• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Messen slijpen - HET topic over -

Ik heb in de loop der jaren toch aardig wat systemen uitgeprobeerd, alsook verschillende cursussen en workshops gevolgd.

Slijpen is imo een persoonlijk gegeven.

Om de snede te onderhouden, blijft voor mij nog steeds schuurbanden van verschillende korrelgrootte zonder geleidende ondergrond de snelste manier om verschillende soorten messen te onderhouden. Beetje het systeem van de worksharp maar dan zonder elektrische aandrijving.

Mijn ervaring is dat een aanzetstaal je snede ver*****t en je juist je eindsnede zwakker maakt door het te vaak om te plooien...
Bijkomstigheid is een te scherpe slijphoek in platte snede (flatgrind) is vaak de boosdoener. Met een mini convex eindsnede heb je iets meer metaal waardoor je snede sterker is en ook langer scherp blijft..
Enkel na gebruik of (indien tijdsgebrek) toch minstens wekelijks afstroppen op een nylon band of lederen riem met polijstpasta en daarna zonder druk op een stuk zacht hout de snede doorhalen.



Bekijk bijlage 27918

klinkt heel professioneel , maar gaat mij duidelijk boven de pet: ik snap niets van wat je vertelde! 😬
Tijd dat ik een cursus volg 😄
 
Laatst bewerkt:
klinkt heel professioneel , maar gaat mij duidelijk boven de pet: ik snap niets van wat je vertelde! 😬
Tijd dat ik een cursus volg 😄
Daar komt het dus op neer...

Beetje vertrouwd geraken met terminologie, verschillende materialen gebruiken en systemen uitproberen...
Uiteindelijk blijven gebruiken wat voor jou het beste resultaat geeft...

of in mijn geval een systeem aanpassen, zodat het materiaal van een machine ook zonder gebruikt kan worden.

Veel theorie vind je uit boeken en filmpjes. maar door het echt te doen krijg je er voeling mee.
Af en toe een cursus meepikken waar je effectief ook pointers krijgt... kan nooit kwaad.
Je voelt na een tijdje het potentieel of een mes scherp te krijgen is.
 
Hoe kan je keramische messen vlijm scherp krijgen???
We hebben een keer een setje gekregen zijn nooit uit de verpakking geweest en zitten in ons campertje.
 
Hoe kan je keramische messen vlijm scherp krijgen???
We hebben een keer een setje gekregen zijn nooit uit de verpakking geweest en zitten in ons campertje.

Met diamenten slijpstenen met een hele, hele fijne korrel.

Je kan kijken of t 100% ceramisch is of dat het staal een keranisch laagje heeft.
Dat staal kan je wel slijpen, maar dit is vaak goedkoop staal dat niet lang goed blijft zonder het te blijven onderhouden.
 
Ik ben bang dat het een laagje is wat er dan op zit, ik zal het testen door van onderen met een lamp er door heen te schijnen.
Is het keramisch dan komt er wel wat licht door heen.
 
Hoe kan je keramische messen vlijm scherp krijgen

Ik heb dat ooit eens geprobeerd, maar dat resulteerde dat er kleine stukjes uit de snede gebroken zijn. Erg jammer, want het was een fijn vlijmscherp mes. Beter kun je het mes blijven gebruiken tot het echt niet meer snijd dan proberen het te slijpen.
 
Ik heb dat ooit eens geprobeerd, maar dat resulteerde dat er kleine stukjes uit de snede gebroken zijn. Erg jammer, want het was een fijn vlijmscherp mes. Beter kun je het mes blijven gebruiken tot het echt niet meer snijd dan proberen het te slijpen.

Een goede tip, haha bij mij moet alles altijd scheerscherp zijn, daar ben ik overdreven in.
Ik gebruik heel veel een top slagers aanzet, die is ruim veertig jaar oud.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken persoonlijk niemand in de professionele keuken of het survival/bushcraft gebeuren die keramische messen gebruikt.

Waarschijnlijk omdat het materiaal niet slagvast en hufterproof is.

Keramische messen zijn om zeep als je ze probeert te slijpen of er met een aanzetstaal aankomt.

Fijne deeltjes brokkelen af en dat spul wil je niet in je lijf hebben via je voeding.
 
Vandaag kwam de slijpvoorziening aan die ik bij Temu kocht. Het is een deugdelijk apparaat dat een instelbare vaste slijphoek aanhoudt.

Ik kocht er een set diamantstroken bij die erin passen, en het allereerste slijpresultaat mocht er zijn.

Dit "vechtmes" heb ik alleen met "3000#" opgezoet, en het werd vlijmscherp. Andere (keuken)messen heb ik vooralsnog met achtereenvolgens resp. 120, 400, 800, 1000 en 3000 geslepen, en ook dat ging prima.

Door met een zwarte stift eerst het bestaande snijvlak plaatselijk te kleuren, zie je in een oogopslag of je de juiste overeenkomende slijphoek hebt ingesteld.

