• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

Klaar!
1000061505.jpg
Dit was de eerste uitlezing na de node gereed te hebben gekregen.
In het ggrafiekje zijn de pieken naar 100% de keren dat ik er 5V USB voeding op had staan. Zonder USB springt het meteen naar het batterijvoltage van circa 3.65V. Ik heb er bewust een bijna lege batterij in gestopt om te zien wat de zon doet. Het omhoog lopen van de spanning is t.g.v. het solarpaneel, en dat laadt dus zelfs om 18:40 nog op. Zodra de zon weg is dan zal de grafiek wel weer dalen.

1000061506.png
En hier de module om 19:35. Het rode solar-laadlampje brandt nog steeds!
1000061523.jpg

1000061524.jpg
Om 19:34 zie ik nog steeds solar-laadstroom. De node begint ook al aardig met allerlei andere nodes te babbelen, en dat nu zelfs op een tafel in de tuin!
1000061525.png

Ik ben erg benieuwd hoe de rak zich gaat gedragen bij lege batterij en dan bijvoorbeeld bij zonsopkomst.
@Pjotr Prep , speciaal voor jou heb ik er een bijna lege 18650 in gestopt, om het uitdagend te houden.
Langzaam zal het voltage oplopen en de accu gevuld worden waarbij op enig moment de rak al dan niet wakker gaat worden.
Blijft hij dan in zijn opstart sequence of start hij volledig op?
Ik vraag mij dat ook af. Na helemaal leeg dan start de node wel vanzelf volledig op zodra er weer voldoende spanning is volgens mij, maar zien is geloven. We gaan het meemaken...
Kans dat hij steeds probeert op te starten omdat er mogelijk nog niet voldoende vermogen in de accu zit waardoor dit niet direct lukt maar nadat de accu na verloop van tijd wel voldoende energie heeft opgeladen het wel lukt. ??
Dat is volgens mij het geval.
Oftewel wat wordt het gedrag bij een langzaam oplopende voedingsspanning.

Het energie verbruik is iig bemoedigend voor Solar toepassing.
Dat is het zeer zeker, en ook het weer opstarten zal eerder plaatsvinden dan bij een op EPS32 gebaseerde module, omdat het veel minder stroom nodig heeft.

Laatst bewerkt:
Ik zit op een eiland. Het enige wat ik nog kan proberen is een richtantenne naar een gebied waar minimaal één persoon zit. Liefst meer uiteraard. Ik weet niets van richtantennes. Wat is een leuk antennetje met de eigenschappen ¨veel voor weinig¨?
@maupspam , het richtantennetje op de foto ("brilletje") is enorm goed. Tenminste, ik heb er inmiddels 3 zelf van doorgemeten op een Nano-VSA en de SWR ligt bij elk op 1:1,16.

Ik heb al eerder een hyperlink naar het dingetje geplaatst, maar zoek het graag nog even op voor je en plaats het straks hieronder. Meer dan €16 kost het niet meen ik.

Zo'n richtantenne werpt veel verder naar voren (dan een rondstralend sprietje), werpt hetzelfde als een sprietje naar weerszijden maar werpt niets naar achteren. In 3 van de 4 richtingen dus op z'n minst zo goed als een spriet, maar in eentje daarvan veel beter. Het is alleen even de vraag of de antenne naar voren niet alleen verder werpt, maar of die ook van verderaf beter ontvangt. Ik vermoed, dat dat wel zo is.

Het is deze antenne (kies SMA!).
1000061526.png
Van deze verkoper (onemodel store):
1000061527.png
Er zijn er te koop die er hetzelfde uitzien, maar ik kocht die eens en die zijn van mindere kwaliteit.

De versterking van een “richtantenne”, werkt in het voordeel van zowel zenden als ontvangen.
Er is ook een nadeel, er zullen ook richtingen zijn waarin het zenden en de ontvangst minder gaat zijn.

