• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

Die temperaturen vochtigheid die ze mee sturen zijn natuurlijk wel mooie data om te bepalen waar het centrum lag van het nucleaire gebeuren en waar de fallout het meeste risico geeft. 🤪

Gisteravond begonnen met 3,76V spanning en vanochtend stond deze op 3,74V met twee dipjes naar 3,71V.
Iedere minuut werd de status doorgestuurd via BT, Batterijspanning in procenten klopt dan niet helemaal.

Ondertussen staan er 62 nodes in het log waardij de verste 5 hops verderop zit.
Echter nog steeds geen response, en dat was wel de bedoeling.
Bij de configuratie heb ik enkel de regio gekozen, zijn er meer instellingen te doen?

Gisteravond begonnen met 3,76V spanning en vanochtend stond deze op 3,74V met twee dipjes naar 3,71V.
Iedere minuut werd de status doorgestuurd via BT, Batterijspanning in procenten klopt dan niet helemaal.

Ondertussen staan er 62 nodes in het log waardij de verste 5 hops verderop zit.
Echter nog steeds geen response, en dat was wel de bedoeling.
Bij de configuratie heb ik enkel de regio gekozen, zijn er meer instellingen te doen?

Ha beste @Pjotr Prep je bent wel een voorbeeldige door zetter ook een dikke pluim voor jou. :thumbup: 👍:thnx:

Laatst bewerkt:
Ik ontvang meer als 40 nodes, waarvan 6 direct lijkt het.
Fantastisch @Pjotr Prep !
Maximaal 3 hops gezien. Op MQTT ben ik niet, ook geen interesse in om dat je dan weer het internet erbij betrekt.
Ik heb het een paar maanden geleden wel uitgeprobeerd, en geinig is het wel om iemand verder weg toch al direct te kunnen bereiken zolang het netwerk nog niet dekkend is. Ik heb daar nog geen behoefte aan, en heb MQTT uitgeschakeld staan. Ik noemde MQTT omdat andere nodes onze berichten misschien wel via MQTT het internet op sturen, en wij dan via die weg ook berichten van verre nodes zouden kunnen ontvangen.
Batterijspanning is nog even een vraagteken, deze geeft nu 55% aan. Na de hele dag op 100% gestaan te hebben.
Misschien is er een accu defect?
Je had eerder 80% in de zon, en dat zakte weg toen de zon hetzelfde deed. Gisteren had je 100% in de zon en dat zakte ook weer. Nu verbruikt de node natuurlijk continu elektriciteit. Het totaal van opwekking en afname bepaalt wel het spanningsniveau over een accu. Is die 35 laadt het 50 en verbruikt het 5 dan zie je 80. Is het 60 laadt het 50 en verbruikt het 5 dan zie je 100 (meer dan 100% kan niet) maar na een nacht zonder zon zie je 55. Ik denk dat dat ongeveer de verklaring is.

Ondanks het verbruik laad je de accu momenteel met 20% per dag op vermoed ik. Maak anders eens een printje van het "Device Metrix Log"?
Is het al eens gelukt om iemand anders te bereiken en daar mee te communiceren? Ik heb verschillende berichten uitgestuurd maar geen respons.
Dat is mij zeker gelukt. Anderhalf jaar geleden al in Duitsland, waar het een heel draadje aan berichten werd met twee verschillende nodes. En gisteren lukte dat ook, maar bleef het bij wederzijdse bevestigingen van ontvangst, zie hieronder. Worm 2 en Worm 3 zijn de stationnamen die ik nu gebruik (WRM2 en WRM3, verkort) en dat houd ik vooralsnog wel aan. Dus zie je zo'n berichtje opduiken... WRM3 heeft 80f1 als laatste karakters van het hexadecimale adres.

1000061937.png
Je kunt het beste een berichtje aanmaken onder "quick chat options" waarin je om ontvangstbevestiging vraagt. Dat kan je dan met een enkele druk op een knop snel herhalen. Mijn laatste berichtje van hierboven zat onder de "MOX" knop.

Zo te zien heb jij de Android app, ik heb enkel een iPhone. Die app voor de iPhone loopt wat achter had ik het idee gekregen.

