• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mijn eerste moestuin

Preppertt

Senior Prepper
Vandaag voor het eerst bij de tuin gaan kijken. Gelijk de boel even omgespit en stenen en andere rommel uit de grond gehaald.

Iemand heeft al een plantje in mijn tuin gezet
20170430_121609.jpg

Na het omspitten twee frambozen en een blauwe bes geplant.

20170430_132036.jpg

De frambozen ga ik weven zoals dat geloof ik heet. In ieder geval moet het een soort heg worden over 3 meter, gespannen langs palen met touw er tussen. Maar daar ga ik volgende keer aan beginnen.

20170430_131835.jpg

Nu ik zo bezig ben geweest lijkt 20 m2 me toch wat aan de kleine kant als je alle looppaden en loze ruimte er vanaf trekt. Maar goed het is de eerste keer dus eerst maar eens zorgen dat niet alles direct afsterft
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Klein beginnen, niks mis mee. Beetje ervaring opdoen. Ziet er netjes uit hoor.

Ik zou zelf frambozen(bessen) struiken niet weven. Dit ivm de snoei. Frambozen geven vruchten op houtige, eenjarige twijgen van ongeveer 2 m lang. In het tweede jaar geven de knoppen korte zijstengels van 20-25 cm, waarop de vruchten komen.
Je snoeit dus altijd een aantal takken weg, hier een uitleg van snoeien bij framboos/bessenstruik.
http://www.houtwal.be/vakartikels/kleinfruit_houtig/rubus/frambozensnoei.htm
 

Preppertt

Senior Prepper
Ik had juist gelezen dat de opbrengst bij weven hoger is en dat onderhoud ook gemakkelijker is aangezien je kunt sturen waar de takken heen groeien en dus minder verwildering hebt.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Heggen vlechten (in elkaar weven) maakt van je heg een stevige erfafscheiding...maar is niet handig bij struiken die je vaak moet snoeien. Er zijn diverse methodes. Heggen vlechten is weer helemaal hip, er worden zelfs wedstrijden gehouden.

afb5.gif


afb9.gif
 

Preppertt

Senior Prepper
Vandaag weer bij de tuin geweest. De indeling wordt al aardig duidelijk. Een pad in het midden aangelegd met oude stoeptegels. Een houten bak neergezet waar ik nog een beetje in kan voorkweken uit de wind.

20170506_165144.jpg

Verder een courgetteplant die ik thuis had voorgekweekt in de grond gezet, onder een kapje gezet op advies van de buurman. En nog een courgette zaadje in de grond gestopt, puur om te kijken hoe dat gaat.

Ook wat touwtjes gespannen voor een overzichtelijke indeling en een ritje wortels en een rijtje uien gezaaid.

Toch nog aardig wat werk zo'n tuin aanleggen:D
 

Erny

Last (wo)man standing
Dat rijtje uien dat je hebt gezaaid @Preppertt , zijn dat lente/bos uitjes of zaaiuien die tot grote exemplaren moeten uitgroeien?
Indien het het laatste is dan kun je die volgend jaar beter al in het begin van het jaar voorzaaien en dan rond deze tijd uitplanten.

Mocht er nog een nachtvorstje langskomen dan kan je ook even een emmer of grote pot over je courgette plaatsen, deze kan namelijk helemaal niet tegen vorst.

Leuk plekje daar met dat water en dat bruggetje! :)
 

Preppertt

Senior Prepper
Ja Erny het is inderdaad het laatste. Gewoon de normale ui om het zo maar te zeggen.

Ja het plekje is inderdaad heerlijk. Tussen het groen en langs het water. Helaas is het nu nog wel een open vlakte dus veel wind, maar als alles af is moet dan een stuk minder zijn. Buiten het moestuin complex komt nog een lavendelveld en een openbaar toegankelijke tuin met noten- en fruitbomen die een deel van de wind zullen tegenhouden. Ook komt er rondom het complex nog een border met vlinderstruiken.

Hier trouwens een foto van het hele complex.
20170430_121618.jpg
 

Preppertt

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Zojuist weer even wat avondwerk verricht in de tuin. De blauwe bes begint al lekker te groeien en de bloemetjes komen al aardig door, er zat zelfs een hommel vrolijk op te zoemen.

20170515_202532.jpg

Ook de broccoli en sla die ik heb voorgezaaid groeien vrolijk door.

20170515_201934.jpg

De courgette had op het moment van planten drie grote bladeren en is onder een kapje de laatste tijd lekker door blijven groeien. Kapje heb ik er nu af gehaald.

20170515_201958.jpg

Ook de frambozenstruiken zijn al in omvang toegenomen en hier en daar komt al een knopje aan. Helaas van de uien en wortels nog geen resultaat te bespeuren, maar ik ga er van uit dat de aarde zijn werk doet.

