• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mentale voorbereiding (AD(H)D, HSP, Autisme)

The mad engineer

Diehard Prepper
Tja, bij mij is er nooit een etiket op geplakt (en ik heb ook niet de behoefte aan dat etiket).

Dat ik anders ben dan de rest, dat is mij al decennia lang duidelijk. En ja, het zou makkelijker zijn om een pilletje in mijn mik de douwen en als een pre-apocalyptische zombie mee te draaien in de waanzin van de dag, maar ik blijf liever wakker ;)
 

InfernoSis

Diehard Prepper
20+ Comics That introverts Will Understand
http://www.boredpanda.com/funny-introvert-comics/

Persoonlijk past deze wel bij mij ;)



funny-introvert-comics-60-57443948c5ef7__700.jpg
 

sjoerd63

Prepper
Een intresante stelling dat mensen met een aandoening in het autistisch spectrum oververtegenwoordigd zijn in het preppers wereldje.

Het niet houden van onzekerheden en het voorbereid zijn op (bepaalde) gebeurtenissen die ons leven behoorlijk op hun kop kunnen zetten is inderdaad iets wat preppers gemeen hebben natuurlijk.
Het pas er in ieder geval wel bij en toevallig of niet. Ik heb zelf ADD en ben altijd geintereseerd geweest in een realistische vorm van preppen.
Dus niet het preppen voor atoomoorlogen e.d. daar kun je je naar mijn mening niet realistisch tegen beschermen. Ook tegen bijvoorbeeld meteorieten inslagen met een dermate impact dat het leven op aarde voor bepaalde tijd onmogelijk wordt kun/hoef je je i.m.o. niet tegen te beschermen. Volgens mij heeft het leven na dergelijke zeer dramatische gebeurtenissen geen enkele kwaliteit meer en zal alle (hogere) levensvormen inclusief het menselijk ras niet in staat zijn uberhaubt te overleven.
 

Ray

SHTF Expert
Een intresante stelling dat mensen met een aandoening in het autistisch spectrum oververtegenwoordigd zijn in het preppers wereldje.

Het niet houden van onzekerheden en het voorbereid zijn op (bepaalde) gebeurtenissen die ons leven behoorlijk op hun kop kunnen zetten is inderdaad iets wat preppers gemeen hebben natuurlijk.
Het pas er in ieder geval wel bij en toevallig of niet. Ik heb zelf ADD en ben altijd geintereseerd geweest in een realistische vorm van preppen.
Dus niet het preppen voor atoomoorlogen e.d. daar kun je je naar mijn mening niet realistisch tegen beschermen. Ook tegen bijvoorbeeld meteorieten inslagen met een dermate impact dat het leven op aarde voor bepaalde tijd onmogelijk wordt kun/hoef je je i.m.o. niet tegen te beschermen. Volgens mij heeft het leven na dergelijke zeer dramatische gebeurtenissen geen enkele kwaliteit meer en zal alle (hogere) levensvormen inclusief het menselijk ras niet in staat zijn uberhaubt te overleven.

Grotendeels mee eens, behalve dus de laatste zin. :)

Ik denk niet dat de afweging is of de kwaliteit van leven nog 'hoog' genoeg zal zijn in een dergelijk scenario. Nu geredeneerd vanuit de luxe positie wellicht, maar als het zo ver is, schiet toch de overlevingsdrang er weer in. Althans er zijn voorvallen in mijn leven geweest waardoor ik dat denk. Wel is het bijzonder lastig preppen tegen dergelijke complete doomscenario's. Alle beetjes helpen, maar het zal ook grotendeels van toeval en geluk afhangen wie dan bij de overlevers behoort.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Overleven doe je Mentaal ;)
Al ben je lichamelijk nog zo sterk als je geest niet meer mee wil dan heb je al verloren .
 

Erny

Last (wo)man standing
Hmm... vind het wel wat eng... kleiner brein... dus dommer??? Dat is de conclusie die veel mensen daaruit zullen trekken. Terwijl dat met adhdérs echt niet zo is. Juist veel extra talenten etc.

Misschien hoeven de electroden in ons brein wel minder grote afstanden af te leggen en dat we daarom zo snel zijn met van alles en snel verbanden kunnen leggen en we impulsiefrijk gedrag vertonen? :D

Eigenlijk zijn we dus een verbeterde versie, onze processor is kleiner en sneller !! :p
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Hmm... vind het wel wat eng... kleiner brein... dus dommer??? Dat is de conclusie die veel mensen daaruit zullen trekken. Terwijl dat met adhdérs echt niet zo is. Juist veel extra talenten etc.

Misschien hoeven de electroden in ons brein wel minder grote afstanden af te leggen en dat we daarom zo snel zijn met van alles en snel verbanden kunnen leggen en we impulsiefrijk gedrag vertonen? :D

Eigenlijk zijn we dus een verbeterde versie, onze processor is kleiner en sneller !! :p

Kleiner brein dus dommer... Het was inderdaad mijn allereerste gedachte. Ik kwam op Scientias.nl een kort artikel tegen over de grootte van hersenen bij dieren. Een quote hieruit luidt: "Grotere hersenen zijn in veel gevallen grotere harde schijven, maar zijn niet per definitie betere processoren.”

"Hoe kleiner het mes, des te handzamer het wordt!" - Changing the Mindset
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Highway

Last (wo)man standing
Hmm... vind het wel wat eng... kleiner brein... dus dommer??? Dat is de conclusie die veel mensen daaruit zullen trekken.

en dan? ... kijk, iemand die zo een conclusie trekt heeft misschien 14 gram meer, maar het gaat er om wat je er mee doet... en met 14 extra grammen zulke conclusie's trekken betekend dat ze hun 14 gram niet eens gebruiken.. dus wat is het probleem? ;)
 

AWOL

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ach, van homoseksualiteit dacht men ook ooit dat het een ziekte was, nu denken we daar anders over. Voortschrijdend inzicht noemen we dat. Over een jaartje of wat komt er weer een ander onderzoek met andere resultaten en conclusies.
Ik zou mij er niet te druk over maken als ik een ADHD'er was, of, nou ja, u begrijpt :p
 

Dorpsgek

Survivor
Zelf zeg ik altijd dat alles met mij goed is en dat de rest van de wereld therapie nodig heeft. Chronische ptss zorgt er voor dat ik op sommige dagen niet te genieten ben. Zorgt er ook voor dat ik in bepaalde situaties in een soort trance schiet en dat je beter uit mijn buurt kan blijven. De psych noemde dat destijds survival instinct.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Tijl Koendrink Over hoogbegaafdheid & ADD


Zembla: ADHD-hype, kinderen ziek of ziek gemaakt? Deel 1


Deel 2


Deel 3
 
Bovenaan