Ik moet de specs van dat RAK19003 eens nalezen hoe dat deze omgaat met het zonnepaneeltje en het laden van de lipo. Dan word ik vast iets wijzer.
Dan nog eens de antenne aanpassen dat er iig een „staaf“ antennetje oppast (rondstraler)
Als dat beter gaat dan mss de moxon uit jouw eerdere berichten plaatse, die is dan mooi te richten op Eindhoven of Den Bosch.

A547F773-487C-4522-953B-DCCD2FDEC514.jpeg

Het spanningsverloop van afgelopen nacht.
Ik begon met 3,76V nadat de zon weg was. En zou dan slechts 0,02V inboeten.
Niet verkeerd.

Zo te zien heb jij de Android app, ik heb enkel een iPhone. Die app voor de iPhone loopt wat achter had ik het idee gekregen.
Je hebt een eifoon?! De app daarvan schijnt inderdaad minder te zijn. Kan je niet een oude Android nemen voor Meshtastic?
Ik moet de specs van dat RAK19003 eens nalezen hoe dat deze omgaat met het zonnepaneeltje en het laden van de lipo. Dan word ik vast iets wijzer.
Een 3,7-4,2V lipo is ok. Het functioneert hier zonder iets te hoeven instellen, en bij jou vast ook. Het zonnepaneeltje moet 5V zijn.
Dan nog eens de antenne aanpassen dat er iig een „staaf“ antennetje oppast (rondstraler)
Ik heb het meegeleverde PCB antennetje niet gemeten maar neem aan dat het redelijk zal presteren. Kijk wel even naar het stralingspatroon van zo'n dipooltje. Ik denk dat de PCB antenne het beste verticaal wordt geplaatst, en dan radiaal rondom uitstraalt. Een staafantenne is vast beter. Hoogte is alles, dus probeer boven de rest van de bebouwing uit te komen.
Als dat beter gaat dan mss de moxon uit jouw eerdere berichten plaatse, die is dan mooi te richten op Eindhoven of Den Bosch.
Ik denk wel dat dat verschil uit gaat maken. Het mooist zou het zijn om op afstand iemand te hebben die het ook met een richtantenne probeert. Eindhoven zal best wat Meshtastic nodes hebben denk ik, en de nodige gekken die ook richtantennes uitproberen😁

Hier kan je uitproberen wat jouw bereik met een spriet zou kunnen zijn. Heb je "vrij baan" in een bepaalde richting dan komt de richtantenne vast nog verder.
https://www.heywhatsthat.com/

@Pjotr Prep , je had het over Eindhoven, en laat ik daar nu toevallig contact met een node hebben gehad! Het zal ook in de andere delen van het land al behoorlijk met nodes zijn gevuld denk ik.

Dat ik overwegend nodes in de Randstad tref is wellicht omdat de node-dichtheid hier wellicht net even groter is en net even die paar verbindingen met iets soortgelijks in Brabant en Zeeland ontbreken. Het contact met Eindhoven ging via 5 hops.

1000061976.png

1000061977.png

1000061946.png

En nadat de zon weer achter de horizon was verdwenen zakte de spanning snel in naar 3,74V.
Toevallig was dit de spanning waar ik vanochtend op geëindigd was toen de zon zich weer liet zien.

Misschien niet zo toevallig dus.

Na de specs van het wisblock te hebben bekeken, een fout gemaakt.

Ik heb de aansluitingen van de batterij en het Solar paneel verwisseld.
Het solarpaneeltje kan de module al snel van spanning voorzien maar zal de batterij dus niet bijladen.

C5D56646-FDD4-4A4E-B8F5-56851F6B4EFC.png

Op de batterijen zat de kleine connector nog zoals deze op het andere bordje gebruikt werd.
😉😂

Eindhoven en Den Bosch zitten goed vol met nodes, ook op hoge posities.
Als ik verbinding met hen kan krijgen ben ik mss weer een mooi punt voor Nijmegen of Arnhem.

PS. Ik had gisteren ook die node van het VK in beeld.

Terug
Bovenaan