• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Messen slijpen - HET topic over -

En hier zit ik dan....zucht...:lol::lol::lol::lol:
Met mn ouderwetse steentjes en mn schuurpapiertjes...
En wat slijp ik ermee? van mn zijs tot en met mn oude scheermes......
Van beitels tot boortjes...

Ieder heeft zo zijn voorkeuren en elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
De een kan goed met katten omgaan en de andere kan alleen goed met honden omgaan.

Ik leerde slijpen met de hand op een steen, en ja duurde ff voordat ik mn messie goed had.
Nu slijp ik mn keuken messen vlijm scherp en scheer me met plezier, en mn beitels snijden krullen zo dun als een vloeitje....(ben een ambacht timmermannetje beroepsmatig geweest)

Er zijn weinige die me dit kunnen na doen met de materialen die ik heb: stenen (lang model!) van 120 grid, 200 grid, 400, 800, 1000, 1200, fijner heb je niet nodig, ook niet voor damascus staal. Keramic?!?!? nog nooit van gehoord.
schuurpapier: 40,60,80, 100, 120,180,220,400,800,100, en 1200 grid.
en blijf van mn stenen en mn keuken tegeltje af, mn polijst pastas kom je niet een sbij.
Wat werkt voor de een hoeft niet te werken voor een ander.

Leuk he dat ik dit allemaal heb, maar wat heb ik eraan?, een scherp mes wanneer ik het nodig heb, maakt allemaal niet uit als je maar wat scherps hebt en weet in welke hoek je wat moet slijpen.

Ieder het zijne, wat een honden weer buiten, bah

Onlangs nog eens eens een workshop meegedaan. Kennis gemaakt met de keramische aanzetstaaf.

Ik ben normaal geen fan van een aanzetstaal maar ik moet zeggen dat het keramisch honen net voor het stroppen wel een meerwaarde biedt voor flatgrind geslepen messen.

Ik heb me eentje besteld bij KATO samen met een reinigingsblokje van Lansky.

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
Ik ben normaal geen fan van een aanzetstaal

Een aanzetstaal in de keuken is werkelijk onmisbaar.
Mijn partner heeft haar twee messen, en de rest van het arsenaal beheer ik zelf.
Er zijn zelfs messen waarvan ik haar vriendelijk maar beslist heb verboden ze te gebruiken.
O.a. mijn Dreizack messen......en die van Gold Hamster...are a no go, no touchie touchie....

De meeste aanzetstalen hebben een korrel van rond de 400, naast mijn messenblok hangt er ook één van 800.
Ooit zou ik graag een 1200 grid aanschaffen, al vraag ik me af of dat voor keukenmessen echt noodzakelijk is.
Mijn leren strop met polijstpasta doet namelijk uitstekend werk.
Wel merk ik dat de aanzet stalen slijten, van keramische weet ik niets.

Persoonlijk zweer ik bij klassieke wetstenen: ze zijn goedkoper, gaan langer mee en leveren een scherper resultaat.
Het vergt wat oefening om de juiste hoek en beweging van arm en pols te vinden, maar zodra je die beheerst, wil je niets anders meer.
De hoek op een aanzetstaal ligt doorgaans rond de 40–45 graden, terwijl je op een wetsteen beter 35–40 graden aanhoudt.
Dit gaat al 40 jaar goed zo, mijn beitels en boortjes ook zo.

Onlangs heb ik nog een half varken verwerkt, inclusief de huid.
Mijn mes gleed erdoorheen alsof het door boter ging.

Je moet ook wel onderscheid maken in kartels: ik bedoel niet die van het broodmes, maar een grof geslepen mes dat kan verrassend scherp zijn. Met mijn stenen en aanzetstalen polijst ik de snede, waardoor het snijvlak verfijnd of juist vergroot kan worden.
Een grof geslepen mes (korrel 120) kan dus ook uitstekend presteren.
Vergroot snijvlak!

Ik ben benieuwd naar een uiteenzetting van je workshop, mocht je die willen delen.

Mvg Igor

Het was een kleine workshop met iemand dat zweerde bij het gebruik van de Belgische coticules wetstenen (geel en blauw).

Daarna honen met de keramische staaf

Daarna stroppen op denim/ jeans. Met eigen polijstpasta naar keuze, ( mijn voorkeur is flitz)

Belgische coticules wetstenen

Dat zijn inderdaad een van de betere.
De kleuren van de stenen geven vaak maar niet altijd de korrel aan.

Stroppen op katoen ga ik zeker eens proberen, al ben ik bang dat er veel pasta in blijft zitten. Misschien eerst wat vet laten intrekken om het te verzadigen?

Kijk, zo leer je telkens weer wat bij, dank!

Vanmiddag ga ik toch even de stad in, dan loop ik gelijk langs mijn keukenwinkeltje om te informeren naar een keramisch aanzetstaal.
Ik begin er nu toch wel nieuwsgierig naar te worden.

Toch vermoed ik dat ik het vooral bij mijn stenen zal houden: de grove staal gebruik ik wanneer het echt nodig is, en de fijne dagelijks bij het koken.

Mvg Igor

• Leuk

Haha moet even glimlachen @justme igor om je reactie,

Ruw geslepen kan inderdaad ontzettend scherp zijn.

Een microscoop opname van de ruw scherpe mes snede.

Schermafbeelding 2025-12-06 150906.png

Tomaten en dergelijk zijn met groot gemak te snijden met dit mes.
Maar ik zou met grote zekerheid mijn gezicht er niet mee willen scheren, het prikt/snijd zo door je huid.
Heel anders dan een gepolijst mes, die gaat met de grootste gemak over je huid en scheert met gemak je haren weg.

ook ik ga me hier NIET mee scheren.
De haren worden niet weg gesneden maar kapot getrokken als ze al niet uit je huid getrokken worden....
Ik vermoed dat een "wax job" heel wat minder pijnlijk is.

Ik was gisteren nog even in de stad en die keramische aanzet stalen zijn meer om te slijpen niet om mee aan te zetten.
Ze zijn wel handig om even snel te slijpen, sneller als op een steen.
Ik denk niet dat deze aan mij besteed is, ik zie hierin voor mezelf meer na dan voordeel.

• Leuk
Terug
Bovenaan