Wat ten gunste gaat voor het ene, gaat ten koste van het andere.
Er is ook hier, niets voor niets.

Is ook helemaal, niet erg, je kunt er je voordeel mee doen door te richten op juist een gewenste zender.
Of hem zo te draaien dat een overheersende sterke zender afgezwakt wordt.

De versterking van een “richtantenne”, werkt in het voordeel van zowel zenden als ontvangen.
Fijn, om dat vermoeden bevestigd te zien @Pjotr Prep . Nu zal de praktijk straks wel laten zien, of mijn "brilletje" daarin meewerkt.

De uitdaging is, om de node op een behoorlijke hoogte te brengen en gezien de bebouwing rondom wordt dat wel wat "kunst en vliegwerk".
Zaterdag a.s. gaat het in een tijdelijke mast, is het plan. Eens bekijken welke afstanden ik vanuit mijn huis kan overbruggen met de richtantenne, in welke richting en in welke hoogte. Bij een gunstig resultaat ga ik aan een permanenter oplossing met die richtantenne werken.
Er is ook een nadeel, er zullen ook richtingen zijn waarin het zenden en de ontvangst minder gaat zijn.

Wat ten gunste gaat voor het ene, gaat ten koste van het andere.
Er is ook hier, niets voor niets.

Is ook helemaal, niet erg, je kunt er je voordeel mee doen door te richten op juist een gewenste zender.
Of hem zo te draaien dat een overheersende sterke zender afgezwakt wordt.
Het heikele zit hem wel in het "oplossend vermogen" van ontvangstdeel. Ik heb geen flauw idee hoe goed de ontvanger in staat zal zijn om een ver valide signaal nog van ruis te onderscheiden. Nu ik een aanmerkelijke versterking heb in een richting, zal ook de ruis wel toenemen vermoed ik.
Ach, "The proof of the pudding is in the eating", ik ben benieuwd!👍

Het solar-laad-ledje brandde om 20:30 nog steeds dus het solarpaneeltje is zeker niet slecht. Om 21:00 was het uit dus ergens daartussen hield het op om stroom te leveren.

Op dit moment ziet de batterijspanning er als volgt uit.
1000061539.png

Het is hier nog niet zo goed te zien, maar ogenschijnlijk heeft het solarpaneeltje tot kort na 20:00 het dalen van de batterijspanning kunnen voorkomen en heeft die m.i. zelfs nog net een pietsje kunnen verhogen. Na circa 20:15 is de node volledig op de batterij gaan werken.

Dat is dan van 37% om 20:15 (las ik af) naar 34% nu, dus 3% verbruikt in 5 uren.
Op een volle 18650 zou de module dan 7 dagen kunnen draaien zonder solar, in theorie. Ik vermoed dat 5 tot 6 dagen meer in de buurt van de werkelijkheid komt met geregeld verkeer. Maar nu, overdag ondersteund door solar, is het uithoudingsvermogen misschien wel 6 maanden...

Het gaat ook om de signaal / ruis verhouding, en dat ligt bij Mestastic erg hoog. Het is enorm goed om heel zwakke signalen uit de ruis te halen en te decoderen.
Met WSPR, ook een weaksignal modus, was ik in staat om met een signaal van 5 Watt gehoord te worden in Australië.
Het is niet geheel vergelijkbaar omdat dat op een HF band was en Mestastic op de UHF band werkt en daar is line of sight belangrijk.
Maar dat je met het vermogen van een fietslampje een signaal kan overbrengen naar de andere kant van de wereld is m.i. indrukwekkend en toont ook aan hoe gevoelig relatief eenvoudige ontvangers kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
Het ziet er naar uit dat de node vannacht om 02:39 "in slaap" is gegaan. Ik had het kort na 22:00 in huis gehaald want zon was er toch niet meer, waarna de node vrolijk door functioneerde, tot 02:39 kennelijk.
Ik heb het vanochtend om 07:31 weer buiten neer gezet, waarna ik meteen het solar-laadlampje weer zag oplichten en de node vanzelf tot leven kwam.

