• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

Hehe... eindelijk heb ik de firmware werkend. Maar dus niet zoals op de website vermeld is want die firmware is niet geschikt voor de LilyGo die ik heb.

Naar veel zoeken kwam ik erachter dat ik geen LiLyGo TTG T3-S3 heb maar de versie zonder S3. Via de webinstaller voor de firmware is het niet mogelijk om voor mijn LilyGo firmware te installeren. Ik heb daarvoor deze firmware gebruikt:

https://github.com/motionlord/Meshtastic-Firmware?tab=readme-ov-file

En die ge-cloned via github en daarna moeten builden met Platform.IO en toen kon ik met datzelfde programma de firmware uploaden naar de LilyGo.

https://meshtastic.org/docs/development/firmware/build/

Nu kijken of ik wijs kan worden uit de instellingen want dat zijn er nogal wat zie ik.....

Ik heb nu een "brilletje" en inmiddels 16 nodes.
Is er een voor en achterkant? Pakt deze voor en achter signaal? Of maar 1 kant?
Aha, mooi. Het kabel-steeltje is de kant waar geen signaal heen gaat, dus de achterkant. Je moet het brilletje verticaal opstellen, dus een gat boven en een gat onder. Welk gat boven of onder dat maakt niet uit. Zo opgesteld gaat er extra veel signaal naar voren, gewoon signaal naar links en rechts en nauwelijks signaal naar achteren waar de steel zit. De steel is ook buigbaar.

En die ge-cloned via github en daarna moeten builden met Platform.IO en toen kon ik met datzelfde programma de firmware uploaden naar de LilyGo
Fijn dat het is gelukt! Ik vind dit echt een giller. En moet nu denken aan dat magere schoonmakertje die aan het zwabberen is en aan bodybuilders vraagt of hij het gewichtheffen ook eens mag proberen...😉

Ik probeer nu het device over wifi te bereiken. Als ik dat ingesteld heb dan raak ik de connectie kwijt en moet ik re-flashen. Ik kan mij herinneren dat ik 1 optie moest veranderen maar ik kan het niet meer vinden. Iemand een suggestie?

En moet nu denken aan dat magere schoonmakertje die aan het zwabberen is en aan bodybuilders vraagt of hij het gewichtheffen ook eens mag proberen

Anatoly.. hahaha

Ik ben redelijk bekend met git en Arduino. Ik heb een tijd geleden veel met Arduino, NodeMcu, ESP8266 en Raspberry Pi gespeeld. Ook PiC geprogrammeerd. Het was wel even diep graven in mijn geheugen hoe alles ook weer werkt.

Laatst bewerkt:
Ik kan mij herinneren dat ik 1 optie moest veranderen

Ik heb hem via WiFi aan de praat door onder NETWORK wifi enabled knop om te zetten en de SSID en PSK in te vullen. IPv4 mode op DHCP of op STATIC maar dan moet je een ip, gatreway,subnet en DNS invoeren. Daarna reboot hij en moet je in het instellingen scherm op je telefoon het ip adres aanklikken in de lijst in plaats van de bluetooth die je eerst had

Screenshot_20250515_213457_Meshtastic.jpg

Ik heb hem via WiFi aan de praat door onder NETWORK wifi enabled knop om te zetten en de SSID en PSK in te vullen. IPv4 mode op DHCP of op STATIC maar dan moet je een ip, gatreway,subnet en DNS invoeren. Daarna reboot hij en moet je in het instellingen scherm op je telefoon het ip adres aanklikken in de lijst in plaats van de bluetooth die je eerst had

Heb ik ook gedaan. Geen succes.

Hehe... eindelijk heb ik de firmware werkend. Maar dus niet zoals op de website vermeld is want die firmware is niet geschikt voor de LilyGo die ik heb.

Juist….😳
Blij dat het hier makkelijker ging, ook een tijdje terug alweer.

Ik denk dat ik morgen sw overnieuw ga flashen, ik krijg wel nieuwe nodes binnen maar mis er een paar.
Waaronder die ik direct ontving zonder hop.

De boel vanochtend eens teruggezet naar factory.
De nodes die een signaalrapport geven, ontvang ik die direct?

Daaronder nog een kaartje met daarin de convex hull. Dekkingsgebied??

Straks eens een paaltje opzoeken.

IMG_2749.png

IMG_2750.png

De ambitie om de node vrij te plaatsen op een hoogte van ca. 12meter is niet door de WAF gekomen
(Wife Acceptence Factor)

De “blik” met de opmerking “ Ik weet niet of ik dat zo’n goed idee vind.” was veel betekenend.
Compromis is een 4,5 meter hoog (bijna) vrijstaand mastje geworden achter een boompje.

😁

Laatst bewerkt:
De boel vanochtend eens teruggezet naar factory.
De nodes die een signaalrapport geven, ontvang ik die direct?
Kan je "show details" aan zetten, dan zie je het aantal hops. Staat er niets dan is het waarschijnlijk rechtstreeks. Vraag ook "Traceroute" eens op, na een node te hebben aangeklikt.
1000062165.png

Heb ik niet naar gekeken. En dat vind ik ook geen oplossing. Ik kan mij nog herinneren dat ik in het verleden ook een wifi probleem had en dat ik ergen één optie om moest zetten en toen werkte het. Maar ik kan mij niet meer herinneren wat dat was. Ook kan ik mij herinneren dat er ergens in het manual stond "vergeet niet om..." maar die frase kan ik vooralsnog ook niet vinden.

Heb ik niet naar gekeken. En dat vind ik ook geen oplossing. Ik kan mij nog herinneren dat ik in het verleden ook een wifi probleem had en dat ik ergen één optie om moest zetten en toen werkte het. Maar ik kan mij niet meer herinneren wat dat was. Ook kan ik mij herinneren dat er ergens in het manual stond "vergeet niet om..." maar die frase kan ik vooralsnog ook niet vinden.

Misschien moet je in de router de node aanvinken, voor toegang (toegestaan apparaat)?

Terug
Bovenaan