Nu op het balkon een bakje prei voorgezaaid en spruitkool op een bedje. Dit weekend in de tuin nog maar eens uitbreiden met paarse romijnse sla, zonnebloemen en snijbiet. Ook rode kool zaden ingekocht, maar die weet ik nog niet wanneer ik die moet zaaien.
 

Preppertt

Senior Prepper
@Erny, op het zakje rode kool zaad, staat buiten zaaien vanaf april tot juli en dan oogsten vanaf september tot november. Is dat niet gebruikelijk?

Het is me wel duidelijk dat volgend jaar al vroeg moet beginnen met voorzaaien. Als ik de tuinen bekijk van de ervaren moestuinders om mijn heen staat alles al aardig in de groei. Daar hoor ik ook van dat voorzaaien handig is. Volgens mij niet zo zeer omdat alles dan beter groeit, maar dat je dan sneller en vaker kunt oogsten als het seizoen eenmaal begint.
 

Erny

Last (wo)man standing
Zo, dat is rijkelijk laat naar mijn beleving, snel zaaien dan maar.

Voorzaaien doe ik zelf omdat anders de slakken mijn kiempjes gelijk opeten. Zo plant ik plantjes die niet in een paar hapjes op zijn en dus meer kans op survival. (Sla, kool, snijbiet, mais, bonen e.d.)
En bij vorstgevoelige planten is het ook slim om thuis wat eerder te beginnen omdat het seizoen bij ons anders wat kort is. Dit geldt dan voor pepers/tomaten/courgettes/augurken komkommers e.d.
Andere dingen zaai ik wel direct, mede omdat deze lastig te verplanten zijn (bieten, wortels), of omdat ik er gewoon genoeg van zaai (radijs, rucola, raapsteel, meiraap, spinazie, aziatische raapsteel en snijgroenten e.d.).

Bij ons liggen sommige stukken van tuinders nog helemaal kaal erbij, die kopen straks ergens heel duur allemaal plantjes en pleuren die dan in 1 dag in hun tuin. Dit is een erg dure manier en je hebt minder keuze in soorten en zaden. En je weet nooit hoe de planten zijn opgekweekt, mét kunstmest opgefokt meestal.
 

Preppertt

Senior Prepper
Vandaag heb ik de rode kool maar gezaaid, hopen dat ze wel gaan kiemen zodat ik over een paar maanden lekker rode kool kan eten.

De tuin lag er verder weer mooi bij en zelfs de eerste uien steken hun kopje boven de aarde uit!

20170521_163145.jpg

Ook de courgette die ik direct op locatie heb gezaaid is al boven het maaiveld en de voorgezaaide courgette groeit lekker door. Vraag me wel af wanneer die de lucht in gaat?
20170521_162112.jpg

Veel tuinders komen over van een ander complex wat gesloten en ontmanteld os omdat er gebouwd gaat worden. We zijn een kijkje wezen nemen en wat een weelde! Kruiden, frambozen, verschillende bloemen en heel veel aardbeien zijn gewoon door blijven groeien tussen het overwoekerde veld heen. Gelijk maar een paar aardbeien uitgeschept en in mijn tuin gezet. Ik hoop dat ze wel doorgroeien want sommige hangen een beetje slap en de bladeren beginnen te krullen. De planten staan sinds gisteren in de tuin.
20170521_151144.jpg

Ik begin het echt leuk te vinden dat tuinieren, zelfs als er niks lukt is het toch echt een leuke bezigheid. Beetje jammer dat de buren hun tuin niet echt bijhouden, al het onkruid komt uiteraard ook mijn tuin in.

20170521_163224.jpg
 

Preppertt

Senior Prepper
@Erny vandaag kwam er ook een man met een doos vol stekjes het terein op lopen. De beste man ik een paar uur bezig geweest en de hele tuin staat vol. Hij zei dat hij nooit zin heeft om als er nog geen resultaat te zien is naar de tuin te komen, dus met grote planten beginnen motiveer hem meer.
 

A.N.

Senior Prepper
@Preppertt
Leuk dat je ook een verslag hier op het forum bijhoudt :thumbsup:.
Ben zelf druk aan het 'moesbalkonieren' dus vind het leuk jouw ontwikkelingen te lezen.

Met die aardbeien komt het vast goed, als je maar voldoende wortel hebt uitgegraven en de bodem even goed vochtig houdt.
 

Preppertt

Senior Prepper
Kunnen lieveheersbeestjes trouwens kwaad? Ik zag er twee over de grond kruipen en 1 in mijn frambozen struik zitten.
 
Bovenaan