marzman
Prepper goeroe
Het idee kwam bij mij op omdat woningstichtingen nog wel eens een antenne op het dak zetten van een zendamateur uit collage.
Dat wist ik niet, wel telefoonantennes maar daar krijgen ze geld voor
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Het idee kwam bij mij op omdat woningstichtingen nog wel eens een antenne op het dak zetten van een zendamateur uit collage.
Dat lijkt me geen taak van (sociale?) woning maatschappijen. Van de andere kant, ze hebben ook garages en moestuintjes.
Het zou trouwens dan ook niet meer onafhankelijk zijn omdat het daarvan afhankelijk wordt![]()
Het hangt aan het internet en lijkt me daardoor juist kwetsbaar.En wat is er mis met het GSM netwerk? Dat staat er al, is betaald en werkt.
Alleen nog huftervast maken maar dat moet je sowieso.
Het hangt aan het internet en lijkt me daardoor juist kwetsbaar.
KPN heeft zelfs een landelijk dekkend Lora netwerk
https://www.kpn.com/zakelijk/internet-of-things/lora-netwerk
Het is juist het idee om berichten te versturen indien het internet niet beschikbaar is.
Dat deze sms achtingen berichten niet vergelijkbaar zijn met internet communicatie mag je ook niet verwachten van een dergelijk eenvoudige opzet.
Het is juist het idee om berichten te versturen indien het internet niet beschikbaar is.
Dat deze sms achtingen berichten niet vergelijkbaar zijn met internet communicatie mag je ook niet verwachten van een dergelijk eenvoudige opzet.
Goed gedaan! Het enige dat er nog aan ontbreekt, dat is andere node op 10-15 km afstand, hemelsbreed. Zo lang, zal die toch niet op zich laten wachten? Ik weet het, in De Randstad ben ik een beetje verwend, maar ook in Maaskantje en vergelijkbaar boer'n land rukt vast de beschaving op. Houd moed!De RAK op zonne-energie verplaatst en hoger gezet. Staat nu op circa 9-10 meter hoogte op een open plekje.
Deels ingesloten met bomen die nog een stuk hoger zijn, dat is weer niet optimaal. Er is wel een stukje vrij uitzicht naar enkele hoog geplaatste nodes in grotere steden.
"Remote" is een module wel instelbaar, ook al zal het flashen van nieuwe firmware zo nog niet lukken, maar dat zal ook niet snel hoeven. @martin en ik weten inmiddels hoe remote instellen niet moet, dus ook dat kan niet meer mis bij een volgende pogingIk kan er voldoende ontvangen, echter ikzelf ben nog niet gehoord. Trace route functioneert ook enkel tussen mijn eigen node.
(Met MQTT wordt het een ander verhaal.)
De locatie is niet erg handig om instellingen bij te werken, het wordt denk een soort van "lekker laten hangen en vergeten".
Dat komt, dat komt, "ik voel het aan mijn water".Omdat mijn eigen node hem wel ziet kan ik daarmee een beetje de accu spanning in de gaten houden, is er geen air en channel activiteit dan ligt het spul waarschijnlijk op de grond.
Al met al kan het me nog niet overtuigen en verwacht ik niet dat er een mogelijkheid komt waarbij we met uitsluitend Meshtastic, berichten over en weer kunnen sturen. :-(