as autism.

Ocean water, full moons, and vortexes: oh my! These are a few of the things you'll hear about on this episode of Bulletproof Radio. It's a controversial method to say the least, but according to Kerri 110 children have been cured using her CD Autism protocol. Please listen and enjoy!

To learn more about and follow Kerri:
Website - MMSAutism.org
Facebook - https://www.facebook.com/groups/Autis...
Healing the Symptoms Known as Autism - http://amzn.to/1lNZqnq

Resources:
Original Quinton - http://www.originalquinton.com/
EDTA - http://www.webmd.com/vitamins-supplem...
Dr. Andreas Kalcker - http://andreaskalcker.com/en/
Jim Humble - http://jimhumble.org/
Parasites Could Be Making You Sick - http://www.doctoroz.com/videos/parasi...
The Curious Case of Autism and MMS - http://www.huffingtonpost.com/todd-dr...
The Bulletproof Diet - https://www.bulletproofexec.com/categ...
The Better Baby Book - http://www.betterbabybook.com/
Upgraded™ Glutathione Force - http://bit.ly/1u9K7X0

 

Ray

SHTF Expert
Aaaarggghhhh, MMS dat blijft ook maar opduiken. Nu geneest het ook al autisme, naast aids en je krijgt er grote borsten van (https://sites.google.com/site/mmsdebunked/home/jim-humble-claims/grow-breasts-with-mms). :fluit:

Het is ooit begonnen met een fanatiek buitensporter (weet niet of het Jim Humble zelf was) met lichamelijke problemen, die erachter kwam dat hij zich veel beter voelde na een paar weekjes water te hebben gedronken uit de sloot, die hij zuiverde met van die waterzuiveringstabletten.

Samen met een vriend heb ik eens gekeken naar wat je nu opgestuurd kreeg als je een kuurtje MMS van 70 euro bestelde bij zo'n site.

Dat bleek dus een flesje met dunne bleek te zijn, 35 a 40 cent per liter in de supermarkt en een potje citroenzuur in kristalijne vorm. (200 gram bij de toko 2 euro).
Gooi je die twee bij elkaar dan krijg je dus naast chloordioxide(giftig) ook chloorgas(giftig) wat je vervolgens lekker opdrinkt. Tja, ga je wel groen van schijten en je voelt je beroerd, maar het zal idd heel wat bacteriën om zeep helpen, inclusief degene die je nodig bent in je spijsvertering. Alsof een waterstofbom gebruiken om van je muizenprobleem in huis af te komen.

Over de MMS scam:
http://owndoc.com/candida-albicans/miracle-mineral-solution-scam/

Chloordioxide: https://nl.wikipedia.org/wiki/Chloordioxide

Nu ja, het internet zou het internet niet zijn als er niet ook tientallen sites te vinden zijn die het debunken van MMS debunken, etc.
It's a never ending story. ;)
 
Bovenaan