Het wordt veel uitproberen, maar werken doet het prima en snel.
Dit is bij mij een blijvertje!👍

1000068837.jpg

1000068838.png

1000068839.png
 
Vandaag kwam de slijpvoorziening aan die ik bij Temu kocht. Het is een deugdelijk apparaat dat een instelbare vaste slijphoek aanhoudt.

Ik kocht er een set diamantstroken bij die erin passen, en het allereerste slijpresultaat mocht er zijn.

Dit "vechtmes" heb ik alleen met "3000#" opgezoet, en het werd vlijmscherp. Andere (keuken)messen heb ik vooralsnog met achtereenvolgens resp. 120, 400, 800, 1000 en 3000 geslepen, en ook dat ging prima.

Door met een zwarte stift eerst het bestaande snijvlak plaatselijk te kleuren, zie je in een oogopslag of je de juiste overeenkomende slijphoek hebt ingesteld.

Het wordt veel uitproberen, maar werken doet het prima en snel.
Dit is bij mij een blijvertje!👍

Bekijk bijlage 29554

Bekijk bijlage 29555

Bekijk bijlage 29556

Kan je ook de instellingen noteren zodat je de volgende keer de notities bekijk en het weer op de zelfde wijze de mes slijpt en zo minimaal aan metaal hoeft al te slijpen om een top scherpte te verkrijgen??????

Ik ben eigenlijk ook weg van natslijpen (met stromend water) want dan blijft de slijpsteen schoon en kan het slijpsel ook niet de scherpte tegenwerken.

Haha straks kom ik nog in twee strijd, om niet alleen bij de Chinees te eten, maar ook voor deze set te gaan wat kost nu echt alles met elkaar???
 
Kan je ook de instellingen noteren zodat je de volgende keer de notities bekijk en het weer op de zelfde wijze de mes slijpt en zo minimaal aan metaal hoeft al te slijpen om een top scherpte te verkrijgen??????
Dat is een goede vraag. Er zit helaas geen maatlat of "nonius" op, maar het is een kleine moeite om de hoogte van het traploos verstelbare geleide-oog op te meten en nadien weer op exact dezelfde hoogte in te stellen.
Ik ben eigenlijk ook weg van natslijpen (met stromend water) want dan blijft de slijpsteen schoon en kan het slijpsel ook niet de scherpte tegenwerken.
Dat ben ik doorgaans ook, maar ik heb de indruk dat de diamant slijpplaten minder snel dichtslibben dan steen en eenvoudiger (droog) kunnen worden schoongewist. Droog slijpen gaat in ieder geval prima.
Haha straks kom ik nog in twee strijd, om niet alleen bij de Chinees te eten, maar ook voor deze set te gaan wat kost nu echt alles met elkaar???
Do the math... €15,36 + €18,70 = €34,06.
Ik had 70% korting, dus mij kostte het € 10,22😁
 
Laatst bewerkt:
Nog wat aanvullende informatie over het slijpapparaat dat ik noemde:

De "slijpplaat-vijl" heeft een uitstekende pen die door een op hoogte te stellen geleide-oog loopt, waardoor de slijphoek hetzelfde blijft.

De slijpplaten zijn zeer eenvoudig te verwisselen m.b.v. de veerbelaste inklemming.

De slijphoek, en daarmee feitelijk de "tophoek" van de snede, wordt bepaald door de hoogte van het geleide-oog en door de afstand tussen geleide-oog en snijvlak van het mes. Die laatste afstand is ook te finetunen door het mes iets meer naar binnen of naar buiten in te klemmen. Per zijde van het snijvlak moet het mes natuurlijk in dezelfde positie (maar gespiegeld) worden gemonteerd.

Omdat de vijl over de gehele lemmet-lengte het snijvlak volgt en het geleide-oog gefixeerd is, zal er over die lengte wel een zeer geringe variatie in de slijphoek optreden, maar die is overal plaatselijk constant. Positioneer het mes wel bij iedere slijpbeurt hetzelfde. Maak bijvoorbeeld een foto voor het later instellen. Een goed uitgangspunt is denk ik, om het midden van de lemmet-lengte recht voor het geleideoog te leggen en beide einden van het snijvlak ongeveer even ver van het geleideoog verwijderd.

Het kan zijn dat ik mij in het volgende vergis, maar gevoelsmatig:

- is het eigenlijk alleen de tophoek van het snijvlak (naast de scherpte ervan) die bepaalt hoe goed een mes snijdt. Hetgeen je snijdt wordt immers alleen door/op die top van het snijvlak gesneden, en daarna door de rest van de snijvlak-wighoek alleen opzij weg gedrukt. - Een "convex slijpen" (bol slijpen) van het slijpvlak zoals ik dat hier en daar genoemd zie, zou met dit apparaat wel in stappen moeten als men het zou willen, maar voegt m.i. niet veel zinvols toe. Bij een convex geslepen snijvlak is het immers ook alleen de tophoek die werkelijk snijdt, maar die is dan gewoonweg stomper dan de rest van de snijvlak-wighoek. Bij het slijpen onder een vaste hoek is de snijvlak-wighoek overal constant (het vormt een scherpe wig met rechte zijden). Ik vermoed dat het slijpen onder een constante stompere hoek nagenoeg hetzelfde snij-resultaat en standtijd-resultaat oplevert als een handmatig convex slijpen doet, maar wel veel nauwkeuriger een constante tophoek oplevert.

