Wat voor mij niet duidelijk is, is het punt of iemand die binnen je bereik zit, en MQTT ondersteund, je alsnog alle MQTT berichten gaat aanbieden. Kan iemand hier opheldering over geven? Ik zou dit zowel als positief als negatief zien. Dus hopelijk is dit een optioneel iets? Ik zal morgen/overmorgen een poging wagen om wat berichten te versturen. (uiteraard met MQTT)
@martin , volgens mij is dat inderdaad het geval. Tenminste, ik zie op het algemene kanaal 0 LongFast regelmatig berichten binnen komen, vaak van mensen die gericht met elkaar comuniceren.
Wel zullen de nodes die je via MQTT ziet afhankelijk zijn van welke server je hebt ingesteld, en alleen van die nodes zullen er logischerwijs berichten in kanaal 0 LongFast verschijnen.
Per kanaal is het ontvangen van berichten met MQTT vanaf het internet en het verzenden van berichten via MQTT over het internet apart van elkaar aan of uit te zetten. Dat geschiedt via resp. downlink enabled en uplink enabled (klik bij Channel op het kanaal).
Ik heb MQTT nu als volgt ingesteld:
Server adres: mqtt.meshnet.nl:1883
Username: boreft
Password: meshboreft
Root topic: msh/EU_868
Stel je hetzelfde in dan geef ik het een goede kans dat je snel in mijn nodelijst en dat van anderen opduikt, ook al kan het wellicht wat uurtjes duren. Het zou wel fantastisch zijn... Het "tschakka!" gevoel dat ik kreeg gun ik iedereen hier, en wil ik weer!

Even belangrijk om te weten: De node zelf (module) heeft kennelijk maar een beperkt geheugen voor opslag van het aantal ontvangen nodes. Maximaal 100 nodes, kennelijk. De app zelf heeft echter een vrijwel onbeperkt geheugen daarvoor.
Opmerkelijk is daarbij, dat dat overzicht in de app (poppetjes tab) telkens wordt gewist zodra de app met een andere module wordt verbonden, waarna de door die module ontvangen nodelijst weer wordt geladen.
@Pjotr Prep liep daar tegenaan als ik mij niet vergis...
Belangrijk: Het aanvinken van een eenmaal ontvangen waardevolle node als een "favoriet", zorgt ervoor dat die node niet in de app wordt gewist en zichtbaar blijft.
@Pjotr Prep , misschien kan je dat eens proberen? Markeer met de RAK een node als favoriet en blijf je die node dan bij de poppetjes ook zien zodra je op de andere module bent overgestapt?
Haha, ik realiseer mij, dat een argeloos lezer nu denkt communicatie van geniale wetenschappers van een raketlab te onderscheppen, of van gedwangbuisde gekken in een gesloten vleugel van het gekkenhuis
De werkelijkheid ligt vast wel ergens daar tussenin
Leuk om te weten: er zijn inmiddels zeer prille ervaringen met een eigen kanaal opgedaan. Vooralsnog ziet het er naar uit dat we daarmee een versleuteld draadje gaan krijgen waarin ieder kan posten die over de encryptiesleutel beschikt. Vanuit dat draadje is het ook weer eenvoudig om met een ieder PM te communiceren.
Onze onderlinge communicatie in dat kanaal is dan versleuteld en alleen zichtbaar voor "ons ingewijden", terwijl die berichten onveranderd door de lucht en via MQTT in de mesh worden doorgestuurd.
@phtvs wijdt ons vast wel in, zodra duidelijk is dat het stabiel werkt
Ik schat de Meshtastic situatie nu zo in, dat onderlinge communicatie mogelijk is, en wel:
1 Via MQTT sowieso per direct voor allen die een module aan internet koppelen, en
2. Via 868 MHz voor allen die zich in de nabijheid van de nodes van de volgende kaartjes bevinden en natuurlijk hun module gunstig plaatsen.
Een overzicht van de nodes die ik nu via MQTT (en 868) ontvang:
Via de volgende hyperlink een overzicht van (ook) de nodes die via 868 MHz functioneren maar kennelijk niet MQTT via mqtt.meshnet.nl:1883 zijn verbonden. Draadloos, verbinden die natuurlijk evengoed verder door, en zit je daar dichtbij.... Zoom er maar eens op in. Gun het kaartje wel even de gelegenheid om te laden, dat duurt even...
https://meshtastic.liamcottle.net/?lat=51.81216452745997&lng=365.30639648437506&zoom=7