1000061544.png
Hieronder het laatste deel van de grafiek op een kleinere schaal.
1000061545.png

1000061546.png
Na het "gaan slapen" zie ik een licht oplopen van het batterijvoltage. Misschien is dat verklaard als stabilisatie na geen stroomafname meer, en ook erdoor omdat het in huis warmer is dan buiten. Het opstarten gebeurde kennelijk en ogenblikkelijk door de eerste stralen magere ochtendzon op het paneeltje.

Maarrrr, ik zond direct na het buiten plaatsen vanaf mijn T-Echo ook een "direct message" naar de module, waardoor het wellicht wakker werd?? Het is mogelijk, dat er sprake was van een "wakend slapen" waarin de module directe berichten ontvangt? Vanochtend zag ik in de keuken tenminste het kleine groene "in-leven-ledje" nog gewoon regelmatig knipperen terwijl het solarpaneel grotendeels was afgdekt en toch geen licht van betekenis kan hebben ontvangen. Enfin, de node blijft voorlopig buiten, en dan wordt ook dat slaapgedrag wel duidelijker. Snurken doet het in ieder geval niet😉

Vrijdagochtend om 02:39 het laagst gemeten voltage:
5/2/25 02:39:36 34% 3.57V

Vrijdagochtend om 07:31 na al een paar minuten een pietsje zon:
5/2/25 07:31:46 37% 3.61V

Zaterdagochtend om 07:33, dus een volle dag later:
5/3/25 07:33:54 59% 3.80V

Er is in de tussentijd alleen met solar opgeladen terwijn de node voortdurend online was. De zon van vrijdag heeft de batterij dus van 34% naar 59% gebracht terwijl de node ook stroom verbruikte: prima!

1000061571.png
Daar waar berichtenverkeer is aangeduid, ontving de node berichten die ik vanaf de T-echo verzond en verzond het zelf berichten.
Bij het daardoor wakker worden kan er een voltage-sprong zichtbaar zijn. Bijvoorbeeld direct doormelden van het voltage bij wakker worden, gevolgd door het melden van het (iets lagere) voltage tijdens ontvangen en verzenden van berichten.
Tijdens het "wakend slapen" ontvangt en verzendt de node dus wel berichten als dat zich aandient, maar verzendt het kennelijk geen tussentijds batterijstatus. Een geleidelijk opladen en ontladen is dan als een sprongetje zichtbaar bij het wakker worden. Zo is het opladen van vrijdag overdag als sprongetje zichtbaar.

Laatst bewerkt:
Het is nu ook wel uitzonderlijk goed weer natuurlijk :)
Manne, @marzman en prepdames uiteraard, het vervult ons hart met trots, om zij aan zij met onze Meshtastic modules paraat te staan om SHTF ontberingen te doorstaan!

We zien hier onze module e2a6 dapper de straling van een gigantisch grote onafgeschermde kernfusiereactor doorstaan👍

En, zich tegelijkertijd tot ongekende hoogte op te laden. Het maakt onze communicatie onoverwinnelijk!

Victory Day !😂

1000061574.png

Mooi is het om te zien dat het solarpaneeltje zo z'n best doet. Wel vraag ik mij af of het batterijvoltage nu inderdaad 97% is, of dat het zich nu alleen zo toont met de volle zon op het paneeltje. Ik vermoed dat de batterij zich nu wel verder oplaadt zoals het dat gisteren ook deed, maar wellicht (stel) 80% zou aangeven als de zon nu zou verdwijnen. In de grafiek van gisteren had dan ook zo'n "oplaad-heuveltje" te zien geweest als zich dat had laten registreren en de module niet toevallig "Siësta" vierde😁 Maar, wie weet, en is de batterij nu inderdaad bijna geheel opgeladen?

Terug
Bovenaan