Tot mijn verbazing, leverde AI een m.i. prima uitleg in lijn met mijn gedachten erover. Hoewel het meerdere alinea's beslaat herhaal ik die hier graag omdat het geen linkbare tekst is. Het luidt:

"Convex sharpening is not inherently "better" than fixed-angle sharpening, but rather better suited for specific types of knives and tasks. A convex grind is stronger and more durable, ideal for heavy-duty use like bushcraft or hunting. Fixed-angle sharpening is best for knives that require a precise, keen edge for tasks like slicing, and it can be easier to learn with a fixed-angle system.

When is convex sharpening better?

  • Durability and Strength:
    Convex grinds provide more steel behind the cutting edge, making them more resistant to chipping and rolling, which increases their durability.
  • Reduced Drag:
    The smooth, rounded transition of a convex edge results in less drag when cutting through materials compared to the angular shoulders of other grinds.
  • Heavy-Duty Tasks:
    This type of edge is preferred for tasks like chopping, woodworking, and heavy bushcraft, where strength and durability are more important than extreme sharpness.
When is fixed-angle sharpening better (dat is de standaard met dit apparaat)?
  • Precision:
    A fixed-angle system provides consistency and precision in maintaining a specific angle, which is crucial for achieving a very keen, precise edge.
  • Specific Tasks:
    For tasks requiring a razor-sharp, fine edge, such as food preparation or detailed cutting, a fixed angle can create a more effective cutting surface.
  • Ease of Learning:
    For many, learning to maintain a consistent angle with a sharpening aid can be easier than learning the freehand rocking motion required for a convex edge.
In Summary
Neither method is superior overall; rather, each has its specific applications. A convex edge is stronger and more durable, while fixed-angle sharpening is better for achieving and maintaining a precise, sharp edge for slicing and detail work. The "better" method depends entirely on the intended use of the knife
."


Mijn commentaar daarop:
"Convex grinds provide more steel behind the cutting edge": Meer staal achter het snijvlak, dat is een feit bij concaaf. Omdat de tophoek daarbij stomper is, is de doorsnede van de snijvlak-wig direct erachter breder en beter bestand om stoten en hoge belastingen op te vangen. Het slijpen met een constante hoek die stomper is, levert m.i. echter hetzelfde voordeel op en is handmatig nauwkeuriger te doen.

"The smooth, rounded transition of a convex edge results in less drag when cutting through materials" Minder weerstand bij het snijden met concaaf. Dat komt dan zeer waarschijnlijk door het "kleef-effect". Zie een snijvlak met een vaste snijhoek eens als een vlakke plaat. Trek je die door de modder dan ondervind je meer weerstand dan als je er een gebold vlak door zou trekken (dat komt- en ligt deels vrij). Vooral bij stijf materiaal zoals hout zal dat opgaan (dat wordt door een convex snijvlak snel opzij/vrij gedrukt). Bij zachtere materialen zoals vlees kan ik mij zo'n verschil echter niet zo voorstellen omdat het een convex snijvlak ook veelal zal volgen en zal blijven aanliggen, net als bij een constante hoek.

Ik ga vooralsnog voor "razor sharp" en nauwkeurig, met dit slijpapparaat. En wil ik een grotere sterkte en een langere standtijd bij zwaarder werk dan slijp ik gewoon met een stompere tophoek👍
 
Ik heb ergens nog van die verchroomde mesheften voor chirurgische mesjes in een buitenmodel "operatiekamer-tasje"😉 voor onder de brug.😂

Maar een houdertje met zo'n mesje voor de sleutelbos leek mij toch ook wel geinig. Dus kocht ik er eentje en die arriveerde gisteren. Ik had zo gauw geen kleinere mesjes bij de hand dan "maat 60", en wat doe je dan, onder de brug? Ik brak dat mesje op de lengte die nog net ingeklapt in die houder paste en sleep het met een dremel in vorm.

Zelfs dat mesje was op het slijpapparaat nog te scherpen zoals op deze foto, maar dan (anders dan op de foto) wel met iets van ondersteuning (keukenmesje bijvoorbeeld) eronder tegen het doorveren van het zeer dunne lemmet.

1000068850.jpg

1000068852.jpg

1000068854.png
Voor wie er grote "maat 60" mesjes zonder inkorten in een inklap-houder wil gebruiken, is deze vast wel mooi. Ik heb er daarvan ook een besteld.
1000068853.png
Het is in ieder geval goed om te weten dat zelfs dergelijke "wegwerp-mesjes" prima te slijpen zijn. Dus als de fabriek ervan in rook opgaat en er van de winkel en winkelier nog slechts puin en rokende sandalen resteren, dan slijpen wij nog scherp, dwars door Armaggedon!😉
 
Terug
Bovenaan